W Manchester United zespół i metodologia zarządzania wynikami piłkarzy nazywa się "Performance Services". Ta nazwa lepiej niż tradycyjne "Performance Management" oddaje istotę podejść i systemów, które służą inspirowaniu, stymulowaniu i wspieraniu zawodników w realizacji celów Klubu.
W sporcie i biznesie nastawienie na wyniki jest cechą wspólną. Dynamiczne środowisko działania, rosnąca liczba zmiennych czynników i konieczność podejmowania szybkich decyzji determinują sukces w obu dziedzinach. Aon od lat współpracuje z Manchester United, jednym z największych na świecie klubów piłkarskich. W Manchester United procesy zarządzania wynikami i efektywnością zawodników stały się nieodzownym elementem budowania sukcesu drużyny. Dedykowany jest temu zespół Performance Services, kierowany przez Tony'ego Strudwicka, którego rolą jest wspieranie trenerów i piłkarzy w osiąganiu jak najwyższych wyników. Zespół łączy jednak nowoczesne praktyki pomiaru i analizy wskaźników i danych o piłkarzach z tradycjami i stylem przywódczym zbudowanym przez Sir Alexa Fergusona – legendę futbolu, byłą ikonę i menedżera klubu.
Szukanie analogii miedzy światami sportu i biznesu to wielokrotnie sprawdzona taktyka. Z dyskusji z Tony'm Strudwick'iem na temat sposobu zarządzania wynikami w Manchester United wynika 5 praktycznych podpowiedzi dla firm, które chcą zwiększyć efektywność systemów i procesów Performance Management.
1. Stawiaj krótko- i długoterminowe cele, ale jednocześnie patrz w przyszłość
W drużynie Manchester United, cele krótkoterminowe są zawsze takie same: wygrać najbliższy mecz. W trakcie sezonu, może to być nawet kilka razy w tygodniu! Jednocześnie, długofalowa wizja klubu to "być najlepszym klubem piłkarskim na świecie – zarówno na boisku, jak i poza nim".
Aby osiągnąć cel, zarząd klubu rozwija i realizuje długoterminowy plan strategiczny, ale też zdaje sobie sprawę z potrzeby elastycznego adoptowania się do nieprzewidzianych wyzwań i okoliczności, które dzieją się tu i teraz. Menedżer, jak i cały sztab szkoleniowy, na co dzień pracują nad realizacją celów długoterminowych w perspektywie całego sezonu piłkarskiego, jednocześnie zmagając się i reagując na codzienne wyzwaniami związane z treningami, kontuzjami czy słabszą dyspozycją zawodników.
W świecie biznesu, podobnie jak w futbolu, stawianie celów w dłuższej perspektywie, np. rocznej, często traci zasadność. Stawianie ich częściej, a jednocześnie utrzymanie zespołu na odpowiednich torach – to praktyka trenerska przydatna każdemu menedżerowi.
2. Szybko diagnozuj porażkę
Porażki, pomimo że dla drużyny piłkarskiej głęboko rozczarowujące, są również kluczowym elementem jej rozwoju. W przypadku przegranej, Manchester United analizuje przyczyny najszybciej jak to możliwe. Zrobienie tego wspólnie jako zespół, zaproponowanie rozwiązań i podjęcie decyzji co dalej to naturalny element kultury Klubu. "Nigdy nie ulegamy panice" – mówi Tony – "a po analizie, nie rozwodzimy się długo nad porażką, tylko stawiamy sobie kolejne cele". Tak jak w drużynie piłkarzy, tak w każdym zespole, ważne jest budowanie kultury otwartego omawiania błędów i traktowania ich jako elementu uczenia się. W skutecznym zarządzaniu wynikami, niepowodzenie w realizacji celu to doskonała sposobność do nauki, zrewidowania i przeanalizowania co poszło nie tak oraz jakie działania można podjąć, aby osiągnąć pozytywne rezultaty w przyszłości.
3. Dane i analityka mogą być potężnym narzędziem, o ile idą w parze z intuicją
W czasie treningu piłkarze Manchester United wyposażeni są w elektroniczne urządzenia do pomiaru parametrów wydolności organizmu, szybkości czy siły mięśni. Spośród dużej liczby danych, zespół Performance Services wybiera te, które są dla danego zawodnika kluczowe z punktu widzenia jego kondycji i potencjału. Te dane pomagają w codziennej dyskusji trenera z piłkarzem o tym jak zmaksymalizować szanse na jego sukces, i jakiego wsparcia treningowego to wymaga.
Podejmując decyzje na temat obsady meczu czy metody treningu, Sir Alex Ferguson ufał jednak także swojej intuicji. Kolejni trenerzy Manchester United wiedzą, że liczby mówią bardzo wiele, ale czasem odpowiedź może być inna niż ta wynikająca z tabelki – i nie boją się słuchać własnego przeczucia. W czasach, kiedy zbyt duża liczba danych może paraliżować dalsze działanie, sukces odnoszą liderzy, którzy potrafią wybrać miary naprawdę istotne z punktu widzenia wyników pracownika i mają odwagę posługiwać się także intuicją w podejmowaniu decyzji co do swoich ludzi.
4. Doceniaj osiągnięcia, szczególnie wtedy, gdy cel jest zagrożony
Co dzieje się w szatni w przerwie meczu, który drużyna Manchester United przegrywa dwiema bramkami? Tony Strudwick odpowiada, że najważniejsze są 2 rzeczy: nieuleganie panice i wyrażenie uznania wobec wysiłku drużyny, chwalenie i docenienie nawet za niewielkie, ale skuteczne zagrania. I wcale nie burzy to autorytetu ani nie umniejsza pozycji trenera. W ten sposób budowana jest motywacja do walki o wygraną do ostatnich sił. Zbyt wielu menedżerów, monitorując wyniki pracowników, skupia się tylko na kwestiach, które trzeba poprawić, by zrealizować cel, podczas gdy to sukcesy dają pracownikom napęd do dalszych prób.
5. Rozmawiaj z ludźmi
Efektywne zarządzanie wynikami wymaga ciągłego monitoringu i informacji zwrotnej. W Manchester United trener omawia wskaźniki i wyniki piłkarza bezpośrednio na treningu czy po meczu. Podobnie w biznesie - Performance Management nie będzie działał, jeżeli informacja zwrotna będzie udzielana raz w roku – przy okazji oceny rocznej. Trener nieustannie przygląda się swojej drużynie, identyfikuje jej ograniczenia i omawia, w jaki sposób mogą osiągać jeszcze lepsze rezultaty.
Podobnie skuteczność procesu Performance Management w firmie również zależy od zakorzenienia w menedżerach nawyku ciągłego feedbacku i coachingu swoich podwładnych.
Źródło: inf. pras. Aon Hewitt, www.aon.com/poland, stan z dnia 13 lipca 2016 r.