Pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. W szczególności spoczywają na nim obowiązki związane z organizowaniem pracy w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki oraz zapewnieniem przestrzegania w zakładzie przepisów i zasad bhp. Nie można jednak wykluczyć, że nawet przy zachowaniu najwyższych standardów, w procesie wykonywania pracy dojdzie do zdarzenia, które będzie wymagało udzielenia pracownikowi pierwszej pomocy.
Pracodawca musi zapewnić udzielenie pierwszej pomocy
Zgodnie z art. 209(1) kodeksu pracy pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia środków niezbędnych do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach oraz wyznaczenia pracowników, których zadaniem będzie udzielanie takiej pomocy. Ponadto pracodawca powinien zapewnić łączność ze służbami zewnętrznymi wyspecjalizowanymi w szczególności w zakresie udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, ratownictwa medycznego oraz ochrony przeciwpożarowej. Działania te powinny być dostosowane do rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, liczby zatrudnionych pracowników i innych osób przebywających na terenie zakładu pracy oraz rodzaju i poziomu występujących zagrożeń. Natomiast liczba pracowników wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy, ich szkolenie oraz wyposażenie powinny uwzględniać rodzaj i poziom występujących zagrożeń. Artykuł 209(1) par. 4 kodeksu pracy przewiduje, że w przypadku zatrudniania wyłącznie pracowników młodocianych lub niepełnosprawnych, działania w zakresie udzielenia pierwszej pomocy może wykonywać sam pracodawca.
Zobacz w LEX: Zakładowy system udzielania pierwszej pomocy - z uwzględnieniem kompetencji kontrolnych i nadzorczych inspektorów PIP >
Informacja o wyznaczonych pracownikach
Ponadto przepisy prawa pracy nakładają na pracodawcę szereg obowiązków informacyjnych. Zgodnie z art. 207(1) par. 1 kodeksu pracy pracodawca jest obowiązany przekazywać pracownikom informacje o zagrożeniach dla zdrowia i życia występujących w zakładzie pracy, na poszczególnych stanowiskach pracy i przy wykonywanych pracach, w tym o zasadach postępowania w przypadku awarii i innych sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu pracowników.
Ponadto spoczywa na nim obowiązek informowania o działaniach ochronnych i zapobiegawczych podjętych w celu wyeliminowania lub ograniczenia zagrożeń oraz pracownikach wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy. W myśl art. 207(1) par. 2 kodeksu pracy informacja o pracownikach wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy obejmuje imię i nazwisko, miejsce wykonywania pracy oraz numer telefonu służbowego lub innego środka komunikacji elektronicznej.
Zobacz procedurę w LEX: Organizacja systemu pierwszej pomocy w razie wypadku >
Czytaj także: Wypadek przy pracy zdalnej poza kontrolą inspektorów pracy >>>
Rozporządzenie precyzuje obowiązki pracodawcy
Obowiązki pracodawcy w zakresie pierwszej pomocy zostały doprecyzowane w rozporządzeniu ministra pracy i polityki socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (dalej jako: rozporządzenie). Zgodnie z par. 44 ust. 1 rozporządzenia pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom sprawnie funkcjonujący system pierwszej pomocy w razie wypadku oraz środki do udzielania pierwszej pomocy. W szczególności powinien on zapewnić apteczki w poszczególnych wydziałach (oddziałach) zakładu pracy oraz punkty pierwszej pomocy w wydziałach (oddziałach), w których są wykonywane prace powodujące duże ryzyko wypadku lub związane z wydzielaniem się par, gazów albo pyłów substancji sklasyfikowanych jako stwarzające zagrożenie ze względu na ostre działanie toksyczne.
Czy samochód służbowy osobowy musi być wyposażony w apteczkę? - sprawdź w LEX >
Cena promocyjna: 119.7 zł
|Cena regularna: 399 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 119.7 zł
Trzeba uwzględnić występujące zagrożenia
Paragraf 44 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że ilość, usytuowanie i wyposażenie punktów pierwszej pomocy i apteczek powinny być ustalone w porozumieniu z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, z uwzględnieniem rodzajów i nasilenia występujących zagrożeń. Obsługa apteczek na każdej zmianie powinna być powierzana wyznaczonym pracownikom, przeszkolonym w udzielaniu pierwszej pomocy. Ponadto w punktach pierwszej pomocy i przy apteczkach, w widocznych miejscach, powinny być wywieszone instrukcje o udzielaniu pierwszej pomocy w razie wypadku oraz wykazy pracowników przeszkolonych w zakresie udzielania takiej pomocy. Przepisy rozporządzenia wymagają też, żeby punkty pierwszej pomocy i miejsca usytuowania apteczek były odpowiednio oznakowane, zgodnie z Polską Normą (zielony krzyż na białym tle), i łatwo dostępne.
Czytaj też w LEX: Wyposażenie apteczki - krok po kroku >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.














