uznaje za podstawowe kierunki działania w 1980 r.:
Ustala się następujące podstawowe założenia i proporcje planu oraz wskaźniki wzrostu na 1980 r. w porównaniu z przewidywanym wykonaniem planu w 1979 r.:
Dochód narodowy.
Poziom życia społeczeństwa.
W tych dziedzinach przyjmuje się następujące zadania:
Należy wzbogacać asortyment towarów rynkowych przez powiększanie udziału wyrobów przemysłu drobnego, głównie spółdzielczości pracy, w dostawach towarów, w tym z grupy "1001 drobiazgów" i innych, szczególnie poszukiwanych przez nabywców. Zaopatrzenie rynku w towary żywnościowe należy wzbogacać między innymi przez lepsze wykorzystywanie możliwości produkcyjnych i surowcowych. Należy rozwijać przetwórstwo lokalne oraz konserwację i przechowalnictwo surowców roślinnych i zwierzęcych. Szczególnie dotyczy to gromadzenia w województwach zapasów pasz, warzyw oraz owoców. Należy zapewnić rytmiczność i ciągłość dostaw towarów, zwłaszcza o dostatecznej podaży, oraz usprawnić obsługę ludności przez doskonalenie funkcjonowania sieci handlowej w miastach i na wsi.
W rezultacie szacuje się, że sprzedaż na 1 mieszkańca artykułów żywnościowych wzrośnie o 3,9%, a towarów nieżywnościowych o 4,4%.
W działalności oświatowo-kulturalnej oraz w programach radiowych i telewizyjnych należy doskonalić ich poziom ideowy i artystyczny, a także wiedzę ekonomiczną społeczeństwa, a w programach dla młodzieży zwracać szczególną uwagę na ich wartości wychowawcze oraz kształtowanie społecznych cech osobowości człowieka.
Należy zapewnić zaopatrzenie ludności w podstawowe leki. Niezbędne jest prowadzenie prac nad racjonalizacją ich zużycia i zapobieganie marnotrawstwu.
Należy także budować komunalne i przemysłowe oczyszczalnie ścieków, zagospodarowywać odpady przemysłowe oraz rekultywować wysypiska, hałdy i stawy osadowe.
Produkcja materialna.
| w mld zł | ||
| Wyszczególnienie | 1980 r. | Wskaźniki |
| 1980 | ||
| 1979 p.w. | ||
| Przemysł ogółem | 3.150 | 103,0-104,2 |
| W tym: | ||
| - paliwowo-energetyczny | 300 | 103,6 |
| - metalurgiczny | 268 | 103,3 |
| - elektromaszynowy | 908 | 105,1 |
| - chemiczny | 281 | 103,5 |
| - mineralny | 107 | 105,8 |
| - drzewno-papierniczy | 148 | 106,3 |
| - lekki | 432 | 104,1 |
| - spożywczy | 627 | 103,8 |
W celu właściwej realizacji tych zadań należy zapewnić:
Niezbędne jest dalsze doskonalenie organizacji i racjonalizacji przewozów, lepsze wykorzystanie środków technicznych, między innymi przez usprawnienie gospodarki remontowej oraz modernizację zaplecza technicznego transportu i łączności. Konieczna jest także pomoc dla transportu ze strony innych działów gospodarki narodowej.
Środki realizacji planu.
W rezultacie tych działań powinno nastąpić obniżenie kosztów ogółem w przemyśle o 0,4%, w tym materiałowych co najmniej o 1,2%, a w budownictwie kosztów ogółem o 0,8%, w tym materiałowych co najmniej o 0,3%. Jednocześnie należy usprawniać organizację zaopatrzenia w materiały i surowce, aby przyrost zapasów w przemyśle nie przekroczył 0,8% na 1% przyrostu wartości produkcji.
W rezultacie zakłada się wzrost wydajności pracy w przemyśle o 4,4%, a w budownictwie o 6,5%.
Należy także zapewnić poprawę jakości produkcji oraz zmniejszenie strat w brakach produkcyjnych, jak też obniżyć koszty napraw gwarancyjnych.
Podniesienie jakości produkcji powinno zapewnić wzrost ilości wyrobów oznaczonych państwowymi znakami jakości "Q" i "1" w produkcji przemysłowej o 6,6%.
Dopływ absolwentów wpłynie na poprawę struktury kwalifikacyjnej zatrudnionych, zwiększając udział zatrudnienia osób z wykształceniem ponadpodstawowym do 65%.
| w mld zł | ||
| I. | Działy sfery produkcji materialnej | 419,7 |
| w tym: | ||
| Przemysł | 222,2 | |
| Budownictwo | 17,2 | |
| Rolnictwo | 90,7 | |
| Transport i łączność | 46,3 | |
| Handel | 7,0 | |
| Gospodarka komunalna | 30,3 | |
| II. | Działy konsumpcji społecznej | 180,3 |
| w tym: | ||
| Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne | 147,1 | |
| Nauka i rozwój techniki | 2,9 | |
| Oświata i wychowanie | 8,0 | |
| Kultura i sztuka | 1,7 | |
| Ochrona zdrowia i opieka społeczna | 11,0 |
Szczególne znaczenie ma współpraca gospodarcza ze Związkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich. Należy ją rozwijać na podstawie skoordynowanych planów i wieloletnich programów, uwzględniających dla podstawowych dziedzin przemysłu specjalizację i kooperację produkcji oraz współpracę naukowo-techniczną.
Należy także podejmować określone inicjatywy zmierzające do rozwiązywania - we współpracy z państwami członkami Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej - problemów związanych z rozwojem gospodarki żywnościowej oraz poprawę zaopatrzenia rynku wewnętrznego.
W realizacji zadań na rzecz rozwoju produkcji przemysłowej, usług, robót i obiektów budowlanych - należy koncentrować uwagę na podstawowych kierunkach działania, mających wydatny wpływ na poprawę jakości, a w szczególności na:
W 1980 r. należy kontynuować działania mające na celu dalsze doskonalenie zarządzania i funkcjonowania gospodarki. Powinno ono stwarzać warunki do osiągnięcia celów określonych w narodowym planie społeczno-gospodarczym. Podkreślić należy rosnącą rolę załóg, konferencji samorządu robotniczego i związków zawodowych w walce o wzrost wydajności pracy i efektywność gospodarowania. Zadaniem administracji gospodarczej powinno być współdziałanie i tworzenie warunków dla aktywnej działalności załóg pracowniczych. Doskonaląc zarządzanie i funkcjonowanie gospodarki niezbędne jest:
Rozwój społeczno-gospodarczy województw.
Ważną rolę powinno odgrywać lepsze wykorzystanie istniejących rezerw produkcyjnych, materiałowych i kadrowych, poprawa efektywności gospodarowania we wszystkich dziedzinach oraz bardziej oszczędne gospodarowanie posiadanymi środkami.
Niezbędne jest racjonalne gospodarowanie środkami przeznaczonymi na budownictwo mieszkaniowe, przede wszystkim przez przestrzeganie ustalonych kosztów 1 m2 powierzchni użytkowej mieszkań, m.in. przez usuwanie istniejącego jeszcze marnotrawstwa materiałowego, poprawę wykorzystania sprzętu budowlanego, podnoszenie wydajności pracy oraz nieprzekraczanie ustalonego udziału obiektów o wysokości powyżej 5 kondygnacji w budownictwie wielorodzinnym.
Szczególną uwagę należy zwrócić na podnoszenie jakości oddawanych do użytku mieszkań oraz terminowe oddawanie kompletnie wykończonych domów i ich szybkie zasiedlanie.
W realizacji osiedli mieszkaniowych niezbędna jest większa koncentracja prac na obiektach towarzyszących.
Należy dążyć do zapewnienia realizacji zasad rozdziału mieszkań zgodnie z obowiązującymi przepisami, tworząc warunki do poprawy sytuacji mieszkaniowej ludności oraz realizacji podstawowych celów społeczno-gospodarczych. Należy także poprawić gospodarowanie istniejącymi zasobami mieszkaniowymi, między innymi przez usprawnienie gospodarki remontowo-modernizacyjnej.
W celu zapewnienia pełnego wykonania planowych zadań w budownictwie mieszkaniowym szczególny priorytet powinien być nadany realizacji inwestycji stanowiących ogólnomiejskie uzbrojenie terenów oraz planowanych do zakończenia w 1980 r. źródeł ciepła i ujęć wody.
Warunki do pełnego wykonania zadań w tych priorytetowych dziedzinach inwestowania powinny być tworzone w drodze przestrzegania obowiązujących norm i normatywów, nieprzekraczania globalnych i jednostkowych kosztów budownictwa inwestycyjnego oraz niezbędnej koncentracji będących w dyspozycji środków. Ważnym zadaniem inwestorów powinno być dobre przygotowanie inwestycji do realizacji, ze szczególnym uwzględnieniem terminowego przygotowania i przekazania wykonawcom terenów dla nowych inwestycji, zwłaszcza w budownictwie mieszkaniowym.
Należy podjąć działania mające na celu zwiększenie produkcji i usług uspołecznionego przemysłu drobnego na zaopatrzenie ludności, wykorzystując szeroko nowe zasady systemu ekonomiczno-finansowego.
Wykorzystywać należy przy tym lokalne zasoby surowców, odpady produkcyjne, surowce wtórne, materiały niepełnowartościowe, rezerwy powierzchni produkcyjnych, jak również przekazywać na ten cel maszyny i urządzenia niewykorzystane w przemyśle kluczowym.
Poprawie powinna ulec organizacja pracy zakładów usługowych, a czas ich pracy powinien być dostosowany do potrzeb społecznych.
Szczególną uwagę terenowe organy władzy i administracji państwowej powinny zwrócić na rozwój usług bytowych, w tym zwłaszcza motoryzacyjnych, budowlano-remontowych, napraw i konserwacji zmechanizowanego i elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego, meblowo-tapicerskich, odzieżowych i pralniczych.
W celu uzyskania wzrostu produkcji rolniczej konieczne jest zapewnienie pełnego zagospodarowania wszystkich użytków rolnych, wzmożenie ochrony użytków rolnych przed nadmiernym i przedwczesnym ich przekazywaniem na cele pozarolnicze, a zwłaszcza niedopuszczanie do przekazywania na te cele dobrych gruntów. Należy szybko rekultywować zwalniane przez górnictwo, przemysł i budownictwo grunty pokopalniane.
Poprawa w zagospodarowaniu gruntów powinna następować we wszystkich sektorach, przy czym grunty położone w rozdrobnieniu powinny być zagospodarowywane przez gospodarstwa indywidualne, gwarantujące dobre ich rolnicze wykorzystanie, przy jednoczesnym dążeniu do poprawy struktury obszarowej tych gospodarstw.
Jednym z głównych zadań planu 1980 r. jest zmniejszenie napięcia w bilansie zbożowo-paszowym. Wymagać to będzie intensyfikacji produkcji roślinnej przez zwiększenie w strukturze zasiewów udziału zbóż, roślin przemysłowych oraz optymalizację wewnętrzną struktury roślin pastewnych, w drodze rozszerzenia uprawy roślin wysokowydajnych, w tym m.in. kukurydzy.
Podstawowym zadaniem w produkcji zwierzęcej jest utrzymanie pogłowia zwierząt gospodarskich oraz odpowiednie ukierunkowanie działań i środków w celu wydatniejszego wzrostu pogłowia matecznego, decydującego o wynikach w latach następnych. Powinna nastąpić poprawa wykorzystania zasobów paszowych drogą ograniczenia strat przy zbiorach i przechowywaniu pasz oraz przez zahamowanie tendencji wzrostowej w zużyciu pasz treściwych, jak również przez aktywizację wykorzystania pasz własnych i z innych źródeł. Należy dążyć do zmniejszenia nakładów pasz na uzyskanie jednostki produkcji zwierzęcej, zwłaszcza w gospodarstwach uspołecznionych, co powinno być istotnym czynnikiem intensyfikacji produkcji rolniczej oraz poprawić efektywność gospodarowania. Nakłady inwestycyjne należy koncentrować przede wszystkim na zadaniach kończonych w 1980 r. z zakresu melioracji, zaopatrzenia rolnictwa w wodę, gospodarki paszowej i budownictwa inwentarskiego.
Ważnym czynnikiem poprawy opieki zdrowotnej powinno być usprawnienie działań wszystkich ogniw świadczących opiekę społeczną, lepsze wykorzystanie sprzętu i aparatury medycznej oraz intensyfikacja działań na rzecz poprawy stanu sanitarnego województw.
Konieczne jest kontynuowanie prac nad wdrażaniem reformy systemu edukacji narodowej, rozwijanie działań zmierzających do rozwoju wychowania przedszkolnego.
Zgodnie z zapotrzebowaniem gospodarki narodowej na kadry kwalifikowane w 1980 r. należy zapewnić w warunkach malejącej liczby absolwentów szkół podstawowych zwiększenie przyjęć uczniów do klas I szkół ponadpodstawowych na kierunki związane z gospodarką żywnościową, górnictwem, komunikacją i usługami.
Szczególną uwagę należy zwrócić na pełną realizację inwestycji szkolnych i przedszkolnych towarzyszących budownictwu mieszkaniowemu w osiedlach oraz zbiorczych szkół gminnych i mieszkań dla nauczycieli.
W dalszym ciągu należy doskonalić system dowożenia dzieci do zbiorczych szkół gminnych.
Postanowienia końcowe.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Grażyna J. Leśniak 04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
Krzysztof Koślicki 02.12.2025| Identyfikator: | M.P.1979.30.154 |
| Rodzaj: | Uchwała |
| Tytuł: | Narodowy plan społeczno-gospodarczy na 1980 r. |
| Data aktu: | 21/12/1979 |
| Data ogłoszenia: | 28/12/1979 |








