Dokument zakłada inwestycje w system kształcenia nauczycieli - wyposażony będzie w systemowe mechanizmy wymiany doświadczeń pedagogów w zakresie nowych rozwiązań technologiczno-informacyjnych i ich zastosowań w dydaktyce wspartej TIK. Placówki doskonalenia nauczycieli będą dysponowały najbardziej aktualną i zgodną z wymaganiami rynku ofertą szkoleń stacjonarnych i online. Nauczyciele uczący algorytmiki i programowania, w zaawansowanym stopniu znający języki programowania sztucznej inteligencji, pomogą rozwinąć uczniom umiejętności algorytmiczne i umiejętność krytycznego myślenia. Absolwenci kierunków nauczycielskich będą przygotowani do wykorzystywania TIK w pracy dydaktycznej. Ponadto polski system edukacji systemowo wesprze proces dokształcania nauczycieli we współpracy z biznesem i organizacjami pozarządowymi.

 

Bony dla kolejnych grup nauczycieli do końca roku szkolnego>>

 

Nowe studia podyplomowe i wymiana doświadczeń

Szkolenie nauczycieli, zgodnie z założeniami dokumentu, ma obejmować kilka kluczowych aspektów, aby efektywnie włączyć nowe technologie do procesu edukacyjnego i podnieść kompetencje cyfrowe nauczycieli.

  • Wykorzystanie Platform E-Learningowych:

    • Szkolenia będą częściowo prowadzone online, wykorzystując platformy typu MOOC (Massive Open Online Courses) dostępne na serwisie Edukacja.gov.pl.
    • Kursy e-learningowe będą zawierały różnorodne treści, od dydaktyki cyfrowej po specjalistyczne tematy, takie jak algorytmika czy programowanie sztucznej inteligencji.
  • Wizyty Studyjne i Wymiana Doświadczeń:

    • Nauczyciele będą mieli możliwość uczestniczenia w wizytach studyjnych w placówkach edukacyjnych, które wyróżniają się innowacyjnym podejściem do edukacji.
    • Promocja wymiany doświadczeń pomiędzy nauczycielami, np. przez nieformalne grupy wsparcia w mediach społecznościowych czy lekcje otwarte.
  • Szkolenia z Nowoczesnych Metod Dydaktycznych:

    • Szkolenia będą obejmować nowoczesne metody dydaktyczne, takie jak uczenie oparte na grach (game-based learning), metody laboratoryjne i projektowe, STEAM+R (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics + Research) oraz metody asynchroniczne.
    • Szczególny nacisk na samodzielne uczenie się uczniów i wzajemne uczenie się uczniów.
  • Wprowadzenie Nowych Standardów w Placówkach Doskonalenia Nauczycieli:

    • Placówki doskonalenia nauczycieli (PDN) będą organizować nowe kursy, które będą odpowiadać na aktualne potrzeby kadr pedagogicznych.
    • Zaprojektowanie kursów w oparciu o materiały cyfrowe dostępne na platformie Edukacja.gov.pl.
  • Uwzględnienie Cyberbezpieczeństwa i Nowych Technologii:

    • Kształcenie nauczycieli w zakresie cyberbezpieczeństwa i wykorzystania nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, big data, blockchain, NFT i technologie chmurowe.
    • Organizowanie szkoleń dotyczących bezpieczeństwa w sieci.
  • Praktyczne Zastosowanie Wiedzy:

    • Zobowiązanie studentów pedagogiki do pracy w formule projektów, które będą symulacjami lekcji.
    • Uwzględnienie w programie studiów pedagogicznych zajęć poświęconych asynchronicznym metodom kształcenia z wykorzystaniem narzędzi kształcenia zdalnego

 

Sprawdź w LEX: Czy ze środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli można sfinansować szkolenie nauczycieli z dziennika elektronicznego? >

 

ZNP: Szkolenia powinny być różnorodne

Związek Nauczycielstwa Polskiego (ZNP) w omawianym kontekście postuluje kilka kluczowych kwestii dotyczących cyfryzacji edukacji i roli nauczycieli w tym procesie:

  1. Wsparcie nauczycieli w wykorzystaniu narzędzi cyfrowych: ZNP podkreśla, że narzędzia cyfrowe powinny przynosić innowacyjne rozwiązania w edukacji i wspierać nauczycieli, zmniejszając ich obciążenie administracyjne. Narzędzia te powinny ułatwiać dostosowanie pracy nauczycieli do nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja.

  2. Szkolenia z zakresu technologii cyfrowych: ZNP zwraca uwagę na potrzebę organizowania szkoleń dla nauczycieli, które obejmują tematy związane z bezpiecznymi aplikacjami, automatyzacją sprawdzania wiedzy uczniów, wzmacnianiem pracy grupowej oraz wymianą doświadczeń między nauczycielami.

  3. Zaangażowanie nauczycieli jako kluczowych partnerów: ZNP podkreśla, że sukces programu cyfryzacji w dużej mierze zależy od nauczycieli, którzy powinni być kluczowymi partnerami w procesie wdrażania nowych technologii w edukacji.

  4. Systemowe i ciągłe wsparcie dla nauczycieli: ZNP argumentuje, że nauczyciele potrzebują stałego wsparcia w zakresie technologii cyfrowych, ponieważ wysokie kompetencje cyfrowe nauczycieli są gwarancją efektywnego wykorzystania technologii w edukacji.

  5. Wprowadzenie Koordynatorów działań cyfrowych w szkołach: ZNP proponuje wprowadzenie w szkołach funkcji Koordynatorów działań cyfrowych. Jest to pomysł, który ma wspierać nauczycieli w efektywnym wykorzystaniu technologii cyfrowych w edukacji.

W swoich postulatach, ZNP zwraca uwagę na konieczność adekwatnego przygotowania nauczycieli do zmian, jakie niesie ze sobą cyfryzacja edukacji, oraz na potrzebę odpowiedniej infrastruktury i wsparcia organizacyjnego, aby te zmiany były skutecznie i bezpiecznie wdrażane w środowisku szkolnym.

Sprawdź w LEX: Czy nauczycielowi należy się dzień wolny za odbyte szkolenie w sobotę? >

 

Nauczyciele powinni być partnerami w procesie cyfryzacji

Związek Nauczycielstwa Polskiego (ZNP) w kontekście cyfryzacji edukacji i roli nauczycieli w tym procesie przedstawia szereg postulatów. ZNP podkreśla, że narzędzia cyfrowe powinny przynosić innowacyjne rozwiązania w edukacji, wspierając nauczycieli i zmniejszając ich obciążenie administracyjne. Zwraca uwagę na konieczność ułatwienia nauczycielom dostosowania ich pracy do nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja. ZNP wskazuje również na potrzebę organizowania szkoleń dla nauczycieli w zakresie technologii cyfrowych, które obejmowałyby m.in. bezpieczne aplikacje, automatyzację sprawdzania wiedzy uczniów oraz wzmacnianie pracy grupowej i wymianę doświadczeń między nauczycielami.

Sprawdź w LEX: Czy ze środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli można sfinansować szkolenie nauczyciela "kurs kierownika wycieczek"? >

Związek podkreśla, że nauczyciele powinni być kluczowymi partnerami w procesie wdrażania nowych technologii w edukacji, co jest niezbędne do sukcesu programu cyfryzacji. Podkreślona jest również konieczność zapewnienia nauczycielom systemowego i ciągłego wsparcia w zakresie technologii cyfrowych, ponieważ są to kompetencje kluczowe dla efektywnego wykorzystania technologii w procesie edukacyjnym. Jednym z kluczowych postulatów ZNP jest wprowadzenie w szkołach funkcji Koordynatorów działań cyfrowych. Ta rola miałaby na celu wspieranie nauczycieli w efektywnym wykorzystaniu technologii cyfrowych w edukacji. ZNP zwraca tym samym uwagę na konieczność odpowiedniego przygotowania nauczycieli do zmian związanych z cyfryzacją edukacji oraz na potrzebę zapewnienia odpowiedniej infrastruktury i wsparcia organizacyjnego, aby zmiany te były skutecznie i bezpiecznie wdrażane w środowisku szkolnym.

Sprawdź w LEX: Jaki urlop przysługuje nauczycielowi, który weźmie udział w kursie, na który szkoła go nie kierowała? >