Jak należy prawidłowo napisać protokół z wypadku studenta?
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie bhp w uczelniach, w § 15 ust. 2 stanowi o odpowiednim stosowaniu do wypadków studentów - przepisów dotyczących ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy. Jaki stosować druk protokołu? Czy dowolnie zredagowany, czy odpowiednio zmodyfikowany aktualnie obowiązujący? Czy i gdzie jest określona definicja wypadku studenta, czy wystarczy trzymać się definicji wypadku przy pracy? W moim przypadku chodzi o wypadek studenta niestacjonarnego, który oczekując na rozpoczęcie zajęć, doznał licznych urazów na skutek uderzenia przez wypadające okno.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 lipca 2007 r. w sprawie bhp w uczelniach (Dz. U. Nr 128, poz. 897), w § 15 ust. 2 stwierdza: Przy ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków studentów stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy. Szczegółowy tryb postępowania w tych sprawach ustala rektor.
Zapis ten, nie pozostawia wątpliwości, że przy ustalaniu przyczyn i okoliczności wypadku studenta należy trzymać się procedur określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28 lipca 1998 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy (Dz. U. Nr 115, poz. 744 z późn. zm.). Trzeba również zastosować protokół określony w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 16 września 2004 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (Dz. U. Nr 227, poz. 2298) - z tym, że użyte sformułowanie: “stosuje się odpowiednio” wskazuje na dopuszczalność zastąpienia np. słowa “pracownik” słowem “student” i podobnie w innych punktach, ponieważ chodzi o zachowanie zgodności zapisów w protokole z rzeczywistą sytuacją.