Uczestnicy XIX Kongresu Gmin Wiejskich postulują podjęcie przez Rząd RP kompleksowych działań dotyczących poprawy jakości oświaty. Chodzi przede wszystkim o zmiany w Karcie Nauczyciela oraz finansowaniu szkół.

 

Płaca nauczyciela powiązana ze średnią pensją. Powstanie projekt obywatelski>>
 

Konieczne zmiany w awansie i wynagradzaniu pedagogów

Według samorządowców należy rozważyć likwidację ustawy Karta Nauczyciela i zastąpienie jej innym dokumentem, który będzie chronił zawód nauczyciela, ale w sposób dający możliwość promowania i awansu tych najlepszych oraz rozwiązania stosunku pracy z nauczycielami, którzy nie spełniają współczesnych oczekiwań w procesie kształcenia.

 

 

 

Zmian wymaga także system awansu zawodowego - według samorządowców obecny się wyczerpał i nie motywuje do lepszej pracy. Podobnie jak Związek Nauczycielstwa Polskiego uczestnicy kongresu postulują finansowanie wynagrodzeń nauczycieli z budżetu państwa - podkreślają, że w ten sposób rząd wziąłby odpowiedzialność za swoją politykę płacową. Inny postulat to zapewnienie środków finansowych na poziomie pokrywającym w pełni koszty bieżącego funkcjonowania oświaty, a w szczególności pełne zabezpieczenie środków na podwyżki dla nauczycieli.

 

 

Więcej uprawnień dla samorządów

Według członków ZGW konieczne jest również przywrócenie pełnej możliwości kształtowania sieci szkolnej przez samorządy, które ma szczególne znaczenie na obszarach wiejskich, gdzie problem depopulacji, a tym samym problem malejącej liczby uczniów wymaga trudnych decyzji. W naszej ocenie zarówno samorząd jak i rząd powinny współpracować w tym zakresie, mając na uwadze dobro ucznia jak również racjonalne przesłanki ekonomiczne.  Za potrzebne samorządowcy uważają też zwiększenie liczebności grup przedszkolnych z 25 na 28 dzieci. Zarówno poprzednia ustawa o systemie oświaty jak i ustawa Prawo Oświatowe obliguje samorządy do zapewnienia miejsc w przedszkolach dla dzieci w wieku od 6-ciu do 3 lat. oraz objęcie subwencją oświatową dzieci w wieku 3-5 lat.

 

Za konieczną samorządowcy uważają także likwidację dodatku uzupełniającego wprowadzonego art. 30a ustawy Karta Nauczyciela, który jest znacznym obciążeniem dla budżetów samorządów, a nie wpływa na podniesienie motywacji do lepszego poziomu nauczania, ma wręcz charakter demotywujący. Podkreślają, że środki te można nauczycielom przekazać w inny sposób, tak aby przekładały się na wymierne efekty osiągnięć pedagogów.