Decyzja 2011/192/UE wykluczająca z finansowania unijnego niektóre wydatki poniesione przez Węgry w ramach programu wspierania środków przedakcesyjnych na rzecz rozwoju rolnictwa oraz obszarów wiejskich (SAPARD) w 2004 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 28 marca 2011 r.
wykluczająca z finansowania unijnego niektóre wydatki poniesione przez Węgry w ramach programu wspierania środków przedakcesyjnych na rzecz rozwoju rolnictwa oraz obszarów wiejskich (SAPARD) w 2004 r.

(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 1738)

(Jedynie tekst w języku węgierskim jest autentyczny)

(2011/192/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 29 marca 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1268/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym(1),

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 2222/2000 z dnia 7 czerwca 2000 r. ustanawiające zasady finansowe dla stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/1999 w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym(2), w szczególności jego art. 14,

uwzględniając wieloletnią umowę finansową zawartą między Komisją Wspólnot Europejskich w imieniu Wspólnoty Europejskiej a Węgrami w dniu 15 czerwca 2001 r., w szczególności art. 12 rozdziału A załącznika do tej umowy,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1419/2004(3) przewiduje kontynuację stosowania wieloletnich umów finansowych i rocznych umów finansowych zawartych pomiędzy Komisją Europejską reprezentującą Wspólnotę Europejską, z jednej strony, a Republiką Czeską, Estonią, Litwą, Łotwą, Polską, Słowacją, Słowenią i Węgrami, z drugiej strony, oraz ustanawia określone odstępstwa od wieloletnich umów finansowych (zwanych dalej MAFA) i od rozporządzenia Rady (WE) nr 1266/1999(4) oraz rozporządzenia (WE) nr 2222/2000.

(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 447/2004(5) ustanawia zasady ułatwiające przejście między wsparciem na mocy rozporządzenia (WE) nr 1268/1999 a wsparciem przewidzianym w rozporządzeniach Rady (WE) nr 1257/1999(6) i (WE) nr 1260/1999(7) dla Republiki Czeskiej, Estonii, Łotwy, Litwy, Węgier, Polski, Słowenii i Słowacji, w związku z MAFA, o których mowa w załączniku I pkt 1 rozporządzenia (WE) nr 1419/2004, oraz w art. 12 rozdziału A załącznika do MAFA.

(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 248/2007(8) przewiduje środki dotyczące MAFA i rocznych umów finansowych zawartych w ramach programu SAPARD oraz przejścia z programu SAPARD do programu rozwoju obszarów wiejskich, w związku z MAFA, o których mowa w załączniku III tego rozporządzenia.

(4) Artykuł 12 ust. 1 rozdziału A załącznika do umowy MAFA, która pozostaje w mocy po przystąpieniu Węgier do Unii Europejskiej zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 248/2007, zobowiązuje Komisję do podjęcia decyzji o wykluczeniu wydatków ze współfinansowania ze środków UE (dalej zwanej "decyzją w sprawie kontroli zgodności rozliczeń"), jeśli stwierdzi, że wydatki te nie zostały poniesione zgodnie z zasadami określonymi tej umowie.

(5) Sprawozdanie z certyfikacji za rok 2004 dotyczące rachunków SAPARD wskazuje na możliwość naruszania przez agencję SAPARD pewnych postanowień MAFA. W związku z tym Komisja wszczęła postępowanie zgodnie z art. 12 rozdziału A załącznika do MAFA.

(6) Zgodnie z art. 12 ust. 3 rozdziału A załącznika do MAFA w dniu 8 listopada 2005 r. przeprowadzono rozmowy dwustronne z władzami Węgier, w trakcie których obie strony starały się osiągnąć porozumienie w sprawie działań, które należy podjąć oraz w sprawie oceny wagi naruszenia.

(7) Po przeprowadzeniu rozmów Komisja w dalszym ciągu uważała, że niektóre wydatki nie zostały poniesione zgodnie z zasadami regulującymi program SAPARD. W przypadku niektórych płatności dokonanych w latach budżetowych 2003 i 2004 Węgry nie dotrzymały 3-miesięcznego terminu na dokonanie płatności na rzecz beneficjentów, o którym mowa w art. 8 ust. 6 rozdziału A MAFA. Zgodnie z tym przepisem okres pomiędzy otrzymaniem dokumentów potwierdzających, niezbędnych do dokonania płatności oraz wystawieniem polecenia zapłaty nie powinien być dłuższy niż 3 miesiące.

(8) W piśmie z dnia 16 października 2009 r. władze węgierskie poinformowały o rozpoczęciu procedury pojednawczej zgodnie z art. 12 ust. 3 akapit trzeci rozdziału A oraz pozycją 9 rozdziału F załącznika do MAFA. Organ pojednawczy poparł argumenty przedstawione przez władze węgierskie i uznał je za szczególne warunki uzasadniające odstępstwo od terminu płatności na rzecz beneficjentów, określonego w art. 8 ust. 6 rozdziału A MAFA.

(9) Komisja nie mogła uznać argumentów przytoczonych przez władze węgierskie za szczególne warunki uzasadniające pewne odstępstwo od art. 8 ust. 6 rozdziału A MAFA i wniosła o zmniejszenie kwoty finansowania o 2.535.286 EUR.

(10) Zgodnie z art. 12 ust. 7 rozdziału A załącznika do MAFA o kwocie, którą należy odzyskać, informuje się krajowego urzędnika zatwierdzającego, który w imieniu Węgier zapewnia zapisanie tej kwoty na rzecz rachunku SAPARD prowadzonego w euro w ciągu dwóch miesięcy od daty podjęcia decyzji. Z uwagi na fakt, że wdrażanie programu SAPARD zostało zakończone, odzyskanie kwoty wykluczonej nastąpi w formie nakazu odzyskania środków,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Kwota w wysokości 2.535.286 EUR, wypłacona przez węgierską agencję SAPARD, zostaje niniejszym wykluczona z finansowania ze środków UE, ponieważ transakcje, których dotyczy, nie są zgodne z zasadami programu SAPARD.

Obliczenie korekty przedstawiono w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Węgierskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 marca 2011 r.

W imieniu Komisji
Dacian CIOLOȘ
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, s. 87.

(2) Dz.U. L 253 z 7.10.2000, s. 5.

(3) Dz.U. L 258 z 5.8.2004, s. 11.

(4) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, s. 68.

(5) Dz.U. L 72 z 11.3.2004, s. 64.

(6) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, s. 80.

(7) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, s. 1.

(8) Dz.U. L 69 z 9.3.2007, s. 5.

ZAŁĄCZNIK

TABELA DOTYCZĄCA KWOT ZMNIEJSZENIA

Opóźnienie Łączna kwota wydatków w roku budżetowym 2004 (EUR) Wykorzystanie rezerwy 4 % Kwota podlegająca zmniejszeniu (EUR) Wskaźnik zmniejszenia Kwota zmniejszenia (EUR)
0 miesięcy 32 367 673,72 n.d. n.d. 0 % 0,00
Do 1 miesiąca 7 283 177,62 -1 294 706,95 5 988 470,67 10 % 598 847,07
Do 2 miesięcy 1 601 753,18 0,00 1 601 753,18 25 % 400 438,29
Do 3 miesięcy 601 262,42 0,00 601 262,42 45 % 270 568,09
Do 4 miesięcy 484 224,09 0,00 484 224,09 70 % 338 956,86
5 miesięcy i dłużej 926 475,69 0,00 926 475,69 100 % 926 475,69
Ogółem 43 264 566,71 -1 294 706,95 9 602 186,04 2 535 286,00

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 26.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024