Do udziału w projekcie zaproszonych zostanie łącznie 560 szkół, przedszkoli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, placówek doskonalenia nauczycieli oraz 1120 zatrudnionych w nich nauczycieli specjalistów. Rekrutacja do projektu rozpocznie się we wrześniu 2023 r. Do szkół/placówek zostaną przesłane szczegółowe informacje dotyczące rekrutacji, zasady udziału w projekcie oraz link do formularza zgłoszeniowego. Do projektu będą kwalifikowani uczestnicy według kolejności zgłoszeń. Otwarcie szkoleń planowane jest w listopadzie 2023 r.  14 września odbędzie się konferencja inaugurująca rozpoczęcie projektu w formule online. 

Sprawdź w LEX: Czy w roku szkolnym 2023/2024 nauczyciela należy zatrudnić od 1 września czy od 4 września? >

Likwidacja oceny zachowania lub zamiana na opisową>>

 

Model szkoleniowy

Nowatorski model szkoleń, wykorzystujący takie formy uczenia się, jak wykłady, warsztaty, webinary, samokształcenie, superwizje, kooperatywne uczenie się, będzie skupiony wokół określonych obszarów tematycznych: 

  • Program 1: System wsparcia edukacyjno-specjalistycznego uwzględniający zróżnicowane potrzeby uczniów podczas zajęć lekcyjnych;
  • Program 2: Ochrona zdrowia psychicznego, zapobieganie zaburzeniom psychicznym dzieci i młodzieży;
  • Program 3: Prowadzenie działań integracyjnych uczniów i ich rodzin z doświadczeniem migracji, w tym uchodźców z Ukrainy;
  • Program 4: Wdrożenie do praktyki szkolnej metod diagnostycznych wspierających pomoc psychologiczno-pedagogiczną;
  • Program 5: Budowanie klimatu proinkluzywnego szkoły.

Sprawdź w LEX: Czy ze środków na doskonalenie zawodowe można przyznać dofinansowanie nauczycielowi, który posiada licencjat z germanistyki, a ubiega się o dofinansowanie do studiów magisterskich z pedagogiki specjalnej? >

Po zrealizowanym cyklu szkoleniowym nauczyciele specjaliści uzyskają status doradców ds. dostępności uczenia się (DDU). W ramach zadań DDU przeprowadzą w swoim środowisku szkolnym interwencje, rozumiane jako konkretne strategie reagowania na sytuacje problemowe, wynikające ze zróżnicowanych potrzeb dzieci i uczniów. 

Uczestnicy projektu będą poznawać i wdrażać proponowane oddziaływania edukacyjno-specjalistyczne skierowane do uczniów i rodziców oraz zespołu nauczycieli danej placówki. Warsztatowa część szkolenia będzie okazją do bezpośrednich konsultacji z ekspertami (praktykami) w zakresie różnych aspektów realizacji poznawanych interwencji oraz trudności w optymalnym reagowaniu na zróżnicowane potrzeby uczniów. 

Sprawdź w LEX: Czy ze środków na doskonalenie i dokształcanie nauczycieli wynikających można opłacić roczną prenumeratę literatury fachowej dla dyrektora szkoły? > 

Korzyści dla placówki wynikające z udziału w projekcie:

  • podniesienie kompetencji kadr w zakresie udzielania wsparcia edukacyjno- specjalistycznego i wdrażania interwencji edukacyjnych, w tym kierowanych do dzieci uchodźczych;
  • możliwość korzystania przez wszystkich nauczycieli danej placówki z bezpłatnych konsultacji, superwizji prowadzonych przez specjalistów merytorycznych (autorzy programów, wykładowcy, praktycy prowadzący warsztaty, przedstawiciele organizacji pozarządowych) oraz specjalistów z zakresu zdrowia psychicznego (lekarze psychiatrzy, psychologowie kliniczni);
  • uczestnictwo w nowatorskich badaniach, których celem jest zbudowanie katalogu skutecznych praktyk edukacji włączającej potwierdzonych naukowo;
  • udział w międzynarodowym projekcie realizowanym przez UNICEF, IBE i MEiN;
  • certyfikat „Dostępnej szkoły” UNICEF.

Korzyści dla uczestników:

  • rozwój wiedzy i umiejętności w zakresie udzielania wsparcia edukacyjno-specjalistycznego, w tym ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży;
  • podnoszenie kompetencji niezbędnych do realizacji rozwoju zawodowego, uzyskania kolejnych stopni awansu zawodowego przez szkolenia w formule online;
  • udział w unikatowym projekcie szkoleniowym opartym na nowoczesnym modelu uczenia w działaniu, gwarantującym integrację teorii z praktyką poprzez wsparcie w postaci uczestnictwa w konsultacjach i superwizjach;
  • cyfrowe potwierdzenie nabytych umiejętności i osiągnięć w postaci mikropoświadczenia Odznaka+;
  • dostęp do zasobów metodycznych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnych (ZPE) możliwych do pobrania i wykorzystania w praktyce edukacyjnej;
  • uczestnictwo w nowatorskich badaniach, których celem jest zbudowanie katalogu skutecznych praktyk;
  • udział w konkursie na najlepsze praktyki edukacyjne w zakresie wspierania edukacji dostępnej dla wszystkich;
  • udział w seminariach i konferencjach związanych z realizowanym projektem.

Sprawdź w LEX: Czy ze środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli można sfinansować szkolenie nauczycieli z dziennika elektronicznego? >