Roboty i dostawy inwestycyjne, objęte planem inwestycyjnym na rok 1951, nie wykonane rzeczowo do dnia 31 grudnia 1951 r.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO I MINISTRA FINANSÓW
z dnia 25 stycznia 1952 r.
w sprawie robót i dostaw inwestycyjnych, objętych planem inwestycyjnym na rok 1951, nie wykonanych rzeczowo do dnia 31 grudnia 1951 r.

Na podstawie § 6 uchwały Nr 917 Prezydium Rządu z dnia 21 grudnia 1951 r. w sprawie robót i dostaw inwestycyjnych, objętych planem inwestycyjnym na rok 1951, nie wykonanych rzeczowo do dnia 31 grudnia 1951 r. (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-1, poz. 15) zarządza się, co następuje:
Określenie poślizgu rzeczowego.
§  1.
1.
Przez "rzeczowy poślizg inwestycyjny" z roku 1951 rozumie się roboty i dostawy inwestycyjne, objęte planem inwestycyjnym na rok 1951, które nie zostały rzeczowo wykonane w planowanych rozmiarach do dnia 31 grudnia 1951 r.
2.
Przez "plan inwestycyjny na rok 1951" rozumie się zakres robót i dostaw, objętych planem inwestycyjnym w dniu 31 grudnia 1951 r. Oznacza to, że nie wolno włączać do poślizgu rzeczowego robót lub dostaw znajdujących się w planie początkowym, lecz skreślonych z planu w ciągu roku na podstawie odpowiednich decyzji władz.
3.
W celu określenia rozmiarów poślizgu rzeczowego w zakresie robót budowlano-montażowych należy każdorazowo porównać zakres rzeczowy robót, objętych zawartą pomiędzy inwestorem a wykonawcą robót umową notyfikowaną w banku, z zakresem robót rzeczywiście wykonanych przez wykonawcę do dnia 31 grudnia 1951 r. Różnicę pomiędzy treścią umowy a zakresem rzeczywiście wykonanych robót, mierzoną wartością kosztorysową robót pozostałych do wykonania, należy uważać za poślizg rzeczowy z następującymi zastrzeżeniami:
1)
jeżeli inwestycja została ograniczona w ciągu roku 1951, a umowa nie została odpowiednio skorygowana, należy przy ustaleniu wartości poślizgu rzeczowego odpowiednio skorygować kwotę umowną;
2)
jeżeli wykonawca zużył na skutek błędnego skosztorysowania inwestycji cały limit inwestycyjny nie wykonując jednocześnie w pełni przewidzianego w umowie zakresu rzeczowego, włączenie pozostałych do wykonania robót do planu inwestycyjnego na rok 1952 może nastąpić tylko na podstawie stwierdzenia przez trójkę kontrolną, powołaną zgodnie z § 2 niniejszego zarządzenia, nieodzownej konieczności kontynuowania robót.
4.
Zasady ustalone w ust. 3 stosuje się analogicznie do robót, wykonywanych systemem gospodarczym, z tym że podstawę do ustalenia zakresu poślizgu rzeczowego stanowi kwota zlecenia wewnętrznego.
5.
Przez "dostawy maszyn i urządzeń technicznych typowych", które zgodnie z uchwałą Nr 917 Prezydium Rządu z dnia 21 grudnia 1951 r. (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-1, poz. 15) nie mogą być włączone do poślizgu rzeczowego, należy rozumieć wszystkie te dostawy, które inny inwestor, podległy temu samemu inwestorowi naczelnemu, może przyjąć i pokryć nie zmieniając treści szczegółowej posiadanego tytułu inwestycyjnego.

Powołanie trójek kontrolnych.

§  2.
1.
Powołuje się trójki kontrolne dla sprawdzenia, w miarę możliwości na placach budów, nieodzownej konieczności kontynuowania robót zgłoszonych przez inwestorów celem włączenia do planu inwestycyjnego na 1952 r. w ramach poślizgu rzeczowego.
2.
Trójki kontrolne powołują:
1)
dyrektorzy właściwych departamentów branżowych Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (PKPG) - co do planu centralnego;
2)
przewodniczący wojewódzkich komisji planowania gospodarczego - co do planu terenowego.
3.
W skład trójki kontrolnej dla zbadania robót, zgłoszonych do włączenia w ramach planu centralnego, wchodzą przedstawiciele (po 1):
1)
Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego;
2)
właściwego inwestora centralnego;
3)
właściwego inwestora naczelnego.
4.
W skład trójki kontrolnej dla zbadania robót, zgłoszonych do włączenia w ramach planów terenowych, wchodzą przedstawiciele (po 1):
1)
wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego;
2)
inwestora naczelnego;
3)
inwestora głównego.
5.
Trójki kontrolne obowiązane są przeprowadzić kontrolę w terminie od dnia 15 lutego 1952 r. do dnia 10 marca 1952 r. Na wniosek inwestora centralnego lub właściwej wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego trójki kontrolne mogą rozpocząć prace przed dniem 15 lutego 1952 r., jeżeli zgłoszono komplet wniosków o włączenie poślizgu rzeczowego do planu na 1952 r. w zakresie danego inwestora naczelnego lub danego województwa.
6.
Inwestorzy, wykonawcy i banki finansujące inwestycje obowiązane są do udzielania trójkom kontrolnym żądanych przez nie wyjaśnień oraz okazywania im pomocy w zakresie środków transportowych i dostępu na place budów.
7.
Przedstawiciele inwestora bezpośredniego i wykonawcy obowiązani są brać udział w pracach trójki kontrolnej, jeżeli kontrola jest przeprowadzana na placu budowy.
§  3.
1.
Trójki kontrolne obowiązane są ustalić:
1)
datę rozpoczęcia roboty w 1951 r.;
2)
czy robota mieściła się w programie rzeczowym na rok 1951;
3)
przyczyny niewykonania roboty w terminie do dnia 31 grudnia 1951 r.;
4)
czy kontynuacja roboty przewidziana jest w planie inwestycyjnym na rok 1952;
5)
stan robót już wykonanych oraz rodzaj i szacunkową wartość robót pozostałych do wykonania według inwentaryzacji przeprowadzonej na dzień 31 grudnia 1951 r.;
6)
termin, w którym obiekt w przypadku nieprzerywania roboty może być oddany do użytku zgodnie z oświadczeniem kierownictwa budowy.
2.
Na podstawie dokonanych ustaleń trójki kontrolne stwierdzą, czy zachodzi nieodzowna konieczność kontynuowania zgłoszonych robót, czy też roboty mogą ulec przerwaniu.
3.
Przy opracowywaniu wniosków na podstawie dokonanych ustaleń, o których mowa w ust. 2, trójki kontrolne kierować się powinny następującymi wytycznymi:
1)
uwzględniać roboty dotyczące obiektów ważnych dla gospodarki narodowej, a pomijać obiekty pomocnicze (ogrodzenia, elewacje itp.);
2)
uwzględniać obiekty, których wykończenie i oddanie do użytku ma bezpośredni wpływ na wykonanie planów produkcyjno-usługowych;
3)
przyznawać pierwszeństwo obiektom, których zakończenie i oddanie do użytku ma nastąpić w pierwszym kwartale 1952 r., jak też obiektom, które miały być zakończone do dnia 31 grudnia 1951 r. i w związku tym nie zostały przewidziane do realizacji w planie inwestycyjnym na rok 1952;
4)
odrzucać roboty zgłoszone do projektu planu inwestycyjnego na rok 1952, które nie zostały przyjęte do planu, oraz w zasadzie roboty, których stopień zaawansowania nie przewiduje pełnego zakończenia robót poślizgowych w pierwszym kwartale 1952 r.; w każdym razie należy odrzucać roboty, które nie zostaną zakończone w drugim kwartale 1952 r.;
5)
eliminować roboty, rozpoczęte po dniu 20 października 1951 r. wbrew uchwale Nr 727 Prezydium Rządu z dnia 22 października 1951 r. w sprawie usprawnienia gospodarki kadrami roboczymi i zmniejszenia stanu zatrudnienia w budownictwie w okresie zimowym 1951/52 r., z wyjątkiem robót, dla których uzyskano zezwolenie na rozpoczęcie.
4.
Protokoły z wykonania swych czynności trójki kontrolne przedstawiają w 5 egzemplarzach władzy, która je powołała. Władza ta przesyła protokoły:
1)
Przewodniczącemu PKPG za pośrednictwem Departamentu Inwestycji PKPG - w 2 egzemplarzach;
2)
inwestorowi bezpośredniemu - 1 egzemplarz;
3)
inwestorowi naczelnemu - 1 egzemplarz,

zostawiając piąty egzemplarz w aktach.

5.
Jeżeli trójka kontrolna postanowi zgłosić do Przewodniczącego PKPG wniosek o wstrzymanie robót, obowiązana jest określić termin wykonania i szczegółowy zakres robót, który winien być wykonany przed przerwaniem robót. Zakres ten powinien się ograniczyć do robót niezbędnych dla zabezpieczenia przed niszczeniom wykonanych robót. W tym przypadku trójka kontrolna obowiązana jest uzupełnione w ten sposób egzemplarze protokołu przesłać do inwestora bezpośredniego, banku finansującego i przedsiębiorstwa wykonawczego. Bank powinien w tym przypadku finansować inwestycje jedynie w zakresie ustalonym przez trójkę kontrolną.
§  4.
1.
Przedsiębiorstwa wykonawcze zgodnie z § 2 ust. 2 uchwały Nr 917 Prezydium Rządu obowiązane są kontynuować po dniu 1 stycznia 1952 r. roboty inwestycyjne, objęte notyfikowaną przez bank umową, które nie zostały rzeczowo wykonane do dnia 31 grudnia 1951 r. Obowiązek ten ustaje, jeżeli inwestor nie zawrze do dnia 10 lutego 1952 r. porozumienia wstępnego.
2.
Nie należy jednakże podejmować robót przerwanych na polecenie władzy zwierzchniej, bez względu na zobowiązania wynikające z umowy na rok 1951. Nie należy podejmować robót na obiektach nie rozpoczętych, bez wzglądu na zobowiązania wynikające z umowy na rok 1951.
3.
W przypadkach wyjątkowych, gospodarczo uzasadnionych, przerwane lub nie rozpoczęte roboty mogą być podjęte po przedstawieniu przez inwestora bezpośredniego odpowiedniej decyzji Przewodniczącego PKPG poza normalnym trybem pracy trójek kontrolnych.
4.
Na wszystkie roboty poślizgowe, podjęte zgodnie z ust. 1-3, inwestor bezpośredni obowiązany jest doprowadzić do zawarcia porozumienia wstępnego z generalnym wykonawcą, a generalny wykonawca z podwykonawcą. Wstępne porozumienie na roboty poślizgowe powinno zawierać termin wykonania, dokładne określenie zakresu rzeczowego robót, szacunkowy koszt tych robót oraz w razie konieczności kwotę przekraczającą nie wykorzystaną do dnia 31 grudnia 1951 r. część kwoty umownej notyfikowanej przez bank.
5.
Roboty poślizgowe, na które do dnia 10 lutego 1952 r. inwestor nie podpisze z przedsiębiorstwem wykonawczym porozumienia wstępnego, należy bezwzględnie przerwać w dniu 10 lutego 1952 r.
6.
Koszty prowadzenia robót poślizgowych, których wykonanie będzie przerwane z powodu niewłączenia do planu inwestycyjnego na 1952 r., będą pokryte zgodnie z §§ 7 i 8.

Technika zgłoszenia poślizgu rzeczowego.

§  5.
1.
Propozycje inwestorów centralnych, dotyczące włączenia inwestycji z poślizgu rzeczowego do planu inwestycyjnego na rok 1952, powinny zawierać:
1)
spisy tytułów inwestycyjnych według wzoru Nr 8, o którym mowa w instrukcji stanowiącej załącznik do okólnika Nr 10 Przewodniczącego PKPG z dnia 10 listopada 1951 r. w sprawie sporządzenia ostatecznego projektu planu inwestycyjnego na rok 1952, opracowane osobno dla:
a)
tytułów I grupy,
b)
tytułów II grupy,
c)
planu centralnego,
d)
planu terenowego;

spisy te powinny być opracowane z dokładnością do tytułu (bez składników tytułów);

2)
osobne wnioski inwestycyjne w 2 egzemplarzach, zaopatrzone opinią banku finansującego inwestycje, do których załączono odpis porozumienia wstępnego, zawartego z wykonawcą, o wykonanie robót inwestycyjnych z poślizgu rzeczowego, zgodnie z § 2 uchwały Nr 916 Prezydium Rządu z dnia 21 grudnia 1951 r. w sprawie tymczasowego uregulowania stosunków pomiędzy inwestorami a przedsiębiorstwami, wykonującymi roboty budowlano-montażowe (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-1, poz. 14).
2.
Inwestorzy centralni obowiązani są przesłać właściwym wojewódzkim komisjom planowania gospodarczego 1 egzemplarz zgłoszenia co do planów terenowych w celu umożliwienia pracy trójkom kontrolnym.
3.
Banki finansujące inwestycje obowiązane są na żądanie inwestorów bezpośrednich udzielać opinii co do:
1)
nieodzownej konieczności kontynuowania robót, jeżeli posiadane przez bank materiały umożliwią udzielenie takiej opinii;
2)
faktu zgodności roboty z programem rzeczowym objętym umową zawartą, z przedsiębiorstwem na rok 1951.
§  6.
1.
Po otrzymaniu z PKPG (Departament Inwestycji) zatwierdzonego spisu tytułów obejmujących roboty lub dostawy nietypowych maszyn i urządzeń z poślizgu rzeczowego, włączonych do planu inwestycyjnego na 1952 rok, inwestorzy centralni obowiązani są:
1)
przekazać bezzwłocznie otrzymane spisy tytułów planu terenowego I i II grupy odpowiednim wydziałom fachowym prezydiów wojewódzkich rad narodowych w 3 egzemplarzach z przeznaczeniem dla wydziału fachowego, wojewódzkiej komisji planowana gospodarczego i wojewódzkiego oddziału banku;
2)
przekazać do dnia 31 marca 1952 r. tytuły inwestycyjne planu centralnego, zaopatrzone klauzulą wykonalności, centrali właściwego banku specjalnego oraz PKPG (2 egzemplarze, tylko I grupy) i inwestorom niższego szczebla;
3)
przekazać natychmiast tytuły inwestycyjne planu terenowego do właściwych inwestorów naczelnych w celu nadania im klauzuli wykonalności i dalszego przekazania wojewódzkiemu oddziałowi banku, PKPG (2 egzemplarze, tylko I grupy), wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego i inwestorom niższego szczebla.
2.
Spisy tytułów planu centralnego zostaną przekazane centralom banków specjalnych przez PKPG (Departament Inwestycji).
3. 1
Inwestorzy bezpośredni obowiązani są zawrzeć w terminie do dnia 15 czerwca 1952 r. umowy z wykonawcami na roboty poślizgowe.

Finansowanie inwestycji z poślizgu rzeczowego.

§  7.
Wysokość zapotrzebowania na środki pieniężne z tytułu robót i dostaw przechodzących w ramach poślizgu rzeczowego z roku 1951 na rok 1952 oraz źródła pokrycia tego zapotrzebowania ustalą indywidualne i zbiorcze plany pokrycia finansowego inwestycji na rok 1952.
§  8.
1.
Do czasu włączenia poślizgu rzeczowego do planu inwestycyjnego na rok 1952 banki finansujące inwestycje pokrywają:
1)
faktury i rozliczenia za roboty budowlano-montażowe;
2)
wydatki inwestycyjne z tytułu robót budowlano-montażowych, o ile wydatki te podlegają bezpośredniemu pokryciu ze środków inwestycyjnych.
2.
Warunkiem pokrycia dokumentów, o których mowa w ust. 1, jest zgodność rzeczowa roboty z tytułem inwestycyjnym na rok 1951, a ponadto w zakresie robót wykonywanych na podstawie umów - zgodność faktury z notyfikowaną przez bank finansujący inwestycje umową o wykonanie robót na rok 1951 oraz złożenie bankowi porozumienia wstępnego między inwestorem a przedsiębiorstwem wykonawstwa inwestycyjnego, zawartego zgodnie z § 2 uchwały Nr 916 Prezydium Rządu z dnia 21 grudnia 1951 r. (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-1, poz. 14).
3.
Faktury za dostawy (poza przewidzianymi w ust. 1 pkt 2) zostaną pokryte po włączeniu właściwych robót i dostaw do planu inwestycyjnego na rok 1952 i planów pokrycia finansowego inwestycji. Nie dotyczy to dostaw z importu podlegających pokryciu w trybie § 89 zarządzenia Przewodniczącego PKPG i Ministra Finansów z dnia 11 grudnia 1951 r. w sprawie zasad finansowania inwestycji limitowych i działalności przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego przez banki specjalne (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-6, poz. 60).
4.
Dokumenty, o których mowa w ust. 1 i 2, pokrywane są przez banki finansujące inwestycje w ramach uruchomionych inwestorowi kwartalnych limitów finansowania inwestycji. W przypadku wynikłego w związku z tym zwiększonego zapotrzebowania na środki finansowe ponad kwoty otwartych limitów finansowych inwestorzy bezpośredni zwrócą się do władz nadrzędnych o zwiększenie środków. Władze te zaspokoją dodatkowe potrzeby bądź w drodze przydzielenia inwestorom bezpośrednim środków z posiadanej na dany kwartał rezerwy, bądź też w drodze wystąpienia o zwiększenie otwartych im limitów finansowania.

Przepis końcowy.

§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1952 r.
1 § 6 ust. 3 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 30 kwietnia 1952 r. (M.P.52.A-44.625) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 kwietnia 1952 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024