Zarobkowy przewóz osób i bagażu w samochodach łączności służących do transportu ładunków pocztowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ŁĄCZNOŚCI
z dnia 24 sierpnia 1956 r.
w sprawie zarobkowego przewozu osób i bagażu w samochodach łączności służących do transportu ładunków pocztowych.

Na podstawie art. 5 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 1951 r. Nr 4, poz. 26 i z 1953 r. Nr 43, poz. 210) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarobkowe przewozy osób i bagażu samochodami łączności, służącymi do transportu ładunków pocztowych, mogą być wykonywane na odcinkach dróg pozbawionych publicznej komunikacji autobusowej lub pomocniczo na trasach, które nie są obsługiwane w sposób wystarczający przez innych przewodników publicznych.
2.
Przewozy osób i bagażu, określone w ust. 1 i zwane w dalszym ciągu niniejszego zarządzenia również "kursami pocztowo-pasażerskimi", mogą odbywać się samochodami jadącymi z ładunkiem pocztowym lub samochodami wracającymi po rozwiezieniu ładunku albo jadącymi celem zbierania ładunku w drodze powrotnej.
3.
Pojazdy mechaniczne, dostarczane przez przedsiębiorstwa transportu samochodowego łączności do obsługi kursów pocztowo-pasażerskich, muszą odpowiadać warunkom obowiązującym przy przedzie osób.
§  2.
1.
Przewóz osób samochodami łączności wprowadzają wojewódzkie zarządy łączności za zgodą prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej. Prezydium wojewódzkiej rady narodowej decyduje również o potrzebie pomocniczego przewozu osób samochodami łączności na trasach obsługiwanych przez innego przewoźnika publicznego.
2.
Jeżeli rozkład jazdy samochodu łączności jadącego na określonym odcinku zbliżony jest do rozkładu jazdy autobusu innego przewoźnika publicznego, prezydium wojewódzkiej rady narodowej może na wniosek zainteresowanego przewoźnika ograniczyć odpowiednio przewóz osób kursami pocztowo-pasażerskimi na odcinku zbieżnym.
3.
Zarządzanie kursami pocztowo-pasażerskimi należy do obowiązku urzędów pocztowych wyznaczonych do tego celu przez wojewódzki zarząd łączności.
§  3.
1.
Rozkłady jazdy kursów pocztowo-pasażerskich opracowują wojewódzkie zarządy łączności na okresy letni i zimowy, a w razie wprowadzenia przewozu osób w czasie obowiązywania okresowych rozkładów jazdy - przed uruchomieniem przewozu.
2.
Rozkłady jazdy kursów pocztowo-pasażerskich podlegają uzgodnieniu z rozkładami jazdy komunikacji autobusowej prowadzonej przez innych przewoźników publicznych. Uzgodnienie to może być jednak dokonane tylko w granicach, które nie naruszają interesów prawidłowego transportu ładunków pocztowych.
3.
Rozkłady jazdy poszczególnych kursów pocztowo-pasażerskich są ogłaszane w przydrożnych urzędach pocztowych. Wojewódzkie zarządy łączności mogą również w razie potrzeby stosować inne sposoby ogłaszania rozkładów jazdy.
§  4.
1.
Wsiadanie i wysiadanie podróżnych, korzystających z przewozów samochodami łączności, odbywa się:
1)
przed lokalami urzędów pocztowych,
2)
na specjalnych przystankach pocztowych ustalonych przez wojewódzki zarząd łączności za zgodą prezydium wojewódzkiej rady narodowej,
3)
na przystankach innego przewoźnika publicznego, ustalonych przez wojewódzki zarząd łączności za zgodą prezydium wojewódzkiej rady narodowej i w porozumieniu z zainteresowanym przewoźnikiem.
2.
Przystanki, na których samochody łączności przyjmują podróżnych do przewozu, muszą być zaopatrzone w tabliczki informujące o czasie odjazdów kursów pocztowo-pasażerskich. Umieszczenie tych tabliczek na urządzeniach innych przewoźników wymaga ich zgody.
3.
Wzór tablicy specjalnego przystanku pocztowego ustala Centralny Zarząd Poczty w porozumieniu z Ministerstwem Transportu Drogowego i Lotniczego.
§  5.
1.
Przewóz podróżnych poszczególnymi kursami pocztowo-pasażerskimi jest uzależniony od rodzaju przewożonego ładunku pocztowego i od ilości wolnych miejsc w samochodzie.
2.
Każdy podróżny może zabierać ze sobą bezpłatnie bagaż ręczny do 10 kg. Bagaż ręczny ponad 10 kg, najwyżej jednak do 30 kg, może być przewożony za opłatą tylko w miarę wolnego miejsca w samochodzie.
3.
Nadzór nad bagażem ręcznym należy do obowiązków podróżnego. W samochodach posiadających wydzielone miejsca lub pomieszczenia na bagaż konduktor może, zależnie od warunków swej pracy, przyjmować do przechowywania bagaż ręczny, na który został wydany bilet.
§  6.
1.
Opłaty za przewozy w samochodach łączności są pobierane według taryfy i zasad stosowanych przez Państwową Komunikację Samochodową (PKS) przy publicznym przewozie osób w komunikacji regularnej.
2.
Odległości taryfowe ustala wojewódzki zarząd łączności, a zatwierdza prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
3.
Posłowie na Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej za okazaniem legitymacji poselskiej korzystają z prawa bezpłatnego przejazdu kursami pocztowo-pasażerskimi w zakresie stosowanym przez PKS.
4.
Ulgi w opłatach za przejazd pracowników pocztowych kursami pocztowo-pasażerskimi określają odrębne przepisy.
§  7.
1.
Bilety na jednorazowe przejazdy osób i bilety na przewóz bagażu ręcznego sprzedają konduktorzy kursów pocztowo-pasażerskich i urzędy pocztowe, wyznaczone przez wojewódzkie zarządy łączności.
2.
Miesięczne bilety pracownicze i uczniowskie są sprzedawane tylko na kursy obsługiwane autobusami. Sprzedaży dokonują urzędy pocztowe wyznaczone przez wojewódzkie zarządy łączności.
§  8.
1.
Podróżni, którzy wykupili w urzędzie pocztowym bilety na przejazdy jednorazowe i przewóz bagażu ręcznego, otrzymują zwrot uiszczonych należności w razie:
1)
nieprzyjęcia podróżnego do przewozu (§ 5 ust. 1),
2)
odwołania kursu pocztowo-pasażerskiego,
3)
rezygnacji z odbycia podróży spowodowanej opóźnieniem kursu,
4)
niemożności odbycia podróży z powodu choroby lub innej ważnej przyczyny niezależnej od podróżnego.
2.
Zwrotu należności za bilety w przypadkach określonych w ust. 1 dokonuje urząd pocztowy, który sprzedał bilet. Podróżny obowiązany jest jednak zgłosić się po zwrot należności zaraz po odjeździe samochodu lub otrzymaniu wiadomości o odwołaniu bądź opóźnieniu kursu. Przy zaniechaniu podróży z powodu choroby lub innej przyczyny zgłoszenie rezygnacji z podróży powinno nastąpić przed odjazdem samochodu. Należności są wypłacane pod warunkiem zwrotu biletu.
3.
Wojewódzki zarząd łączności poza określonym w ust. 1 zwrotem należności za bilety nie odpowiada za inne szkody wynikłe dla podróżnego, tak z powodu odwołania lub opóźnienia kursu pocztowo-pasażerskiego, jak i z powodu nieprzyjęcia podróżnego do przewozu.
§  9.
Jeżeli przepisy niniejsze nie zawierają odmiennych postanowień, przewóz osób i bagażu ręcznego w samochodach łączności oraz przewożenie przez podróżnych psów, małych ptaków i zwierząt pokojowych odbywa się z zachowaniem warunków stosowanych przez PKS przy przewozach osobowych.
§  10.
Do czasu wprowadzenia ogólnego obowiązku ubezpieczeń następstw nieszczęśliwych wypadków w komunikacji oraz odpowiedzialności cywilnej z ruchu środków komunikacji wojewódzkie zarządy łączności ubezpieczają na dotychczasowych warunkach następstwa nieszczęśliwych wypadków, wynikłe u podróżnych w związku z przejazdem kursami pocztowo-pasażerskimi, a przedsiębiorstwa transportu samochodowego łączności dostarczające pojazdów do obsługi tych kursów - odpowiedzialność cywilną z ruchu środków komunikacji.
§  11.
1.
Dyrektor Centralnego Zarządu Poczty określa funkcjonariuszów służby łączności, uprawnionych:
1)
do przeprowadzania rewizji biletów posiadanych przez podróżnych;
2)
do służbowego przejazdu kursami pocztowo-pasażerskimi.
2.
Dyrektor wojewódzkiego zarządu łączności może za zgodą zarządu okręgu PKS upoważnić imiennie rewizorów PKS do przeprowadzania rewizji biletów w samochodach, obsługujących kursy pocztowo-pasażerskie.
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1956.82.973

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zarobkowy przewóz osób i bagażu w samochodach łączności służących do transportu ładunków pocztowych.
Data aktu: 24/08/1956
Data ogłoszenia: 28/09/1956
Data wejścia w życie: 28/09/1956