Wpływ komunikacji niewerbalnej rozpoczyna się na długo przed tym, kiedy skierujemy do słuchaczy nasze pierwsze słowa, na przykład witając się z nimi przy rozpoczęciu wystąpienia. Najważniejszy jest efekt pierwszego wrażenia – wygląd, to w jaki sposób się zachowujemy – np. jak wejdziemy do sali wykładowej, wpłynie na to, jak zostaniemy ocenieni. Ocena oparta na pierwszym wrażeniu „szufladkuje” nas w świadomości słuchaczy i bardzo trudno będzie nam wpłynąć jej zmianę, stąd tak istotne jest zadbanie o to, by już w pierwszej chwili być dobrze odebranym.

Duże znaczenie ma wygląd (ubranie, fryzura, ale też zapach), odległość od słuchaczy (wykład ex cathedra lub „wyjście” do słuchaczy), kontakt wzrokowy (sprawiedliwe obdarzanie uwagą wszystkich słuchaczy, a nie skupianie się na jednej osobie). Gesty powinny być spójne z przekazem słownym -  spontaniczne, ale można także je zaplanować, aby podczas wystąpienia odpowiednio je kontrolować. Na to, jak jesteśmy postrzegani może wpłynąć oświetlenie pomieszczenia, a nawet temperatura, jaka w nim panuje. Ponieważ te dwa ostatnie czynniki w znacznym stopniu decydują o komforcie naszym  oraz słuchaczy, warto o nie zadbać jeszcze przed rozpoczęciem wystąpienia.

Przyjmuje się, że komunikacja werbalna stanowi mniej niż 10% przekazu, natomiast mowa ciała angażuje wszystkie nasze zmysły odgrywając decydującą rolę w tym, jak zostaniemy odebrani. Dlatego przygotowując się do wystąpienia poza tym, co powiemy warto dobrze przemyśleć i zaplanować w jaki sposób to zrobimy, bo na tej podstawie nasi słuchacze wystawią nam ocenę.

 

Dowiedz się więcej z książki
Doradca podatkowy. Jak z sukcesem prowadzić kancelarię, biuro rachunkowe
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł