Premier zapowiedział wczoraj kolejne etapy znoszenia ograniczeń, jednak konkretne daty zależeć będą od dynamiki zachorowań na COVID-19. Ministerstwo zdrowia będzie przeprowadzało cotygodniową ewaluację zmian.
Kryzys po epidemii nie oszczędzi oświaty>>

 

Trzeci etap: otwarcie przedszkoli

Od poniedziałku możliwe będą rekreacyjne wyjścia do parku i do lasu. Kolejny etap znoszenia ograniczeń przewiduje: otwarcie sklepów budowlanych w weekendy, otwarcie hoteli i innych miejsc noclegowych, a także otwarcie niektórych instytucji kultury - bibliotek, muzeów, galerii sztuki. Nie wiadomo jednak na razie, kiedy będzie to możliwe.

Sprawdź w LEX: Czy nauczyciel bibliotekarz może wystąpić z wnioskiem o pracę zdalną do dyrektora szkoły w związku z epidemią koronawirusa? >

Trzeci etap odnosi się do gastronomii - stacjonarnie z ograniczeniami. Wówczas mają zostać otwarte zakłady fryzjerskie, salony kosmetyczne, a także sklepy w galeriach handlowych. Możliwe będą wydarzenia sportowe do 50 osób (w otwartej przestrzeni, bez udziału publiczności). Ruszyć ma też organizacja opieki nad dziećmi w żłobkach, przedszkolach i w klasach szkolnych 1-3. Ustalona ma być maksymalna liczba dzieci w salach.

Czytaj w LEX: Monitorowanie postępów ucznia podczas pracy zdalnej oraz warunki przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych, poprawkowych i sprawdzianów w okresie zawieszenia zajęć  >

 

 

Takie plany rządu potwierdziła minister Jadwiga Emilewicz - w wywiadzie dla Onetu mówiła, że "szkoły w pełnym rytmie nauki najprawdopodobniej w tym roku nie wrócą do swojej działalności". Zorganizowana opieka dla dzieci w szkołach i przedszkolach ruszy natomiast głównie po to, by ich rodzice mogli spokojnie wrócić do pracy. Powiązane będzie to z uruchomieniem usług.

Czytaj w LEX: Czy pracownik może korzystać z dodatkowego zasiłku opiekuńczego na opiekę nad dzieckiem do lat 8 w związku z zamknięciem przedszkola z powodu COVID-19 tylko w obowiązujące go dni pracy tj. dni robocze? >

 

Zupełnie inne zakończenie roku

W przyszłym tygodniu maturzyści kończą zajęcia dydaktyczne. Jak mówi minister Dariusz Piontkowski w wywiadzie dla PAP, świadectwa będą mogli odebrać w formie elektronicznej. - Skoro uczeń będzie klasyfikowany i będzie miał wystawione oceny końcowe, to nie widzę żadnej przeszkody, by wychowawca, tak jak to robił dotąd, wypisał nie tylko arkusz ocen, ale też świadectwa. Dyrektor je podpisuje, a uczniowie odbierają. Trzeba to zorganizować tak, aby nie wszyscy uczniowie odbierali je naraz. Mogą je odbierać stopniowo, w kolejnych dniach.

 

Jeżeli uczeń nie będzie mógł odebrać go osobiście, to dyrektor, nauczyciel w szczególnych przypadkach będzie mógł świadectwo zeskanować i w formie elektronicznej przesłać uczniowi. - To ważne choćby dlatego, żeby mając wersję elektroniczną, uczeń mógł uczestniczyć w rekrutacji na uczelnie, by nie musiał osobiście, przynajmniej na tym wstępnym etapie, zawozić swoich dokumentów - mówił minister. Tłumaczył także, że nie ma potrzeby odstępowania od rocznej klasyfikacji uczniów.

Sprawdź w LEX:  Jak postąpić jeżeli dyrektor chce ograniczyć etat nauczycielowi który obecnie ma zmniejszony etat?  >

Szkoła bardziej cyfrowa

Minister edukacji zwrócił też uwagę na to, że nauczyciele i uczniowie po pandemii nauczą się lepiej wykorzystywać technologię w codziennej pracy i nauce. - Umiejętności przydadzą się na przykład wtedy, gdy uczeń będzie na zwolnieniu lekarskim kilkudniowym czy nawet dłuższym. Nie będzie pozostawiony sam sobie. Nauczyciel będzie mógł mu w formie maila czy w inny sposób przesłać informacje o tym, co w tym czasie było realizowane w szkole na lekcjach, o tym, co zostało zadane do zrobienia w ramach pracy domowej czy po prostu o tym, co działo się w szkole, gdy ucznia nie było lub co będzie się dziać, gdy wróci na zajęcia - mówił Piontkowski. Dodał, że przydatne będzie to również w pracy z uczniami, którzy mają indywidualny tok nauczania.
-  Do tej pory nauczyciele przyjeżdżali do ucznia na indywidualne zajęcia do domu. Teraz będą mogli część zajęć odbywać z uczniami zdalnie - mówił Piontkowski.

Sprawdź w LEX:

Czy nauczyciel nauczający zdalnie ma prawo do wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe? >

Jak zaplanować i opłacić etat nauczyciela świetlicy w związku z zamknięciem szkoły na czas pandemii? >

Czy dyrektor powinien uwzględniać żądania rodzica dotyczące lekcji zdalnych w czasie epidemii koronawirusa? >