a także mając na uwadze, co następuje:(1) Republika Zielonego Przylądka jest krajem korzystającym z ogólnego systemu preferencji taryfowych, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 978/2012 2 ("GSP"). Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 439/2011 3 Republice Zielonego Przylądka przyznano odstępstwo od rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 4 w odniesieniu do definicji pojęcia produktów pochodzących, stosowanej do celów GSP. Odstępstwo dotyczyło rocznych ilości 2 500 ton przetworzonych lub zakonserwowanych filetów z makreli i 875 ton przetworzonych lub zakonserwowanych filetów z tazara lub tazara maruna. W ramach odstępstwa oraz w granicach tych ilości przedmiotowe produkty były uznawane za pochodzące z Republiki Zielonego Przylądka nawet w przypadku, gdy pomimo produkcji w Republice Zielonego Przylądka były one wytwarzane z ryb niepochodzących z tego regionu. Odstępstwo, trzykrotnie przedłużane, wygasło z dniem 31 grudnia 2018 r. 5
(2) Pismem z dnia 22 października 2018 r. Republika Zielonego Przylądka złożyła wniosek o przedłużenie wspomnianego odstępstwa w odniesieniu do takich samych rocznych ilości do czasu wejścia w życie nowej umowy o partnerstwie gospodarczym pomiędzy Unią a państwami Afryki Zachodniej, parafowanej w dniu 30 czerwca 2014 r. Zgodnie z przewidzianymi w niej zasadami kumulacji umowa o partnerstwie gospodarczym umożliwi sektorowi przetwórstwa rybnego w Republice Zielonego Przylądka przestrzeganie preferencyjnych reguł pochodzenia poprzez używanie ryb pochodzących z innych państw Afryki Zachodniej.
(3) Od 2008 r. całkowite roczne ilości przyznane Republice Zielonego Przylądka w ramach odstępstwa w znacznym stopniu przyczyniły się do poprawy sytuacji w tamtejszym sektorze przetwórstwa produktów rybołówstwa. Ilości te wpłynęły również w pewnym stopniu na ożywienie floty małych statków rybackich Republiki Zielonego Przylądka, która to flota ma zasadnicze znaczenie dla tego państwa.
(4) Argumenty przedstawione we wniosku wskazują, że bez odstępstwa zdolność sektora przetwórstwa rybnego w Republice Zielonego Przylądka do dalszego prowadzenia wywozu do Unii w ramach GSP będzie w znacznym stopniu ograniczona, co może zablokować dalszy rozwój floty małych statków Republiki Zielonego Przylądka do połowów pelagicznych.
(5) Republika Zielonego Przylądka potrzebuje dodatkowego czasu na utrwalenie wyników już uzyskanych dzięki działaniom zmierzającym do ożywienia lokalnej floty rybackiej. Odstępstwo powinno zapewnić Republice Zielonego Przylądka czas pozwalający na przygotowanie się do przestrzegania reguł uzyskiwania preferencyjnego pochodzenia.
(6) Uwzględniając tymczasowy charakter odstępstw przyznanych w odniesieniu do definicji pojęcia produktów pochodzących, odstępstwo należy przyznać na okres dwóch lat lub do czasu wejścia w życie umowy o partnerstwie gospodarczym pomiędzy Unią a państwami Afryki Zachodniej, względem rocznych ilości 2 500 ton przetworzonych lub zakonserwowanych filetów z makreli i 875 ton przetworzonych lub zakonserwowanych filetów z tazara i tazara maruna. Odstępstwo powinno jednak zakończyć się w dniu bezpośrednio poprzedzającym dzień wejścia w życie umowy o partnerstwie gospodarczym z państwami Afryki Zachodniej, jeżeli nastąpi to przed dniem 31 grudnia 2020 r.
(7) Ilościami określonymi w załączniku do niniejszego rozporządzenia powinno się zarządzać zgodnie z art. 49-54 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 6 , które to artykuły regulują zarządzanie kontyngentami taryfowymi.
(8) Odstępstwo należy przyznać pod warunkiem że organy celne Republiki Zielonego Przylądka podejmą niezbędne działania w celu prowadzenia kontroli ilościowych wywozu produktów objętych odstępstwem oraz prześlą Komisji sprawozdanie dotyczące ilości, w odniesieniu do których, zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, wydano świadectwa pochodzenia na formularzu A, oraz numery seryjne tych świadectw. Jeżeli system zarejestrowanych eksporterów (REX), zgodnie z art. 79 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447, wejdzie w życie w Republice Zielonego Przylądka w 2019 r., ta sama zasada powinna mieć zastosowanie również do oświadczeń o pochodzeniu sporządzanych przez zarejestrowanych eksporterów.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny wejść w życie z dniem jego opublikowania, aby uwzględnić sytuację Republiki Zielonego Przylądka i umożliwić temu krajowi stosowanie odstępstwa bez dalszej zwłoki.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: