Po wyborach nowa koalicja zrezygnowała z części programu obejmującej uczniów, za to rozszerzyła część dotyczącą nauczycieli. Dofinansowanie otrzymali nauczyciele klas I-III. Nie należy się jednak spodziewać kolejnego poszerzania grona uprawnionych pedagogów. MEN wyjaśnia, że wynika to z braku zgody Komisji Europejskiej.
Więcej nauczycieli skorzysta z programu
Przekazanie jednorazowych świadczeń w formie bonów na zakup laptopów lub laptopów przeglądarkowych nauczycielom, wychowawcom i innym pracownikom pedagogicznym, uczącym w klasach I–III lub prowadzących zajęcia z uczniami w niepublicznych i publicznych szkołach podstawowych (również artystycznych) oraz w szkołach ponadpodstawowych (również artystycznych) jest kolejnym etapem systemowej zmiany mającej na celu podnoszenie kompetencji cyfrowych nauczycieli. W przypadku szkół ponadpodstawowych, wzięto pod uwagę szkoły:
- czteroletnie liceum ogólnokształcące;
- pięcioletnie technikum;
- trzyletnią branżowa szkoła I stopnia;
- trzyletnią szkołę specjalną przysposabiająca do pracy;
- ogólnokształcącą szkołę muzyczną II stopnia;
- liceum sztuk plastycznych;
- ogólnokształcącą szkołę baletową;
- Bednarską Szkołę Realną.
W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:
Wsparcie rozwoju kompetencji cyfrowych nauczycieli
Najczęściej czytane w temacie:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
To zagadnienie zawiera:
Najczęściej czytane w temacie:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
Wśród postulatów zgłaszanych do Ministerstwa Cyfryzacji oraz wybrzmiałych podczas konsultacji rozporządzenia Ministerstwa Cyfryzacji z dnia 28 września 2023 r. w sprawie określenia grup nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych uprawnionych do otrzymania wsparcia sfinansowanego ze środków publicznych (Dz. U. poz. 2071), najczęściej pojawiała się prośba środowiska nauczycielskiego o objęcie bonem na zakup laptopów nauczycieli klas I–III szkół podstawowych oraz nauczycieli szkół ponadpodstawowych. - Zgodnie z założeniami Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (dalej – KPO), realizowane wsparcie ma przede wszystkim zapewnić wzmocnienie odporności szkół podstawowych i ponadpodstawowych na zakłócenia funkcjonowania, spowodowane sytuacjami takimi jak pandemia COVID-19. W trakcie II rewizji KPO podjęto próbę objęcia wsparciem również tej grupy nauczycieli, jednak ze względu na przedstawioną powyżej, założoną logikę interwencji oraz brak środków finansowych pozwalających sfinansować wsparcia wydatków tylko w ramach już przyznanej puli środków), nie udało się objąć wsparciem tej grupy nauczycieli - wskazano w uzasadnieniu.
Nauczyciele przedszkolni nie dostaną bonu, ale mogą skorzystać z innych form pomocy
O wynagrodzenia może zadbać samorząd
MEN tłumaczy także, że jeżeli chodzi o wynagrodzenia, nauczycieli wychowania przedszkolnego obowiązują te same zasady systemu płacowego, co nauczycieli pracujących na innych poziomach edukacji – pod warunkiem, że są zatrudnieni w szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego lub administrację rządową.
Resort podkreśla, że samorządy mają możliwość przyznania dodatkowych środków na wynagrodzenia nauczycieli, w tym na podwyższenie minimalnych stawek płac zasadniczych oraz dodatków za pełnienie funkcji wychowawcy klasy. Tego rodzaju zwiększenia mogą być jednak pokrywane jedynie z własnych dochodów samorządów lub funduszy unijnych.
Urlop wyklucza możliwość skorzystania z bonu
Należy pamiętać, że podobnie jak poprzednio, nie wszyscy zatrudnieni nauczyciele mają prawo do bonu na komputer. Z bonu nie skorzysta nauczyciel, który będzie nieobecny w pracy w jednej z następujących przyczyn (art. 15 ust. 4 u.w.r.k.c.n.):
- pozostaje w stanie nieczynnym;
- przebywa na świadczeniu rehabilitacyjnym lub na urlopie dla poratowania zdrowia;
- jest zawieszony w pełnieniu obowiązków na podstawie art. 85t ust. 1-3 KN;
- przebywa na urlopie bezpłatnym, trwającym nie krócej niż 14 dni;
- jest urlopowany lub całkowicie zwolniony z obowiązku świadczenia pracy na podstawie ustawy z 23.05.1991 r. o związkach zawodowych.
Jak wyjaśnia Joanna Lesińska, radca prawny, chodzi o nieobecność na dzień złożenia wniosku przez organ prowadzący do ministra cyfryzacji. Ze wsparcia nie skorzystają także nauczyciele:
- przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych,
- innych form wychowania przedszkolnego,
- placówek oświatowych.
Oświadczenie do dyrektora szkoły
Od dnia, w którym nauczyciele zostają uprawnieni do skorzystania z programu (od 27 stycznia 2025 roku), mają 30 dni na złożenie wniosku (do 26 lutego 2025). Nauczyciele składają wnioski do dyrektorów szkół – wniosek musi zawierać imię, nazwisko, PESEL, adres e-mail i numer telefonu komórkowego wnioskującego. Te dane każdy nauczyciel powinien wpisać do tabeli i przesłać w wersji edytowalnej z wypełnionym wnioskiem do dyrektora szkoły. Organ prowadzący szkołę w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku nauczyciela od dyrektora składa jeden zbiorczy wniosek dla wszystkich nauczycieli uprawnionych do otrzymania wsparcia w systemie teleinformatycznym zapewnianym przez ministra cyfryzacji do obsługi bonu, który zawiera informacje wymienione w art. 15 ust. 2 u.w.r.k.c.n.:
- dane osobowe nauczycieli wymienione w ich wnioskach,
- dane dotyczące szkoły, w imieniu której wnioskuje organ prowadzący szkołę,
- dane dotyczące organu prowadzącego szkołę, w tym imię (imiona) i nazwisko oraz numer PESEL osoby składającej wniosek, upoważnionej do reprezentowania organu.'
Sprawdź w LEX: Zakazy praktyk marketingowych w obrocie podręcznikami szkolnymi - uwagi na tle obowiązującej regulacji > >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.









