Wzrost kosztów podróży i kwestie ochrony środowiska doprowadziły do znaczącego wzrostu ilości wirtualnych zespołów. Wirtualne zespoły są również okazją do budowania zespołów zorientowanych na projekt, gromadząc organizacyjnie talenty bez ograniczeń czasowych lub odległościowych, umożliwiając organizacjom wykorzystanie ich najlepszych talentów dla konkretnego projektu.

O wirtualnym zespole mówimy, gdy podstawowy sposób współpracy jest elektroniczny lub za pośrednictwem technologii. Potencjalna korzyść z wirtualnego zespołu jest jasna - co nie jest jasne, to jak najlepiej realizować ten potencjał.

Zaufanie do wirtualnych zespołów jest uzależnione od poziomu kontroli społecznej.

Zaufanie jest ważne zarówno twarzą w twarz, jak i w wirtualnym zespole; jednak, biorąc pod uwagę mniejsze możliwości zaangażowania kontroli społecznej w środowiskach wirtualnych, zaufanie jest nawet ważniejsze w zespołach wirtualnych. To zaufanie skleja zespół, ale środowisko wirtualne może zburzyć zaufanie.

Zaufanie jest często wywiedzione z kontroli społecznej bezpośredniego nadzoru, społecznej obecności, bliskości geograficznej, podobnych środowisk i doświadczenia. Te środki kontroli społecznej są ograniczone w środowiskach wirtualnych.

Zaufanie w wirtualnych zespołach jest uwarunkowane zrozumieniem zaufania.

Zaufanie jest trudne do zdefiniowania. Mamy tendencję, aby wiedzieć, kiedy "to" jest obecne lub nieobecne, ale nie zawsze wiemy co "to" jest. Lepsze zrozumienie pojęcia może pomóc pielęgnować zaufanie w wirtualnym zespole.

Zaufanie w wirtualnych zespołach jest uzależnione od działań lidera zespołu wirtualnego.

Lider zespołu wirtualnego przed swoim pierwszym spotkaniem zespołu, powinien pamiętać, że w skład jego zespołu wejdą osoby z różną skłonnością do zaufania. Jako lider zespołu wirtualnego nie może nauczyć ludzi zaufania, jednak może utworzyć zaufanie środowiska. Jeżeli będzie prowadzić swój wirtualny zespół z życzliwością, wiarygodnością i zdolnością, to wzrośnie poziom zaufania.

Zaufanie jest warunkiem wstępnym dla sukcesu każdego zespołu. Technologia wirtualnego zespołu działa przeciwko wykorzystaniu poszczególnych wspólnych środków kontroli społecznej, służących wzbudzeniu zaufania. Lepsze zrozumienie pojęcia zaufania i celowe użycie modelu prostego zaufania może służyć jako rama do podniesienia poziomu zaufania zespołu wirtualnego. Wynikiem będzie wirtualny zespół, któremu można zaufać.

Więcej hr.blr.com/HR-news/Staffing-Training/Telecommuting/Can-you-trust-virtual-teams-It-depends

Źródło: hr.blr.com, stan z dnia 27 sierpnia 2015 r.