Rezolucja 2025/1601 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2023, sekcja V - Trybunał Obrachunkowy

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2025/1601
z dnia 7 maja 2025 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2023, sekcja V - Trybunał Obrachunkowy

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2023, sekcja V - Trybunał Obrachunkowy,

- uwzględniając art. 102 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A10-0047/2025),

A. mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii dzięki zwiększaniu przejrzystości i rozliczalności oraz wdrażaniu koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") jest zewnętrznym kontrolerem Unii, któremu powierzono ocenę - w drodze niezależnego, profesjonalnego i skutecznego audytu - gospodarności, skuteczności, wydajności, legalności i prawidłowości działań Unii w celu poprawy rozliczalności, przejrzystości i zarządzania finansami, co powinno przyczynić się do zwiększenia zaufania obywateli oraz skutecznego reagowania na obecne i przyszłe wyzwania stojące przed Unią;

C. mając na uwadze, że z zastrzeżeniem postanowień art. 287 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), od zamknięcia roku budżetowego 1987 rachunki dochodów i wydatków Trybunału są corocznie kontrolowane przez niezależnego audytora zewnętrznego, a od sprawozdania za rok budżetowy 1992 sprawozdania audytora zewnętrznego są publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

D. mając na uwadze, że roczne sprawozdanie z działalności sekretarza generalnego Trybunału, którego celem, zgodnie z art. 74 ust. 9 rozporządzenia finansowego, jest dostarczenie informacji na temat wykorzystania zasobów, w tym systemów, oraz na temat wydajności i skuteczności systemów kontroli wewnętrznej Trybunału, zapewnia rozliczalność kierownictwa wobec władz budżetowych;

E. mając na uwadze, że funkcjonując w przejrzysty i niezależny sposób, Trybunał przyczynia się do demokratycznego nadzoru, debaty publicznej i należytego zarządzania finansami Unii;

F. mając na uwadze, że Trybunał zajął stanowisko, zgodnie z którym do oceny zarządzania, rozliczalności i przejrzystości Unii oraz jakości i wiarygodności przekazywanych informacji i danych dotyczących wdrażania polityk Unii najlepszym rozwiązaniem byłoby powierzenie Trybunałowi mandatu do kontrolowania wszystkich instytucji, organów, urzędów i agencji Unii utworzonych na mocy Traktatów oraz wszystkich struktur międzyrządowych o kluczowym znaczeniu dla funkcjonowania Unii; mając na uwadze, że Parlament zdecydowanie popiera Trybunał i z zadowoleniem przyjąłby inicjatywy, które wzmocniłyby zdolność Trybunału do wypełniania jego mandatu;

1. zauważa, że budżet Trybunału jest objęty działem 7 WRF "Europejska administracja publiczna", którego budżet w 2023 r. sięgnął 12,3 mld EUR (co stanowi 6,4 % łącznych wydatków z budżetu Unii); zauważa, że budżet Trybunału wynoszący ok. 0,2 mld EUR stanowi ok. 1,5 % całkowitych wydatków administracyjnych Unii i mniej niż 0,1 % całkowitych wydatków Unii;

2. zauważa, że Trybunał w swoim sprawozdaniu rocznym za rok budżetowy 2023 zbadał próbę 70 transakcji poddawanych przeglądowi w dziale "Administracja", czyli o 10 więcej niż zbadano w 2022 r.; zauważa ponadto, że według Trybunału wydatki administracyjne obejmują wydatki na zasoby ludzkie, w tym wydatki na emerytury, które w 2023 r. stanowiły około 70 % całkowitych wydatków administracyjnych, oraz wydatki na budynki, wyposażenie, energię, łączność i technologie informacyjne, a także że z kontroli prowadzanych przez Trybunał od wielu lat wynika, że - ogólnie rzecz biorąc - wydatki administracyjne są obarczone niskim ryzykiem;

3. z zadowoleniem przyjmuje dalszy wzrost liczby transakcji z działu "Administracja" kontrolowanych przez Trybunał; odnotowuje planowaną kontrolę w służbach cywilnych Unii, ale przypomina o tym, jak ważne jest bardziej szczegółowe badanie wydatków administracyjnych, a także ponawia apel o uwzględnienie w jego pracy kompleksowych danych na temat wszystkich instytucji, aby zapewnić jednolitą podstawę spójnej procedury udzielania absolutorium;

4. zauważa, że na 70 zbadanych transakcji błędy wystąpiły w 21 (30 %), lecz na podstawie pięciu skwantyfikowanych błędów Trybunał szacuje, iż poziom błędu znajduje się poniżej progu istotności;

5. zwraca uwagę, że kontrolę rocznych sprawozdań finansowych Trybunału przeprowadza niezależny audytor zewnętrzny w celu zapewnienia takich samych zasad przejrzystości, rozliczalności i niezależności, jakie Trybunał stosuje do kontrolowanych przez siebie jednostek;

Zarządzanie budżetem i finansami

6. zauważa, że łączny budżet Trybunału na 2023 r. wyniósł 175 059 922 EUR, co stanowi wzrost o 7,97 % w porównaniu z 162 141 175 EUR w 2022 r.; zauważa, że wzrost ten wynikał przede wszystkim z dostosowania wynagrodzeń i dziewięciu nowych stanowisk tymczasowych związanych z NextGenerationEU; zauważa, że w 2023 r. 88,5 % środków przeznaczono na członków i personel, a 11,5 % na budynki, wyposażenie i inne wydatki;

7. zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do zobowiązań i płatności był wysoki, choć trochę niższy niż w 2022 r.; zauważa, że wskaźnik wykorzystania środków wyniósł 97,92 %, a płatności stanowiły 94,45 % łącznych zobowiązań, w porównaniu z, odpowiednio, 98,12 % i 95,26 % w 2022 r.;

8. zauważa, że bezprawna i nieuzasadniona rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie wywarła różnego rodzaju presje budżetowe na Trybunał, m.in. przez wzrost inflacji i dostosowanie wynagrodzeń oraz znaczny wzrost kosztów energii elektrycznej i ogrzewania;

9. podkreśla, że na wykonanie budżetu na 2023 r. miały wpływ dwa czynniki, które wyjaśniają nieco niższy stopień wykonania niż w 2022 r.:

1. wyższy niż przewidziany w budżecie poziom inflacji i wynikające z niej indeksacje cen mające wpływ na nowe i istniejące umowy, co spowodowało dodatkowe potrzeby budżetowe na pokrycie wydatków niezwiązanych z wynagrodzeniami, a w szczególności linii budżetowych dotyczących energii i IT; to zwiększenie środków było ostatecznie możliwe głównie w wyniku niepełnego wykorzystania niektórych środków w rozdziale 1 0 (Członkowie instytucji), w rozdziale 12 (Urzędnicy i pracownicy zatrudnieni na czas określony) oraz w tytule 1 2 w liniach budżetowych takich jak publikacje, konsultacje ograniczone, badania i ankiety oraz koszty tłumaczeń ustnych;

2. większa rotacja pracowników kontraktowych i oddelegowanych ekspertów krajowych (niektóre umowy oddelegowanych ekspertów krajowych nie zostały przedłużone, a kilku oddelegowanych ekspertów krajowych przeszło wewnętrzny konkurs dla pracowników zatrudnionych na czas określony), opóźnienia i trudności w procedurach rekrutacyjnych, tak jak we wszystkich organach europejskich usytuowanych w Luksemburgu;

10. zauważa, że w 2023 r. Trybunał dokonał 36 przesunięć budżetowych na łączną kwotę 5 676 379 EUR, a przesunięcia te miały na celu zapewnienie sprawnego funkcjonowania różnych służb Trybunału oraz zaspokojenie wszelkich powiązanych potrzeb;

11. zauważa, że w 2023 r. Trybunał zakupił towary i usługi o łącznej wartości 23 426 750,05 EUR(w 2022 r. było to 5 512 853 EUR, a w 2021 r. - 15 215 515 EUR), z czego kwota zakupów od lokalnych dostawców wyniosła 21 453 665,05 EUR (w 2022 r. było to 4 848 701 EUR, a w 2021 r. - 10 144 812 EUR);

12. z zadowoleniem odnotowuje, że audytor zewnętrzny oświadczył, że przydzielone środki zostały wykorzystane zgodnie z ich przeznaczeniem oraz że procedury kontroli wprowadzone przez urzędników zatwierdzających zapewniały niezbędne gwarancje zgodności operacji finansowych z obowiązującymi zasadami i przepisami;

13. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ogólny budżet Trybunału (Członkowie i pracownicy) początkowo ustalony na 2 722 500 EUR zmniejszył się o 4,4 % do 2 602 500 EUR ze względu na zmiany w metodach pracy Trybunału w następstwie pandemii;

14. wzywa Trybunał, by przeprowadził kompleksowy przegląd kosztów podróży i posiedzeń, zapewniający, aby wydatki były racjonalne, uzasadnione i zrównoważone pod względem środowiskowym, w tym aby w większym stopniu polegano na posiedzeniach hybrydowych, co pozwoli ograniczyć zbędne wydatki i emisje dwutlenku węgla;

Zarządzanie wewnętrzne, wyniki i kontrola wewnętrzna

15. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2023 r. kontrolerzy Trybunału przeprowadzili dużo więcej wizyt kontrolnych na miejscu w porównaniu z trzema poprzednimi latami, gdy nadal obowiązywały ograniczenia dotyczące podróży i zdrowia publicznego związane z COVID-19; zauważa, że łącznie wizyty kontrolne zajęły kontrolerom Trybunału 4 897 dni, które spędzili w państwach członkowskich i poza granicami UE, podczas gdy w 2022 r. było to 2 984 dni, w 2021 r. - 1 156 dni, w 2020 r. - 1 190 dni, a w 2019 r. - 3 605 dni;

16. zauważa, że w 2023 r. Trybunał przedstawił dwa sprawozdania roczne, cztery specjalne sprawozdania roczne, 29 sprawozdań specjalnych, cztery opinie i sześć przeglądów, w sumie 45 pozycji;

17. zauważa, że spośród 29 środków strategicznych przewidzianych w strategii Trybunału na lata 2021-2025 jeden został anulowany, a pozostałe 28 w pełni wdrożonych;

18. docenia to, że Trybunał mierzy stopień realizacji swoich zaleceń w oparciu o monitorowanie ich realizacji prowadzone przez jego kontrolerów; zauważa, że w 2023 r. Trybunał przeanalizował zalecenia skierowane do Komisji i innych instytucji w sprawozdaniach opublikowanych w 2019 r.; docenia to, że analiza zaleceń objętych monitorowaniem wykazała, że 100 % z 15 zaleceń sformułowanych w sprawozdaniu rocznym Trybunału za 2019 r. i 85 % z 208 zaleceń ze sprawozdań specjalnych Trybunału z 2019 r. zostało wdrożonych w pełni, w przeważającej mierze bądź częściowo;

19. z zadowoleniem przyjmuje gotowość Trybunału do zareagowania na wniosek Parlamentu o większe ukierunkowanie pracy kontrolnej na najpilniejsze wyzwania, a także usprawnienia współpracy z Konferencją Przewodniczących Komisji Parlamentu; podkreśla, że Trybunał powinien mieć pełny dostęp do narzędzi oceny ryzyka nadużyć finansowych, w tym prowadzonych przez Komisję i państwa członkowskie baz danych dotyczących przypadków nadużyć finansowych w związku z funduszami UE, aby wzmocnić systemy wczesnego ostrzegania o oszustwach; wyraża głębokie ubolewanie, że dostęp Trybunału do FENIX, nowego narzędzia sprawozdawczego dotyczącego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF), pozostaje kwestią otwartą ze względu na fakt, że Komisja przyznaje Trybunałowi jedynie dostęp do niektórych modułów FENIX, a informacje tam zawarte nie są aktualizowane w sposób terminowy; wzywa Komisję do zapewnienia mu bez zwłoki pełnego i natychmiastowego dostępu do wszystkich modułów FENIX; zauważa, że Dyrekcja Generalna Komisji ds. Gospodarczych i Finansowych starała się udzielić Trybunałowi dostępu do akt FENIX w terminie dwóch tygodni od zatwierdzenia wniosku o płatność; jest jednak zaniepokojony faktem, że w praktyce termin ten w wielu przypadkach nie jest dotrzymany oraz że w niektórych przypadkach wystąpiły opóźnienia wynoszące nawet dwa i pół miesiąca, co znacznie spowalnia przekazywanie ustaleń Trybunału; przypomina, że na posiedzeniu komisji CONT 10 października 2024 r. komisarz do spraw budżetu i administracji otwarcie stwierdził, że Trybunał dysponuje pełnym zakresem kompetencji w dziedzinie RRF, co wskazuje na konieczność szybkiej poprawy dostępu Trybunału do wszystkich narzędzi umożliwiających mu wykonywanie jego zakresu kompetencji;

20. apeluje do Trybunału o rozszerzenie zakresu jego kontroli, tak aby kontrole te obejmowały również operacje Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) finansowane z funduszy własnych EBI, mając na uwadze wzrastające znaczenie EBI w polityce gospodarczej, fiskalnej i przemysłowej UE; apeluje do Komisji i państw członkowskich o udzielenie Trybunałowi mandatu prawnego wymaganego do takiego rozszerzenia;

21. docenia terminowe i trafne sprawozdania specjalne w sprawie wdrażania RRF, które umożliwiają organowi udzielającemu absolutorium skuteczne wykonywanie jego prerogatyw i skierowanie do Komisji zaleceń dotyczących poprawy funkcjonowania tego instrumentu; apeluje do Trybunału o wzmocnienie jego roli w zwalczaniu nadużyć finansowych dotyczących budżetu Unii przez identyfikowanie słabych punktów, angażowanie się w rozmowy dotyczące działań na rzecz przeciwdziałania nadużyciom finansowym, intensyfikowanie kontroli, współpracę z organami odpowiedzialnymi za wykrywanie nadużyć finansowych, a także zapewnianie odpowiednich informacji zwrotnych organowi udzielającemu absolutorium;

22. zauważa, że pod koniec 2023 r. w Trybunale było 969 pracowników; zauważa, że w 2023 r. kobiety stanowiły 53 % pracowników, a mężczyźni - 47 %, co oznaczało poziomy niezmienione względem poprzedniego roku - 2022; ubolewa, że kobiety stanowią tylko 30 % kadry kierowniczej wyższego szczebla, co stanowi znaczny spadek względem poziomu 36,4 % odnotowanego w 2022 r.; podkreśla, że ogólny odsetek kobiet na stanowiskach kierowniczych zmniejszył się w 2023 r.; wzywa Trybunał, by kontynuował działania na rzecz wspierania równowagi płci wśród kadry kierowniczej średniego i wyższego szczebla;

Zasoby ludzkie, równość i dobrostan pracowników

23. jest zaniepokojony faktem, że proces rekrutacji wymaga dodatkowego wysiłku, ponieważ około 50 % kandydatów odrzuciło oferty pracy z Trybunału, częściowo ze względu na ograniczoną atrakcyjność Luksemburga jako miejsca zatrudnienia i wysokie koszty utrzymania; zauważa jednak, że duże firmy audytorskie obecne w Luksemburgu również stoją w obliczu wyzwań i obecnie zwracają się do rynków azjatyckich, aby zatrudnić audytorów; podkreśla, że Trybunał nie może stosować takiego podejścia ze względu na obawy dotyczące bezpieczeństwa i kwalifiko- walności; dostrzega działania Trybunału i zachęca go do podejmowania współpracy z innymi instytucjami z siedzibą w Luksemburgu w obrębie międzyinstytucjonalnej grupy wysokiego szczebla, aby zwiększyć atrakcyjność Luksemburga dla potencjalnych pracowników dzięki określonym środkom, takim jak wyższe dodatki z tytułu przeniesienia, dodatki mieszkaniowe pozwalające ograniczyć wysokie koszty najmu dla personelu o niższym stopniu zaszeregowania czy też przystępne cenowo tymczasowe miejsca zakwaterowania krótkoterminowego, aby zwiększyć atrakcyjność Luksemburga jako miejsca zatrudnienia;

24. przypomina treść Traktatu o Unii Europejskiej, który stanowi, że UE i jej instytucje wspierają solidarność i równość kobiet i mężczyzn;

25. podziela obawy Trybunału, że ogólnie rzecz biorąc, zawód audytora boryka się z problemami związanymi z rekrutacją ze względu na brak zainteresowania pracą w dziedzinie audytu i kontroli wśród młodych pracowników; apeluje o proaktywne rozwiązania i niezwłoczną systematyczną współpracę miedzyinstytucjonalną, aby zaradzić temu problemowi;

26. podziela uwagi Trybunału, że konkursy EPSO nie zawsze osiągają cel, jakim jest przyciągnięcie i wybór odpowiednich profili kandydatów z sektora prywatnego; zwraca uwagę na kilka problemów związanych z konkursami EPSO, na przykład problemy techniczne z testami zdalnymi prowadzące do anulowania jednego konkursu i wstrzymania wszystkich pozostałych konkursów; dostrzega obawy dotyczące rekrutacji i procedur wyboru nowych pracowników; zachęca Trybunał do kontynuowania działań na rzecz zaradzenia tej sytuacji, aby zabezpieczyć ciągłość działalności Trybunału; zauważa z uznaniem, że Trybunał współpracował z EPSO, aby organizować konkursy dla kontrolerów w regularnych odstępach czasu; sugeruje możliwą współpracę z innymi właściwymi organami Unii, aby zoptymalizować procesy zatrudniania;

27. docenia fakt, że Trybunał zorganizował elastyczne i zróżnicowane procedury naboru przewidziane w Regulaminie pracowniczym urzędników Unii Europejskiej i warunkach zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej oraz wprowadził procedury służące zatrzymywaniu utalentowanych pracowników;

28. zwraca uwagę na szczodry system telepracy (do 10 dni w miesiącu) oferowany przez Trybunał w celu złagodzenia wyzwań związanych z rekrutacją; z zadowoleniem przyjmuje środki zastosowane przez Trybunał w 2023 r. w celu zapewnienia dobrostanu fizycznego i psychicznego pracowników;

29. zauważa, że wskaźnik wakatów w grudniu 2023 r. wyniósł 2,27 %, a wskaźnik rotacji personelu (liczba pracowników odchodzących jako odsetek wszystkich pracowników) wyniósł 6,6 %;

30. docenia wysiłki Trybunału na rzecz utrzymania niskiego wskaźnika wakatów w 2023 r.; w pełni podziela jednak zaniepokojenie brakiem równowagi geograficznej wśród nowych pracowników, co sprawia, że profil pracowników Trybunału jako całości jest jeszcze mniej reprezentatywny pod względem geograficznym; zauważa, że według Trybunału istnieje ryzyko, iż w ciągu pięciu lat kilka nordyckich państw członkowskich nie zostanie objętych kontrolą ze względu na potencjalny brak kontrolerów z tych państw członkowskich;

31. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał podjął różne kroki w celu rozwiązania kwestii równowagi geograficznej, takie jak coraz częstsze publikowanie ogłoszeń o konkursach i ogłoszeniach o naborze Trybunału w wyraźnie niedostatecznie reprezentowanych państwach członkowskich, współpraca z członkami Trybunału w celu rozpowszechniania ogłoszeń i docieranie do potencjalnych kandydatów poprzez udział w targach zawodowych w niektórych państwach członkowskich; zachęca, by rozważyć dalsze dziania, takie jak strategie wczesnego angażowania, przyciągające młodych pracowników z państw o niewystarczająco reprezentowanych; z pewnym żalem zauważa, że nadal nie zdołano osiągnąć równowagi płci w kierownictwie średniego i wyższego szczebla;

32. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że na koniec 2023 r. obsadzono wszystkie 29 dodatkowych stanowisk wymaganych do przeprowadzenia audytu kwoty 723,8 mld EUR z RRF; podkreśla jednak, że istotność, złożoność, duże kwoty i szybkie wypłaty z RRF nadal stanowią wyzwanie oraz że nie wszystkie aspekty RRF mogą zostać pokryte z dostępnych zasobów, które pozwalają Trybunałowi ocenić zadowalającą realizację etapów i celów, a więc i legalność i prawidłowość wypłat z RRF, ale nie są wystarczające, by można było systematycznie weryfikować zgodność wydatków RRF z prawem unijnym i krajowym; podkreśla, jak ważne jest zapewnienie, aby Trybunał dysponował odpowiednio licznym personelem, aby mógł wykonywać zarówno swój zakres kompetencji, jak i dodatkowe obowiązki wynikające z nowych instrumentów finansowania takich jak RRF; wyraża uznanie dla działań podejmowanych dotychczas przez Trybunał w celu realizacji jego obowiązków związanych z RRF pomimo braku dostępności w pełni adekwatnych zasobów;

33. jest świadomy, że Trybunał nie odgrywa żadnej roli w procesie wyboru członków na podstawie art. 286 ust. 2 TFUE; zauważa jednak, że wśród członków Trybunału nadal występuje znaczna nierównowaga płci, ponieważ tylko 10 z 27 członków Trybunału to kobiety; ubolewa, że 12 państw członkowskich nigdy nie mianowało do Trybunału kobiety; apeluje do Trybunału o ocenę swojego ogólnego składu i przedstawienie Radzie i państwom członkowskim tej analizy, aby zapewnić odpowiednie uwzględnienie w przyszłych procedurach mianowania należytego uwzględnienia równowagi płci; ponawia swój apel do państw członkowskich, by z zamiarem dążenia do bardziej zrównoważonego i reprezentatywnego składu Trybunału proponowały one kandydatów różnej płci;

34. ubolewa, że od lat Rada wielokrotnie mianuje członków Trybunału, których Parlament odrzucił; podkreśla, że Parlament powinien odgrywać wiążącą rolę w ocenie kwalifikacji kandydatów do Trybunału;

35. zauważa, że w 2023 r. średnia nieobecność z powodu choroby wynosiła 10 dni na pracownika, w porównaniu z 12,2 dnia w 2022 r.; zauważa ponadto, że w 2023 r. czterech pracowników (w porównaniu z ośmioma w 2022 r.) było nieobecnych z powodu długotrwałej choroby, którą określono jako trwającą ponad 200 dni w roku;

36. zauważa z niepokojem, że w 2023 r. zgłoszono siedem przypadków wypalenia zawodowego, co stanowi tę samą niepokojącą liczbę co odnotowana w 2022 r.; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał podjął szereg kroków w celu zmniejszenia ryzyka wypalenia zawodowego, wprowadzając pełny program dotyczący dobrostanu, oferując szkolenia poświęcone odporności, publikując i wdrażając wytyczne dotyczące powrotu do pracy po długotrwałym zwolnieniu chorobowym, wciąż oferując pierwszą pomoc w zakresie zdrowia psychicznego oraz zapewniając pracownikom wsparcie finansowe poprzez pokrycie kosztów 10 sesji z udziałem wybranego przez nich psychologa;

37. zauważa z uznaniem, że w 2023 r. Trybunał ponownie przekroczył w odniesieniu do kontrolerów cel pięciu dni szkolenia zawodowego niebędącego szkoleniem językowym w przeliczeniu na rok (6,7 dnia), zgodnie z zaleceniami Międzynarodowej Federacji Księgowych; zwraca uwagę w szczególności na szkolenie personelu Trybunału dotyczące NGEU i RRF;

38. wyraża zadowolenie z powodu przyjęcia w grudniu 2022 r. nowej polityki, która służy zapewnieniu miejsca pracy opartego na szacunku i wolnego od nadużyć, koncentrując się na profilaktyce, zwiększaniu świadomości i wczesnym wykrywaniu; zwraca uwagę na takie działania jak prezentacja dla wszystkich pracowników w styczniu 2023 r., służąca lepszemu rozumieniu polityki, wprowadzenie ujednoliconych formularzy sprawozdawczych oraz publikacja pierwszego zbiorczego sprawozdania rocznego na temat wdrażania polityki;

39. z zadowoleniem przyjmuje plan działania Trybunału dotyczący różnorodności i włączenia społecznego na lata 2021-2025; przyjmuje z zadowoleniem zorganizowanie po raz trzeci tygodnia świadomości na temat niepełnosprawności, a także międzyinstytucjonalne inicjatywy na rzecz wzmacniania inkluzywności; zwraca uwagę na działania Trybunału, w tym ankietę na temat dostępności miejsca pracy, udział w kapitule Nagrody Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich za dobrą administrację, a także zewnętrzny audyt dostępności budynków przeprowadzony zgodnie z przepisami dotyczącymi dostępności z 2023 r. obowiązującymi w Luksemburgu;

40. podkreśla krytyczną rolę Trybunału jako niezależnego audytora zewnętrznego Unii i strażnika jej finansów, co wymaga od Trybunału utrzymania najwyższych standardów uczciwości, profesjonalizmu i rozliczalności oraz działania w charakterze wzorcowej, wzbudzającej zaufanie i wiarygodnej organizacji; przypomina, że zgodnie z art. 285 TFUE członkowie Trybunału muszą działać w sposób w pełni niezależny i przestrzegać najściślejszych zasad etyki, wykazując się uczciwością, obiektywizmem, profesjonalnym postępowaniem, godnością, zaangażowaniem i lojalnością;

Ramy etyczne i przejrzystość

41. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał zaktualizował swoje wewnętrzne przepisy dotyczące zgłaszania poważnych nieprawidłowości (sygnalizowania nieprawidłowości), tak aby stały się prostsze, bardziej szczegółowe i zapewniły pracownikom więcej informacji; odnotowuje, że w 2023 r. nie zgłoszono żadnych przypadków sygnalizowania nieprawidłowości w Trybunale; zauważa ponadto, że w 2023 r. Trybunał rozpoczął również proces aktualizacji przepisów Trybunału dotyczących prowadzenia dochodzeń administracyjnych i postępowań dyscyplinarnych, który to proces zakończono na początku 2024 r.;

42. zauważa, że w 2023 r. Trybunał zorganizował trzy szkolenia poświęcone konkretnie etyce, w których wzięło udział 60 uczestników; bierze pod uwagę fakt, że kursy Trybunału związane z etyką były otwarte dla wszystkich pracowników, w tym kadry kierowniczej, oraz że standardowe kursy są obowiązkowe dla nowych pracowników i obejmują etykę publiczną oraz politykę Trybunału dotyczącą przeciwdziałania molestowaniu; ubolewa, że obowiązkowych kursów z zakresu etyki nie przeprowadzano regularnie dla wszystkich pracowników;

43. docenia fakt, że Trybunał zorganizował sześć kursów szkoleniowych na temat nadużyć finansowych, w tym nadużyć w zamówieniach publicznych, oszustw związanych z VAT i oszustw związanych z RRF; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w czerwcu 2023 r. Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) zorganizował szkolenia na temat przesłuchań w przypadkach podejrzeń o nadużycia finansowe i korupcję; zauważa, że w listopadzie 2023 r. Trybunał wspólnie z Prokuraturą Europejską (EPPO) i OLAF zorganizował dwudniowy kurs na temat nadużyć związanych z zamówieniami publicznymi w Unii;

44. wyraża zaniepokojenie doniesieniami medialnymi, z których wynika, że postępowanie przygotowawcze EPPO dotyczące sprzeniewierzenia środków przez byłego przewodniczącego Trybunału jest obecnie blokowane decyzją Trybunału o odmowie uchylenia jego immunitetu; zwraca się do Trybunału o pełną współpracę z EPPO przy wszelkich postępowaniach przygotowawczych, które może ona wszczynać, i o przedstawianie uzasadnienia decyzji o odmowie uchylenia immunitetu;

45. apeluje do Trybunału o zapewnienie, aby wszyscy członkowie i kadra kierownicza wyższego szczebla publikowali oświadczenia o interesach finansowych, prezentach i przejawach gościnności w ogólnodostępnej internetowej bazie danych, zgodnie z najlepszymi praktykami w dziedzinie unijnych zasad dotyczących przejrzystości;

46. ubolewa, że Trybunał nie współpracował w pełni z EPPO, odmawiając zniesienia immunitetu jego byłego przewodniczącego i odmawiając EPPO dostępu do swoich pomieszczeń w celu przeprowadzenia przeszukania w związku z dochodzeniem w przedmiocie możliwych nadużyć, co - zdaniem EPPO - można było uznać za ingerowanie we właściwe przeprowadzenie czynności w ramach postępowania przygotowawczego; przypomina, że jako audytor zewnętrzny Unii Trybunał jest związany zasadami rozliczalności, uczciwości i przejrzystości, a także zasadą lojalnej współpracy między instytucjami Unii; apeluje do Trybunału o zapewnienie, aby nie powoływano się na immunitet w celu utrudniania prowadzonego zgodnie z prawem postępowania sądowego i podejmowano wszystkie konieczne działania, by zapewnić pełną zgodność z zasadą współpracy międzyinstytucjonalnej w zapobieganiu nadużyciom finansowym i prowadzeniu postępowań przygotowawczych w związku z nimi;

47. zauważa z niepokojem, że zgodnie z doniesieniami medialnymi EPPO zwróciła się w 2023 r. o zniesienie immunitetu kilku pracowników Trybunału i jak dotąd Trybunał odmówił uwzględnienia tego wniosku; podkreśla, że chociaż immunitet służy ochronie niezależności instytucji Unii, nie powinien być wykorzystywany do ochrony jednostek przed zgodną z prawem kontrolą sądową; uważa, że do odrzucenia wniosku o zniesienie immunitetu powinno dochodzić tylko w wyjątkowych okolicznościach; apeluje do Trybunału o przedstawienie organowi udzielającemu absolutorium szczegółowego uzasadnienia jego decyzji w tej sprawie, wskazującego konkretne względy prawne i proceduralne, które doprowadziły do tej odmowy, jeżeli takie istnieją; dodatkowo apeluje do Trybunału o utrzymanie wysokiego poziomu przejrzystości i rozliczalności podczas jego współpracy z EPPO i innymi organami Unii odpowiedzialnymi za zwalczanie nadużyć finansowych i naruszeń;

48. zauważa, że w 2023 r. ani OLAF, ani Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich nie wszczęły żadnych dochodzeń dotyczących Trybunału;

49. wyraża zadowolenie z faktu, że w 2024 r. Trybunał, wspólnie z Trybunałem Sprawiedliwości, zwrócił się do Komisji o udział w dialogu międzyinstytucjonalnym, aby uzgodnić wspólne zasady dotyczące użytkowania samochodów służbowych, co jest zgodne z uwagą zawartą w rezolucjach Parlamentu z 11 kwietnia 2022 r. w sprawie absolutorium z wykonania budżetów Trybunału Obrachunkowego i Trybunału Sprawiedliwości; kładzie nacisk na apel do wszystkich instytucji Unii o uzgodnienie jednolitego, stosowanego horyzontalnie systemu, co ograniczyłoby dezorganizację oraz zwiększyło przejrzystość i efektywność wykorzystania pieniędzy publicznych; zauważa, że w ramach międzyinstytucjonalnego komitetu przygotowawczego w sprawach dotyczących regulaminu pracowniczego utworzona zostanie grupa robocza; docenia gotowość Trybunału do dostosowania zasad do obowiązujących zasad Komisji, ale ponawia wyrażoną już w poprzednich rezolucjach dotyczących absolutorium krytykę nowej decyzji z 2022 r. dotyczącej podróży członków, ich wyjazdów służbowych, korzystania z kierowców i samochodów, gdyż jest ona sprzeczna z ogólną zasadą, w myśl której korzystanie z floty samochodów do celów wykraczających poza ścisłe wykonywanie obowiązków członka Trybunału nie powinno mieć miejsca w żadnych okolicznościach;

50. zauważa, że w 2023 r. Służba Audytu Wewnętrznego Trybunału (IAS) wydała 16 zaleceń pokontrolnych dotyczących etyki, portalu służącego przejrzystości, konfliktów interesów w odniesieniu do pracowników, Komisji Etyki i członków Trybunału; zauważa, że z 16 zaleceń pięć zostało zrealizowanych do 30 lipca 2024 r., osiem zaleceń zostanie zrealizowanych do końca 2024 r., a realizacja trzech zaleceń jest opóźniona;

51. z zadowoleniem przyjmuje rozszerzenie zakresu informacji publikowanych na temat wyjazdów służbowych członków, ale przypomina o wniosku Parlamentu, by przekazywać informacje o wyjazdach służbowych z całego okresu sprawowania mandatu przez członków; z zadowoleniem przyjmuje zmianę kodeksu postępowania członków, która zabrania członkom pełnienia stanowisk honorowych w organizacjach politycznych, co stanowi realizację wniosku Parlamentu, by członkowie nie mieli sformalizowanych powiązań politycznych; zauważa, że wnioski ze sprawozdania z kontroli wewnętrznej w dziedzinie etyki miały zostać przedstawione przewodniczącej Parlamentu i przewodniczącemu Komisji Kontroli Budżetowej w III kwartale 2024 r. i zwraca się do Trybunału o udostępnienie ich Komisji Kontroli Budżetowej w całości; apeluje do Trybunału o publikowanie decyzji w sprawie wykluczenia z czynności, w przypadkach gdy członkowie lub pracownicy deklarują konflikt interesów, co zapewni większą przejrzystość procesu kontroli;

52. zauważa, że wszyscy członkowie Trybunału mają główne miejsce zamieszkania w Luksemburgu, zgodnie z wymogami art. 10 kodeksu postępowania członków i byłych członków Trybunału Obrachunkowego;

53. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał przeprowadził przegląd polityki publicznego dostępu do dokumentów, odzwierciedlając zmiany w orzecznictwie europejskim, oraz uprościł procedurę rozpatrywania wniosków o dostęp do dokumentów i wniosków ponownych; przypomina, że stosowanie skandynawskiej zasady publicznego dostępu do oficjalnych rejestrów w Unii było warunkiem wstępnym przystąpienia niektórych państw członkowskich do Unii, i podkreśla, że niedopełnienie tego zobowiązania byłoby szkodliwe dla reputacji Unii jako wspólnoty opartej na praworządności;

54. ubolewa, że roczny wykaz zamówień przekraczających próg określony w dyrektywie (> 140 000 EUR na usługi/ dostawy, > 5 382 000 EUR na roboty) zawartych w 2023 r. nie jest dostępny na stronie internetowej Trybunału; wzywa Trybunał do opublikowania tego wykazu jako odrębnego dokumentu bez zbędnej zwłoki i zapewnienia łatwego dostępu do niego;

55. docenia konsolidację przez Trybunał wszystkich przepisów dotyczących wewnętrznej strategii zwalczania nadużyć finansowych w jeden wspólny dokument i z niecierpliwością oczekuje jej realizacji;

56. w dalszym ciągu odrzuca uzasadnienie Trybunału dla jego decyzji o niewłączaniu się do rejestru służącego przejrzystości, ponieważ nie ma on rzeczywistego interesu w wywieraniu wpływu na proces podejmowania decyzji, poza przekazywaniem faktów i obiektywnych informacji zwrotnych na temat programów unijnych; zauważa, że wszystkie sprawozdania Trybunału są publicznie dostępne i podlegają rygorystycznej procedurze rozliczeniowej z jednostkami kontrolowanymi; ponawia zdecydowany apel do Trybunału, by przystąpił do unijnego rejestru służącego przejrzystości, aby przestrzegać podstawowych zasad przejrzystości, co jednocześnie nie powoduje przeszkód dla pełnej niezależności Trybunału;

57. zdecydowanie zachęca Trybunał, by ponownie rozważył swoje stanowisko w kwestii unijnego rejestru służącego przejrzystości, utworzonego na mocy porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 20 maja 2021 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości;

58. z zadowoleniem przyjmuje znaczny postęp dokonany w 2023 r. w kwestii ustanowienia ekosystemu zarządzania dokumentami (DOME), a mianowicie dostawy i wdrażania - w drodze konkretnych procesów zatwierdzania dokumentów - zarówno nowego podpisu elektronicznego, jak i podstawowego modułu zatwierdzenia na potrzeby procesu PASS (proces zatwierdzania, podpisu i wysyłki dokumentów); zachęca Trybunał, by dalej działał na rzecz osiągania celów, jakimi są cyfryzacja procesów przeglądu i zatwierdzania oraz poprawa ich wydajności;

59. zauważa, że Trybunał wciąż aktywnie angażował się w prace grupy ds. powstających technologii Międzyinstytu- cjonalnego Komitetu ds. Transformacji Cyfrowej; zauważa, że powołany w 2021 r. zespół DATA (ang. Data and Technology for Audit - dane i technologia w służbie kontroli) kontynuował prace nad realizacją planu rozwoju w celu lepszego wykorzystania technologii do osiągnięcia celów Trybunału dotyczących kontroli; odnotowuje w szczególności przygotowanie analizy możliwości i wyzwań związanych ze sztuczną inteligencją dla Trybunału i jego prac kontrolnych; przypomina, jak ważna jest poprawa cyfryzacji prac kontrolnych; z zadowoleniem przyjmuje wszystkie działania w tym kierunku, które Trybunał nadal podejmuje, mając na uwadze, że cyfryzacja w połączeniu z większą liczbą kontroli na miejscu może określić system wydajnej i prawidłowej pracy kontrolnej;

Cyfryzacja, cyberbezpieczeństwo i ochrona danych

60. wyraża uznanie dla Trybunału za znaczne postępy we wdrażaniu planu cyberbezpieczeństwa na lata 2022-2024 w ciągu ostatnich dwóch lat; zauważa, że siedem z priorytetowych zadań zostało ukończonych, sześć jest w trakcie realizacji, a jedno wstrzymane; zauważa, że dwa z zadań o średnim priorytecie zostały zakończone, cztery są w toku, a trzy nie zostały jeszcze rozpoczęte;

61. docenia fakt, że wśród ukończonych zadań znajdują się m.in. następujące zadania:

1. wdrożenie rozwiązania EDR na urządzeniach końcowych oraz przyjęcie opartego na chmurze rozwiązania XDR, które koreluje telemetrię wysyłaną przez agentów EDR z danymi wywiadowczymi dotyczącymi zagrożeń pochodzącymi z różnych źródeł, aby wykrywać oznaki naruszenia integralności systemu;

2. zmiana struktury i konfiguracji platformy SIEM, która poprawiła wydajność i niezawodność systemu, w połączeniu z dodatkowymi źródłami rejestrów, które dodano w celu poprawy monitorowania bezpieczeństwa środowiska informatycznego;

3. zastąpienie urządzeń VPN przeznaczonych do zdalnego dostępu usługą SASE - opartą na zerowym poziomie zaufania usługą w chmurze, co zmniejsza pole do ataku i umożliwia zdalny dostęp do aplikacji z określeniem stopnia szczegółowości;

4. wzmocnienie ochrony przed zagrożeniami e-mailowymi poprzez umożliwienie stosowania nowych funkcji w filtrach bezpieczeństwa poczty elektronicznej, które umożliwiają lepsze wykrywanie zarówno spamu, jak i złośliwych załączników;

5. przeprowadzanie testów penetracyjnych w wydziałach Trybunału połączonych z internetem;

6. wdrożenie oprogramowania w celu ochrony poufności informacji szczególnie chronionych przekazywanych podczas udostępniania plików;

62. apeluje do Trybunału o opracowanie ram kontroli cyberbezpieczeństwa dla instytucji i agencji Unii, zapewniających ujednolicone normy bezpieczeństwa i środki odporności przed cyberzagrożeniami;

63. zauważa z uznaniem, że Trybunał przeprowadza co najmniej trzy symulowane ćwiczenia phishingowe rocznie, aby zwiększyć świadomość użytkowników na temat tego cyberzagrożenia; zauważa ponadto, że Trybunał co trzy lata przeprowadza kompleksową ocenę ryzyka w cyberprzestrzeni; sugeruje Trybunałowi, by regularnie organizował dla pracowników obowiązkowe szkolenia dotyczące cyberzagrożeń, w tym dobrych praktyk w dziedzinie bezpiecznego korzystania ze sztucznej inteligencji;

64. odnotowuje z ulgą, że podczas cyberincydentu w lipcu 2023 r., podczas którego wykorzystanie podatności oprogramowania zagroziło jednej z perymetrycznych bram bezpieczeństwa, nie odnotowano śladów eksfiltracji danych ani ruchu lateralnego intruza, by uzyskać dostęp do innych systemów informatycznych Trybunału; zauważa, że podatność oprogramowania została ujawniona przez dostawcę zaledwie dwa dni przed incydentem;

65. pochwala pracę Służby ds. Cyberbezpieczeństwa Instytucji, Organów i Jednostek Organizacyjnych Unii (CERT-UE), która powiadomiła Trybunał o incydencie, pomogła zbadać jego zakres i przeprowadziła analizę kryminalistyczną; zauważa, że w następstwie incydentu Trybunał przywrócił "czystą" kopię bezpieczeństwa systemu i zastosował aktualizację oprogramowania, która zaradziła podatnościom wykorzystanym przez atakującego; zauważa ponadto, że w kolejnych tygodniach Trybunał stopniowo wdrożył kilka dodatkowych środków zapobiegawczych zalecanych przez CERT-UE w odniesieniu do urządzeń, aby zapewnić wyeliminowanie wszelkich możliwych niewykrytych śladów złośliwego oprogramowania;

66. zauważa z uznaniem, że w 2023 r. Trybunał przeprowadził przegląd i aktualizację swojego planu reagowania na cyberincydenty oraz stworzył formularz do rejestrowania takich incydentów w narzędziu zarządzania usługami informatycznymi; podkreśla, że wnioski wyciągnięte z incydentu z lipca 2023 r. uwzględniono w formularzu, ponieważ miał on na celu zgromadzenie wszystkich informacji, które mogłyby być przydatne w postępowaniu w przypadku incydentu w cyberbezpieczeństwie;

Budynki

67. zauważa, że w 2023 r. zakończono prace nad modernizacją instalacji technicznych na wszystkich piętrach budynku K2 i optymalizacją wykorzystania jego przestrzeni wspólnych; zauważa, że Trybunał zaciągnął zobowiązania w wysokości 6 445 635,82 EUR z całkowitego budżetu w wysokości 6 902 185,54 EUR; wyraża uznanie dla Trybunału za nieprzekroczenie szacowanego budżetu; wzywa inne instytucje Unii do podążania za godnym naśladowania zarządzaniem budżetem Trybunału;

68. docenia, że w lutym 2023 r. dostarczono wyniki przeprowadzonej przez konsultanta zewnętrznego kontroli dostępności wszystkich budynków Trybunału, aby odpowiedzieć na potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się lub osób z innymi niepełnosprawnościami; zauważa, że kontrola objęła wszystkie trzy budynki, przestrzenie wspólne, parkingi i inne przestrzenie; jest świadomy, że proponowane działania są poddawane przeglądowi i z reguły będą przedmiotem konkretnego projektu, ale ich realizacja będzie w dużej mierze uzależniona od dostępności środków budżetowych;

Środowisko i zrównoważony rozwój

69. zauważa, że w 2023 r. Trybunał zainwestował wiele swoich wysiłków na rzecz zmniejszenia wpływu na środowisko w środki oszczędności energii, takie jak wymiana tradycyjnych żarówek na diody LED, zmniejszenie liczby godzin wentylacji i modernizację niektórych systemów technicznych w swoich budynkach; zauważa ponadto, że latem 2023 r. Trybunał wprowadził specjalne środki na rzecz oszczędności energii, które zmniejszyły zużycie energii elektrycznej o 12 % w porównaniu z latem 2022 r., co przyniosło oszczędności w wysokości 26 976 EUR;

70. zauważa, że w 2023 r. Trybunał podpisał umowę z władzami luksemburskimi w sprawie ustanowienia planu mobilności; oczekuje aktualnych informacji na temat tej inicjatywy;

Współpraca międzyinstytucjonalna

71. podkreśla, że w 2023 r. kontrolerzy Trybunału spędzili 1 370 dni w instytucjach, organach, urzędach i agencjach Unii oraz w różnych organizacjach międzynarodowych i prywatnych firmach audytorskich, w porównaniu z 945 dniami w 2022 r.;

72. apeluje o sformalizowanie dorocznego dialogu międzyinstytucjonalnego prowadzonego między Trybunałem, Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie kontroli budżetowej, zapewniające systematyczne działania następcze podejmowane na podstawie ustaleń z kontroli oraz lepszy nadzór nad unijnymi wydatkami;

73. ponownie przypomina, że skuteczna współpraca między Trybunałem a Komisją pozostanie ograniczona, chyba że Komisja przyjmie metodykę Trybunału dotyczącą oceny poziomów błędu, która opiera się na niezależnej i kompleksowej ocenie wszystkich naruszeń przepisów, w przeciwieństwie do metody Komisji, która koncentruje się na błędach podlegających odzyskaniu;

74. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał ściśle współpracuje zarówno z OLAF-em, jak i EPPO, w tym przez organizację warsztatów i wydarzeń zwiększających świadomość oraz wymianę wiedzy i doświadczeń; ponadto odnotowuje, że w 2023 r. Trybunał przekazał 20 spraw dotyczących podejrzeń o nadużycia finansowe do OLAF-u i 17 tego rodzaju spraw do EPPO; podkreśla swoje stanowisko, że wszystkie przypadki podejrzenia nadużyć finansowych należy niezwłocznie zgłaszać do OLAF-u i EPPO w celu przeprowadzenia szczegółowego dochodzenia;

75. apeluje do Trybunału o ustanowienie ustrukturyzowanego mechanizmu współpracy przy wykrywaniu nadużyć finansowych prowadzonej z OLAF-em i EPPO, w tym uzgodnienia dotyczące udostępniania danych w czasie rzeczywistym oraz wspólnej metody kontroli w obszarach funduszy UE wysokiego ryzyka;

76. jest przekonany, że jednolity zintegrowany system informatyczny do eksploracji danych i punktowej oceny ryzyka mógłby być cennym źródłem danych, co umożliwiłoby Trybunałowi, OLAF-owi i EPPO zwiększenie wysiłków w zakresie audytu i kontroli; podkreśla, że należy zapewnić nieograniczony dostęp do takiego systemu i zawartych w nim danych, że nie należy nakładać nieuzasadnionych ograniczeń na ten dostęp oraz że w ramach kontroli Trybunału należy natychmiast zezwolić na poszukiwanie i wykorzystywanie dalszych narzędzi cyfrowych i powstających technologii;

77. ubolewa, że pomimo lepszego dostępu do dokumentów i informacji EBI Trybunał nie posiada uprawnień do kontrolowania operacji finansowanych ze środków własnych EBI; wzywa do przyznania takich uprawnień Trybunałowi, biorąc pod uwagę misję EBI polegającą na realizacji celów Unii oraz jego rosnącą rolę w krajobrazie gospodarczym i politycznym Unii - rolę, która wykracza poza wykorzystanie budżetu Unii do zagwarantowania jej działań; zwraca uwagę na sprawozdanie specjalne nr 05/2023 Trybunału pt. "Krajobraz finansowy UE - Mozaika instrumentów wymagająca dalszego uproszczenia i poprawy rozliczalności", w którym Trybunał stwierdził, że należy ustanowić uprawnienia do przeprowadzania kontroli publicznej w odniesieniu do wszystkich rodzajów finansowania polityki Unii;

78. zauważa, że w 2023 r. Trybunał przedstawił 29 sprawozdań specjalnych, jeden przegląd i jedną opinię na forum 22 różnych komitetów i grup roboczych Rady; zauważa ponadto, że w tym samym roku przedstawiciele Trybunału uczestniczyli w 23 posiedzeniach poświęconych absolutorium z wykonania budżetu Unii za lata budżetowe 2021 i 2022;

79. odnotowuje z uznaniem, że członkowie i kierownictwo Trybunału wykazali się aktywnym zaangażowaniem w 2023 r., przedstawiając swoje prace na 120 posiedzeniach z rządami krajowymi i organami rządowymi w 25 państwach członkowskich, przy czym w większości z nich uczestniczyli ministrowie lub ministerstwa finansów; zauważa ponadto, że w tym samym roku członkowie i pracownicy Trybunału przedstawili swoje prace na 91 posiedzeniach z parlamentami narodowymi lub regionalnymi w 19 państwach członkowskich, głównie za pośrednictwem komisji zajmujących się sprawami budżetowymi, finansowymi, audytowymi lub unijnymi; wzywa Trybunał do zintensyfikowania współpracy z rządami krajów, w których poziomy błędu są najwyższe, oraz do wspierania intensywniejszego dialogu i współpracy w celu skutecznego rozwiązania tych problemów;

Komunikacja

80. zauważa, że w 2023 r. budżet przeznaczony na działania komunikacyjne i promocyjne Trybunału wyniósł 225 000 EUR, a wskaźnik wykorzystania wyniósł 81,13 % (182 549,84 EUR); zauważa, że większość budżetu została wydana zarówno na usługi monitorowania mediów (81 650 EUR), jak i na działania prasowe (12 348 EUR), a następnie na stosunki z zainteresowanymi stronami, co obejmowało głównie koszt platformy wywiadu politycznego (57 891 EUR), działania komunikacyjne (28 002,88 EUR), media społecznościowe (1 486,52 EUR) i publikacje (1 171,44 EUR);

81. zdecydowanie popiera coraz szerzej zakrojoną strategię Trybunału dotyczącą mediów, która doprowadziła do opublikowania ponad 22 000 artykułów prasowych w internecie związanych ze sprawozdaniami z kontroli, innymi publikacjami lub ogólnie z Trybunałem, co potwierdza tendencję wzrostową w odniesieniu do przekazu obserwowaną w ostatnich latach (2022 r.: 20 000; 2021 r.: 18 000); podkreśla fakt, że w mediach społecznościowych opublikowano niemal 54 000 postów, co wskazuje na dalszy wzrost liczby tego rodzaju publikacji, przy czym dane za 2022 r. stanowią wartość odstającą (2022 r.: 110 000; 2021 r.: 49 000);

82. z zadowoleniem odnosi się do faktu, że w 2023 r. Trybunał opublikował 45 komunikatów prasowych w 24 językach unijnych, jak również różne noty informacyjne, informacje dla mediów i (gotowe do wykorzystania) informacje dźwiękowe w niektórych językach; odnotowuje ponadto, że Trybunał zorganizował 21 zdalnych spotkań informacyjnych dla mediów oraz sześć dodatkowych spotkań dla poszczególnych krajów dotyczących sprawozdania rocznego; kładzie nacisk na fakt, że ogółem spotkania te przyciągnęły uwagę łącznie 590 dziennikarzy, w większości reprezentujących największe media krajowe z państw członkowskich;

83. zauważa z uznaniem, że w 2023 r. Trybunał uruchomił nową stronę internetową, którą odwiedziło ponad półtora miliona użytkowników, z czego ok. 700 000 pojedynczych użytkowników, co stanowi wzrost o ponad 14 % w porównaniu z 2022 r.; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że do końca 2023 r. liczba osób obserwujących trzy główne konta Trybunału w mediach społecznościowych (X - dawniej Twitter, LinkedIn, Facebook) wzrosła z 45 000 w 2022 r. do ponad 48 000 (w porównaniu z 39 000 w 2021 r.);

84. wysoko ceni to, że Trybunał ocenia, w jaki sposób jego prace są postrzegane - z punktu widzenia możliwego oddziaływania i użyteczności - przez czytelników jego sprawozdań w Parlamencie, Radzie i Komisji, agencjach Unii, stałych przedstawicielstwach państw członkowskich, agencjach i najwyższych organach kontroli państw członkowskich, organizacjach pozarządowych, środowiskach akademickich, mediach i innych zainteresowanych podmiotach; w związku z tym zauważa, że od 2018 r. Trybunał przeprowadza anonimowe ankiety elektroniczne, aby dać czytelnikom swoich sprawozdań możliwość podzielenia się jakościową opinią na temat wybranych sprawozdań i przedstawienia ogólnych sugestii co do jego prac; podkreśla, że w 2023 r. 85 % z około 1 060 respondentów uznało sprawozdania Trybunału za przydatne w ich pracy, a 78 % stwierdziło, że mają one istotne oddziaływanie.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1601

Rodzaj: Dokument budżetowy
Tytuł: Rezolucja 2025/1601 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2023, sekcja V - Trybunał Obrachunkowy
Data aktu: 07/05/2025
Data ogłoszenia: 08/10/2025