uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/476 z dnia 11 marca 2015 r. w sprawie środków, które Unia może podjąć po przyjęciu przez organ ds. rozstrzygania sporów WTO sprawozdania dotyczącego zagadnień antydumpingowych i antysubsydyjnych 1 ("rozporządzenie upoważniające WTO"), w szczególności jest art. 1 ust. 1 lit. a),
A. OBOWIĄZUJĄCE ŚRODKI
(1) Rozporządzeniem Rady (WE) nr 91/2009 2 nałożono ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej ("Chiny").
(2) W dniu 28 lipca 2011 r. Organ Rozstrzygania Sporów ("ORS") Światowej Organizacji Handlu ("WTO") przyjął sprawozdanie Organu Apelacyjnego oraz sprawozdanie zespołu orzekającego zmienione sprawozdaniem Organu Apelacyjnego w sporze "Wspólnoty Europejskie - Ostateczne środki antydumpingowe nałożone na przywóz niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali z Chin" 3 ("pierwotne sprawozdania"). W następstwie przeglądu mającego na celu wdrożenie pierwotnych sprawozdań Rada przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 924/2012 4 , którym zmieniono rozporządzenie (WE) nr 91/2009.
(3) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2015/519 5 Komisja Europejska ("Komisja") utrzymała, w następstwie przeglądu wygaśnięcia przeprowadzonego na mocy art. 11 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1225/2009 6 , środki zmienione rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 924/2012.
(4) Środki utrzymane rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2015/519 przyjęły formę cła ad valorem ustalonego na poziomie od 0,0 % do 69,7 % dla poszczególnych chińskich producentów eksportujących objętych próbą. Jednocześnie cło antydumpingowe dla współpracujących chińskich producentów eksportujących nieobjętych próbą ustalono na poziomie 54,1 %, zaś cło rezydualne dla niewspółpracujących chińskich producentów eksportujących wyniosło 74,1 %.
(5) Rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) nr 723/2011 7 , ostatnio zmienionym rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 693/2012 8 , środki rozszerzono na przywóz niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali wysyłanych z Malezji, zgłoszonych lub niezgłoszonych jako pochodzące z Malezji.
B. SPRAWOZDANIA ORS I WTO W SPRAWIE ZGODNOŚCI
(6) Jak wspomniano w motywie 2, Rada wdrożyła pierwotne sprawozdania rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 924/2012.
(7) Jednak Chiny uznały, że środki podjęte przez Unię Europejską rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 924/2012 w celu wdrożenia pierwotnych sprawozdań są niezgodne z szeregiem postanowień porozumienia antydumpingowego i GATT 1994. W dniu 30 października 2013 r. Chiny zwróciły się do Unii Europejskiej z prośbą o konsultacje zgodnie z art. 4 i 21 ust. 5 Uzgodnienia w sprawie zasad i procedur regulujących rozstrzyganie sporów ("uzgodnienie w sprawie rozstrzygania sporów") WTO. W dniu 5 grudnia 2013 r. Chiny wystąpiły z wnioskiem o powołanie zespołu orzekającego na mocy art. 21 ust. 5 uzgodnienia w sprawie rozstrzygania sporów ("zespół orzekający"). W dniu 27 marca 2014 r. dyrektor generalny WTO wybrał członków zespołu.
(8) W dniu 7 sierpnia 2015 r. sprawozdanie zespołu orzekającego 9 rozesłano do członków WTO. W dniu 9 września 2015 r. zgodnie z art. 16 ust. 4 i art. 17 uzgodnienia w sprawie rozstrzygania sporów Unia Europejska powiadomiła ORS o swojej decyzji o wniesieniu do Organu Apelacyjnego odwołania dotyczącego niektórych kwestii prawnych podniesionych w sprawozdaniu zespołu orzekającego oraz niektórych interpretacji prawnych przedstawionych przez zespół. W dniu 14 września 2015 r. Chiny powiadomiły ORS o swojej decyzji o wniesieniu odwołania wzajemnego.
(9) W dniu 18 stycznia 2016 r. sprawozdanie Organu Apelacyjnego w sprawie zgodności 10 rozesłano do członków WTO. Sprawozdanie zespołu orzekającego rozesłane w dniu 7 sierpnia 2015 r. i sprawozdanie Organu Apelacyjnego w sprawie zgodności rozesłane w dniu 18 stycznia 2016 r. wspólnie zwane są "sprawozdaniami w sprawie zgodności".
(10) W sprawozdaniach w sprawie zgodności stwierdzono między innymi, że UE działała w sposób niezgodny z:
- art. 2 ust. 4 porozumienia antydumpingowego w odniesieniu do traktowania pewnych informacji dotyczących właściwości produktów producenta z państwa analogicznego, które to informacje wykorzystano do określania wartości normalnej, w odniesieniu do różnic w opodatkowaniu oraz w odniesieniu do dostępu do surowców, wykorzystania energii elektrycznej wytwarzanej we własnym zakresie, wydajnego wykorzystania surowców, wydajnego wykorzystania energii elektrycznej oraz wydajności na pracownika,
- art. 2 ust. 4 pkt 2 porozumienia antydumpingowego w odniesieniu do transakcji wywozowych, dla których brak było odpowiednika w sprzedaży producenta z państwa analogicznego,
- art. 4 ust. 1 i art. 3 ust. 1 porozumienia antydumpingowego w odniesieniu do definicji przemysłu krajowego i szkody,
- art. 6 ust. 1 pkt 2 porozumienia antydumpingowego w odniesieniu do kwestii, czy producent z państwa analogicznego powinien być traktowany jako zainteresowana strona, oraz w odniesieniu do ujawnienia chińskim producentom informacji przekazanych przez producenta z państwa analogicznego dotyczących wykazu i właściwości jego produktów,
- art. 6 ust. 4, art. 6 ust. 2, art. 6 ust. 5 oraz art. 6 ust. 5 ppkt 1 porozumienia antydumpingowego w odniesieniu do traktowania niektórych informacji dotyczących właściwości produktu producenta z państwa analogicznego.
(11) W sprawozdaniu Organu Apelacyjnego w sprawie zgodności Organ Apelacyjny zalecił Organowi Rozstrzygania Sporów wezwanie Unii Europejskiej do doprowadzenia do zgodności środków, które uznano za niezgodne z porozumieniem antydumpingowym, z zobowiązaniami UE wnikającymi z tego porozumienia.
(12) W dniu 12 lutego 2016 r. ORS przyjął sprawozdania w sprawie zgodności.
(13) Uwzględniając ustalenia, o których mowa w motywie 10, Komisja jest zdania, że zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. a) rozporządzenia upoważniającego WTO należy uchylić cła antydumpingowe nałożone rozporządzeniem (WE) nr 91/2009, zmienione rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 924/2012 i utrzymane rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2015/519 ("środki będące przedmiotem sporu").
(14) Uchylenie środków będących przedmiotem sporu powinno być skuteczne od dnia jego wejścia w życie, a zatem nie stanowi podstawy zwrotu należności celnych pobranych przed tą datą.
(15) Komitet ustanowiony na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1225/2009 nie wydał opinii,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 26 lutego 2016 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.52.24 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2016/278 uchylające ostateczne cło antydumpingowe nałożone na przywóz niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej, rozszerzone na przywóz niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali wysyłanych z Malezji, zgłoszonych lub niezgłoszonych jako pochodzące z Malezji |
| Data aktu: | 26/02/2016 |
| Data ogłoszenia: | 27/02/2016 |
| Data wejścia w życie: | 28/02/2016 |