uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 1 akapit drugi lit. a), b), c), d), i e),
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 ustanowiono szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego, odnoszące się do podmiotów prowadzących przedsiębiorstwo spożywcze. Podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze są zobowiązane do przestrzegania, między innymi, wymogów szczególnych określonych w załączniku III do tego rozporządzenia.
(2) Sekcja I rozdział VI załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 stanowi, że podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze zobowiązane są zapewnić, aby mięso zwierząt gospodarskich kopytnych poddanych ubojowi z konieczności poza rzeźnią było wykorzystane do celów spożycia przez ludzi wyłącznie, jeżeli spełnia wymogi określone we wspomnianym rozdziale. W pkt 5 rozdziału VI wymaga się, by zwierzęciu poddawanemu ubojowi towarzyszyło do rzeźni oświadczenie podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo spożywcze. Treść tego oświadczenia jest zawarta w informacjach dotyczących łańcucha żywnościowego wymaganych zgodnie z sekcją III pkt 3 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004. W celu zapewnienia jasności i uniknięcia ewentualnego powielania działań pkt 5 rozdziału VI załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 należy zastąpić odniesieniem do informacji dotyczących łańcucha żywnościowego wymaganych zgodnie z sekcją III załącznika II do tego rozporządzenia.
(3) W sekcji VIII rozdział I część I.C pkt 1 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 określono wymóg, by statki zamrażalnie posiadały urządzenia zamrażające o zdolności zamrażania wystarczającej do jak najszybszego zamrażania w trybie ciągłym i z możliwie najkrótszym przystankiem termicznym, tak aby temperatura wewnętrzna nie przekraczała -18 °C. W pkt 2 tej części określono wymóg, by statki zamrażalnie posiadały urządzenia chłodnicze umożliwiające utrzymanie produktów rybołówstwa w pomieszczeniach magazynowych w temperaturze nie wyższej niż -18 °C. Zgodnie z sekcją VIII rozdział I część II pkt 7 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 w przypadku zamrażania w solance całych ryb przeznaczonych do konserwowania w puszkach temperatura tych ryb nie może być wyższa niż -9 °C. W punkcie tym określono również, że nawet jeśli całe ryby początkowo zamrożone w solance w temperaturze nie wyższej niż -9 °C zostają następnie zamrożone w temperaturze -18 °C, muszą one zostać przeznaczone do konserwowania w puszkach.
(4) Kontrole urzędowe przeprowadzone przez państwa członkowskie oraz audyty i kontrole urzędowe przeprowadzone przez Komisję zarówno w państwach członkowskich, jak i w państwach trzecich wykazały, że w praktyce statki zamrażalnie nie mogły osiągnąć temperatury -18 °C w celu zamrażania tuńczyka w solance. Sprawozdania z audytu pokazały również, że niektóre podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze nielegalnie wprowadzają do obrotu nieprzetworzonego tuńczyka, który został zamrożony w solance w temperaturze -9 °C, do celów bezpośredniego spożycia przez ludzi. Zgodnie z sekcją VIII rozdział I część II pkt 7 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 taki tuńczyk może być przeznaczony wyłącznie do konserwowania w puszkach. Praktyka ta może narażać konsumentów na zagrożenia dla zdrowia, ponieważ nadmierna produkcja histaminy skutkuje zatruciem histaminowym.
(5) W ramach systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach (RASFF) wydaje się coraz więcej powiadomień dotyczących obecności histaminy w ilości przekraczającej limit określony w rozdziale I wiersz 1.26 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2073/2005 2 w pakowanych próżniowo rozmrożonych filetach z tuńczyka, poddanych obróbce dodatkami, oraz histaminowych zatruć pokarmowych związanych ze spożyciem takich produktów. Państwa członkowskie wprowadziły środki w następstwie kontroli urzędowych, ale ostatnie powiadomienia RASFF wykazały, że środki te nie rozwiązały tego problemu.
(6) Konsultacje Komisji z właściwymi organami państw członkowskich i organizacjami zrzeszającymi zainteresowane strony wykazały, że technologie zamrażania na pokładzie znacznie się poprawiły w przypadku niektórych statków i obecnie możliwe jest zamrażanie tuńczyka w solance w temperaturze -18 °C, przy jednoczesnym zachowaniu jego właściwości organoleptycznych i zapewnieniu bezpieczeństwa tuńczyka, z zastrzeżeniem spełnienia pewnych warunków. Należy zatem ustanowić wymogi dotyczące zamrażania tuńczyka w solance w temperaturze -18 °C przeznaczonego do produkcji wstępnie przetworzonych produktów rybołówstwa. Wymogi te powinny również zapewniać przeprowadzanie przez podmioty odpowiednich kontroli własnych i ułatwiać kontrole urzędowe przeprowadzane przez właściwe organy, niezbędne do odróżnienia tych statków zamrażalni od statków zamrażających tuńczyka w solance w temperaturze -9 °C i przeznaczonego wyłącznie do konserwowania w puszkach.
(7) Wymogi te powinny zapewniać, by statki zamrażalnie były wyposażone w taki sposób, aby mogły zamrażać tuńczyka w solance w temperaturze -18 °C przez z góry określony czas. Ponadto zainteresowane podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze powinny mieć możliwość monitorowania w czasie rzeczywistym temperatury solanki za pomocą zdalnych środków komunikacji. Takie dane powinny być dostępne dla właściwych organów państw członkowskich. Odpowiednia zdolność zamrażania w przypadku statków zamrażalni zamrażających tuńczyka w solance powinna być określona podczas procedury zatwierdzania takich statków zamrażalni, aby umożliwić właściwym organom zidentyfikowanie tuńczyka pochodzącego z takich statków zamrażalni podczas kontroli urzędowych oraz aby podjąć działania przeciwko podmiotom nielegalnie wprowadzającym do obrotu tuńczyka, który nie został zamrożony w temperaturze -18 °C. Środki te powinny zapewnić właściwe funkcjonowanie rynku wewnętrznego, przy zapewnieniu jednoczesnej ochrony konsumentów, zgodnie z celami rozporządzenia (WE) nr 853/2004.
(8) Ponadto konieczne jest ustanowienie ścisłych parametrów czasu/temperatury dla zamrażania tuńczyka w solance do osiągnięcia temperatury wewnętrznej -18 °C na statkach zamrażalniach zatwierdzonych do tej działalności. Obniżanie temperatury powinno odbywać się w procesie ciągłym i z zastrzeżeniem zgodności z ustalonymi wymogami. W szczególności należy określić całkowity czas trwania procesu zamrażania.
(9) Należy odpowiednio zmienić sekcję VIII rozdział I część I i II załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004.
(10) W sekcji XVI załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 ustanowiono wymogi szczególne dotyczące niektórych wysoko przetworzonych produktów, w przypadku których podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze muszą zapewnić, by obróbka surowca eliminowała jakiekolwiek zagrożenie dla zdrowia zwierząt lub zdrowia publicznego. Produkty pochodzenia zwierzęcego dopuszczone jako dodatki do żywności zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 3 są również takimi wysoko przetworzonymi produktami, ponieważ produkcja takich dodatków eliminuje to zagrożenie i w związku z tym należy je włączyć do sekcji XVI wspomnianego załącznika. Niektóre z tych dodatków pochodzą od owadów, w związku z czym owady powinny być dopuszczone jako surowiec dla wysoko przetworzonych produktów. Należy zatem odpowiednio zmienić sekcję XVI załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004.
(11) Aby zapewnić zainteresowanym stronom czas niezbędny na wprowadzenie procedur w celu spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmian w sekcji VIII załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 27 stycznia 2026 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 18 lipca 2025 r.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1449 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/1449 zmieniające załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie szczególnych przepisów dotyczących higieny w odniesieniu do uboju z konieczności zwierząt gospodarskich kopytnych, do tuńczyka zamrażanego w solance oraz do produktów wysoko przetworzonych |
| Data aktu: | 18/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 29/10/2025 |
| Data wejścia w życie: | 27/01/2026, 18/11/2025 |