Czy pracodawca może zastosować wypowiedzenie zmieniające warunki pracy i płacy w stosunku do mianowanego pracownika służby cywilnej? Czy w stosunku do tego pracownika ma zastosowanie art. 42 kodeksu pracy?


Nie, art. 42 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94) - dalej k.p., nie może znaleźć zastosowania w odniesieniu do mianowanego pracownika służby cywilnej.


Jak wynika z art. 76 k.p., stosunek pracy nawiązuje się na podstawie mianowania w przypadkach określonych w odrębnych przepisach. Jednym z odrębnych przepisów, o których mowa jest ustawa dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 170, poz. 1218 z późn. zm.) - dalej u.s.c.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 u.s.c., w sprawach wynikających ze stosunku pracy członka korpusu służby cywilnej, nieuregulowanych w u.s.c., stosuje się przepisy k.p. i inne przepisy prawa pracy. Aby odpowiedzieć sobie na pytanie, czy art. 42 k.p. może znaleźć zastosowanie do mianowanego pracownika służby cywilnej, należy więc w pierwszej kolejności odpowiedzieć sobie na pytanie, czy problematyka ta została unormowana w sposób szczególny w przepisach u.s.c. Już nawet pobieżne zapoznanie się z konstrukcją tej ustawy pozwala odpowiedzieć na to pytanie twierdząco - w art. 31-46 u.s.c. ustawodawca uregulował bowiem problematykę związaną ze zmianą i ustaniem stosunku pracy w służbie cywilnej. Co za tym idzie, w tym zakresie nie mogą znaleźć odpowiedniego zastosowania przepisy k.p. Pogląd ten pośrednio potwierdził SN w swym wyroku z dnia 19 stycznia 1998 r., I PKN 480/97, w którym stwierdził, że "ustawa o pracownikach samorządowych nie przewiduje możliwości dokonywania wypowiedzeń zmieniających mianowanym pracownikom samorządowym. Nie można przy tym przyjąć, iż w tym zakresie dopuszczalne jest pomocnicze stosowanie Kodeksu pracy (jego art. 42). Ustawa o pracownikach samorządowych przewiduje możliwość rozwiązania stosunku pracy z pracownikami mianowanymi (art. 10), a ponadto możliwość czasowego zlecenia pracownikowi innej pracy niż określona w akcie mianowania (art. 7), a to oznacza, iż zmiana ich stosunków pracy w drodze wypowiedzenia warunków pracy lub płacy nie jest dopuszczalna. Potwierdza to także porównanie obowiązujących w chwili "przeniesienia" powoda rozwiązań z przepisami wprowadzonymi przez ustawę z dnia 2 grudnia 1994 r. o zmianie ustawy o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. Nr 136, poz. 704) do ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. Nr 31, poz. 214 z późn. zm.), w której obecnie przewiduje się możliwość przeniesienia urzędnika państwowego na inne stanowisko służbowe w razie reorganizacji urzędu oraz w wypadku, gdy jest to konieczne ze względu na szczególne potrzeby urzędu (art. 10 ust. 1a i 1b)".