24 czerwca odbyło się w Sejmie pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego. Projekt zakłada powstanie Rady Dialogu Społecznego (RDS) jako nowego forum współpracy przedstawicieli pracowników, pracodawców i rządu. W dyskusji zgłoszony został wniosek o niezwłoczne przystąpienie do drugiego czytania, który Sejm uwzględnił. Do trzeciego czytania projektu Izba przystąpi w bloku głosowań.
Rada ma realizować zasadę partycypacji i solidarności społecznej w zakresie zatrudnienia oraz wdrażania polityk i strategii społeczno-gospodarczych. Zastąpi ona funkcjonującą od 2001 r. Trójstronną Komisję ds. Społeczno-Gospodarczych. Konieczność powstania nowego forum współpracy sygnalizowane było zarówno przez partnerów społecznych, związki zawodowe i organizacje pracodawców, jak i stronę rządową. Zgodnie z projektem, do zadań Rady należeć będzie m.in. inicjowanie procesu legislacyjnego oraz opiniowanie (przez pracowników i pracodawców) projektów założeń do projektów ustaw i projektów aktów prawnych wniesionych przez rząd. Na wyrażenie opinii będzie miała 30 dni. Ze względu na ważny interes społeczny – termin ten może być skrócony do 21 dni. W przypadku, gdy rząd nie uwzględni opinii Rady będzie zobowiązany do przedstawienia swojego stanowiska w uzasadnieniu do projektu przedkładanego Sejmowi oraz powinien poinformować o tym Radę. W projekcie zachowano możliwość zawierania ponadzakładowych układów zbiorowych pracy albo porozumień określających wzajemne zobowiązania stron (tak jak to określały przepisy dotyczące Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych). Przedstawiciele strony pracowników i pracodawców otrzymali również możliwość podjęcia uchwały o wystąpieniu przez przewodniczącego Rady do Sądu Najwyższego o rozstrzygnięcie zagadnienia prawnego w przypadku zaistnienia rozbieżności w wykładni prawa. Projekt daje też możliwość skierowania wniosku o przeprowadzenie wysłuchania publicznego do podmiotu odpowiedzialnego za opracowanie aktu normatywnego dotyczącego spraw pozostających w gestii Rady. Każdego roku Rada powinna określać program działania uwzględniając sytuację społeczną i gospodarczą kraju oraz wskazując zagadnienia priorytetowe dla rozwoju i trwałości dialogu społecznego. Program powinien być przekazany rządowi do 20 lutego każdego roku. W projekcie określono tryb i formę podejmowania ustaleń przez RDS, określono także mechanizmy przekazywania spraw tworzonym w ramach Rady zespołom problemowym, stałym albo doraźnym. Przyjęto też, że w składzie Rady strona pracowników i pracodawców będzie reprezentowana przez taką samą liczbę przedstawicieli. Liczbę przedstawicieli strony rządowej będzie ustalał premier. Członków Rady będzie powoływał i odwoływał prezydent na wniosek każdej organizacji pracowników. Funkcja przewodniczącego będzie pełniona rotacyjnie – naprzemiennie przez przedstawiciela każdej z trzech stron. Kadencja przewodniczącego RDS będzie trwała rok. Posiedzenia Rady będą jawne. Projekt zakłada również powołanie Wojewódzkich Rad Dialogu Społecznego (WRDS), które, podobnie jak obecnie, będą realizować dialog czterech stron: pracowników, pracodawców, rządu (jego reprezentantem jest wojewoda) oraz strony samorządowej, którą reprezentuje marszałek województwa. Z głosem doradczym, w pracach Rady będą mogli uczestniczyć m.in. przedstawiciele prezydenta, prezesa NBP oraz prezesa GUS.
Projekt uzasadnił minister pracy i polityki społecznej Władysław Kosiniak-Kamysz. W dyskusji zgłoszony został wniosek o niezwłoczne przystąpienie do drugiego czytania, który Sejm uwzględnił. Do trzeciego czytania projektu Izba przystąpi w bloku głosowań.
Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 25 czerwca 2015 r.