uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 48 lit. h) oraz art. 77 ust. 1 lit. k),
(1) Na mocy art. 48 lit. h) i art. 77 ust. 1 lit. k) rozporządzenia (UE) 2017/625 uprawniono Komisję do przyjmowania aktów delegowanych w celu określenia, w jakich przypadkach i na jakich warunkach niektóre towary o niskim poziomie ryzyka, w tym produkty złożone, mogą być zwolnione z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej, oraz w celu ustanowienia przepisów dotyczących przeprowadzania określonych kontroli urzędowych tych towarów.
(2) Ryzyko dla zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt stwarzane przez produkty złożone zależy od rodzajów składników oraz warunków przechowywania i pakowania tych produktów. Produkty złożone trwałe w temperaturze pokojowej, które nie zawierają przetworzonego mięsa jako składnika i nie muszą być transportowane ani przechowywane w kontrolowanych temperaturach, stwarzają najniższe ryzyko, jeżeli chodzi o zdrowie zwierząt i bezpieczeństwo mikrobiologiczne żywności. Dotyczy to produktów mleczarskich i jajecznych zawartych w produktach złożonych trwałych w temperaturze pokojowej, które podczas wytwarzania zostały poddane obróbce takiej jak sterylizacja lub sterylizacja UHT w celu wyeliminowania ryzyka. Ryzyko dla zdrowia zwierząt i bezpieczeństwa mikrobiologicznego żywności jest ograniczane w przypadku bezpiecznego opakowania lub szczelnego zamknięcia produktów złożonych.
(3) Ryzyko dla bezpieczeństwa chemicznego żywności nie jest jednak ograniczane w wyniku zabiegów, które sprawiają, że produkty złożone stają się trwałe w temperaturze pokojowej. Z uwagi na bezpieczeństwo chemiczne żywności niektóre produkty złożone trwałe w temperaturze pokojowej, które nie zawierają przetworzonego mięsa, mogą zostać zwolnione z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej, pod warunkiem że przetworzone produkty pochodzenia zwierzęcego będące składnikami produktów złożonych są produkowane w zakładach znajdujących się w państwach trzecich, z których dozwolony jest przywóz do Unii tych przetworzonych produktów pochodzenia zwierzęcego, lub w zakładach znajdujących się w państwach członkowskich.
(4) Produkty złożone trwałe w temperaturze pokojowej, które nie zawierają przetworzonego mięsa, powinny być produkowane w państwie trzecim wymienionym w decyzji Komisji 2011/163/UE 2 . Państwo trzecie produkujące produkt złożony powinno posiadać zatwierdzony plan kontroli pozostałości w odniesieniu do każdego ze składników pochodzenia zwierzęcego zawartych w produkcie złożonym albo powinno pozyskiwać składniki pochodzenia zwierzęcego z państwa członkowskiego lub z innego państwa trzeciego wymienionego w decyzji 2011/163/UE w odniesieniu do tych towarów.
(5) Biorąc pod uwagę niskie ryzyko, jakie dla zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt stanowią niektóre produkty złożone trwałe w temperaturze pokojowej i niezawierające przetworzonego mięsa, należy zwolnić je z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej oraz wymienić je w załączniku do niniejszego rozporządzenia, wskazując ich kody z Nomenklatury scalonej (CN) ustanowionej w załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 3 .
(6) Niektórym produktom złożonym trwałym w temperaturze pokojowej i niezawierającym przetworzonego mięsa, zwolnionym z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej zgodnie z niniejszym rozporządzeniem i wprowadzanym do Unii z państw trzecich, powinno towarzyszyć poświadczenie prywatne przedstawione przez podmiot prowadzący przedsiębiorstwo spożywcze zajmujące się przywozem.
(7) W celu zapewnienia, aby niektóre produkty złożone trwałe w temperaturze pokojowej i niezawierające przetworzonego mięsa, zwolnione z kontroli w punktach kontroli granicznej zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, spełniały wymogi w zakresie zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt, właściwe organy powinny przeprowadzać kontrole urzędowe regularnie, w oparciu o ocenę ryzyka oraz z właściwą częstotliwością, w miejscu przeznaczenia, w punkcie dopuszczenia do obrotu w Unii lub w magazynach bądź obiektach podmiotu odpowiedzialnego za przesyłkę.
(8) Przepisy dotyczące produktów złożonych zwolnionych z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej oraz dotyczące kontroli urzędowych, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do takich produktów złożonych, są ze sobą powiązane w zakresie przedmiotu regulacji i z założenia mają być stosowane wspólnie. Mając na względzie prostotę i przejrzystość, a także aby ułatwić stosowanie przepisów i uniknąć ich mnożenia, należy je ustanowić w jednym akcie prawnym zamiast w odrębnych aktach prawnych zawierających liczne odniesienia, z czym wiąże się ryzyko powielania.
(9) Na mocy decyzji Komisji 2007/275/WE 4 istnieją już zwolnienia z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej w odniesieniu do niektórych produktów złożonych. Ponieważ niniejsze rozporządzenie ustanawia zwolnienia dotyczące produktów obecnie objętych decyzją 2007/275/WE, niektóre przepisy tej decyzji należy uchylić z dniem rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, a decyzję tę należy odpowiednio zmienić.
(10) Wymagania w zakresie zdrowia publicznego dotyczące wprowadzania do Unii produktów złożonych, ustanowione w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/625 5 , będą miały zastosowanie dopiero od dnia 21 kwietnia 2021 r. Również wymagania w zakresie zdrowia zwierząt dotyczące wprowadzania do Unii produktów złożonych, ustanowione w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/692 6 , będą miały zastosowanie dopiero od dnia 21 kwietnia 2021 r. W związku z tym przepisy ustanowione w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć również zastosowanie od tego dnia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.132.17 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/630 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w odniesieniu do niektórych kategorii towarów zwolnionych z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej i zmieniające decyzję Komisji 2007/275/WE |
| Data aktu: | 16/02/2021 |
| Data ogłoszenia: | 19/04/2021 |
| Data wejścia w życie: | 21/04/2021, 09/05/2021 |