Nowe regulacje są związane z koniecznością wdrożenia do polskiego prawa unijnej dyrektywy 2014/67/UE, która przede wszystkim ma umożliwić egzekwowanie minimalnych warunków zatrudnienia w państwie członkowskim, do którego dany pracownik będzie delegowany. Wprowadzenie zmian było konieczne, bo liczba pracowników delegowanych do pracy na terenie Unii szybko rośnie. Jeszcze w 2010 roku było ich 1,3 mln, na koniec 2014 roku – już 1,9 mln.

– Nowa ustawa wprowadza szereg obowiązków, przede wszystkim dla pracodawców, którzy delegują pracowników do Polski. Dotychczas ta kwestia nie była w żaden sposób regulowana przez przepisy – wskazuje Karolina Schiffter, adwokat w Kancelarii Raczkowski Paruch.

Nowością jest ścisła współpraca pracodawcy z Państwową Inspekcją Pracy. Najpóźniej w dniu rozpoczęcia świadczenia usługi pracodawca będzie miał obowiązek przekazać oświadczenie, w którym znajdą się informacje niezbędne do przeprowadzenia kontroli w miejscu pracy pracownika. Ponadto będzie musiał również wyznaczyć pracownika odpowiedzialnego za kontakty z PIP.

Weź udział w szkoleniu: Praktyczne aspekty delegowania pracowników. Zmiany w przepisach 2016>>>

– Jeżeli PIP będzie chciała skontrolować prawidłowość takiego delegowania, to będzie się mogła zwrócić do wyznaczonej osoby, a ta w ciągu 5 dni będzie musiała udzielić informacji albo przekazać dokumenty – tłumaczy adwokat.

Pracodawca będzie również zobowiązany do przechowywania w Polsce niektórych dokumentów. Co więcej, w ciągu 2 lat po zakończeniu pracy w kraju przez delegowanego pracownika, pracodawca będzie musiał dostarczyć do PIP dokumenty związane z jego zatrudnieniem, jeśli tylko ta złoży taki wniosek.

– Wcześniej zagraniczni pracodawcy nie musieli w naszym kraju przechowywać żadnej dokumentacji, teraz obowiązek ten obejmie umowę o pracę i dokumentację związana z czasem pracy i wynagrodzeniem pracownika. Ułatwieniem jest to, że taka dokumentacja będzie mogła być przechowywana także w formie elektronicznej, niekoniecznie papierowej, natomiast musi być ona fizycznie w Polsce – wskazuje Karolina Schiffter.

Pracodawca delegujący pracownika do naszego kraju będzie musiał zapewnić mu określone warunki zatrudnienia, dotyczące m.in. wymiaru czasu pracy, urlopu wypoczynkowego, minimalnego wynagrodzenia za pracę, bezpieczeństwa i higieny pracy.

Ustawa wprowadza też przepisy dotyczące solidarnej odpowiedzialności polskiego pracodawcy, u którego zostaną zatrudnieni pracownicy oddelegowani z innego kraju. Dotyczy to w szczególności sektora budowlanego, w którym zatrudnionych jest blisko 44 proc. oddelegowanych pracowników.

Czytaj: Senat też za przepisami o delegowaniu pracowników

– Może się zdarzyć, że polska firma, która przyjmuje pracowników, będzie odpowiedzialna solidarnie, jeżeli zagraniczny pracodawca nie wypłaci wynagrodzenia delegowanym firmom. Ponadto, jeśli na polskiego pracodawcę zostanie nałożona kara grzywny za granicą, to teraz będzie możliwe, że inspekcja pracy wraz z urzędem skarbowym będzie egzekwowała tę karę w Polsce – tłumaczy Schiffter.

Jak podkreśla adwokat, wprowadzenie przepisów było konieczne, bo dotychczas kwestia oddelegowania pracowników nie była regulowana. Dlatego też pozytywnie ocenia nowe regulacje.

– Dotychczas była to w jakimś stopniu szara strefa – mówi Karolina Schiffter. – Odpowiedniki inspekcji pracy nie miały żadnych narzędzi, żeby skontrolować, czy są przestrzegane minimalne normy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy czy wynagrodzenia. Dlatego ustawa na pewno przyczyni się do poprawienia warunków wykonywania pracy przez pracowników zagranicznych – przekonuje.