Stabilny wzrost i dywersyfikacja pod względem regionalnym - to słowa, które trafnie opisują rozwój sektora SSC/BPO w ubiegłych latach. Polska jest zdecydowanym liderem w tym obszarze w Europie, znajdujemy się w ścisłej czołówce również w skali globalnej.  Obecnie czterech na pięciu pracowników sektora SSC/BPO w Polsce jest zatrudnionych w firmach z kapitałem zagranicznym.

W 2018 r. średni wzrost wynagrodzeń w sektorze wyniósł 5%, co wpisuje się w trend lat poprzednich. Największe wzrosty (sięgające nawet do 15% w stosunku do 2017 r.) dotyczyły obszarów związanych z podatkami oraz funkcji wymagających znajomości języka francuskiego i niemieckiego.

Zobacz: Budowa nowoczesnych systemów wynagrodzeń >

Nie masz dostępu do tego materiału? Sprawdź, jak go uzyskać >

 

Wymagania i perspektywy

SSC/BPO to bardzo atrakcyjny pracodawca dla osób rozpoczynających karierę zawodową w trakcie studiów lub tuż po ich ukończeniu. Najbardziej poszukiwane kompetencje to w takim przypadku znajomość języków obcych, wykształcenie kierunkowe oraz dobra znajomość arkuszy kalkulacyjnych. Najwięcej ofert pracy wymaga znajomości języka angielskiego, poszukiwane są również osoby posługujące się jęz. niemieckim, francuskim, włoskim, hiszpańskim oraz językami skandynawskimi.

Zobacz: Kompetencje - opisy, skale, modele kompetencyjne >

Sektor usług biznesowych stwarza możliwości rozwoju w wielu obszarach - finansach i księgowości, IT, HR, zakupach i łańcuchach dostaw, obsłudze klienta, zarządzaniu projektami, bankowości, marketingu czy prawie. Umożliwia to osobom zaczynającym karierę poznanie wielu aspektów działania globalnego przedsiębiorstwa i otwiera ścieżkę rozwoju w ramach różnych działów w organizacji.

 

 

Odpowiednie miejsce dla zainteresowanych innowacjami

Automatyzacja, robotyzacja i uczenie maszynowe to główne obszary zainteresowania managerów zarządzających firmami z sektora SSC/BPO. Badają oni możliwość wprowadzenia zaawansowanych metod automatyzacji procesów back office w swoich organizacjach. To szansa dla tych, którzy mają doświadczenie zawodowe w podobnych procesach, jak również możliwość rozwoju dla osób już pracujących w sektorze. Robotyzacja czy automatyzacja nie oznacza redukcji zatrudnienia w sektorze. Dzięki innowacyjnym procesom powstaną nowe stanowiska pracy, wymagające zaawansowanych kompetencji. Obserwujemy również wzrost zapotrzebowania na doświadczonych ekspertów w obszarach bezpieczeństwa IT, compliance, doradztwa biznesowego, kontrolingu, podatków i analizy danych.

 

Wyzwania 2019 roku

Największym wyzwaniem dla pracodawców z sektora SSC/BPO w 2019 r. będzie retencja pracowników. Osoby zatrudnione w sektorze przywykły do dynamicznego środowiska, szybkich awansów i możliwości angażowania się w dodatkowe projekty. Oprócz atrakcyjnego wynagrodzenia, bogatego pakietu pozapłacowego, nowoczesnego i dobrze zlokalizowanego biura to właśnie możliwości rozwoju, awansu czy zdobywania certyfikacji zawodowych będą kluczowe dla pracowników.

Piotr Knapik, Branch Manager Wrocław, Goldman Recruitment

Czytaj też: Elastyczne godziny pracy priorytetem dla młodego pokolenia >