Podkreślajmy wszędzie i mówmy to rodzicom, których dzieci mają orzeczenia o potrzebie kształceni specjalnego, że szkoły specjalne są najlepszym miejsce dla edukacji ich dzieci – zaapelował w piątek w Kaliszu minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. Dodał, że „skoro rodzice decydują o tym, że ich dzieci mają jednak uczyć się w szkołach ogólnodostępnych, to trzeba im w tym pomóc" – powiedział minister.

Czytaj: Reforma edukacji włączającej - obawy o szkody w całym systemie oświaty>>

Czytaj też: Kwalifikacje zawodowe nauczycieli zatrudnionych w szkołach specjalnych >

Centrum w Kaliszu

Minister wziął udział w konferencji inaugurującej powstanie jedynego w Wielkopolsce Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą w Kaliszu (SCWEW). Centra te – zdaniem ministra Czarnka – są odpowiedzią „na zastaną rzeczywistość”. Wyjaśnił, że przed wieloma laty zdecydowano, że to rodzice decydują o tym, do jakiej szkoły chcą skierować swoje dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Dlatego stworzono program pilotażowy polegający na tym, że specjaliści ze szkół specjalnych będą wspierać nauczycieli szkół ogólnodostępnych w edukacji dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Do realizacji programu powołano 23 specjalistyczne centra wspierające edukację włączającą w 13 województwach.

- Podkreślajmy wszędzie i mówmy to rodzicom, których dzieci mają orzeczenia, że szkoły specjalne są najlepszym miejsce dla edukacji ich dzieci – zaapelował minister w Kaliszu.

Czytaj też: Finansowanie kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych >

Model centrów wspierających edukację włączającą powstał w wyniku prac zespołów Ministerstwa Edukacji i Nauki i Ośrodka Rozwoju Edukacji we współpracy m.in. z przedstawicielami szkół ogólnodostępnych, szkół specjalnych, organów prowadzących, placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, uczelni, organizacji pozarządowych i przedstawicieli partnerów społecznych. Program pilotażowy potrwa do czerwca 2023 r. Na podstawie wyników MEiN przygotuje rozwiązania organizacyjno-prawne, których celem będzie wykorzystanie szkół i placówek specjalnych do wspierania szkół ogólnodostępnych we wdrażaniu i podnoszeniu jakości edukacji włączającej.

 

 

Ministerstwo zamierza opracować zatrudniania w placówkach oświatowych psychologa, pedagoga specjalnego, doradcy zawodowego i logopedy. - Szkoły i placówki muszą mieć również zapewnione środki na finansowanie zatrudniania specjalistów. Obecnie trwają prace nad szczegółowym wyliczeniem kosztów różnych wariantów ich zatrudnienia - podkreśla ministerstwo. 

Cele reformy:

  • stworzenie międzyresortowego systemu działań na rzecz dzieci, uczniów i rodziny,
  • · zagwarantowanie dostępu do pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i uczniów na terenie szkoły, placówki,
  • · poprawienie jakości kształcenia wszystkich uczniów, w tym z niepełnosprawnościami.