Decyzja wykonawcza 2011/855/UE w sprawie wkładu finansowego Unii przeznaczonego na niektóre środki służące zwalczaniu pryszczycy u dzikich zwierząt w południowo-wschodniej Bułgarii w latach 2011-2012

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 15 grudnia 2011 r.
w sprawie wkładu finansowego Unii przeznaczonego na niektóre środki służące zwalczaniu pryszczycy u dzikich zwierząt w południowo-wschodniej Bułgarii w latach 2011-2012

(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 9225)

(Jedynie tekst w języku bułgarskim jest autentyczny)

(2011/855/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 20 grudnia 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Rady 2009/470/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(1), w szczególności jej art. 8 ust. 2, art. 14 ust. 4 akapit drugi, art. 20, art. 23, art. 31 ust. 2, art. 35 ust. 2 i art. 36 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Pryszczyca jest wysoce zaraźliwą chorobą wirusową dzikich i gospodarskich zwierząt parzystokopytnych, wywierającą poważny wpływ na rentowność chowu, co z kolei wywołuje zakłócenia w handlu wewnątrz Unii oraz w wywozie do państw trzecich.

(2) W przypadku wystąpienia ogniska pryszczycy zachodzi ryzyko rozprzestrzenienia się czynnika chorobotwórczego na inne gospodarstwa, w których utrzymywane są zwierzęta z gatunków podatnych na pryszczycę, w danym państwie członkowskim, ale także w innych państwach członkowskich i w państwach trzecich, poprzez przemieszczanie żywych zwierząt podatnych na pryszczycę lub otrzymanych z nich produktów.

(3) Dyrektywą Rady 2003/85/WE z dnia 29 września 2003 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania pryszczycy, uchylającą dyrektywę 85/511/EWG i decyzje 89/531/EWG i 91/665/EWG oraz zmieniającą dyrektywę 92/46/EWG(2), określono środki, które w przypadku wystąpienia ogniska tej choroby muszą zostać wdrożone przez państwa członkowskie w trybie pilnym w celu zapobieżenia dalszemu rozprzestrzenianiu się wirusa.

(4) W decyzji 2009/470/WE ustalono procedury regulujące wkład finansowy Unii przeznaczony na specyficzne środki weterynaryjne, w tym środki stosowane w stanach zagrożenia. Zgodnie z art. 14 ust. 2 tej decyzji państwa członkowskie otrzymują wkład finansowy przeznaczony na pokrycie kosztów niektórych środków służących zwalczaniu pryszczycy.

(5) W Bułgarii w roku 2011 wystąpiły ogniska pryszczycy i wykryto przypadki tej choroby u podatnych na nią zwierząt dzikich. Władze Bułgarii wykazały w drodze regularnego przekazywania informacji o rozwoju sytuacji związanej z wystąpieniem choroby Stałemu Komitetowi ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt oraz poprzez ciągłe przekazywanie sprawozdań Komisji i państwom członkowskim, że skutecznie wdrożyły środki zwalczania przewidziane w dyrektywie 2003/85/WE.

(6) Władze Bułgarii wypełniły zatem wszystkie zobowiązania techniczne i administracyjne dotyczące środków przewidzianych w art. 14 ust. 2 decyzji 2009/470/WE oraz w art. 6 rozporządzenia Komisji (WE) nr 349/2005(3).

(7) Zgodnie z art. 85 ust. 3 dyrektywy 2003/85/WE, natychmiast po uzyskaniu potwierdzenia pierwotnego przypadku pryszczycy u dzikich zwierząt, właściwy organ Bułgarii zastosował środki, o których mowa w części A załącznika XVIII do dyrektywy w celu ograniczenia szerzenia się choroby.

(8) Ze względu na występowanie pryszczycy w obszarach zamieszkiwanych jednocześnie przez zwierzęta dzikie i przez gospodarskie zwierzęta parzystokopytne podatne na pryszczycę, po raz pierwszy państwo członkowskie opracowało plan zwalczania pryszczycy u dzikich zwierząt na obszarze zakażonym i określiło środki stosowane w gospodarstwach na tym obszarze zgodnie z częścią B załącznika XVIII do dyrektywy 2003/85/WE.

(9) W dniu 4 kwietnia 2011 r., w ciągu 90 dni od potwierdzenia pryszczycy u dzikich zwierząt, Bułgaria przedłożyła plan zwalczania pryszczycy u dzikich zwierząt w częściach regionów Burgas, Jamboł i Chaskowo.

(10) Na podstawie przeprowadzonej przez Komisję oceny planu przedstawionego przez Bułgarię przyjęto decyzję wykonawczą Komisji 2011/493/UE z dnia 5 sierpnia 2011 r. zatwierdzającą plan zwalczania pryszczycy u dzikich zwierząt w Bułgarii(4).

(11) Zgodnie z art. 75 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5) oraz art. 90 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(6) zaciągnięcie zobowiązań z budżetu Unii jest poprzedzane decyzją w sprawie finansowania przyjętą przez instytucję lub organy, którym przekazano uprawnienia, i określającą istotne składniki działania powodujące wydatki.

(12) Należy ustalić poziom wkładu finansowego Unii na pokrycie kosztów poniesionych przez Bułgarię w celu wdrożenia niektórych elementów zatwierdzonego planu zwalczania pryszczycy u dzikich zwierząt w Bułgarii, biorąc również pod uwagę szczególną sytuację epidemiologiczną w zakresie pryszczycy na południowowschodnich Bałkanach.

(13) Niniejsza decyzja powinna przewidywać finansowanie, według ustalonej stawki, pilnie potrzebnych działań w zakresie nadzoru, w tym udoskonaleń krajowego laboratorium referencyjnego - jednego z bardzo niewielu laboratoriów w całym regionie dysponujących wystarczającym doświadczeniem w diagnozowaniu pryszczycy - oraz systemu informacji weterynaryjnej służącego integrowaniu danych z nadzoru z kontrolą przemieszczeń, jak również środków w zakresie czyszczenia i dezynfekcji oraz kampanii informacyjnych adresowanych do obywateli. Działania te przyczynią się do zwiększenia dostępnej w Unii wiedzy pomocnej w zarządzaniu takimi przypadkami w przyszłości.

(14) Dla celów kontroli finansowej mają zastosowanie art. 9, 36 i 37 rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(7).

(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Bułgarii może zostać przyznany wkład finansowy Unii na pokrycie wydatków poniesionych przez to państwo członkowskie w ramach środków wprowadzanych na podstawie art. 8, art. 14 ust. 4 lit. c), art. 19, art. 22, art. 31 ust. 1, art. 35 ust. 1 i art. 36 ust. 1 decyzji 2009/470/WE w celu kontroli i zwalczania pryszczycy u dzikich zwierząt w południowo-wschodniej części Bułgarii w 2011 r. zgodnie z planem zwalczania choroby zatwierdzonym decyzją 2011/493/UE.

Akapit pierwszy stanowi decyzję w sprawie finansowania w rozumieniu art. 75 rozporządzenia finansowego.

2.
Całkowita kwota wkładu Unii nie przekracza 890.000 EUR.
3.
Wyłącznie koszty poniesione w ramach realizacji środków wyszczególnionych w załączniku w okresie od dnia 4 kwietnia 2011 r. do dnia 3 kwietnia 2012 r. i zapłacone przez Bułgarię przed dniem 5 sierpnia 2012 r. kwalifikują się do współfinansowania w formie wkładu finansowego Unii, zgodnie z maksymalnymi stawkami wskazanymi w załączniku w odniesieniu do poszczególnych działań.
Artykuł  2
1.
Wydatki przedstawione przez Bułgarię do zwrotu w ramach wkładu finansowego Unii są wyrażane w euro i nie obejmują podatku od wartości dodanej ani żadnych innych podatków.
2.
Jeśli wydatki Bułgarii wyrażone są w innej walucie niż euro, Bułgaria dokonuje przeliczenia na euro, stosując ostatni kurs wymiany walut ustalony przez Europejski Bank Centralny przed pierwszym dniem miesiąca, w którym wymienione państwo członkowskie składa wniosek o płatność.
Artykuł  3
1.
Wkład finansowy Unii na realizację planu, o którym mowa w art. 1, przyznaje się pod warunkiem, że Bułgaria:
a)
wdroży plan zwalczania choroby, o którym mowa w art. 1, w sposób skuteczny i zgodnie ze stosownymi przepisami prawa Unii, w tym z dyrektywą 2003/85/WE, oraz z zasadami konkurencji i udzielania zamówień publicznych;
b)
przekaże Komisji do dnia 31 stycznia 2012 r. sprawozdanie okresowe dotyczące technicznego wykonania planu zwalczania choroby, zgodnie z pkt 5 części B załącznika XVIII do dyrektywy 2003/85/WE, wraz z okresowym sprawozdaniem finansowym za okres od 4 kwietnia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2011 r.;
c)
przekaże Komisji do dnia 15 września 2012 r. sprawozdanie końcowe dotyczące technicznego wykonania planu zwalczania choroby wraz z dowodami uzasadniającymi koszty poniesione przez Bułgarię oraz wyniki osiągnięte w okresie od dnia 4 kwietnia 2011 r. do dnia 3 kwietnia 2012 r.;
d)
nie przedłoży kolejnych wniosków o inne rodzaje wkładu Unii na rzecz środków wyszczególnionych w załączniku i nie przedkładała takich wniosków w terminie wcześniejszym.
2.
W przypadku gdy Bułgaria nie postąpi zgodnie z zasadami określonymi w ust. 1, Komisja może obniżyć wysokość wkładu finansowego Unii, uwzględniając charakter i powagę naruszenia oraz stratę finansową dla Unii.
Artykuł  4
1.
Bułgaria dopilnowuje, aby właściwy organ przechowywał przez okres siedmiu lat poświadczone kopie dokumentów potwierdzających związanych z działalnością, na którą przeznacza się wkład finansowy Unii zgodnie z art. 1, a w szczególności faktur, list płac, list obecności oraz dokumentów dotyczących wysyłek próbek oraz podróży służbowych.
2.
Bułgaria umieszcza w prowadzonej księgowości analitycznej wydatki przedłożone Komisji, zachowując wszelkie oryginały dokumentów przez siedem lat do celów audytu.
3.
Dokumenty potwierdzające, o których mowa w ust. 1, przesyłane są do Komisji na jej wniosek.
Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Bułgarii.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 grudnia 2011 r.

W imieniu Komisji

John DALLI

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 155 z 18.6.2009, s. 30.

(2) Dz.U. L 306 z 22.11.2003, s. 1.

(3) Dz.U. L 55 z 1.3.2005, s. 12.

(4) Dz.U. L 203 z 6.8.2011, s. 32.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(6) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.

(7) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1.

ZAŁĄCZNIK

Koszt środków wdrożonych w okresie od dnia 4 kwietnia 2011 r. do dnia 3 kwietnia 2012 r. zgodnie z planem zwalczania pryszczycy u dzikich zwierząt podatnych na tę chorobę w południowo-wschodniej Bułgarii, o których mowa w art. 1

Działanie Działanie w zatwierdzonym planie Wyszczególnienie Liczba jednostek Koszt jednostkowy (w EUR) Kwota łączna

(w EUR)

Wkład procentowy Unii

(%)

1. Nadzór 1.1. Analiza laboratoryjna

zwierzęta gospodarskie

Test: ELISA NSP 2 000 3,00 6 000 100
Test: ELISA wykrywający przeciwciała typu "О" 21 024 3,50 73 584 100
RT-PCR 2 000 15,00 30 000 100
ELISA Ag 2 000 10,00 20 000 100
Suma cząstkowa 129 584
1.2. Pobieranie próbek

zwierzęta gospodarskie

Probówki do próżniowego pobierania krwi 21 024 0,50 10 512 100
Probówki na próbki narządów 2 000 0,50 1 000 100
Suma cząstkowa 11 512
1.3. Analiza laboratoryjna zwierzęta dzikie Test: ELISA NSP 480 (282) 3,00 1 440 100
Test: ELISA wykrywający przeciwciała typu "О" 480 (282) 3,50 1 680 100
RT-PCR 400 (282) 15,00 6 000 100
ELISA Ag 400 10,00 4 000 100
Suma cząstkowa 13 120
1.4. Pobieranie próbek zwierzęta dzikie Probówki do próżniowego pobierania krwi 282 0,50 141 100
Probówki na próbki narządów 200 0,50 100 100
Suma cząstkowa 241
1.5. Odłów dzikich zwierząt Pułapki na dziki 7 500,00 3 500 100
1.6. Ukierunkowany odstrzał i odłów zwierząt dzikich i bezpańskich zwierząt gospodarskich Robocizna (wynagrodzenie dzienne) 4 650 22,00 102 300 100
Naboje 400 2,00 800 100
Inne koszty 153 50,00 7 650 100
1.7. Inne koszty: pobieranie próbek i ich transport do laboratorium

zwierzęta gospodarskie i dzikie

Transport - na tydzień 52 100,00 5 200 100
Suma cząstkowa 119 450
1.8. Badania kliniczne stad zwierząt gospodarskich:

- grupa zadaniowa, w tym pobieranie próbek, kontrole identyfikowalności i aktualizacje online centralnej bazy danych

3 zespoły po czterech ekspertów

Robocizna (wynagrodzenia + diety/ noclegi) na miesiąc na eksperta 12 (365 + 700) 1 065,00 153 360 100
Odzież ochronna 6 240 5,00 31 200 100
Inne koszty: transport wypożyczonym samochodem 3 9 000,00 27 000 100
Dostęp do centralnej bazy danych online w czasie rzeczywistym:
przez szybkie laptopy z wystarczającą pamięcią i urządzeniem GPS 3 1 000,00 3 000 100
przez telefony komórkowe 3 500,00 1 500 100
Suma cząstkowa 216 060
2. Czyszczenie i dezynfekcja 2.1. Czyszczenie i dezynfekcja Drogowe punkty dezynfekcji (budowa) 16 200,00 3 200 100
Drogowe punkty dezynfekcji (utrzymanie) 17 200,00 3 400 100
Dezynfekcja samochodów grupy zadaniowej 3 200,00 600 100
Suma cząstkowa 7 200
3. Modernizacja krajowego laboratorium referencyjnego 3.1. Zwiększenie zdolności KLR w odniesieniu do pryszczycy Maszyny, urządzenia i materiały 128 000 100
Suma cząstkowa 128 000
4. System informacji weterynaryjnej 4.1. Modernizacja bazy danych (VetIS) i zintegrowanie systemu danych laboratoryjnych Sprzęt komputerowy i oprogramowanie 957 000 25
Suma cząstkowa 239 250
5. Kampania informacyjna 5.1. Kampania informacyjna 12 spotkań rocznie na dany obszar, broszury oraz inne materiały informacyjne 36 500,00 18 000 100
Suma cząstkowa 18 000
Ogółem 882 417

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 26.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024