Spółka poniosła koszt będący zaprezentowaniem szeregu informacji o firmie, ofercie firmy na płytach CD. Informacje te będą umieszczone wraz z filmem nagranym i rozprowadzonym przez inny podmiot gospodarczy zajmujący się tą działalnością.

Czy ww. wydatek możemy zaliczyć do reklamy będącej kosztem uzyskania przychodu? Czy możemy odliczyć VAT?


Wydatki, o których mowa w pytaniu, stanowią, moim zdaniem, koszt uzyskania przychodu.


Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.f. oraz przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.p., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1 u.p.d.o.f. (art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.).

Zgodnie natomiast z przepisem art. 23 ust. 1 pkt 23 u.p.d.o.f. (art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p.) do kosztów podatkowych nie można zaliczać kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Koszty reprezentacji nie stanowią więc kosztów podatkowych, natomiast koszty reklamy są zaliczane do kosztów uzyskania przychodu bez ograniczeń.

Przepisy podatkowe nie definiują niestety pojęć reklamy i reprezentacji. Próba zdefiniowania tych pojęć podejmowana była w licznych pismach organów podatkowych. Przykładowo zgodnie z postanowieniem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie z dnia 11 kwietnia 2005 r., PD1-4-423/4b/JM/05, http://sip.mf.gov.pl/sip/: "Reklama polega więc na rozpowszechnianiu informacji o towarach, miejscach i możliwości nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś. Reprezentacja to natomiast okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną. W potocznym rozumieniu reprezentacja to wszelkie działania zmierzające do stworzenia jak najkorzystniejszego wizerunku o firmie, natomiast "reklama" - to działania mające na celu zachwalenie lub zachęcenie potencjalnych klientów do nawiązania (utrzymania) kontaktów gospodarczych, nabywania towarów, itp. Reklama stanowi więc zachętę do nabywania określonych towarów lub korzystania z określonych usług. Może to być np. rozpowszechnianie wiadomości o towarach za pomocą ogłoszeń w prasie, radiu, telewizji, za pomocą plakatów. Polega na rozpowszechnianiu pochlebnych wiadomości o sobie, o sprzedawanych towarach i świadczonych usługach, a także i miejscach i możliwościach ich nabycia. Reprezentacja odnosi się natomiast do ubioru pracowników, wystroju firmy, czy sposobu podejmowania interesantów i kontrahentów".

Pomimo iż wydaniu filmu na płycie CD można przypisać pewne cele reprezentacyjne (tworzy pozytywny wizerunek spółki w oczach oglądającego), to jednak jak rozumiem z treści pytania film ma przede wszystkim cele reklamowe i informacyjne (jak rozumiem przedstawia profil działalności spółki, oferowane produkty, ich zalety, sposób ich wykorzystywania itp.).

Dlatego też wydatki związane z wyprodukowaniem i kolportażem tego filmu należy uznać za koszty uzyskania przychodu jako koszty reklamy.