(Jedynie tekst w języku niderlandzkim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 11 marca 2025 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interopera- cyjności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 18 kwietnia 2024 r. Niderlandy przedłożyły Komisji, zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797, wniosek o niestosowanie pkt 4.2.2.3.2 ppkt 12 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1300/2014 2 w odniesieniu do wymogu dotyczącego poziomu zewnętrznego ciśnienia akustycznego dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych dla drzwi zewnętrznych w projekcie modernizacji niektórych pojazdów stanowiących część floty kolejowej VIRM4.
(2) W pkt 4.2.2.3.2 ppkt 12 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014 określono wymogi dotyczące sygnałów akustycznych dla drzwi zewnętrznych, tj. sygnałów dotyczących otwierania, zamykania i rozpoznawania drzwi. Z dodatku F do tego rozporządzenia wynika jednak, że stosowanie wymogów dotyczących zapewnienia sygnałów otwierania i zamykania drzwi jest obowiązkowe tylko w przypadku odnowienia lub modernizacji systemu sterowania drzwiami.
(3) Projekt, o którym mowa we wniosku, dotyczy modernizacji niektórych pojazdów floty kolejowej VIRM4, która składa się z typu międzyregionalnych elektrycznych dwupokładowych zespołów trakcyjnych eksploatowanych w Niderlandach. Zakres projektu nie obejmuje odnowienia lub modernizacji systemu sterowania drzwiami, w związku z czym stosowanie wymogu określonego w pkt 4.2.2.3.2 ppkt 12 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014 nie jest obowiązkowe.
(4) Niemniej jednak, aby zwiększyć dostępność floty kolejowej VIRM4, Niderlandy zamierzają stosować dźwiękowe sygnały ostrzegawcze dla drzwi przeznaczonych dla pasażerów, które są identyczne z sygnałami już wdrożonymi w pozostałych seriach floty, a mianowicie w flotach pociągów VIRMm1 i VIRMm2. Te dźwiękowe sygnały ostrzegawcze nie będą w pełni zgodne ze specyfikacjami technicznymi dotyczącymi poziomu zewnętrznego ciśnienia akustycznego określonymi w dodatku G do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014, które są obowiązkowe w przypadku stosowania dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych.
(5) Według dokumentów przedłożonych przez Niderlandy zgodność z wymaganym poziomem zewnętrznego ciśnienia akustycznego dla floty VIRM4 wiązałaby się z dodatkowymi kosztami w wysokości około 1 500 000 EUR, z uwzględnieniem konserwacji i minimalnego zapasu części zamiennych.
(6) Ponadto pełna zgodność floty VIRM4 ze specyfikacją dotyczącą sygnału otwierania i zamykania drzwi, określoną w dodatku G do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014, skutkowałaby niezgodnością z flotami VIRMm1 i VIRMm2. Wiązałoby się to z dodatkowymi kosztami utrzymania. Jednocześnie koszt związany z pełną zgodnością ze specyfikacją określoną w dodatku G do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014 dla całej floty (VIRMm1, VIRMm2/3 i VIRM4) stanowiłby dodatkowy koszt w wysokości 4 500 000 EUR, z uwzględnieniem minimalnego zapasu części zamiennych, niedostępności taboru w okresie modernizacji i konserwacji.
(7) Grupy użytkowników, z którymi skonsultowały się Niderlandy, uważają wyposażenie floty VIRM4 w dźwiękowe sygnały ostrzegawcze za usprawnienie, chociaż poziomy zewnętrznego ciśnienia akustycznego nie osiągnęłyby poziomów określonych w dodatku G do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014.
(8) Jako rozwiązanie alternatywne Niderlandy proponują wdrożenie urządzeń nieadaptacyjnych do dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych zapewniających poziom zewnętrznego ciśnienia akustycznego 65 dB LAeq,T (+ 5 dB/-4 dB), który jest nieco niższy niż poziom 70 dB (+ 6 dB/-0 dB) określony w dodatku G do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014.
(9) W przypadku przyszłego projektu obejmującego odnowienie lub modernizację systemu sterowania drzwiami będzie miał zastosowanie pkt 4.2.2.3.2 ppkt 12 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014. Obejmuje to w szczególności poziom zewnętrznego ciśnienia akustycznego określony w dodatku G do tego rozporządzenia.
(10) Ponadto niestosowanie będzie ściśle ograniczone do poszczególnych pojazdów floty VIRM4 objętych wnioskiem Niderlandów. Aby uniknąć konieczności wydania nowej decyzji, Niderlandy powinny mieć możliwość zmiany konkretnych numerów identyfikacyjnych tych pojazdów w drodze powiadomienia o tym Komisji. W przypadku dokonania takiej zmiany należy niezwłocznie zgłosić to Komisji.
(11) Na podstawie uzasadnienia wniosku przedstawionego przez Niderlandy i proponowanych alternatywnych przepisów warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i w art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 można uznać za spełnione w odniesieniu do projektu modernizacji floty VIRM4. Należy zatem przyjąć wniosek Niderlandów.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 11 lutego 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.476 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/476 ustanawiająca zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 w odniesieniu do wniosku Niderlandów o niestosowanie niektórych wymogów dotyczących poziomu zewnętrznego ciśnienia akustycznego dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych określonego w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1300/2014 |
| Data aktu: | 11/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 11/03/2025 |