Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy (art. 128 K.p.). Czasem pracy jest nie tylko czas fizycznego, efektywnego wykonywania pracy, ale również czas nieświadczenia pracy, jeżeli pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. W przypadku nauczyciel stosuje się przepisy szczególne - Kartę Nauczyciela.
Czytaj: ZNP: Podwyżka dla nauczycieli w 2023 r. to na pewno nie 814 zł brutto>>
Czytaj w LEX: Nowe zasady zatrudniania specjalistów w szkołach i przedszkolach od roku szk. 2022/23 >>>
Czas w Karcie Nauczyciela
Jak wynika z art. 42 Karty Nauczyciela, czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień, w ramach tego czasu nauczyciel obowiązany jest realizować:
- zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz,
- inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów;
- zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
Czytaj więcej: Czas pracy nauczycieli szkół - komentarz praktyczny >>>
Czytaj więcej: Czas pracy dyrektora szkoły i przedszkola >>>
Czytaj więcej: Czas pracy nauczycieli przedszkoli >>>
Nauczyciel, na swój wniosek złożony na piśmie do dyrektora szkoły przed rozpoczęciem zajęć w danym roku szkolnym, może realizować zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze.
Zajęcia statutowe w szkole i "godzina karciana"
Obecnie zadania i obowiązki nauczyciela opisane w statucie szkoły powinny wynikać z Karty Nauczyciela, dyrektor szkoły może natomiast zobowiązać nauczycieli do realizacji w ramach czasu pracy innych zadań i czynności niż te wynikające z tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, o ile są to czynności i zajęcia wynikające z zadań statutowych szkoły. Stosownie do art. 42 ust. 2 KN w ramach czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, ale nie powinny one wykraczać poza rodzaj pracy określony umową o pracę.
O wymiarze zajęć i o tym, jakie zajęcia będą realizowane decyduje dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę potrzeby szkoły oraz zainteresowania uczniów. Przepis art. 42 ust. 2d precyzuje jednak, że w ramach zajęć i czynności statutowych, nauczyciel nie prowadzi zajęć świetlicowych oraz zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zadania statutowe szkoły mogą natomiast objąć m.in.:
- udział w zebraniach rady pedagogicznej;
- zebrania i spotkania z rodzicami;
- opiekę nad uczniami w czasie przerw międzylekcyjnych, wyjść i wycieczek;
- zajęcia realizujące zainteresowania uczniów;
- zajęcia artystyczne, sportowe, rekreacyjne;
- wykonywanie zadań z zakresu współpracy szkoły z zewnętrznymi podmiotami i instytucjami;
- pełnienie powierzonej funkcji – np. dyrektora, wicedyrektora, wychowawcy klasy, opiekuna stażu, itp.;
- prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, wychowania i opieki;
- opracowywanie programów nauczania lub pomocy dydaktycznych; inne zadania wymienione w statucie danej szkoły.
We wrześniu resort edukacji częściowo przywrócił obowiązek realizowania "godzin karcianych" , wprowadzając obowiązkową godzinę na konsultacje z uczniami lub ich rodzicami. Zmiana znalazła się w nowelizacji Karty Nauczyciela wprowadzającej nowy system awansu zawodowego pedagogów po to, by zwiększyć dostępność pedagogów w szkole.
Czytaj w LEX: Rekompensowanie pracy w godzinach nadliczbowych >>>
Czy nauczyciel pracuje 18 godzin?
Związek Nauczycielstwa Polskiego od lat dementuje wypowiedzi, zgodnie z którymi nauczyciel pracuje po 18 godzin. Wyjaśnia to również w jednym z ostatnich stanowisk w odpowiedzi na wypowiedzi ministra edukacji. Podkreśla, że w praktyce nauczyciele pracują dłużej, co wykazał Instytut Badań Edukacyjnych w ramach „Badania czasu i warunków pracy nauczycieli”, w którym uczestniczyło 8000 nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących z 1300 różnego typu szkół z całego kraju.
Bardzo szkodliwym zjawiskiem podważającym status zawodowy nauczycieli są publiczne wypowiedzi utożsamiające pensum z tygodniowym czasem pracy pedagogów.
- Osoby dokonujące takiego uproszczenia pomijają inne zajęcia jak m.in. zajęcia wychowawcze, opiekuńcze, zajęcia wynikające z zadań statutowych szkoły (jak np. prowadzenie zebrań z rodzicami, udział w posiedzeniach rady pedagogicznej), przygotowanie się do prowadzenia zajęć, tworzenie dokumentacji przebiegu nauczania i pracy szkoły, dokształcanie się i doskonalenie zawodowe, współpracę z rodzicami i specjalistami. Część tej pracy nauczyciele wykonują w swoich domach, bo najczęściej w szkołach nie ma miejsca, drukarek, komputerów, papieru. Dlatego tej pracy się nie dostrzega i nie docenia. 18 godzin to krzywdzący mit; fake news, który podważa rolę i znaczenie nauczycielskiej profesji. W polityce ten fake news jest wykorzystywany – niestety – do uzasadniania niskich pensji w oświacie - wskazuje ZNP.
Pensum nauczyciela - w zależności od stanowiska
Lp. |
Stanowisko - typ (rodzaj) szkoły |
Tygodniowa liczba godzin obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych |
|
1 |
2 |
3 |
|
1 |
Nauczyciele przedszkoli, z wyjątkiem nauczycieli pracujących z grupami dzieci 6-letnich |
25 |
|
2 |
Nauczyciele przedszkoli i innych placówek przedszkolnych pracujących z grupami dzieci 6-letnich |
22 |
|
3 |
Nauczyciele: przedszkoli specjalnych, szkół podstawowych, szkół specjalnych, liceów ogólnokształcących, przedmiotów z zakresu kształcenia ogólnego i teoretycznych przedmiotów zawodowych w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, w tym w szkołach specjalnych i szkolenia rzemieślniczego w okręgowych ośrodkach wychowawczych, schroniskach dla nieletnich oraz zakładach poprawczych, przedmiotów teoretycznych na kwalifikacyjnych kursach zawodowych, przedmiotów artystycznych i ogólnokształcących w szkołach artystycznych |
18 |
|
3 |
Wychowawcy świetlic szkolnych i półinternatów (z wyjątkiem wychowawców świetlic szkół specjalnych), świetlic i klubów środowiskowych, w tym: profilaktyczno-wychowawczych i terapeutycznych, wychowawcy młodzieżowych ośrodków socjoterapii |
26 |
|
4 |
Wychowawcy internatów, burs, ogrodów jordanowskich, świetlic dworcowych, stałych szkolnych schronisk młodzieżowych |
30 |
|
5 |
Wychowawcy: |
|
|
a) |
w zakładach opiekuńczo-leczniczych dla dzieci, |
26 |
|
b) |
w domach wczasów dziecięcych |
26 |
|
|
- w tym na zajęcia dydaktyczne, |
10 |
|
c) |
w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, okręgowych ośrodkach wychowawczych, zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich, świetlicach szkół specjalnych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, zespołach pozalekcyjnych zajęć wychowawczych zorganizowanych w podmiotach leczniczych |
24 |
|
6 |
Nauczyciele pałaców młodzieży, młodzieżowych domów kultury, ognisk pracy pozaszkolnej, pozaszkolnych placówek specjalistycznych, międzyszkolnych ośrodków sportowych |
18 |
|
7 |
Nauczyciele - bibliotekarze bibliotek szkolnych |
30 |
|
8 |
Nauczyciele poradni psychologiczno-pedagogicznych |
20 |
|
9 |
Nauczyciele posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudniani dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego oraz współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym |
20 |
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.