Jak pokazują badania Hays Poland, co trzecia firma wskazuje wzmacnianie marki pracodawcy na rynku – zwłaszcza wśród potencjalnych kandydatów – jako działanie podejmowane najczęściej w celu rozwiązania problemu niedoboru kompetencji. Przykładową aktywnością jest tutaj uczestnictwo w targach pracy – forma  promocji, z której chętnie korzysta coraz więcej pracodawców. To szansa dla firm, aby zapisać się w świadomości potencjalnych, przyszłych pracowników – zaprezentować swoją markę i prowadzone projekty rekrutacyjne, ale też wsłuchać się w oczekiwania najmłodszych kandydatów, którzy za chwilę wejdą na rynek pracy.

SZCZĘŚCIE SPRZYJA PRZYGOTOWANYM

Obecność firmy na targach powinna być przemyślana i dobrze przygotowana. Już na samo określenie celu swojej obecności oraz wybranie odpowiednich wydarzeń warto poświęcić odpowiednio dużo czasu i uwzględnić opinię przedstawicieli różnych części biznesu. Z pewnością przy wyborze targów warto kierować się charakterystyką uczestników danego wydarzenia i ich dopasowaniem do naszych potrzeb rekrutacyjnych. Cennym jest również sprawdzenie jak wyglądały poprzednie edycje wybranych targów oraz co mogą zaproponować organizatorzy, aby firma mogła jeszcze lepiej wyróżnić się ze swoją ofertą.

 [-OFERTA_HTML-]

Jak uważa Agnieszka Czarnecka, menedżer działu HR Consultancy w Hays Poland, obecność na targach pracy to dla coraz większej liczby organizacji jeden z głównych sposobów na utrwalenie wizerunku swojej marki i element strategii employer brandingowej. – Jeśli dla pracodawcy najważniejsze są kwestie wizerunkowe, warto postawić na wiele wydarzeń, gromadzących różnorodnych uczestników z odmiennych obszarów specjalizacyjnych. Natomiast w przypadku poszukiwania konkretnych umiejętności lub kandydatów na określone stanowiska, lepiej wziąć udział w jednej edycji odpowiednio sprofilowanych targów i dobrze się do nich przygotować – radzi Agnieszka Czarnecka.

Wśród dostępnych targów pracy znajdziemy zarówno takie, które ułatwiają rekrutację specjalistów – profesjonalistów posiadających już doświadczenie zawodowe, jak również osób dopiero rozpoczynających karierę. Możemy również skupić się na wydarzeniach skupionych na konkretnej specjalizacji np. IT, inżynierii lub finansach. W całej Polsce regularnie odbywają się także targi otwarte na pracodawców reprezentujących wszystkie branże.

SUKCES WYMAGA CZASU

Do targów pracy warto przygotować się z wyprzedzeniem. Jest to długofalowy proces, ponieważ udział w targach nie ogranicza się do samej obecności przedstawicieli organizacji. W procesie przygotowań niezwykle ważna jest komunikacja wewnętrzna, ale również zewnętrzna – w mediach społecznościowych, na stronie firmy oraz aktywność medialna. Czasu wymaga oczywiście sam udział w wydarzeniu, ale też kontynuowanie kontaktu z poznanymi i odpowiadającymi potrzebom rekrutacyjnym kandydatami. Zakończenie wydarzenia nie powinno być bowiem końcem aktywności firmy, która chce promować swoją markę pracodawcy i rekrutować utalentowanych kandydatów.

Niezwykle ważną kwestią jest także reprezentacja firmy na targach pracy. Wśród wystawców kluczowa jest umiejętność adaptacji oraz odpowiednie umiejętności interpersonalne. Firma powinna być reprezentowana przez osoby, które dobrze czują się w organizacji i są w stanie merytorycznie, ale również w ciekawy sposób, opowiedzieć o swoim pracodawcy. Niezwykle ważna jest otwartość, optymizm, który udzieli się kandydatom oraz gotowość do inicjowania kontaktu z uczestnikami. Zachowanie pracowników firmy pokazuje, jak się w niej pracuje i pozwala uczestnikom określić, czy pasują do jej atmosfery. Po targach pracodawca może nawiązać bardziej formalny kontakt ze wszystkimi lub wybranymi uczestnikami i doprecyzować, jakie korzyści wiążą się z jego ofertą pracy. Jednak w takiej sytuacji zainteresowanie kandydata podjęciem rozmowy zależy przede wszystkim od wrażenia, jakie firma wywarła na nim podczas targów.

Warto wziąć pod uwagę, że uczestnicy targów cenią sobie atrakcyjne, nieoczywiste sposoby angażowania ich uwagi. Mogą to być konkursy, możliwość odwiedzenia biura przez okulary do wirtualnej rzeczywistości, stoisko z profesjonalną obsługą do przygotowania zdjęcia do CV, konsultacje ekspertów w dziedzinie planowania kariery. – Kreatywnych sposobów do wykorzystania jest wiele, ale zawsze warto zadbać o to, aby wybrana atrakcja miała związek z wartościami firmy oraz współgrała z elementami oferty, które pracodawca chce szczególnie wyeksponować. Warto zwrócić też uwagę na wygląd stoiska oraz jakość dodatkowych atrakcji, ponieważ są one wizytówką firmy i w oczach uczestników mogą być odzwierciedleniem jej kultury organizacyjnej – zauważa Agnieszka Czarnecka z Hays.

KANDYDAT NA WYCIĄGNIĘCIE RĘKI

Targi pracy stwarzają wiele okazji do poznania wartościowych kandydatów. Jednak równie istotne stają się działania przed i po wydarzeniu, które najpierw pozwalają na przyciągnięcie ich uwagi, a następnie na kontynuację relacji zapoczątkowanej podczas targów. Warto wykorzystać media społecznościowe i poinformować potencjalnie zainteresowaną grupę docelową, że pojawimy się na danych targach, a po wydarzeniu zamieścić relację oraz poinformować o nadchodzących projektach rekrutacyjnych i aktywnościach.

 [-DOKUMENT_HTML-]

Niezwykle ważne jest również podjęcie kontaktu z osobami, których aplikacje zgromadziliśmy. Rozmowa powinna nastąpić tak szybko, jak to możliwe – nawet następnego dnia po targach. Dzisiejszy rynek pracy jest niezwykle otwarty na kandydatów posiadających określone umiejętności i kompetencje, a najlepsi mogą liczyć na wiele ofert. Szybka reakcja zwiększa szanse pracodawcy na pozyskanie takiego pracownika. Kandydaci natomiast doceniają szybkość działania rekrutujących firm.

W dobie ogromnej konkurencji o specjalistów posiadających określone umiejętności lub znajomość wybranych języków obcych, aktywności ukierunkowane na przyciąganie nowych pracowników są bardzo ważne, ale również szybko oceniane przez kandydatów i otoczenie. Firmy, które chcą wzmocnić markę pracodawcy i dotrzeć m.in. do kandydatów na programy stażowe, zdecydowanie powinny rozważyć swoją obecność na targach pracy. Agnieszka Czarnecka podkreśla, że faktycznie coraz więcej pracodawców traktuje targi jako bardzo ważny element strategii rekrutacyjnej i employer brandingowej, ale też coraz więcej przykłada uwagę do należytej jakości i charakteru swojego uczestnictwa w tego typu wydarzeniach. To pozytywny sygnał, ponieważ przemyślana i dobrze przygotowana obecność na targach pracy może być opłacalną inwestycją, która zwróci się w postaci rekrutacji utalentowanych pracowników.

Hays Poland