Decyzja 2011/808/UE dotycząca zmiany i przedłużenia obowiązywania decyzji 2010/371/UE w sprawie zakończenia konsultacji z Republiką Madagaskaru na mocy art. 96 umowy o partnerstwie AKP-UE

DECYZJA RADY
z dnia 5 grudnia 2011 r.
dotycząca zmiany i przedłużenia obowiązywania decyzji 2010/371/UE w sprawie zakończenia konsultacji z Republiką Madagaskaru na mocy art. 96 umowy o partnerstwie AKP-UE

(2011/808/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 7 grudnia 2011 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, podpisaną w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r.(1), zmienioną w Wagadugu (Burkina Faso) dnia 22 czerwca 2010 r.(2) (zwaną dalej "umową o partnerstwie AKP-UE"), w szczególności jej art. 96,

uwzględniając Umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich zebranymi w Radzie, w sprawie przyjęcia środków i ustanowienia procedur w celu wykonania umowy o partnerstwie AKP-WE(3), w szczególności jej art. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

w porozumieniu z Wysokim Przedstawicielem Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja 2010/371/UE z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie zakończenia konsultacji z Republiką Madagaskaru na mocy art. 96 umowy o partnerstwie AKP-UE została przyjęta w celu wdrożenia właściwych środków w związku z naruszeniem elementów zasadniczych, o których mowa w art. 9 tej umowy o partnerstwie AKP-UE.

(2) Okres obowiązywania tych właściwych środków został - na mocy decyzji 2011/324/UE- przedłużony do dnia 6 grudnia 2011 r. w związku z faktem, że przez okres 12 miesięcy żaden plan działania w zakresie procesu przemian opartego na porozumieniu nie został podpisany przez strony madagaskarskie ani zatwierdzony przez Południowoafrykańską Wspólnotę Rozwoju (SADC), Unię Afrykańską i społeczność międzynarodową.

(3) Znaczne wysiłki podjęte przez wszystkie madagaskarskie partie polityczne dzięki mediacji SADC umożliwiły podpisanie w dniu 16 września 2011 r. przez znaczną większość madagaskarskich podmiotów politycznych planu działania na rzecz wyjścia Madagaskaru z kryzysu. W tym planie działania zapisano zobowiązania, jakie strony zgodziły się podjąć w celu przeprowadzenia bezstronnego i opartego na porozumieniu procesu przemian z udziałem wszystkich stron, który ma doprowadzić do przeprowadzenia wiarygodnych, wolnych i przejrzystych wyborów umożliwiających przywrócenie ładu konstytucyjnego. Realizacja tego planu działania już została zainicjowana, czego przejawem jest mianowanie premiera na zasadzie konsensusu w dniu 28 października 2011 r.

(4) W związku z powyższym należy zmienić obowiązujące właściwe środki, aby umożliwić Unii Europejskiej wspieranie procesu przemian, pod warunkiem wypełnienia przez stronę madagaskarską zobowiązań związanych z głównymi etapami określonymi w planie działania lub zobowiązań, które mogłyby zostać uzgodnione w toku dialogu politycznego, jaki mógłby zostać ustanowiony między rządem madagaskarskim a Unią.

(5) Okres obowiązywania decyzji 2010/371/UE kończy się w dniu 6 grudnia 2011 r. Właściwe środki zmienione niniejszą decyzję powinny mieć zastosowanie przez okres 12 miesięcy, bez uszczerbku dla ich regularnego przeglądu w tym okresie,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji 2010/371/UE wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 3 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Niniejsza decyzja pozostaje w mocy przez okres do dnia 6 grudnia 2012 r., bez uszczerbku dla jej regularnego przeglądu w tym okresie.";

2)
właściwe środki określone w piśmie znajdującym się w załączniku do decyzji 2011/324/UE z dnia 7 czerwca 2010 r. zastępuje się właściwymi środkami określonymi w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 grudnia 2011 r.

W imieniu Rady

M. DOWGIELEWICZ

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, s. 3.

(2) Dz.U. L 287 z 4.11.2010, s. 3.

(3) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, s. 376.

ZAŁĄCZNIK 

PISMO DO PREZYDENTA WŁADZY PRZEJŚCIOWEJ

Szanowny Panie Prezydencie!

Unia Europejska (UE) przywiązuje ogromną wagę do postanowień art. 9 Umowy o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, podpisanej w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r., zmienionej w Wagadugu (Burkina Faso) dnia 22 czerwca 2010 r. (zwanej dalej "umową o partnerstwie AKP-UE"). Poszanowanie praw człowieka, demokratyczne instytucje oraz praworządność to elementy zasadnicze umowy o partnerstwie AKP-UE, które stanowią w związku z tym podstawę naszych stosunków.

W piśmie z dnia 16 czerwca 2011 r. Unia Europejska poinformowała Pana o swojej decyzji 2011/324/UE w sprawie przedłużenia do dnia 6 grudnia 2011 r. obowiązywania właściwych środków w rozumieniu art. 96 ust. 2 lit. c) umowy o partnerstwie AKP-UE.

Od tego dnia Unia Europejska dokładnie przyglądała się sytuacji politycznej Pańskiego kraju i aktywnie wspierała wspólne wysiłki mediacyjne Południowoafrykańskiej Wspólnoty Rozwoju (SADC), wspierane w szczególności przez Komisję Oceanu Indyjskiego i innych partnerów afrykańskich, które doprowadziły do podpisania w dniu 16 września 2011 r. planu działania na rzecz wyjścia Madagaskaru z kryzysu, w wersji zmienionej i doprecyzowanej w kwestii powrotu na Madagaskar wszystkich obywateli tego kraju przebywających na wygnaniu z powodów politycznych, będącej wynikiem szczytu SADC, który odbył się w dniach 11 i 12 czerwca 2011 r.

Unia Europejska z zadowoleniem przyjęła podpisanie tego dokumentu, co otwiera drogę do procesu przemian, który powinien doprowadzić do przeprowadzenia wiarygodnych, wolnych i przejrzystych wyborów umożliwiających szybkie przywrócenie ładu konstytucyjnego. Unia Europejska przypomniała, że nadal jest gotowa politycznie i finansowo wspierać proces przemian i wspomagać go, gdyby zwróciły się o to SADC i Unia Afrykańska (UA), a także w ścisłej współpracy ze społecznością międzynarodową. Unia Europejska jest gotowa pogłębić dialog polityczny z władzami przejściowymi powołanymi w ramach realizacji planu działania, aby przeanalizować warunki i uzgodnienia dotyczące takiego wsparcia.

Zgodnie z art. 4, 5, 6 i 8 planu działania kluczowym etapem w realizacji procesu jest mianowanie na zasadzie konsensusu premiera oraz rządu przejściowego, odpowiadających za stworzenie warunków koniecznych dla zorganizowania wiarygodnych, uczciwych i przejrzystych wyborów, we współpracy ze społecznością międzynarodową.

Polityczne i finansowe wsparcie Unii Europejskiej uzależnione jest od przestrzegania przez stronę madagaskarską poniższych zobowiązań:

Zobowiązania po stronie Madagaskaru Zobowiązania po stronie Unii Europejskiej
Podpisanie planu działania Deklaracja rzecznika Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (WP) (wyrażająca zadowolenie z podpisania planu działania i podkreślająca gotowość do politycznego i finansowego wsparcia dla przemian, pod warunkiem jego przeprowadzenia)

Pierwsze kontakty wysokiego szczebla z władzami Madagaskaru (wizyta dwóch ministrów z Madagaskaru)

Wskazanie/określenie programów wsparcia dla ludności najbardziej potrzebującej (program dotyczący zdrowia, edukacji, żywienia, program wspierania społeczeństwa obywatelskiego, program dotyczący bezpieczeństwa żywnościowego / infrastruktury na obszarach wiejskich, program dotyczący dróg na obszarach wiejskich - usługi pracochłonne (HIMO)) w ramach 10. Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) na kwotę około 100 mln EUR i pozycji budżetowych

Wskazanie programów wsparcia dla przemian w ramach 10. EFR i pozycji budżetowych

Wskazanie programów współpracy na rzecz rozwoju w ramach 10. EFR, zwłaszcza poprzez instrument współpracy technicznej (TCF) dysponujący kwotą 6 mln EUR (w dziedzinach interwencji określonych w krajowych programach orientacyjnych w ramach 10. EFR) oraz pozycje budżetowe i operacje Europejskiego Banku Inwestycyjnego

Mianowanie na zasadzie konsensusu premiera i przejściowego rządu jedności narodowej Uznanie prezydenta władzy przejściowej i przejściowego rządu Madagaskaru, umożliwiające przedłożenie listów uwierzytelniających przez ambasadora UE w Madagaskarze
Zobowiązania po stronie Madagaskaru Zobowiązania po stronie Unii Europejskiej
Poparcie i aktywne uczestnictwo UE w porozumieniu z SADC i UA w zakresie koordynacji wspólnych działań społeczności międzynarodowej

Wskazanie środków wsparcia wyborów w ramach różnych instrumentów, w tym w szczególności Instrumentu na rzecz Stabilności, w miarę dostępności środków finansowych

Określenie projektów wsparcia dla przemian w ramach 10. EFR i pozycji budżetowych

Określenie programów współpracy na rzecz rozwoju w ramach 10. EFR (w dziedzinach interwencji określonych w krajowych programach orientacyjnych w ramach 10. EFR) i pozycji budżetowych

Ustanowienie parlamentu przejściowego i niezależnej krajowej komisji wyborczej

oraz opracowanie i wdrożenie z pomocą ONZ (sprawozdanie z misji oceniającej wybory) wiarygodnych ram wyborczych

Jeśli sprawozdanie z misji ONZ oceniającej wybory okaże się satysfakcjonujące, a kalendarz wyborczy realistyczny:

- włączenie Madagaskaru do listy krajów priorytetowych w zakresie misji obserwacji wyborów UE w 2012 r., a co za tym idzie, potwierdzenie gotowości UE do wysłania misji obserwacji wyborów, UE w miarę dostępności środków finansowych, oraz wyników misji wyjaśniającej

- Określenie środków wsparcia wyborów w ramach różnych instrumentów, w tym w szczególności Instrumentu na rzecz Stabilności, w miarę dostępności środków finansowych

Przyjęcie ustawy amnestyjnej i jej ratyfikacja przez parlament przejściowy oraz przyjęcie przez parlament ustawy określającej warunki dymisji prezydenta władzy przejściowej, premiera i członków rządu przejściowego, jeśli podejmą decyzję o kandydowaniu w wyborach Wskazanie/określenie działań wsparcia dla procesu pojednania narodowego i demokratyzacji
Wybory parlamentarne i prezydenckie Wysłanie misji obserwacji wyborów UE w miarę dostępności środków finansowych
Ogłoszenie wyników wyborów Deklaracja WP w sprawie przebiegu i wyników wyborów, z aprobatą przyjmująca ich wiarygodność

W przypadku pozytywnej oceny wyborów - rozpoczęcie procedury uchylenia decyzji na mocy art. 96 umowy o partnerstwie AKP-UE oraz decyzji Komisji Europejskiej o przejęciu funkcji krajowego urzędnika zatwierdzającego

Nowy prezydent, rząd i parlament oraz przywrócenie ładu konstytucyjnego Deklaracja WP i komisarza do spraw rozwoju w imieniu UE, z aprobatą przyjmująca przywrócenie ładu konstytucyjnego i potwierdzająca pełną normalizację stosunków między UE a Madagaskarem, wraz z pełnym wznowieniem współpracy na rzecz rozwoju

Uchylenie decyzji na mocy art. 96 umowy o partnerstwie AKP-UE oraz decyzji Komisji Europejskiej o przejęciu funkcji krajowego urzędnika zatwierdzającego

Wzywamy Pana oraz wszystkie madagaskarskie podmioty polityczne do jak największego zaangażowania w jak najszybszą realizację planu działania, aby Unia Europejska mogła wspierać bezstronny i oparty na porozumieniu proces przemian, który ma doprowadzić do wyjścia Madagaskaru z kryzysu.

Unia Europejska podjęła decyzję o zastąpieniu właściwych środków określonych w piśmie znajdującym się w załączniku do decyzji 2010/371/UE następującymi właściwymi środkami:

– pomoc humanitarna i doraźna pozostaje bez zmian,

– Komisja Europejska będzie realizowała pewne projekty i programy przynoszące korzyści bezpośrednio ludności Madagaskaru,

– wsparcie budżetowe przewidziane w krajowych programach orientacyjnych w ramach 9. i 10. EFR pozostaje zawieszone,

– trwające projekty i programy w ramach 9. EFR będą nadal realizowane, z wyjątkiem działań i płatności, w których uczestniczą bezpośrednio rząd i agencje rządowe, z zachowaniem możliwości zmiany w zależności od rozwoju sytuacji politycznej. Zmiany i aneksy do realizowanych już umów będą analizowane indywidualnie,

– projekty regionalne oceniane są indywidualnie,

– realizacja krajowych programów orientacyjnych w ramach 10. EFR uzależniona jest od przestrzegania przez stronę madagaskarską zobowiązań określonych w powyższej tabeli. Przestrzeganie tych zobowiązań umożliwi stopniowe podejmowanie przez Unię Europejską działań w zakresie stopniowego wznawiania programów współpracy na rzecz rozwoju, środków wsparcia przemian, zwłaszcza w dziedzinie wsparcia procesu wyborczego, a w końcu pełne wznowienie współpracy na rzecz rozwoju wraz z udostępnieniem Madagaskarowi zasadniczej kwoty przydzielonych środków finansowych.

Środki te będą obowiązywały przez okres 12 miesięcy, ale zastrzega się możliwość ich zmiany w dowolnym momencie w zależności od pozytywnej lub negatywnej zmiany sytuacji politycznej na Madagaskarze.

Z wyrazami szacunku,

W imieniu Unii Europejskiej

W imieniu Rady W imieniu Komisji

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 26.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024