Termin przechowywania oraz sposób przekazywania do archiwów państwowych dokumentów z referendum konstytucyjnego przeprowadzonego w dniu 25 maja 1997 r.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 13 maja 1997 r.
w sprawie terminu przechowywania oraz sposobu przekazywania do archiwów państwowych dokumentów z referendum konstytucyjnego przeprowadzonego w dniu 25 maja 1997 r.

Na podstawie art. 121 ust. 4 ustawy z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 45, poz. 205 i z 1995 r. Nr 132, poz. 640) w związku z art. 44 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o referendum (Dz. U. Nr 99, poz. 487) Państwowa Komisja Wyborcza po porozumieniu z Naczelnym Dyrektorem Archiwów Państwowych uchwala, co następuje:
§  1.
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o dokumentach z referendum konstytucyjnego, należy przez to rozumieć:
1)
spisy osób uprawnionych do udziału w referendum,
2)
protokoły głosowania w obwodzie,
3)
protokoły zbiorczych wyników głosowania w województwie,
4)
protokół o wyniku referendum,
5)
karty do głosowania (ważne i nieważne),
6)
uchwały podjęte przez komisje do spraw referendum,
7)
protokoły posiedzeń komisji do spraw referendum,
8)
urzędowe obwieszczenia komisji do spraw referendum,
9)
dokumentację zapisaną na elektromagnetycznych nośnikach informatycznych.
§  2.
1.
Dokumenty z referendum konstytucyjnego obwodowe komisje do spraw referendum przekazują odpowiednio wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta, konsulowi i kapitanowi statku. Spis osób uprawnionych do udziału w referendum stanowi oddzielny pakiet. Dokumenty te są przechowywane do dyspozycji Sądu Najwyższego do czasu rozstrzygnięcia o ważności referendum, a także do dyspozycji sądów lub organów prokuratury prowadzących postępowania karne.
2.
Po podjęciu przez Sąd Najwyższy uchwały w sprawie ważności referendum odpowiednio wójt, burmistrz, prezydent miasta, konsul i kapitan statku zarządza zniszczenie przechowywanych dokumentów z referendum konstytucyjnego w sposób uzgodniony z kierownikiem właściwego archiwum państwowego. Zniszczenie dokumentów może nastąpić nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od daty ogłoszenia uchwały Sądu Najwyższego w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, chyba że udostępnienia lub zabezpieczenia tych dokumentów zażądał sąd lub prokurator. W takim wypadku późniejsze zniszczenie dokumentów wymaga uzgodnienia z organem, który zażądał ich zabezpieczenia lub udostępnienia.
§  3.
1.
Dokumenty z referendum konstytucyjnego wojewódzka komisja do spraw referendum przekazuje dyrektorowi delegatury wojewódzkiej Krajowego Biura Wyborczego właściwej dla siedziby komisji. Są one przechowywane w sposób ustalony dla zasobu archiwalnego archiwów zakładowych przez okres 5 lat, licząc od dnia 1 stycznia 1998 r.
2.
Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, dokumenty z referendum przechowywane przez dyrektora delegatury wojewódzkiej krajowego Biura Wyborczego podlegają przekazaniu do właściwego archiwum państwowego.
§  4.
Dokumenty z referendum konstytucyjnego otrzymane przez Państwową Komisję Wyborczą od wojewódzkich komisji do spraw referendum podlegają przekazaniu kierownikowi Krajowego Biura Wyborczego i stanowią zasób archiwalny (materiały archiwalne) przechowywany w Krajowym Biurze Wyborczym.
§  5.
Dokumentacja powstała w wyniku i w związku z działalnością komisji do spraw referendum, nie mająca charakteru dokumentów z referendum konstytucyjnego, a w szczególności nie wykorzystane karty do głosowania, podlega zniszczeniu w sposób określony w § 2 ust. 2.
§  6.
W sprawach nie uregulowanych niniejszą uchwałą, w szczególności dotyczących gromadzenia, ewidencjonowania, kwalifikowania i udostępniania dokumentów z referendum, stosuje się przepisy o narodowym zasobie archiwalnym.
§  7.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1997.30.291

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Termin przechowywania oraz sposób przekazywania do archiwów państwowych dokumentów z referendum konstytucyjnego przeprowadzonego w dniu 25 maja 1997 r.
Data aktu: 13/05/1997
Data ogłoszenia: 20/05/1997
Data wejścia w życie: 20/05/1997