Zdaniem wybitego amerykańskiego specjalisty, nauczyciele muszą nauczyć się słuchać uczniów: tego jakie mają aspiracje, czego chcą w życiu.
– Uczeń to bardziej potencjał niż problem, ma mnóstwo zasobów, na których powinna bazować praca z nim. Musimy nauczyć się tak  współpracować, by te potencjały uczniów uruchamiać – mówił dr Quaglia. 
Według niego aspiracje to umiejętność marzenia i wytyczania celów na przyszłość. Ale również umiejętność działania obecnie na rzecz osiągania tych zamierzeń. – Nauczyciel musi umieć inspirować uczniów do takiej pracy, by oni mogli swoje aspiracje urzeczywistniać – mówił.

Russell J. Quaglia: ucznia trzeba traktować jak partnera>>

Z jego badań wynika, że jeśli uczniowie są zaangażowani w naukę, mają cele i aspiracje, to ich wyniki w sprawdzianach szkolnych są znacznie lepsze.
– To jest doskonała baza do pracy nauczyciela z uczniem – podkreślał. I dodawał, że nauczyciel musi rozumieć te aspiracje ucznia i umieć go wspierać w dążeniu do tego celu. – A z tym jest w szkole problem. Brak celu jest najczęstszą przyczyną wypadania uczniów z systemu edukacyjnego. Cel jest elementem napędzającym każdego do aktywności. Cel decyduje o tym, że wstajemy rano i ruszamy do pracy. A jaki cel decyduje o tym, że uczeń przychodzi do szkoły i chętnie się uczy? – pytał dr Russel J. Quaglia.
I podkreślał, że gdy to działa, to sukces w edukacji jest wyraźnie większy.

Russell Quaglia: aspiracje ucznia wyzwaniem nauczyciela>>


Wywiad z ekspertem można przeczytać w miesięczniku "Dyrektor Szkoły" nr 10/2014>>