(Dz.U.UE L z dnia 14 lipca 2025 r.)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1, art. 22 oraz art. 34 ust. 1 tiret pierwsze,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28) 1 było kilkakrotnie nowelizowane w znacznym zakresie 2 . Po dokonaniu przez Radę Prezesów przeglądu stosowania rozporządzenia zgodnie z jego art. 24, należy wprowadzić dalsze zmiany. Z uwagi na wymogi jasności i przejrzystości konieczne jest zatem sporządzenie wersji przekształconej tego rozporządzenia.
(2) W czwartym tiret art. 127 ust. 2 Traktatu i czwartym tiret art. 3 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC") przyznaje się kompetencje Eurosystemowi do popierania sprawnego funkcjonowania systemów płatności.
(3) Eurosystem popiera sprawne funkcjonowanie systemów płatności m.in. poprzez sprawowanie nadzoru.
(4) Komitet ds. Płatności i Infrastruktury Rynku (Committee on Payments and Market Infrastructures, CPMI), znany wcześniej jako CPSS, oraz Komitet Techniczny Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO) wydały zasady dotyczące infrastruktur rynku finansowego. CPMI oraz IOSCCO zalecają wdrożenie tych zasad w możliwie najszerszym zakresie dozwolonym przez krajowe przepisy ustawowe i wykonawcze. Aby zapewnić skuteczność nadzoru nad systemami płatniczymi, Europejski Bank Centralny (EBC) wdrożył te zasady rozporządzeniem (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28), które ma zastosowanie zarówno do systemów płatności wysokokwotowych, jak i systemów płatności detalicznych o znaczeniu systemowym.
(5) Rozporządzenie to ma zastosowanie do systemów płatności prowadzonych zarówno przez banki centralne, jak i operatorów prywatnych. Zasady CPMI-IOSCO uwzględniają fakt, że w wyjątkowych przypadkach są one stosowane odmiennie w odniesieniu do systemów płatności prowadzonych przez banki centralne z uwagi na wymogi określone w odpowiednich przepisach ustawowych, wykonawczych lub w odpowiednich politykach. Biorąc pod uwagę, że Eurosystem ma cele i obowiązki w zakresie polityki publicznej oraz ramy instytucjonalne zdefiniowane w Traktacie i Statucie ESBC, systemy płatności o znaczeniu systemowym (SIPS) Eurosystemu mogą być zwolnione z niektórych wymogów nałożonych niniejszym rozporządzeniem. W szczególności SIPS Eurosystemu powinny być wyłączone z określonych wymogów dotyczących zarządzania, planów likwidacji, kapitału własnego, aktywów płynnych, zabezpieczenia i ryzyka inwestycyjnego, które swym zakresem obejmują te same obszary, co odpowiednie wymogi formalnie przyjęte przez Radę Prezesów. Wyłączenia te są określone w szeregu postanowień rozporządzenia.
(6) Zgodnie z zasadą proporcjonalności Rada Prezesów określa system płatności jako SIPS, jeżeli spełnia on szczególne kryteria określone w niniejszym rozporządzeniu. Ponadto system płatności można zidentyfikować jako SIPS na podstawie elastycznej metodyki uwzględniającej aspekty jakościowe, takie jak rozmiar systemu płatności, jego złożoność i substytucyjność.
(7) Rada Prezesów wyznacza operatora SIPS dla każdego SIPS. Wyznaczony operator SIPS odpowiada przed właściwym organem za zgodność SIPS z wymogami nadzorczymi określonymi w niniejszym rozporządzeniu. Operator SIPS powinien być podmiotem prawnym z siedzibą w strefie euro, który jest odpowiedzialny za prowadzenie SIPS. W wyjątkowych indywidualnych przypadkach Rada Prezesów może również wyznaczyć jako operatora SIPS oddział mający siedzibę w strefie euro, będący prawnie zależną częścią podmiotu prawnego mającego siedzibę poza strefą euro. W tym kontekście należy odpowiednio rozszerzyć definicję "operatora SIPS".
(8) W sytuacji, gdy na zasadzie wyjątku jako operator SIPS został wyznaczony oddział, wymogi niniejszego rozporządzenia mające zastosowanie do składu, ról, umiejętności i obowiązków kadry zarządzającej podmiotu prawnego wyznaczonego jako operator SIPS powinny mieć również zastosowanie do kadry zarządzającej oddziału wyznaczonego jako operator SIPS, a dyrektorzy wchodzący w skład kadry zarządzającej oddziału powinni również być członkami kadry zarządzającej w rozumieniu definicji zawartej w art. 9 ust. 11 lit. b). Ponadto w przypadku gdy jako operator SIPS wyznaczony został oddział, odpowiedni właściwy organ, oceniając zgodność SIPS z wymogami niniejszego rozporządzenia, może w razie potrzeby uwzględnić wszelkie działania i ramy ustanowione na poziomie podmiotu prawnego i związane z SIPS lub operatorem SIPS.
(9) Jeżeli jest to konieczne do celów skutecznego nadzoru, w tym zminimalizowania powielania obowiązków i zmniejszenia obciążenia SIPS i odpowiednich organów, właściwy organ powinien współpracować z innymi organami. W przypadku gdy jako operator SIPS wyznaczony został oddział, odpowiedni właściwy organ powinien również współpracować z organem odpowiedzialnym za nadzór nad podmiotem prawnym, którego oddział ten jest prawnie zależną częścią.
(10) Działalność gospodarcza SIPS może ulegać zmianom w czasie. W celu zapewnienia integralności zasad identyfikacji SIPS przy jednoczesnym zachowaniu ciągłości i unikaniu częstych zmian klasyfikacji system płatności powinien przestać być uznawany za SIPS, jeżeli nie spełnia kryteriów identyfikacji w dwóch następujących po sobie przeglądach weryfikacji. Utrzymanie statusu SIPS przez taki okres może jednak nie być właściwe, jeżeli jest mało prawdopodobne, aby system spełniał kryteria kwalifikujące go jako SIPS podczas następnej weryfikacji. W związku z tym w indywidualnych przypadkach powinna również istnieć możliwość wcześniejszej zmiany kwalifikacji.
(11) Niniejsze rozporządzenie ustanawia przejrzyste procedury zapewniające sprawiedliwość proceduralną zarówno przed przyjęciem przez Radę Prezesów decyzji identyfikującej system płatności jako SIPS, jak i po jej przyjęciu.
(12) W zakresie uznanym za możliwy i konieczny EBC może realizować zadania ESBC za pośrednictwem krajowych banków centralnych. W przypadku każdego SIPS jako organ właściwy do oceny zgodności SIPS z wymogami nadzorczymi określonymi w niniejszym rozporządzeniu wyznaczony jest odpowiedni bank centralny Eurosystemu. W przypadku SIPS o znaczeniu ogólnoeuropejskim nadzór sprawowany jest przez EBC jako wyznaczony właściwy organ. Jednakże w przypadku takiego SIPS o znaczeniu ogólnoeuropejskim, jeżeli istnieje udowodniona, długotrwała relacja nadzorcza między nim a krajowym bankiem centralnym w ciągu ostatnich pięciu lat, jako właściwe organy wyznacza się dwa banki centralne Eurosystemu, tj. krajowy bank centralny, z którym istnieje długotrwała relacja nadzorcza, oraz EBC.
(13) Wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu są proporcjonalne do ryzyka i ekspozycji SIPS. Przepisy niniejszego rozporządzenia uwzględniają również doświadczenia i ustalenia wynikające z ocen nadzorczych przeprowadzonych w ostatnich latach na podstawie rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28), a także ostatnie zmiany technologiczne i regulacyjne w Unii Europejskiej, w tym przyjęcie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 3 .
(14) Skuteczne i sprawne funkcjonowanie SIPS wymaga zgodności z właściwymi przepisami krajowymi oraz działania w oparciu o jasne zasady, procedury i umowy. Zgodność z prawem odnosi się do systemów prawnych wszystkich państw, w których operator SIPS ma siedzibę lub prowadzi działalność oraz w których mają siedzibę lub prowadzą działalność uczestnicy SIPS.
(15) Skuteczność i sprawne funkcjonowanie SIPS zależy także od przejrzystych i właściwych rozwiązań w zakresie zarządzania; rozwiązania te muszą być w transparentny sposób udokumentowane. Zasady zarządzania SIPS powinny zapewniać, aby organ decyzyjny korzystał z doradztwa obiektywnego i niezależnego komitetu ds. ryzyka w odniesieniu do swoich kompetencji związanych z oceną ryzyka. Ponadto, aby zapewnić uczciwość członków organu decyzyjnego i kadry zarządzającej oraz, w stosownych przypadkach, kadry zarządzającej oddziału, operator SIPS powinien uwzględnić wszelkie wpisy w rejestrach dotyczące członków w odniesieniu do wyroków skazujących lub sankcji za naruszenia mającego zastosowanie prawa handlowego, prawa upadłościowego, prawa usług finansowych, przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz naruszeń obowiązków zawodowych, a także nadużyć finansowych.
(16) Ponadto, w celu identyfikacji, pomiaru i monitorowania różnych rodzajów ryzyka, jakie powstają u operatora SIPS lub są przez niego ponoszone, a także do zarządzania nimi, konieczne są solidne i elastyczne ramy pozwalające na wszechstronne zarządzanie ryzykiem prawnym, kredytowym, ryzykiem płynności, ryzykiem operacyjnym, ogólnym ryzykiem prowadzenia działalności, ryzykiem powierniczym, inwestycyjnym oraz innymi rodzajami ryzyka. Dotyczy to także solidności oraz niezawodności stosowanych przez operatora SIPS zasad dotyczących zabezpieczeń, zasad i procedur dotyczących niewykonania zobowiązań przez uczestników oraz planów ciągłości działania.
(17) Do celów kompleksowego zarządzania ryzykiem operacyjnym oraz z uwagi na coraz częstsze wdrażanie i wykorzystywanie środków technologicznych w funkcjonowaniu SIPS, a także zwiększone zagrożenie cyberatakami i szkodami, jakie atak cybernetyczny mógłby spowodować dla funkcjonowania SIPS, operator SIPS powinien posiadać strategię i ramy cyberodporności wraz z odpowiednimi procedurami, procesami i kontrolami w celu skutecznego zarządzania ryzykiem cybernetycznym i zapewnienia wysokiego poziomu cyberodporności. Wymogi dotyczące takiej strategii i ram cyberodporności powinny opierać się na dokumencie pt. "Cyber resilience oversight expectations for financial market infrastructures" 4 , którego celem jest nadanie niektórym kluczowym oczekiwaniom charakteru prawnie wiążącego dla operatorów SIPS. Ponadto istotne jest, aby operator SIPS okresowo badał skuteczność kontroli i systemów SIPS poprzez przeprowadzanie testów penetracyjnych zgodnych z europejskimi ramami testów penetracyjnych pod kątem wyszukiwania zagrożeń opartych na danych wywiadowczych (European Framework for Threat Intelligence-based Ethical Red Teaming) 5 (zwanymi dalej "ramami TIBER-UE"). W przypadku gdy operator SIPS jest oddziałem, właściwy organ może zaakceptować testy przeprowadzone przez podmiot prawny, którego oddział jest prawnie zależną częścią, jeżeli można je uznać za działanie porównywalne z testem TIBER-EU oraz jeżeli obejmuje ono również skuteczność odpowiednich kontroli i systemów oddziału.
(18) Ponadto, biorąc pod uwagę coraz częstsze korzystanie z outsourcingu oraz ryzyko, jakie praktyki takie mogą stwarzać dla efektywności i bezpieczeństwa SIPS, operator SIPS powinien zawsze zachowywać odpowiedzialność za zlecone na zasadzie outsourcingu funkcje, operacje lub usługi. Ponadto operator SIPS powinien posiadać ustalenia umowne i ramy zapewniające, aby wszelkie ryzyko wynikające z outsourcingu było odpowiednio oceniane i ograniczane przez przed zawarciem takiej umowy i w trakcie trwania outsourcingu. Ponadto w przypadku outsourcingu funkcji krytycznych powinny istnieć plany wyjścia dla działalności operacyjnej lub usług, które zapewniają dalsze sprawne funkcjonowanie SIPS w przypadku zaprzestania obowiązywania umowy outsourcingu. Uzgodnienia wewnątrz grupy nie są z natury mniej ryzykowne niż outsourcing na rzecz osób trzecich. W związku z tym, choć istnieją potencjalne korzyści wynikające z ustaleń wewnątrz grupy, wymogi dotyczące outsourcingu powinny mieć również zastosowanie do ustaleń wewnątrz grupy, które w istocie stanowią outsourcing.
(19) Ograniczenie ryzyka systemowego wymaga między innymi ostateczności rozrachunku, w związku z czym operator SIPS powinien dołożyć wszelkich starań, aby osiągnąć wyznaczenie SIPS na mocy dyrektywy 98/26/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 . Rozrachunek śróddzienny lub rozrachunek w czasie rzeczywistym mogą być także zalecane, jeżeli są zgodne z ogólnym modelem działalności SIPS oraz konieczne w celu umożliwienia operatorowi i uczestnikom SIPS zarządzania ponoszonym przez te podmioty ryzykiem kredytowym i ryzykiem płynności.
(20) Obiektywne, oparte na ryzyku i publicznie dostępne kryteria uczestnictwa w SIPS, pozwalające na oparty na uczciwych zasadach i (przy uwzględnieniu akceptowalnych standardów dotyczących kontroli ryzyka) swobodny dostęp do SIPS, przyczyniają się do promocji bezpieczeństwa i skuteczności SIPS oraz rynków, na których one funkcjonują, nie ograniczając w stopniu nieproporcjonalnym swobody świadczenia usług.
(21) Postanowienia niniejszego rozporządzenia nakładające na operatorów SIPS obowiązek zbierania, przetwarzania i przekazywania danych nie powinny naruszać zasad dotyczących ochrony danych uczestników i klientów.
(22) Skuteczne i sprawne SIPS o jasno określonych, możliwych do zmierzenia i osiągnięcia celach i zadaniach stanowią najlepszą możliwą odpowiedź na potrzeby uczestników SIPS oraz rynków, na których one funkcjonują.
(23) Wdrożenie zasad CPMI-IOSCO w najszerszym możliwym zakresie zgodnie z Traktatem i Statutem ESBC wymaga możliwości żądania przez właściwe organy zastosowania środków korygujących w celu zaprzestania naruszeń niniejszego rozporządzenia lub zapobiegania przyszłym przypadkom naruszeń, a także możliwości nakładania przez EBC skutecznych i proporcjonalnych sankcji o charakterze prewencyjnym za takie naruszenia. Jakkolwiek środki korygujące mogą być nakładane tylko w odpowiedzi na naruszenia niniejszego rozporządzenia, może dojść do sytuacji, w których wskazane jest wszczęcie procedury nałożenia takich środków na podstawie podejrzenia o niezastosowanie się do wymogów, zapewniając operatorowi SIPS możliwość wypowiedzenia się i przedstawienia wyjaśnień zanim zostanie stwierdzone naruszenie. W przypadku gdy operator SIPS jest oddziałem, środki naprawcze nakłada się na oddział.
(24) Operator SIPS, który został niedawno wyznaczony w drodze decyzji podjętej na podstawie niniejszego rozporządzenia, nie powinien być zobowiązany do przestrzegania wymogów w zakresie nadzoru określonych w niniejszym rozporządzeniu w okresie jednego roku od daty powiadomienia go o tej decyzji. Takie rozwiązanie ma dać nowemu operatorowi SIPS czas na zapoznanie się z tymi wymogami nadzorczymi i na ich wdrożenie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1355 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2025/1355 w sprawie wymogów nadzorczych w odniesieniu do systemów płatności o znaczeniu systemowym (ECB/2025/22) (wersja przekształcona) |
| Data aktu: | 02/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 14/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 03/08/2025 |