Rozporządzenie wykonawcze 2018/252 w sprawie nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorze drobiu we Francji

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2018/252
z dnia 19 lutego 2018 r.
w sprawie nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorze drobiu we Francji

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 220 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Między dniem 1 grudnia 2016 r. a dniem 30 czerwca 2017 r. Francja potwierdziła i zgłosiła liczne przypadki wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5. Ogółem we Francji potwierdzono 486 ognisk. Do dotkniętych gatunków należą: kaczki, gęsi, indyki, perliczki, przepiórki oraz Gallus domesticus (pisklęta, kurczęta, kogutki, kapłony, pulardy, młode kury i kury nioski).

(2) Francja niezwłocznie i skutecznie wprowadziła wszelkie niezbędne środki w zakresie zdrowia zwierząt i środki weterynaryjne wymagane zgodnie z dyrektywą Rady 2005/94/WE 2 .

(3) W szczególności Francja wprowadziła środki kontroli, monitorowania i zapobiegania oraz ustanowiła obszary zapowietrzone i zagrożone ("obszary objęte ograniczeniami") zgodnie z decyzjami wykonawczymi Komisji (UE) 2017/247 3 , (UE) 2017/417 4 , (UE) 2017/554 5 , (UE) 2017/696 6 , (UE) 2017/780 7  i (UE) 2017/1139 8 . W celu opanowania rozprzestrzeniania się choroby i zapobiegania jej Francja wprowadziła dwa rodzaje środków; jedne polegały na: ograniczeniach przemieszczania ptaków, zakazie umieszczania ptactwa w gospodarstwach położonych na obszarach objętych ograniczeniami ustanowionych po wystąpieniu ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5 i przedłużaniu okresów likwidacji w tych gospodarstwach, a drugie na dalszym przedłużeniu do dnia 28 maja 2017 r. okresów likwidacji i zakazu umieszczania ptactwa w gospodarstwach prowadzących chów kaczek i gęsi, położonych w dniu 31 marca 2017 r. na obszarach objętych ograniczeniami.

(4) Stosując te środki, Francja zapobiegła dalszemu rozprzestrzenianiu się choroby. Unijne i krajowe środki w zakresie zdrowia zwierząt i środki weterynaryjne były stosowane do dnia 29 września 2017 r. we wszystkich odnośnych gospodarstwach rolnych.

(5) Francja poinformowała Komisję, że niezbędne środki w zakresie zdrowia i środki weterynaryjne zastosowane w celu powstrzymania i zwalczenia choroby miały negatywne skutki dla bardzo wielu podmiotów i że podmioty te poniosły straty w dochodach, które nie kwalifikują się do wkładu finansowego Unii na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 652/2014 9 .

(6) W dniach 12 kwietnia, 3 sierpnia i 13 listopada 2017 r. Komisja otrzymała od władz Francji formalne wnioski o częściowe sfinansowanie niektórych środków nadzwyczajnych na podstawie art. 220 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.

(7) W wyniku zastosowania środków w zakresie zdrowia zwierząt i środków weterynaryjnych przedłużono okresy likwidacji w gospodarstwach, zabroniono umieszczania ptactwa i ograniczono przemieszczanie w gospodarstwach utrzymujących wszelkiego rodzaju drób położonych na obszarach objętych ograniczeniami, ustanowionych w następstwie pojawienia się ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5. Dotyczy to następujących gatunków: kaczki, gęsi, indyki, perliczki, przepiórki oraz Gallus domesticus (pisklęta, kurczęta, kogutki, kapłony, pulardy, młode kury i kury nioski). Doprowadziło to do strat w produkcji drobiu w tych gospodarstwach. Należy zatem zrekompensować te straty.

(8) W wyniku zastosowania środków w zakresie zdrowia zwierząt i środków weterynaryjnych do dnia 28 maja 2017 r. zabronione było umieszczanie kaczek i gęsi we wszystkich gospodarstwach położonych na obszarach objętych ograniczeniami. Doprowadziło to do strat w produkcji mięsa drobiowego w tych gospodarstwach utrzymujących kaczki i gęsi. Należy zatem zrekompensować te straty.

(9) Zgodnie z art. 220 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 Unia jest zobowiązana do zapewnienia częściowego finansowania nadzwyczajnych środków wspierania rynku odpowiadającego 50 % wydatków poniesionych przez Francję. Komisja powinna ustalić maksymalne ilości kwalifikujące się do finansowania w odniesieniu do każdego nadzwyczajnego środka wspierania rynku po rozpatrzeniu wniosku przedłożonego przez Francję.

(10) Aby uniknąć ryzyka nadmiernej rekompensaty, należy określić ryczałtową kwotę częściowego finansowania na podstawie badań technicznoekonomicznych lub dokumentów księgowych; kwotę tę należy ustalić na odpowiednim poziomie w odniesieniu do każdego zwierzęcia i każdego produktu w zależności od kategorii produkowanych zwierząt pod względem gatunku, ale także pod względem metody produkcji, mianowicie produkcja standardowa, chów na wolnym wybiegu, produkcja certyfikowana zgodnie z systemem krajowym, produkcja certyfikowana w ramach systemu produkcji Label Rouge, produkcja objęta chronionym oznaczeniem geograficznym (ChOG), i wreszcie pod względem długości łańcucha dostaw, tj. długi łańcuch dostaw w przypadku producentów drobiu, którzy produkują wyłącznie żywe zwierzęta, krótki łańcuch dostaw w przypadku producentów drobiu, którzy produkują żywe zwierzęta i sami przetwarzają je na produkty przetworzone.

(11) W celu uniknięcia ryzyka podwójnego finansowania poniesione straty nie mogą być stratami już zrekompensowanymi w ramach pomocy państwa lub ubezpieczenia, a częściowe finansowanie przez Unię na podstawie niniejszego rozporządzenia powinno być ograniczone do kwalifikujących się zwierząt i produktów, w odniesieniu do których nie otrzymano wkładu finansowego Unii na podstawie rozporządzenia (UE) nr 652/2014.

(12) Zakres i czas obowiązywania nadzwyczajnych środków wspierania rynku przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu należy ograniczyć do tego, co jest absolutnie niezbędne do wsparcia rynku. W szczególności nadzwyczajne środki wspierania rynku powinny mieć zastosowanie wyłącznie do produkcji mięsa drobiowego w gospodarstwach położonych w obszarach objętych ograniczeniami i w okresie obowiązywania środków w zakresie zdrowia zwierząt i środków weterynaryjnych ustanowionych w przepisach Unii i Francji w odniesieniu do 486 ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków, potwierdzonych między dniem 1 grudnia 2016 r. a dniem 30 czerwca 2017 r., oraz obszarami objętymi ograniczeniami w dniu 31 marca 2017.

(13) W celu zapewnienia elastyczności w przypadku różnicy między liczbą zwierząt niewyprodukowanych i kwalifikujących się do rekompensaty a maksymalnymi wartościami określonymi w niniejszym rozporządzeniu, które oparto na szacunkach, w granicach określonych limitów rekompensata może zostać dostosowana, o ile przestrzegana jest maksymalna kwota wydatków współfinansowanych przez Unię.

(14) W celu zapewnienia należytego zarządzania budżetem na te nadzwyczajne środki wspierania rynku jedynie płatności dokonane przez Francję na rzecz beneficjentów najpóźniej do dnia 30 września 2018 r. powinny kwalifikować się do częściowego finansowania przez Unię. Nie stosuje się art. 5 ust. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014 10 .

(15) Aby zagwarantować kwalifikowalność i prawidłowość płatności, Francja powinna przeprowadzić kontrole ex ante.

(16) Aby umożliwić Unii przeprowadzenie kontroli finansowej, Francja powinna przekazać Komisji rozliczenie płatności.

(17) W celu zapewnienia natychmiastowego wdrożenia przez Francję środków określonych w niniejszym rozporządzeniu powinno ono wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Unia zapewnia częściowe finansowanie odpowiadające 50 % wydatków poniesionych przez Francję w celu wsparcia rynku drobiu poważnie dotkniętego wystąpieniem 486 ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5, które zostały wykryte i zgłoszone przez Francję między dniem 1 grudnia 2016 r. a dniem 30 czerwca 2017 r.

Artykuł  2

Wydatki poniesione przez Francję kwalifikują się do częściowego finansowania przez Unię jedynie:

a)
w okresie stosowania środków w zakresie zdrowia zwierząt i środków weterynaryjnych, o których mowa w przepisach Unii i Francji wymienionych w załączniku; oraz
b)
w odniesieniu do tych gospodarstw drobiarskich, w których zastosowano środki w zakresie stanu zdrowia zwierząt i środki weterynaryjne, i które znajdują się na obszarach, o których mowa w przepisach Unii i Francji wymienionych w załączniku ("obszarach objętych ograniczeniami"); oraz
c)
jeśli zostały wypłacone beneficjentowi przez Francję najpóźniej do dnia 30 września 2018 r. Art. 5 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 907/2014 nie ma zastosowania; oraz
d)
jeżeli w okresie, o którym mowa w lit. a), na zwierzę lub produkt nie przyznano żadnej rekompensaty z tytułu pomocy państwa ani ubezpieczenia, i w odniesieniu do którego nie otrzymano wkładu finansowego Unii na mocy rozporządzenia (UE) nr 652/2014.
Artykuł  3
1. 
Maksymalny poziom częściowego finansowania przez Unię wynosi 32 500 000 EUR, w następującym rozbiciu:
a)
za straty w produkcji gospodarstw utrzymujących gęsi i kaczki, położonych na obszarach objętych ograniczeniami stosuje się następujące stawki ryczałtowe za zwierzę:
(i)
w odniesieniu do producentów z krótkiego łańcucha dostaw:
-
kaczki mulardy na wczesnym etapie rozwoju (ang. starter) objęte kodem CN 0105 99 10:

0,24 EUR za zwierzę w odniesieniu do nie więcej niż 420 877 zwierząt,

-
kaczki mulardy w fazie tuczu (ang. fattened) objęte kodem CN 0105 99 10:

1,13 EUR za zwierzę w odniesieniu do nie więcej niż 469 483 zwierząt,

-
kaczki mulardy na ostatnim etapie tuczu (ang. finished) objęte kodem CN 0105 99 10:

4,41 EUR za zwierzę w odniesieniu do nie więcej niż 596 122 zwierząt,

-
kaczki mulardy objęte kodem CN 0105 99 10, całe tusze:

2,20 EUR za zwierzę w odniesieniu do nie więcej niż 624 494 zwierząt,

-
kaczki mulardy objęte kodem CN 0105 99 10, w kawałkach:

4,275 EUR za zwierzę w odniesieniu do nie więcej niż 434 960 zwierząt,

-
kaczki mulardy objęte kodem CN 0105 99 10, przetworzone:

19,055 EUR za zwierzę w odniesieniu do nie więcej niż 152 038 zwierząt,

-
gęsi na wczesnym etapie rozwoju (ang. starter) objęte kodem CN 0105 99 20:

2,455 EUR za zwierzę w odniesieniu do nie więcej niż 5 625 zwierząt,

-
gęsi objęte kodem CN 0105 99 20, całe tusze:

10,595 EUR za zwierzę w odniesieniu do nie więcej niż 9 832 zwierząt,

-
gęsi objęte kodem CN 0105 99 20, przetworzone:

23,33 EUR za zwierzę w odniesieniu do nie więcej niż 3 004 zwierząt,

-
kaczki objęte kodem CN 0105 99 10, do pieczenia:

5,16 EUR za zwierzę w odniesieniu do nie więcej niż 215 zwierząt,

-
gęsi objęte kodem CN 0105 99 20, do pieczenia:

11,505 EUR za zwierzę w odniesieniu do nie więcej niż 215 zwierząt;

(ii)
w odniesieniu do producentów z długiego łańcucha dostaw:
-
kaczki mulardy na wczesnym etapie rozwoju (ang. starter), standardowe, ChOG i Label Rouge, objęte kodem CN 0105 99 10:

0,24 EUR za zwierzę w odniesieniu do nie więcej niż 7 681 851 zwierząt,

-
kaczki mulardy standardowe na etapie tuczu (ang. fattened) objęte kodem CN 0105 99 10:

0,515 EUR za zwierzę w odniesieniu do nie więcej niż 456 754 zwierząt,

-
kaczki mulardy na etapie tuczu (ang. fattened), ChOG, objęte kodem CN 0105 99 10:

0,68 EUR za zwierzę w odniesieniu do nie więcej niż 6 464 618 zwierząt,

-
kaczki mulardy na etapie tuczu (ang. fattened), Label Rouge, objęte kodem CN 0105 99 10:

0,81 EUR za zwierzę w odniesieniu do nie więcej niż 724 618 zwierząt,

-
kaczki mulardy standardowe na ostatnim etapie tuczu (ang. finished), objęte kodem CN 0105 99 10:

1,48 EUR za zwierzę w odniesieniu do nie więcej niż 776 279 zwierząt,

-
kaczki mulardy na ostatnim etapie tuczu (ang. finished), ChOG, objęte kodem CN 0105 99 10:

1,645 EUR za zwierzę w odniesieniu do nie więcej niż 5 929 395 zwierząt,

-
kaczki mulardy na ostatnim etapie tuczu (ang. finished), Label Rouge, objęte kodem CN 0105 99 10:

2,63 EUR za zwierzę w odniesieniu do nie więcej niż 633 228 zwierząt,

-
kaczki piżmowe standardowe objęte kodem CN 0105 99 10:

0,48 EUR za zwierzę w odniesieniu do nie więcej niż 104 958 zwierząt,

-
kaczki piżmowe certyfikowane objęte kodem CN 0105 99 10:

0,585 EUR za zwierzę w odniesieniu do nie więcej niż 215 zwierząt,

-
kaczki piżmowe Label Rouge objęte kodem CN 0105 99 10:

0,625 EUR za zwierzę w odniesieniu do nie więcej niż 215 zwierząt,

-
kaczki piżmowe objęte kodem CN 0105 99 10:

1,1325 EUR za zwierzę w odniesieniu do nie więcej niż 2 000 zwierząt,

-
gęsi na etapie tuczu (ang. fattened) objęte kodem CN 0105 99 20:

2,855 EUR za zwierzę w odniesieniu do nie więcej niż 26 572 zwierząt,

-
gęsi na ostatnim etapie tuczu (ang. finished) objęte kodem CN 0105 99 20:

5,54 EUR za zwierzę w odniesieniu do nie więcej niż 19 082 zwierząt;

b)
za straty w produkcji drobiu innego niż gęsi i kaczki na obszarach objętych ograniczeniami stosuje się następujące stawki ryczałtowe za zwierzę i za dzień:
(i)
w odniesieniu do producentów z krótkiego łańcucha dostaw:
-
kurczęta objęte kodem CN 0105 94 00, całe tusze:

0,02459 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 178 319 zwierząt,

-
kurczęta objęte kodem CN 0105 94 00, w kawałkach:

0,03776 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 2 097 zwierząt,

-
kurczęta objęte kodem CN 0105 94 00, przetworzone:

0,086 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 705 zwierząt,

-
perliczki objęte kodem CN 0105 99 50, całe tusze:

0,021335 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 4 181 zwierząt,

-
perliczki objęte kodem CN 0105 99 50, w kawałkach:

0,032765 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 215 zwierząt,

-
indyki objęte kodem CN 0105 99 30, całe tusze:

0,045895 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 215 zwierząt,

-
indyki objęte kodem CN 0105 99 30, w kawałkach:

0,070485 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 215 zwierząt,

-
kapłony objęte kodem CN 0105 94 00, całe tusze:

0,038595 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 215 zwierząt,

-
pulardy objęte kodem CN 0105 94 00, całe tusze:

0,045085 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 215 zwierząt;

(ii)
w odniesieniu do producentów z długiego łańcucha dostaw:
-
kurczęta standardowe i kogutki standardowe objęte kodem CN 0105 94 00:

0,00191 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 2 235 243 zwierząt,

-
kurczęta Label Rouge lub chowane na wolnym wybiegu, objęte kodem CN 0105 94 00:

0,004165 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 5 904 353 zwierząt,

-
kurczęta ekologiczne objęte kodem CN 0105 94 00:

0,00505 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 295 130 zwierząt,

-
perliczki standardowe objęte kodem CN 0105 99 50:

0,002325 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 25 166 zwierząt,

-
perliczki Label Rouge i chowane na wolnym wybiegu, objęte kodem CN 0105 99 50:

0,003655 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 484 740 zwierząt,

-
indyki standardowe objęte kodem CN 0105 99 30:

0,005195 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 66 237 zwierząt,

-
indyki Label Rouge lub chowane na wolnym wybiegu, objęte kodem CN 0105 99 30:

0,00654 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 215 zwierząt,

-
przepiórki standardowe objęte kodem CN 0106 39 80:

0,000605 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 2 407 761 zwierząt,

-
przepiórki Label Rouge lub chowane na wolnym wybiegu, objęte kodem CN 0106 39 80:

0,00107 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 922 861 zwierząt,

-
kapłony objęte kodem CN 0105 94 00:

0,009475 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 215 zwierząt,

-
pulardy objęte kodem CN 0105 94 00:

0,006575 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 215 zwierząt;

(iii)
w odniesieniu do producentów piskląt:
-
kurczęta na wczesnym etapie rozwoju (ang. starter) objęte kodem CN 0105 94 00:

0,013135 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 135 489 zwierząt,

-
perliczki na wczesnym etapie rozwoju (ang. starter) objęte kodem CN 0105 99 50:

0,00812 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 5 004 zwierząt,

-
indyki na wczesnym etapie rozwoju (ang. starter) objęte kodem CN 0105 99 30:

0,01261 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 215 zwierząt;

(iv)
w odniesieniu do producentów kur niosek:
-
młode kury standardowe objęte kodem CN 0105 94 00:

0,00182 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 127 001 zwierząt,

-
młode kury do chowu ściółkowego objęte kodem CN 0105 94 00:

0,002545 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 25 460 zwierząt,

-
młode kury do chowu ekologicznego objęte kodem CN 0105 94 00:

0,00197 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 215 zwierząt,

-
kury nioski z chowu klatkowego objęte kodem CN 0105 94 00:

0,004275 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 118 675 zwierząt,

-
kury nioski z chowu ściółkowego objęte kodem CN 0105 94 00:

0,00575 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 215 zwierząt,

-
kury nioski chowane na wolnym wybiegu objęte kodem CN 0105 94 00:

0,00867 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 33 273 zwierząt,

-
kury nioski Label Rouge objęte kodem CN 0105 94 00:

0,009585 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 215 zwierząt,

-
kury nioski z chowu ekologicznego objęte kodem CN 0105 94 00:

0,01306 EUR za zwierzę i za dzień w odniesieniu do nie więcej niż 46 887 zwierząt.

2. 
W przypadku gdy liczba zwierząt niewyprodukowanych i kwalifikujących się do rekompensaty przekracza maksymalną liczbę zwierząt określoną w poszczególnych pozycjach ust. 1, wydatki kwalifikujące się do częściowego finansowania przez Unię dla poszczególnych pozycji mogą zostać dostosowane, pod warunkiem że łączna kwota dostosowań wyniesie mniej niż 10 % maksymalnego poziomu wydatków częściowo finansowanych przez Unię, o których mowa w art. 3 ust. 1.
Artykuł  4

Francja przeprowadza kontrole administracyjne i fizyczne zgodnie z art. 58 i 59 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 11 .

W szczególności Francja sprawdza:

a)
kwalifikowalność wnioskodawcy składającego wniosek o przyznanie wsparcia;
b)
w odniesieniu do każdego kwalifikującego się wnioskodawcy: kwalifikowalność, ilość i wartość faktycznie poniesionych strat w produkcji;
c)
czy żaden z kwalifikujących się wnioskodawców nie otrzymał finansowania z innych źródeł w celu zrekompensowania strat, o których mowa w art. 2.

W odniesieniu do kwalifikujących się wnioskodawców, w przypadku których kontrole administracyjne są zakończone, pomoc może zostać wypłacona, nie czekając na przeprowadzenie wszystkich kontroli, zwłaszcza tych dotyczących wnioskodawców wybranych do kontroli na miejscu.

W przypadkach, w których kwalifikowalność wnioskodawcy nie została potwierdzona, pomoc zostaje odzyskana i stosuje się sankcje.

Artykuł  5

Francja przekazuje Komisji rozliczenie płatności.

Artykuł  6

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 19 lutego 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Obszary objęte ograniczeniami i okresy, o których mowa w art. 2

Części Francji i okresy ustanowione na podstawie dyrektywy 2005/94/WE i określone w następujących aktach prawnych:
-
decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2017/247 z dnia 9 lutego 2017 r. w sprawie środków ochronnych w odniesieniu do ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków w niektórych państwach członkowskich (Dz.U. L 36 z 11.2.2017, s. 62),
-
decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2017/417 z dnia 7 marca 2017 r. zmieniająca załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2017/247 w sprawie środków ochronnych w odniesieniu do ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków w niektórych państwach członkowskich (Dz.U. L 63 z 9.3.2017, s. 177),
-
decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2017/554 z dnia 23 marca 2017 r. zmieniająca załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2017/247 w sprawie środków ochronnych w odniesieniu do ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków w niektórych państwach członkowskich (Dz.U. L 79 z 24.3.2017, s. 15),
-
decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2017/696 z dnia 11 kwietnia 2017 r. zmieniająca załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2017/247 w sprawie środków ochronnych w odniesieniu do ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków w niektórych państwach członkowskich (Dz.U. L 101 z 13.4.2017, s. 80),
-
decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2017/780 z dnia 3 maja 2017 r. zmieniająca załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2017/247 w sprawie środków ochronnych w odniesieniu do ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków w niektórych państwach członkowskich (Dz.U. L 116 z 5.5.2017, s. 30),
-
decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2017/1139 z dnia 23 czerwca 2017 r. zmieniająca załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2017/247 w sprawie środków ochronnych w odniesieniu do ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków w niektórych państwach członkowskich (Dz.U. L 164 z 27.6.2017, s. 59),
-
zarządzenie z dnia 31 marca 2017 r. określające dodatkowe środki zapobiegania wysoce zjadliwej grypy ptaków, nadzoru i zwalczania jej na określonych częściach terytorium państwa (Dziennik Urzędowy Republiki Francuskiej z 2.4.2017, pozycja 24 z 71),
-
zarządzenia prefektów o stwierdzeniu infekcji, potwierdzające wystąpienie ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków między dniem 1 grudnia 2016 r. a dniem 30 czerwca 2017 r.,
-
zarządzenia prefektów o zniesieniu stwierdzenia infekcji w związku z ogniskami wysoce zjadliwej grypy ptaków potwierdzonymi między dniem 1 grudnia 2016 r. a dniem 30 czerwca 2017 r.
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Dyrektywa Rady 2005/94/WE z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania grypy ptaków i uchylająca dyrektywę 92/40/EWG (Dz.U. L 10 z 14.1.2006, s. 16).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2017/247 z dnia 9 lutego 2017 r. w sprawie środków ochronnych w odniesieniu do ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków w niektórych państwach członkowskich (Dz.U. L 36 z 11.2.2017, s. 62).
4 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2017/417 z dnia 7 marca 2017 r. zmieniająca załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2017/247 w sprawie środków ochronnych w odniesieniu do ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków w niektórych państwach członkowskich (Dz.U. L 63 z 9.3.2017, s. 177).
5 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2017/554 z dnia 23 marca 2017 r. zmieniająca załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2017/247 w sprawie środków ochronnych w odniesieniu do ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków w niektórych państwach członkowskich (Dz.U. L 79 z 24.3.2017, s. 15).
6 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2017/696 z dnia 11 kwietnia 2017 r. zmieniająca załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2017/247 w sprawie środków ochronnych w odniesieniu do ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków w niektórych państwach członkowskich (Dz.U. L 101 z 13.4.2017, s. 80).
7 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2017/780 z dnia 3 maja 2017 r. zmieniająca załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2017/247 w sprawie środków ochronnych w odniesieniu do ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków w niektórych państwach członkowskich (Dz.U. L 116 z 5.5.2017, s. 30).
8 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2017/1139 z dnia 23 czerwca 2017 r. zmieniająca załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2017/247 w sprawie środków ochronnych w odniesieniu do ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków w niektórych państwach członkowskich (Dz.U. L 164 z 27.6.2017, s. 59).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 652/2014 z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiające przepisy w zakresie zarządzania wydatkami odnoszącymi się do łańcucha żywnościowego, zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt oraz dotyczącymi zdrowia roślin i materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin, zmieniające dyrektywy Rady 98/56/WE, 2000/29/WE i 2008/90/WE, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 178/2002, (WE) nr 882/2004 i (WE) nr 396/2005, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 oraz uchylające decyzje Rady 66/399/EWG, 76/894/EWG i 2009/470/WE (Dz.U. L 189 z 27.6.2014, s. 1).
10 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 907/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, zabezpieczeń oraz stosowania euro (Dz.U. L 255 z 28.8.2014, s. 18).
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 352/78, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024