Związkowcy wskazują, że już w przedszkolach prowadzone są zajęcia z elementami robotyki, kodowania oraz zajęcia, podczas których wykorzystywany jest  sprzęt komputerowy. - Po raz kolejny zwracamy się z pytaniem o powody wykluczenia na tym etapie z otrzymania bonów na laptopy nauczycieli wychowania przedszkolnego, nauczycieli klas I-III i szkół ponadpodstawowych - podkreślają.

Czytaj w LEX: Bon dla nauczycieli na zakup laptopa - zasady przyznawania i finansowania >

Bon na laptopa nie dla wszystkich nauczycieli. Do kiedy złożyć wniosek?>>

 

Laptop także dla pracowników pracowni psychologiczno-pedagogicznych

Jak uzasadniają związkowcy, nauczyciele przedszkoli i poradni psychologiczno-pedagogicznych nie zostali objęci ustawą mimo licznych apeli strony społecznej, jak również zapewnień ze strony rządzących, iż wszyscy nauczyciele otrzymają bon na laptop. - Są to grupy, które w codziennej pracy wykorzystują swój prywatny sprzęt do przygotowania pomocy dydaktycznych, urozmaicania zajęć przedszkolnych i szkolnych a także do komunikacji z rodzicami. Już w przedszkolach prowadzone są zajęcia z elementami robotyki, kodowania oraz zajęcia, podczas których wykorzystywany jest  sprzęt komputerowy. Nauczyciele Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych wykorzystują prywatny sprzęt sporządzając dokumentację, opinie, orzeczenia, jak również prowadząc badania i zajęcia z dziećmi i młodzieżą - wskazują związkowcy i domagają się od MC rozszerzenia programu.

 

Brak planu i infrastruktury

Ale zmian, o których powinien w kontekście laptopów pomyśleć resort cyfryzacji, jest więcej. Eksperci od dawna zwracają uwagę, że w niektórych szkołach nie będzie jak wykorzystać tych urządzeń, bo sieć jest za wolna. Nie do końca też wiadomo, jak będą wykorzystywane te urządzenia w szkołach. Plan w tej materii jest o tyle ważny, że szkoły czekają duże zmiany związane z rozwojem programów opartych na sztucznej inteligencji. Nauczyciele będą musieli - przynajmniej w podstawowym zakresie - umieć z niej korzystać. Choćby po to, by umieć zweryfikować samodzielność pracy ucznia. Podkreśla to m.in. Komisja Europejska, która opublikowała wytyczne etyczne dla nauczycieli dotyczące wykorzystywania sztucznej inteligencji i danych w nauczaniu i uczeniu się. Wytyczne dotyczą sposobu wykorzystania sztucznej inteligencji w szkołach, wspierania nauczycieli i uczniów w nauczaniu i uczeniu się oraz wspierania zadań administracyjnych w środowisku edukacyjnym.

 

Sprawdź w LEX: