Decyzja wykonawcza 2025/476 ustanawiająca zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 w odniesieniu do wniosku Niderlandów o niestosowanie niektórych wymogów dotyczących poziomu zewnętrznego ciśnienia akustycznego dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych określonego w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1300/2014

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2025/476
z dnia 11 lutego 2025 r.
ustanawiająca zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 w odniesieniu do wniosku Niderlandów o niestosowanie niektórych wymogów dotyczących poziomu zewnętrznego ciśnienia akustycznego dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych określonego w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1300/2014

(notyfikowana jako dokument nr C(2025) 789)

(Jedynie tekst w języku niderlandzkim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 11 marca 2025 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interopera- cyjności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 18 kwietnia 2024 r. Niderlandy przedłożyły Komisji, zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797, wniosek o niestosowanie pkt 4.2.2.3.2 ppkt 12 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1300/2014 2  w odniesieniu do wymogu dotyczącego poziomu zewnętrznego ciśnienia akustycznego dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych dla drzwi zewnętrznych w projekcie modernizacji niektórych pojazdów stanowiących część floty kolejowej VIRM4.

(2) W pkt 4.2.2.3.2 ppkt 12 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014 określono wymogi dotyczące sygnałów akustycznych dla drzwi zewnętrznych, tj. sygnałów dotyczących otwierania, zamykania i rozpoznawania drzwi. Z dodatku F do tego rozporządzenia wynika jednak, że stosowanie wymogów dotyczących zapewnienia sygnałów otwierania i zamykania drzwi jest obowiązkowe tylko w przypadku odnowienia lub modernizacji systemu sterowania drzwiami.

(3) Projekt, o którym mowa we wniosku, dotyczy modernizacji niektórych pojazdów floty kolejowej VIRM4, która składa się z typu międzyregionalnych elektrycznych dwupokładowych zespołów trakcyjnych eksploatowanych w Niderlandach. Zakres projektu nie obejmuje odnowienia lub modernizacji systemu sterowania drzwiami, w związku z czym stosowanie wymogu określonego w pkt 4.2.2.3.2 ppkt 12 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014 nie jest obowiązkowe.

(4) Niemniej jednak, aby zwiększyć dostępność floty kolejowej VIRM4, Niderlandy zamierzają stosować dźwiękowe sygnały ostrzegawcze dla drzwi przeznaczonych dla pasażerów, które są identyczne z sygnałami już wdrożonymi w pozostałych seriach floty, a mianowicie w flotach pociągów VIRMm1 i VIRMm2. Te dźwiękowe sygnały ostrzegawcze nie będą w pełni zgodne ze specyfikacjami technicznymi dotyczącymi poziomu zewnętrznego ciśnienia akustycznego określonymi w dodatku G do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014, które są obowiązkowe w przypadku stosowania dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych.

(5) Według dokumentów przedłożonych przez Niderlandy zgodność z wymaganym poziomem zewnętrznego ciśnienia akustycznego dla floty VIRM4 wiązałaby się z dodatkowymi kosztami w wysokości około 1 500 000 EUR, z uwzględnieniem konserwacji i minimalnego zapasu części zamiennych.

(6) Ponadto pełna zgodność floty VIRM4 ze specyfikacją dotyczącą sygnału otwierania i zamykania drzwi, określoną w dodatku G do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014, skutkowałaby niezgodnością z flotami VIRMm1 i VIRMm2. Wiązałoby się to z dodatkowymi kosztami utrzymania. Jednocześnie koszt związany z pełną zgodnością ze specyfikacją określoną w dodatku G do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014 dla całej floty (VIRMm1, VIRMm2/3 i VIRM4) stanowiłby dodatkowy koszt w wysokości 4 500 000 EUR, z uwzględnieniem minimalnego zapasu części zamiennych, niedostępności taboru w okresie modernizacji i konserwacji.

(7) Grupy użytkowników, z którymi skonsultowały się Niderlandy, uważają wyposażenie floty VIRM4 w dźwiękowe sygnały ostrzegawcze za usprawnienie, chociaż poziomy zewnętrznego ciśnienia akustycznego nie osiągnęłyby poziomów określonych w dodatku G do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014.

(8) Jako rozwiązanie alternatywne Niderlandy proponują wdrożenie urządzeń nieadaptacyjnych do dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych zapewniających poziom zewnętrznego ciśnienia akustycznego 65 dB LAeq,T (+ 5 dB/-4 dB), który jest nieco niższy niż poziom 70 dB (+ 6 dB/-0 dB) określony w dodatku G do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014.

(9) W przypadku przyszłego projektu obejmującego odnowienie lub modernizację systemu sterowania drzwiami będzie miał zastosowanie pkt 4.2.2.3.2 ppkt 12 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014. Obejmuje to w szczególności poziom zewnętrznego ciśnienia akustycznego określony w dodatku G do tego rozporządzenia.

(10) Ponadto niestosowanie będzie ściśle ograniczone do poszczególnych pojazdów floty VIRM4 objętych wnioskiem Niderlandów. Aby uniknąć konieczności wydania nowej decyzji, Niderlandy powinny mieć możliwość zmiany konkretnych numerów identyfikacyjnych tych pojazdów w drodze powiadomienia o tym Komisji. W przypadku dokonania takiej zmiany należy niezwłocznie zgłosić to Komisji.

(11) Na podstawie uzasadnienia wniosku przedstawionego przez Niderlandy i proponowanych alternatywnych przepisów warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i w art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 można uznać za spełnione w odniesieniu do projektu modernizacji floty VIRM4. Należy zatem przyjąć wniosek Niderlandów.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wniosek Niderlandów o niestosowanie pkt 4.2.2.3.2 ppkt 12 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014 w odniesieniu do wymaganego poziomu zewnętrznego ciśnienia akustycznego dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych drzwi zewnętrznych zostaje przyjęty w odniesieniu do pojazdów wymienionych w załączniku do niniejszej decyzji.

Niderlandy niezwłocznie powiadamiają Komisję o wszelkich zmianach identyfikatorów pojazdów wymienionych w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Niderlandów.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 lutego 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

Rodzaj pojazdu Numer zespołu trakcyjnego Numer pojazdu (EVN)
VIRM 4-IV 9547 948449212596
VIRM 4-IV 9547 948449212604
VIRM 4-IV 9547 948449251479
VIRM 4-IV 9547 948449151281
VIRM 4-IV 9548 948449212612
VIRM 4-IV 9548 948449212620
VIRM 4-IV 9548 948449251487
VIRM 4-IV 9548 948449151299
VIRM 4-IV 9549 948449212638
VIRM 4-IV 9549 948449212646
VIRM 4-IV 9549 948449251495
VIRM 4-IV 9549 948449151307
VIRM 4-IV 9550 948449212653
VIRM 4-IV 9550 948449212661
VIRM 4-IV 9550 948449251503
VIRM 4-IV 9550 948449151315
VIRM 4-IV 9551 948449212679
VIRM 4-IV 9551 948449212687
VIRM 4-IV 9551 948449251511
VIRM 4-IV 9551 948449151323
VIRM 4-IV 9552 948449212695
VIRM 4-IV 9552 948449212703
VIRM 4-IV 9552 948449251529
VIRM 4-IV 9552 948449151331
VIRM 4-IV 9553 948449212711
VIRM 4-IV 9553 948449212729
VIRM 4-IV 9553 948449251537
VIRM 4-IV 9553 948449151349
VIRM 4-IV 9554 948449212737
VIRM 4-IV 9554 948449212745
VIRM 4-IV 9554 948449251545
VIRM 4-IV 9554 948449151356
VIRM 4-IV 9555 948449212752
VIRM 4-IV 9555 948449212760
VIRM 4-IV 9555 948449251552
VIRM 4-IV 9555 948449151364
VIRM 4-IV 9556 948449212778
VIRM 4-IV 9556 948449212786
VIRM 4-IV 9556 948449251560
VIRM 4-IV 9556 948449151372
VIRM 4-IV 9557 948449212794
VIRM 4-IV 9557 948449212802
VIRM 4-IV 9557 948449251578
VIRM 4-IV 9557 948449151380
VIRM 4-IV 9558 948449212810
VIRM 4-IV 9558 948449212828
VIRM 4-IV 9558 948449251586
VIRM 4-IV 9558 948449151398
VIRM 4-IV 9559 948449212836
VIRM 4-IV 9559 948449212844
VIRM 4-IV 9559 948449251594
VIRM 4-IV 9559 948449151406
VIRM 4-IV 9560 948449212851
VIRM 4-IV 9560 948449212869
VIRM 4-IV 9560 948449251602
VIRM 4-IV 9560 948449151414
VIRM 4-IV 9561 948449212877
VIRM 4-IV 9561 948449212885
VIRM 4-IV 9561 948449251610
VIRM 4-IV 9561 948449151422
VIRM 4-IV 9562 948449212893
VIRM 4-IV 9562 948449212901
VIRM 4-IV 9562 948449251628
VIRM 4-IV 9562 948449151430
VIRM 4-IV 9563 948449212919
VIRM 4-IV 9563 948449212927
VIRM 4-IV 9563 948449251636
VIRM 4-IV 9563 948449151448
VIRM 4-IV 9564 948449212935
VIRM 4-IV 9564 948449212943
VIRM 4-IV 9564 948449251644
VIRM 4-IV 9564 948449151455
VIRM 4-IV 9565 948449212950
VIRM 4-IV 9565 948449212968
VIRM 4-IV 9565 948449251651
VIRM 4-IV 9565 948449151463
VIRM 4-IV 9566 948449212976
VIRM 4-IV 9566 948449212984
VIRM 4-IV 9566 948449251669
VIRM 4-IV 9566 948449151471
VIRM 4-IV 9567 948449212992
VIRM 4-IV 9567 948449213008
VIRM 4-IV 9567 948449251677
VIRM 4-IV 9567 948449151489
VIRM 4-IV 9568 948449213016
VIRM 4-IV 9568 948449213024
VIRM 4-IV 9568 948449251685
VIRM 4-IV 9568 948449151497
VIRM 4-IV 9569 948449213032
VIRM 4-IV 9569 948449213040
VIRM 4-IV 9569 948449251693
VIRM 4-IV 9569 948449151505
VIRM 4-IV 9570 948449213057
VIRM 4-IV 9570 948449213065
VIRM 4-IV 9570 948449251701
VIRM 4-IV 9570 948449151513
VIRM 4-IV 9571 948449213073
VIRM 4-IV 9571 948449213081
VIRM 4-IV 9571 948449251719
VIRM 4-IV 9571 948449151521
VIRM 4-IV 9572 948449213099
VIRM 4-IV 9572 948449213107
VIRM 4-IV 9572 948449251727
VIRM 4-IV 9572 948449151539
VIRM 4-IV 9573 948449213115
VIRM 4-IV 9573 948449213123
VIRM 4-IV 9573 948449251735
VIRM 4-IV 9573 948449151547
VIRM 4-IV 9574 948449213131
VIRM 4-IV 9574 948449213149
VIRM 4-IV 9574 948449251743
VIRM 4-IV 9574 948449151554
VIRM 4-IV 9575 948449213156
VIRM 4-IV 9575 948449213164
VIRM 4-IV 9575 948449251750
VIRM 4-IV 9575 948449151562
VIRM 4-IV 9576 948449213172
VIRM 4-IV 9576 948449213180
VIRM 4-IV 9576 948449251768
VIRM 4-IV 9576 948449151570
VIRM 4-IV 9577 948449213198
VIRM 4-IV 9577 948449213206
VIRM 4-IV 9577 948449251776
VIRM 4-IV 9577 948449151588
VIRM 4-IV 9578 948449213222
VIRM 4-IV 9578 948449251784
VIRM 4-IV 9578 948449151596
VIRM 4-IV 9578 948449213610
VIRM 4-IV 9579 948449213230
VIRM 4-IV 9579 948449213248
VIRM 4-IV 9579 948449251792
VIRM 4-IV 9579 948449151604
VIRM 4-IV 9580 948449213255
VIRM 4-IV 9580 948449213263
VIRM 4-IV 9580 948449251800
VIRM 4-IV 9580 948449151612
VIRM 4-IV 9581 948449213271
VIRM 4-IV 9581 948449213289
VIRM 4-IV 9581 948449251818
VIRM 4-IV 9581 948449151620
VIRM 4-IV 9582 948449213214
VIRM 4-IV 9582 948449213305
VIRM 4-IV 9582 948449251826
VIRM 4-IV 9582 948449151638
VIRM 4-IV 9582 948449213297
VIRM 4-IV 9583 948449213313
VIRM 4-IV 9583 948449213321
VIRM 4-IV 9583 948449251834
VIRM 4-IV 9583 948449151646
VIRM 4-IV 9584 948449213339
VIRM 4-IV 9584 948449213347
VIRM 4-IV 9584 948449251842
VIRM 4-IV 9584 948449151653
VIRM 4-IV 9585 948449213354
VIRM 4-IV 9585 948449213362
VIRM 4-IV 9585 948449251859
VIRM 4-IV 9585 948449151661
VIRM 4-IV 9586 948449213370
VIRM 4-IV 9586 948449213388
VIRM 4-IV 9586 948449251867
VIRM 4-IV 9586 948449151679
VIRM 4-IV 9587 948449213396
VIRM 4-IV 9587 948449213404
VIRM 4-IV 9587 948449251875
VIRM 4-IV 9587 948449151687
VIRM 4-IV 9588 948449213412
VIRM 4-IV 9588 948449213420
VIRM 4-IV 9588 948449251883
VIRM 4-IV 9588 948449151695
VIRM 4-IV 9589 948449213438
VIRM 4-IV 9589 948449213446
VIRM 4-IV 9589 948449251891
VIRM 4-IV 9589 948449151703
VIRM 4-IV 9590 948449213453
VIRM 4-IV 9590 948449213461
VIRM 4-IV 9590 948449251909
VIRM 4-IV 9590 948449151711
VIRM 4-IV 9591 948449213479
VIRM 4-IV 9591 948449213487
VIRM 4-IV 9591 948449251917
VIRM 4-IV 9591 948449151729
VIRM 4-IV 9592 948449213495
VIRM 4-IV 9592 948449213503
VIRM 4-IV 9592 948449251925
VIRM 4-IV 9592 948449151737
VIRM 4-IV 9593 948449213511
VIRM 4-IV 9593 948449213529
VIRM 4-IV 9593 948449251933
VIRM 4-IV 9593 948449151745
VIRM 4-IV 9594 948449213537
VIRM 4-IV 9594 948449213545
VIRM 4-IV 9594 948449251941
VIRM 4-IV 9594 948449151752
VIRM 4-IV 9595 948449213552
VIRM 4-IV 9595 948449213560
VIRM 4-IV 9595 948449251958
VIRM 4-IV 9595 948449151760
VIRM 4-IV 9596 948449213578
VIRM 4-IV 9596 948449213586
VIRM 4-IV 9596 948449251966
VIRM 4-IV 9596 948449151778
VIRM 4-IV 9597 948449213594
VIRM 4-IV 9597 948449213602
VIRM 4-IV 9597 948449251974
VIRM 4-IV 9597 948449151786
1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1300/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 110, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/1300/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.476

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2025/476 ustanawiająca zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 w odniesieniu do wniosku Niderlandów o niestosowanie niektórych wymogów dotyczących poziomu zewnętrznego ciśnienia akustycznego dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych określonego w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1300/2014
Data aktu: 11/02/2025
Data ogłoszenia: 11/03/2025