Choć badania odnoszą się do rynku amerykańskiego, przyczyny braku sukcesu firm rodzinnych wydają się być podobne niezależnie od szerokości geograficznej. Oto najważniejsze bariery powodujące  niepowadzenia w rodzinnych przedsięwzięciach biznesowych:
- Zbyt długie pełnienie przez jedną osobę pozycji lidera i przez to trudności w reagowaniu na zmiany rynkowe, przede wszystkim nowe technologie, zmieniające się modele prowadzenia biznesu oraz potrzeby klientów.
- Angażowanie w rodzinne przedsięwzięcia osób, które traktują to jako „wyjście  awaryjne”, czyli np. włączają się w biznes w sytuacji problemów ze znalezieniem miejsca w wyuczonym zawodzie lub w wyniku niepowodzeń w dotychczasowej karierze zawodowej. Dlatego należy wystrzegać się przypadkowości wchodzenia do biznesu członków rodziny na zasadzie „zawsze znajdzie się dla ciebie miejsce w firmie”.
- Traktowanie firmy jako źródła utrzymania dla rozrastającej się rodziny. Przeświadczenie, że w biznes poza dziećmi należy zaangażować zięciów, synowe i wnuki może skutkować brakiem szans na utrzymanie wszystkich tych osób. Jeśli rodzina staje się coraz większa, a firma nie pozyskuje nowych zleceń, to po prostu brakuje w niej pracy dla wszystkich osób zaangażowanych w jej prowadzenie.
- Specjalizowanie się przez kolejne osoby z rodziny w tych samych aspektach działalności firmy może powodować problemy z nadzorem, dlatego należy przeciwdziałać powstaniu takiej struktury, w której jeden członek rodziny pracuje pod nadzorem drugiego. Aby obiektywnie oceniać pracę młodszych członków rodziny, lepiej  przydzielić mu przełożonego spoza kręgu krewnych.

Jak zauważają doradcy przedsiębiorstw rodzinnych działający na rynku amerykańskim, aby przetrwać na rynku w dłuższej perspektywie czasu , firmy rodzinne muszą przyjąć formalne zasady dotyczące tego, kogo zatrudniać, kogo awansować i jak równoważyć interesy rodziny i firmy.

Opracowano w oparciu o „Jak omijać pułapki, które mogą pogrążyć biznes rodzinny”, George Stalk Jr, Henry Foley, Harvard Business Review Polska (http://www.hbrp.pl).