uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2411 z dnia 18 października 2023 r. w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych produktów rzemieślniczych i przemysłowych zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1001 i (UE) 2019/1753 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 2, art. 11 ust. 4, art. 20 ust. 9, art. 22 ust. 9, art. 25 ust. 9, art. 27 ust. 4, art. 30 ust. 6, art. 31 ust. 11, art. 32 ust. 10, art. 37 ust. 7, art. 38 ust. 2, art. 48 ust. 8, art. 62 ust. 4 i art. 65 ust. 6,
uwzględniając decyzję Rady (UE) 2019/1754 z dnia 7 października 2019 r. w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Aktu genewskiego Porozumienia lizbońskiego w sprawie nazw pochodzenia i oznaczeń geograficznych 2 ,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2023/2411 ustanowiono jednolite wspólne ramy unijne dotyczące rejestracji i ochrony oznaczeń geograficznych produktów rzemieślniczych i przemysłowych.
(2) Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie rynku oznaczeń geograficznych produktów rzemieślniczych i przemysłowych oraz jednolite warunki wykonywania rozporządzenia (UE) 2023/2411, należy przyjąć pewne przepisy w drodze aktu wykonawczego. Przepisy te są niezbędne w następujących obszarach: wniosek o rejestrację, procedura sprzeciwu, zmiany w specyfikacji produktu, procedura unieważnienia, rejestr unijny, system cyfrowy do składania wniosków drogą elektroniczną, stosowanie symbolu unijnego, oznaczenia i skrótu, opłaty pobierane przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej ("Urząd"), wzajemna pomoc i współpraca między państwami członkowskimi w zakresie kontroli i egzekwowania przepisów oraz powiadomień.
(3) W celu zapewnienia jasności, spójności i przejrzystości należy określić formalności związane z wnioskiem o rejestrację oznaczenia geograficznego na etapie unijnym w odniesieniu do oznaczeń geograficznych pochodzących z Unii i spoza niej.
(4) Do celów wniosku o rejestrację oznaczenia geograficznego należy określić warunki, na jakich pojedynczego producenta można uznać za kwalifikującego się wnioskodawcę. Pojedynczy producent powinien wykazać, że warunki te zostały spełnione, przy czym zwykłe oświadczenie nie jest wystarczające. Pojedynczych producentów nie należy wykluczać z możliwości ubiegania się o rejestrację oznaczenia geograficznego, jeżeli pewne okoliczności uniemożliwiają im utworzenie grupy producentów. Należy jednak wyjaśnić, że inni producenci mający siedzibę na określonym obszarze geograficznym mogą stosować chronioną nazwę, o ile spełnione są warunki określone w specyfikacji produktu, nawet w przypadku gdy chroniona nazwa składa się z nazwy gospodarstwa pojedynczego producenta lub zawiera taką nazwę.
(5) W przypadku gdy produkt rzemieślniczy lub przemysłowy opatrzony oznaczeniem geograficznym może być pakowany wyłącznie na określonym obszarze geograficznym zgodnie ze specyfikacją produktu, może to stanowić ograniczenie swobodnego przepływu towarów i swobody świadczenia usług, jak przewidziano w art. 26, 36, 52 i 62 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. W świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości ograniczenia te można nałożyć wyłącznie wówczas, gdy są one niezbędne i proporcjonalne, aby zachować jakość, poświadczyć pochodzenie produktu lub zapewnić kontrolę. Należy zatem zapewnić, aby wszelkie przepisy dotyczące opakowań były należycie uzasadnione.
(6) Wnioski o objęcie ochroną rozpatrują właściwe organy krajowe danego państwa członkowskiego w ramach wstępnej procedury krajowej, z wyjątkiem procedury rejestracji bezpośredniej ("rejestracje bezpośrednie"), w przypadku której wnioski składa się bezpośrednio w Urzędzie. Zgodnie z art. 9 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2023/2411 państwa członkowskie oraz - w przypadku rejestracji bezpośrednich - Urząd zwracają szczególną uwagę na opis związku między określoną jakością, renomą lub inną cechą charakterystyczną a pochodzeniem geograficznym produktu, z uwzględnieniem określonego obszaru geograficznego i cech charakterystycznych produktu. Definicja określonego obszaru geograficznego powinna być zatem wystarczająco szczegółowa, precyzyjna i jednoznaczna, aby producenci, właściwe organy i jednostki certyfikujące produkty oraz osoby fizyczne wyznaczone do zadań kontrolnych mogły stwierdzić, czy operacje są wykonywane w jego granicach.
(7) Państwa członkowskie dysponują informacjami, wiedzą specjalistyczną oraz dostępem do danych i faktów, które sprawiają, że są one najlepiej przygotowane do oceny, czy wniosek dotyczący oznaczenia geograficznego spełnia warunki do uzyskania ochrony. Dlatego też państwa członkowskie powinny zagwarantować rzetelność i prawidłowość wyniku tej oceny zapisanego w jednolitym dokumencie, stanowiącym streszczenie istotnych elementów specyfikacji produktu. Mając na uwadze zasadę pomocniczości, Urząd powinien następnie sprawdzać wnioski, aby upewnić się, że nie zawierają oczywistych błędów. W standardowych procedurach Urząd koncentruje swoją analizę przede wszystkim na jednolitym dokumencie. W sytuacjach, w których jednolity dokument nie jest jednak wystarczająco jasny lub gdy pojawiają się wątpliwości co do tego, czy jest on wiernym streszczeniem specyfikacji produktu, Urząd może przeprowadzić kontrolę krzyżową jednolitego dokumentu ze specyfikacją produktu w ramach standardowej procedury oraz, w razie potrzeby, podjąć kroki służące wyeliminowaniu wszelkich ewentualnych niespójności. W przypadku wniosków z państw trzecich i rejestracji bezpośrednich Urząd powinien przeprowadzić kontrolę krzyżową jednolitego dokumentu ze specyfikacją produktu, aby uniknąć ewentualnych różnic. W sytuacji, gdy wniosek dotyczy rejestracji bezpośredniej, Urząd powinien sprawdzać wnioski bezpośrednie pod względem merytorycznym, korzystając z pomocy pojedynczego punktu kontaktowego wyznaczonego przez państwa członkowskie.
(8) W standardowych procedurach właściwy organ państwa członkowskiego, w przypadku rejestracji bezpośredniej - wnioskodawca, a w przypadku wniosków z państw trzecich - wnioskodawca lub właściwy organ w państwie trzecim, w zależności od tego, kto złożył wniosek, powinien zagwarantować, aby jednolity dokument wiernie streszczał odpowiednie elementy specyfikacji produktu.
(9) W procedurze sprzeciwu strony mogą uzgodnić zastosowanie alternatywnych metod rozstrzygania sporów, takich jak mediacja, w celu osiągnięcia ugody. Mają one swobodę wyboru mediatora, zapewnianego przez Urząd czy też innego mediatora. Strony procedury sprzeciwu oraz, w stosownych przypadkach, odpowiednie państwa członkowskie mogą w dobrej wierze uzgodnić podział kosztów ewentualnych opłat dotyczących alternatywnych metod rozwiązywania sporów, takich jak mediacja.
(10) W przypadku produktu pochodzącego z transgranicznego obszaru geograficznego kilku wnioskodawców z różnych państw członkowskich, z państw członkowskich i państw trzecich lub z państw trzecich może złożyć wspólny wniosek o rejestrację oznaczenia geograficznego dotyczącego takiego produktu. W takim przypadku należy określić, na jaki adres Urząd powinien kierować powiadomienia lub decyzje.
(11) W celu zapewnienia jasności należy szczegółowo określić pewne etapy procedury regulującej składanie wniosku o rejestrację oznaczenia geograficznego produktów rzemieślniczych i przemysłowych. Dodatkowe szczegóły powinny zawierać wyjaśnienia wymagane dla pewności i przejrzystości prawa, a także dla zagwarantowania sprawnego przebiegu poszczególnych procedur z korzyścią dla użytkowników systemu ochrony oznaczeń geograficznych produktów rzemieślniczych i przemysłowych.
(12) O ile nie jest to konieczne do wykonywania praw gwarantowanych przez procedury, należy unikać publikowania danych osobowych.
(13) Należy ustanowić dodatkowe przepisy dotyczące wniosków o rejestrację bezpośrednią oraz współpracy Urzędu z pojedynczymi punktami kontaktowymi wskazanymi przez państwa członkowskie.
(14) W celu zapewnienia jednolitej i skutecznej procedury rejestracji należy ustalić ujednoliconą treść jednolitego dokumentu. Aby usprawnić proces normalizacji, należy ograniczyć długość jednolitego dokumentu, w tym w przypadku rejestracji bezpośrednich. Ograniczenie długości jednolitego dokumentu nie uniemożliwia jednak wnioskodawcom wyjścia poza to ograniczenie w należycie uzasadnionych przypadkach, w szczególności gdy w specyfikacji produktu określono kilka złożonych etapów produkcji.
(15) Specyfikacja produktów objętych chronionymi oznaczeniami geograficznymi powinna zawierać informacje o środkach podejmowanych w celu zapewnienia, by produkt pochodził z określonego obszaru geograficznego. Środki te powinny być jasne, obiektywne i odpowiednie, tak aby możliwe było śledzenie produktu, know-how oraz, w stosownych przypadkach, surowców, a także innych elementów pochodzących z określonego obszaru geograficznego.
(16) W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania systemu należy przewidzieć procedury składania wniosków, wnoszenia sprzeciwów, dokonywania zmian w specyfikacji produktu i unieważnienia.
(17) W przypadku gdy Komisja przejmuje uprawnienie do podejmowania decyzji w sprawie indywidualnego wniosku o rejestrację, wniosku o zmianę specyfikacji produktu lub wniosku o unieważnienie rejestracji, na warunkach określonych w art. 30 rozporządzenia (UE) 2023/2411, należy ustanowić procedurę.
(18) W celu zapewnienia pewności prawa należy określić format i prezentację online wymaganych dokumentów towarzyszących.
(19) Aby zapewnić taką samą skuteczność i takie same gwarancje, zmiany unijne w specyfikacji produktu powinny odpowiednio podlegać procedurze dotyczącej wniosków o rejestrację. Należy ustanowić procedurę dokonywania zmian standardowych i zmian tymczasowych, aby umożliwić państwom członkowskim oraz, w stosownych przypadkach, Urzędowi przeprowadzanie odpowiedniej oceny wniosków oraz zagwarantować spójne podejście w całej Unii. Dokładność i kompletność oceny zmian dokonywanej przez państwa członkowskie i Urząd powinna odpowiadać dokładności i kompletności wymaganej w procesie oceny w ramach procedury dotyczącej wniosków o rejestrację.
(20) Zmiany standardowe i tymczasowe związane z chronionymi oznaczeniami geograficznymi państw trzecich powinny być zgodne z podejściem, które ma być przewidziane dla państw członkowskich i Urzędu, a decyzję zatwierdzającą takie zmiany należy podejmować zgodnie z systemem obowiązującym w danym państwie trzecim.
(21) Procedura unieważnienia powinna być przejrzysta i jasna. W tym celu procedura ta powinna przebiegać odpowiednio zgodnie z procedurą regulującą składanie wniosków o rejestrację, w szczególności zaś powinna istnieć możliwość sprzeciwu wobec wniosku o unieważnienie.
(22) W kontekście ochrony oznaczeń geograficznych produktów rzemieślniczych i przemysłowych jednolity i wyczerpujący system oznaczeń geograficznych powinien znacząco przyczynić się do zwiększenia świadomości, rozpoznawalności i zrozumienia przez konsumentów symbolu, oznaczeń i skrótów, zarówno w Unii, jak i w państwach trzecich. Celem zapewnienia, aby konsumenci otrzymywali odpowiednie informacje, należy określić parametry techniczne symbolu unijnego służącego popularyzacji chronionych oznaczeń geograficznych, wraz z odpowiadającym mu skrótem i zasadami ich stosowania.
(23) Aby zapewnić jednolite i skuteczne procedury, należy udostępnić elektroniczne formularze wniosków o rejestrację, sprzeciwów, zawiadomień zawierających uwagi, wniosków o zmianę unijną, zmiany standardowe i zmiany tymczasowe, powiadomień o zakończeniu konsultacji w następstwie procedury sprzeciwu oraz wniosków o unieważnienie rejestracji.
(24) Oznaczenia geograficzne chronione w Unii na podstawie rejestracji międzynarodowej na mocy aktu genewskiego lub umów międzynarodowych, których stroną jest Unia Europejska, mogą zostać wpisane do rejestru unijnego, jeżeli Komisja podejmie taką decyzję zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) 2023/2411.
(25) Aby zapewnić przejrzystość i jednolitość we wszystkich państwach członkowskich, konieczne jest przyjęcie przepisów dotyczących architektury informatycznej i prezentacji unijnego rejestru oznaczeń geograficznych produktów rzemieślniczych i przemysłowych ("rejestr unijny").
(26) Urząd ma wprowadzić system cyfrowy do składania wniosków do Urzędu drogą elektroniczną, rejestr unijny i portal cyfrowy zawierający nazwy i dane kontaktowe właściwych organów i jednostek certyfikujących produkty oraz osób fizycznych wyznaczonych do wykonywania zadań kontrolnych. Urząd, państwa członkowskie, Komisja i wnioskodawca powinni korzystać z tego systemu cyfrowego do składania wniosków drogą elektroniczną w ramach procedur ustanowionych niniejszym rozporządzeniem.
(27) Aby zapewnić skuteczną i sprawną komunikację w kontekście wzajemnej współpracy i pomocy między państwami członkowskimi w zakresie kontroli i egzekwowania, w niniejszym rozporządzeniu należy określić szczegółowe przepisy, w szczególności dotyczące informacji, którymi można się wymieniać, sposobów udzielania sobie wzajemnie przez właściwe organy pomocy, w tym możliwości prowadzenia komunikacji urzędowej za pośrednictwem systemu zarządzania informacjami. W odniesieniu do ostatniego z wymienionych obszarów Komisja może udostępnić system zarządzania informacjami.
(28) Aby zapewnić przejrzystość i pewność prawa, należy określić sposób, w jaki Urząd ma udostępniać publicznie informacje dotyczące chronionych oznaczeń geograficznych produktów rzemieślniczych i przemysłowych.
(29) Jeżeli na wniosek Komisji Zarząd i Komitet Budżetowy Urzędu podejmą decyzję o ustanowieniu mechanizmu zniżki w opłacie we współpracy z Komisją, należy go ustanowić w sposób uwzględniający potrzeby mikroprzedsiębiorstw oraz małych lub średnich przedsiębiorstw ("MMŚP"). Urząd powinien rozważyć wykorzystanie istniejącego systemu wsparcia MMŚP we współpracy z Komisją lub ustanowienie nowego celem zapewnienia, aby system był dostępny i przystępny cenowo dla tych producentów lub grup producentów.
(30) Aby zapewnić jednolite podejście do przekazywania i publikowania wszystkich powiadomień, dokumentów i informacji wymaganych do wykonania rozporządzenia (UE) 2023/2411 oraz związanych z nim uregulowań niniejszego rozporządzenia i rozporządzenia delegowanego Komisji C(2025) 9101 3 , należy ustanowić pewne przepisy.
(31) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rzemieślniczych i Przemysłowych Oznaczeń Geograficznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1956 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/1956 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2411 w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych produktów rzemieślniczych i przemysłowych |
| Data aktu: | 29/09/2025 |
| Data ogłoszenia: | 28/11/2025 |
| Data wejścia w życie: | 01/12/2025 |