(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2011/163/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 17 marca 2011 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 96/23/WE z dnia 29 kwietnia 1996 r. w sprawie środków monitorowania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego oraz uchylającą dyrektywy 85/358/EWG i 86/469/EWG oraz decyzje 89/187/EWG i 91/664/EWG 1 , w szczególności jej art. 29 ust. 1 akapit czwarty oraz art. 29 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dyrektywie 96/23/WE ustanowiono środki monitorowania substancji i grup pozostałości wymienionych w załączniku I to tej dyrektywy. Na podstawie dyrektywy 96/23/WE zamieszczenie i utrzymanie w wykazach państw trzecich, z których zezwala się państwom członkowskim na przywóz zwierząt i produktów zwierzęcych objętych tą dyrektywą, zależy od przedłożenia przez dane państwa trzecie planu gwarancji w zakresie monitorowania grup pozostałości i substancji określonych w tym załączniku. Plany te mają być uaktualniane na wniosek Komisji, zwłaszcza gdy niektóre kontrole wskażą na taką konieczność.
(2) W decyzji Komisji 2004/432/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie zatwierdzenia przedłożonych przez państwa trzecie zgodnie z dyrektywą Rady 96/23/WE 2 planów w zakresie kontroli pozostałości zatwierdzono plany w odniesieniu do wymienionych w wykazie zwierząt i produktów zwierzęcych określone w art. 29 dyrektywy 96/23/WE ("plany") przedłożone przez niektóre państwa trzecie wymienione w załączniku do tej decyzji.
(3) W świetle ostatnich planów przedłożonych przez niektóre państwa trzecie i dodatkowych informacji otrzymanych przez Komisję konieczne jest zaktualizowanie wykazu państw trzecich, z których zezwala się państwom członkowskim na przywóz niektórych zwierząt i produktów zwierzęcych określonych w dyrektywie 96/23/WE i obecnie wymienionych w załączniku do decyzji 2004/432/WE ("wykaz").
(4) Zjednoczone Emiraty Arabskie przedłożyły Komisji plan dotyczący mleka wielbłądziego. Plan zawiera wystarczające gwarancje i powinien zostać zatwierdzony. W związku z powyższym mleko wielbłądzie powinno zostać uwzględnione we wpisie dotyczącym Zjednoczonych Emiratów Arabskich w wykazie.
(5) Brunei przedłożyło Komisji plan dotyczący akwakultury. Plan zawiera wystarczające gwarancje i powinien zostać zatwierdzony. W związku z powyższym należy ująć Brunei w wykazie w odniesieniu do akwakultury.
(6) Komisja zażądała, by Była Jugosłowiańska Republika Macedonii dostarczyła informacji na temat realizacji planu dotyczącego koniowatych na ubój. Wobec braku odpowiedzi od Byłej Jugosłowiańskiej Republika Macedonii nie ma wystarczających gwarancji umożliwiających zatwierdzenie. Wpis dla tego państwa trzeciego dotyczący koniowatych na ubój powinien zatem zostać usunięty z wykazu. Była Jugosłowiańska Republika Macedonii została powiadomiona o tych zmianach.
(7) Wpis w wykazie dotyczący Malezji obejmuje drób, ale plan przedłożony przez Malezję i dodatkowe informacje otrzymane przez Komisję nie zawierają wystarczających gwarancji w odniesieniu do drobiu. Jednak jedyny zakład przetwarzający ten surowiec, który jest obecnie zatwierdzony zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 3 , dokonuje przywozu całego surowca z jednego z państw członkowskich. Aby umożliwić kontynuację tej działalności, wpis dotyczący Malezji powinien objąć drób, ale powinien zostać ograniczony do surowca przywożonego z innych państw trzecich ujętych w wykazie dla takiego surowca lub z państw członkowskich. Malezja została powiadomiona o tych zmianach. Przypis określający wymienione ograniczenie powinien zostać ujęty w wykazie w odniesieniu do tego państwa trzeciego.
(8) Komisja zażądała, by Rosja dostarczyła informacji na temat realizacji planu dotyczącego koniowatych na ubój. Wobec braku odpowiedzi od Rosji nie ma wystarczających gwarancji umożliwiających zatwierdzenie. Wpis dla tego państwa trzeciego dotyczący koniowatych na ubój powinien zatem zostać usunięty z wykazu. Rosja została powiadomiona o tych zmianach.
(9) Komisja zażądała, by Ukraina dostarczyła informacji na temat realizacji planu dotyczącego zwierząt z rodziny koniowatych i produktów z nich wytworzonych. Wobec braku odpowiedzi od Ukrainy nie ma wystarczających gwarancji umożliwiających zatwierdzenie. Wpis dla tego państwa trzeciego dotyczący zwierząt z rodziny koniowatych i produktów z nich wytworzonych powinien zatem zostać usunięty z wykazu. Ukraina została powiadomiona o tych zmianach.
(10) Stany Zjednoczone zostały wezwane do dostarczenia informacji na temat realizacji planu dotyczącego zwierząt z rodziny koniowatych i produktów z nich wytworzonych. Jednak Stany Zjednoczone nie dostarczyły odpowiednich gwarancji, ponieważ w tym państw trzecim zaprzestano uboju koniowatych przeznaczonych na wywóz do Unii. Wpis dla tego państwa trzeciego dotyczący zwierząt z rodziny koniowatych i produktów z nich wytworzonych powinien zatem zostać usunięty z wykazu. Stany Zjednoczone zostały powiadomione o tych zmianach.
(11) Inspekcja przeprowadzona przez Komisję w Urugwaju ujawniła poważne niedociągnięcia we wdrażaniu planu dotyczącego królików oraz zwierząt dzikich utrzymywanych w warunkach fermowych. W przypadku królików nie wprowadzono żadnego planu w zakresie kontroli pozostałości, a w przypadku zwierząt dzikich utrzymywanych w warunkach fermowych niemożliwe było pobranie próbek lub badanie, ponieważ zaprzestano produkcji. Wpisy dotyczące Urugwaju w odniesieniu do królików i zwierząt dzikich utrzymywanych w warunkach fermowych powinny zatem zostać usunięte z wykazu. Urugwaj został powiadomiony o tych zmianach.
(12) Niektóre państwa trzecie dokonują wywozu produktów zwierzęcych uzyskanych z surowca pochodzącego z państw członkowskich lub z państw trzecich, które spełniają wymogi przepisów dyrektywy 96/23/WE dotyczących takich surowców i które są w związku z tym ujęte w wykazie. Aby zapewnić ujęcie produktów zwierzęcych przywożonych do Unii w zatwierdzonym planie, państwa trzecie, które dokonują przywozu takiego surowca w celu dalszego wywozu do Unii, powinny w tym celu załączyć do ich planu odpowiednie oświadczenie.
(13) Aby uniknąć zakłóceń w handlu, należy wprowadzić okres przejściowy obejmujący odpowiednie wysyłki produktów z Byłej Jugosłowiańskiej Republika Macedonii, Rosji, Ukrainy oraz Urugwaju, wysłanych do Unii przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji.
(14) Decyzja 2004/432/WE została kilkakrotnie zmieniona. W celu zachowania przejrzystości prawodawstwa unijnego należy uchylić wymienioną decyzję i zastąpić ją niniejszą decyzją.
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| John DALLI | |
| Członek Komisji |
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2011/690/UE z dnia 14 października 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.270.48) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 listopada 2011 r. Jednakże w odniesieniu do Singapuru zmianę stosuję się od dnia 15 marca 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2012/302/UE z dnia 11 czerwca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.152.42) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lipca 2012 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2013/161/UE z dnia 11 marca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.90.99) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 marca 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 519/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.74) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 lipca 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2013/422/UE z dnia 1 sierpnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.209.21) zmieniającej nin. decyzję z dniem 3 sierpnia 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2014/355/UE z dnia 12 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.175.32) zmieniającej nin. decyzję z dniem 14 czerwca 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2014/891/UE z dnia 8 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.353.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 10 grudnia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2015/1338 z dnia 30 lipca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.206.69) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 sierpnia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2016/601 z dnia 15 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.103.43) zmieniającej nin. decyzję z dniem 19 kwietnia 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2016/2092 z dnia 28 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.324.11) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 listopada 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2017/903 z dnia 23 maja 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.138.189) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 maja 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2018/233 z dnia 15 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.45.33) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 lutego 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2018/1067 z dnia 26 lipca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.192.36) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 lipca 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2019/64 z dnia 14 stycznia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.13.2) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 stycznia 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2019/525 z dnia 26 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.86.72) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 marca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 1141/2020 z dnia 29 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.248.12) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 lipca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2218/2020 z dnia 22 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.438.63) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 653/2021 z dnia 20 kwietnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.138.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 22 kwietnia 2021 r.
- zmieniony przez art. 3 decyzji nr 800/2021 z dnia 17 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.179.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 maja 2021 r.
- zmieniony przez art. 2 decyzji nr 2021/2315 z dnia 17 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.464.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 grudnia 2021 r.
- zmieniony przez art. 2 decyzji nr 2022/367 z dnia 2 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.107) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 marca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2022/1390 z dnia 9 sierpnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.210.7) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 sierpnia 2022 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.70.40 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2011/163/UE w sprawie zatwierdzenia planów przedłożonych przez państwa trzecie zgodnie z art. 29 dyrektywy Rady 96/23/WE |
| Data aktu: | 16/03/2011 |
| Data ogłoszenia: | 17/03/2011 |
| Data wejścia w życie: | 17/03/2011, 15/03/2011 |