Nowoczesny sprzęt sam w sobie nie przyczyni się do znacznej poprawy osiągnięć uczniów - mówił Colin Rose podczas II Kongresu Edukacja i Rozwój. Lepsze wyniki (wzrost o 24 proc.) osiągnie doświadczony nauczyciel wykorzystujący odpowiednie strategie nauczania i to nawet, gdy nie korzysta z najnowszego sprzętu. Najlepsze efekty daje połączenie tych dwóch czynników, a mianowicie nowoczesny sprzęt w rękach przeszkolonego pedagoga (wzrost o 45 proc.). Wymaga to jednak zmiany koncepcji nauczania, a konkretnie wdrożenia metod nastawionych na zaangażowanie ucznia.
- Jeżeli uczniowie poznają techniki uczenia, polepszą się ich wyniki - mówił Rose. Zaproponował, by wykorzystywać fakt, że ludzki mózg ewolucyjnie zaprogramowany jest na badanie nowych rzeczy.
- Musimy wzbudzać ciekawość uczniów i ją w nich podtrzymywać. Warto zaciekawić ich na początku lekcji, a potem poprosić ich, by przewidywali wynik, w ten sposób nie stracą zainteresowania - proponował ekspert.
Zachwalał też zalety tzw. odwróconej lekcji. Uczniowie dostają zadanie, by w domu zapoznać się z jakimś materiałem (wideo lub tekstem), który wprowadzi ich w temat. W klasie pracują w grupach i dyskutują, a rolą nauczyciela jest pomoc w opracowaniu rozwiązań.
- Sprawia to, że uczniowie bardziej się angażują i mniej polegają na nauczycielu. Kształtuje to w nich niezależność i uczy samodzielnego myślenia - tłumaczył Colin Rose.

Kary i zakazy nie wyplenią negatywnych postaw>>

Podkreślił także, że nowoczesne technologie dają ogromne możliwości, jeżeli chodzi o pracę zespołową. Platformy e-learningowe i łatwość komunikacji sprawiają, że uczniowie bez większych problemów mogą realizować wspólne projekty.
- Dzięki temu lepiej się uczą i nabywają tak cenione przez pracodawców kompetencje społeczne. Taki sposób pracy sprawia im też większą przyjemność - mówił wykładowca. Podał także wyniki badań, które wskazują, że wprowadzenie tego rodzaju metod pracy sprawia, że uczniowie z własnej woli więcej czasu spędzają na nauce.
- Chociaż uczniowie różnią się, jeżeli chodzi o zdolności akademickie, w każdym można rozwinąć umiejętność uczenia się. Wystarczy odpowiednie podejście i dobór skutecznej metody - podsumował Rose.

Szkolny komputer nie pomógł w nauce do egzaminu>>