Decyzja 1219/2011/UE w sprawie subskrypcji przez Unię Europejską dodatkowych udziałów w kapitale Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR) w następstwie decyzji o podwyższeniu tego kapitału

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY NR 1219/2011/UE
z dnia 16 listopada 2011 r.
w sprawie subskrypcji przez Unię Europejską dodatkowych udziałów w kapitale Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR) w następstwie decyzji o podwyższeniu tego kapitału

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 212,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 4 ust. 3 Umowy o utworzeniu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju(2) (EBOR) gubernatorzy EBOR na swoim dorocznym spotkaniu, które miało miejsce w Zagrzebiu w dniach 14 i 15 maja 2010 r., postanowili w uchwałach nr 126(3) i nr 128(4) o podwyższeniu statutowego kapitału akcyjnego EBOR o 10 mld EUR, tak by dysponować odpowiednio wysokim kapitałem umożliwiającym utrzymanie w średnim okresie odpowiedniego poziomu działań w krajach, w których EBOR prowadzi działalność, w granicach statutowych.

(2) Przed podjęciem tych uchwał kapitał EBOR wynosił 20 mld EUR, z czego Unia objęła 60 000 udziałów o wartości nominalnej 10.000 EUR każdy.

(3) Zgodnie z uchwałą nr 126 statutowy kapitał akcyjny EBOR zostaje podwyższony o 100 000 wpłaconych udziałów, przy czym każdemu członkowi zostaje wydana liczba pełnych udziałów, która jest proporcjonalna do jego dotychczasowego udziału w kapitale i zaokrąglona w dół do najbliższej liczby całkowitej. Wpłacona część podwyższenia kapitału jest opłacona w drodze przesunięcia do kapitału EBOR części wolnych rezerw ogólnych banku. Niniejsza decyzja nie ma zatem bezpośredniego wpływu na budżet Unii. Wszyscy udziałowcy EBOR automatycznie otrzymują wpłacone udziały proporcjonalnie do ich dotychczasowego udziału w kapitale, bez konieczności podejmowania przez nich jakichkolwiek dalszych kroków proceduralnych. Unii zostaje zatem wydanych 3 031 nowych udziałów o wartości nominalnej 10.000 EUR każdy, przez co liczba wpłaconych udziałów objętych przez Unię wzrasta do 63 031.

(4) Zgodnie z uchwałą nr 128 statutowy kapitał akcyjny EBOR powinien zostać podwyższony o 900 000 udziałów płatnych na żądanie o wartości nominalnej 10.000 EUR każdy, z zastrzeżeniem możliwości ich umorzenia. Każdy członek powinien być uprawniony do subskrybowania, według wartości nominalnej, liczby pełnych (nieułamkowych) udziałów płatnych na żądanie odpowiadającej maksymalnie 42,857 % liczby udziałów posiadanych przez niego bezpośrednio przed datą wejścia w życie podwyższenia kapitału. Unia jest zatem uprawniona do subskrybowania maksymalnie 27 013 udziałów płatnych na żądanie najpóźniej z dniem 31 grudnia 2011 r.

(5) Zgodnie z uchwałą nr 128 należy monitorować wykorzystanie kapitału EBOR zgodnie z czwartym przeglądem zasobów kapitałowych (CRR4) w okresie 2011-2015 (okres CRR4). Rada Gubernatorów EBOR może w 2015 r., w ramach CRR4, zdecydować o umorzeniu części udziałów płatnych na żądanie odpowiadających niewykorzystanemu kapitałowi, jeżeli spełnione będą określone warunki, które zostaną ustalone w 2015 r. W uchwale nr 128 Rada Gubernatorów EBOR określiła, że tego rodzaju umorzenie udziałów płatnych na żądanie nastąpi automatycznie i będzie miało zastosowanie do wszystkich członków EBOR, którzy dokonali subskrypcji udziałów płatnych na żądanie zatwierdzonych w tej uchwale. W takim przypadku Komisja weźmie pod uwagę uchwałę Rady Gubernatorów EBOR i zastosuje się do niej.

(6) Niniejsza decyzja powinna zwiększyć zdolność EBOR do zintensyfikowania działań w krajach, w których bank prowadzi działalność, co zapewni gospodarce tych krajów cenne wsparcie w trudnym okresie gospodarczym. Właściwe jest, by Unia dokonała subskrypcji dodatkowych udziałów dla wsparcia realizacji celów Unii w zakresie zewnętrznych stosunków gospodarczych oraz w celu utrzymania swojego dotychczasowego udziału w prawach głosu w EBOR.

(7) Podwyższenie kapitału płatnego na żądanie przewidziane w niniejszej decyzji przyczynia się do utrzymania dostępu EBOR do rynków finansowych.

(8) Do końca okresu CRR4 Komisja powinna przedłożyć Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie oceniające skuteczność istniejącego systemu europejskich publicznych instytucji finansowych wspierających inwestycje w Unii i jej sąsiedztwie. Sprawozdanie to powinno zawierać zalecenia dotyczące współpracy między odpowiednimi bankami oraz optymalizacji i koordynacji ich działalności, do czego wzywał Parlament Europejski w rezolucji z dnia 25 marca 2009 r. w sprawie rocznych sprawozdań Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju za rok 2007(5).

(9) W krajach poza terytorium Unii, w których prowadzone są wspólne działania, należy zachęcać EBOR do rozwijania współpracy z pozostałymi europejskimi publicznymi instytucjami finansującymi za pomocą takich umów jak trójstronny protokół ustaleń między Komisją Europejską, Europejskim Bankiem Inwestycyjnym wraz z Europejskim Funduszem Inwestycyjnym a Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju w sprawie współpracy poza Unią Europejską, który umożliwia bankom działanie w sposób uzupełniający w oparciu o ich odpowiednie przewagi komparatywne.

(10) Zobowiązania warunkowe związane z płatną na żądanie częścią kapitału subskrybowanego odzwierciedlono w budżecie Unii w pozycji p.m. 01 03 01 02: "Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju - płatna na żądanie część kapitału subskrybowanego".

(11) Przedstawiciele Unii w organach zarządzających EBOR powinni zachęcać EBOR do: dalszego wdrażania najlepszych ostrożnościowych praktyk bankowych celem utrzymania bardzo silnej pozycji kapitałowej banku; interweniowania w dziedzinach zgodnych z kluczowymi celami strategii Europa 2020 z myślą o poprawie ogólnej spójności polityki Unii w jej działaniach zewnętrznych; dalszego rozwijania instrumentów finansowych opartych o współfinansowanie z budżetu Unii i z EBOR, przyczyniające się do realizacji celów Unii, przy uwzględnieniu faktu, że współpracy takiej powinna towarzyszyć skuteczna kontrola funduszy publicznych Unii i ich widoczność, a także umieszczania na stronie internetowej EBOR odpowiednich informacji nt. beneficjentów, skutków operacji pośrednictwa finansowego oraz ocen projektów.

(12) Gubernator EBOR reprezentujący Unię powinien co roku składać Parlamentowi Europejskiemu sprawozdanie ze wspierania celów Unii, ze szczególnym uwzględnieniem działań zewnętrznych Unii, o których mowa w art. 21 Traktatu o Unii Europejskiej, strategii Europa 2020 oraz znacznego zwiększenia transferu technologii odnawialnych źródeł energii i technologii energooszczędnych.

(13) Przedstawiciele Unii w organach zarządzających EBOR powinni dokładać wszelkich starań, by unikać wdrażania jakichkolwiek działań EBOR w krajach, w których bank prowadzi działalność, za pośrednictwem niechętnych do współpracy organów zagranicznych, charakteryzujących się w szczególności niestosowaniem podatków lub stosowaniem podatków minimalnych, brakiem skutecznej wymiany informacji z zagranicznymi organami podatkowymi, a także brakiem przejrzystości ustawodawstwa, przepisów prawnych lub administracyjnych, lub za pośrednictwem organów uznanych za niechętne do współpracy przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju lub Grupę Specjalną ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Unia dokonuje subskrypcji 27 013 dodatkowych udziałów płatnych na żądanie w EBOR, o wartości 10.000 EUR każdy, zgodnie z uchwałą Rady Gubernatorów nr 128, dołączoną do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Gubernator EBOR reprezentujący Unię składa wymagany dokument subskrypcji w imieniu Unii.

Artykuł  3

Gubernator EBOR reprezentujący Unię składa co roku Parlamentowi Europejskiemu sprawozdanie z wykorzystania kapitału, z działań mających zapewniać przejrzystość operacji EBOR dokonywanych przez pośredników finansowych, ze sposobu, w jaki EBOR przyczynił się do realizacji celów Unii, z podejmowania ryzyka oraz ze skuteczności efektu dźwigni w formie dodatkowego finansowania z sektora prywatnego, a także ze współpracy między Europejskim Bankiem Inwestycyjnym a EBOR poza terytorium Unii.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Strasburgu dnia 16 listopada 2011 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego

W imieniu Rady

J. BUZEK

W. SZCZUKA

Przewodniczący

Przewodniczący

______

(1) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 13 października (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 8 listopada 2011 r.

(2) Dz.U. L 372 z 31.12.1990, s. 4.

(3) Uchwała nr 126 "Podwyższenie kapitału statutowego, wydanie wpłaconych udziałów oraz opłacenie poprzez przeniesienie zysku netto".

(4) Uchwała nr 128 "Podwyższenie kapitału statutowego, emisja i subskrypcja udziałów płatnych na żądanie oraz umorzenie".

(5) Dz.U. C 117 E z 6.5.2010, s. 147.

ZAŁĄCZNIK 

UCHWAŁA NR 128

Podwyższenie statutowego kapitału akcyjnego, subskrypcja i wydanie udziałów płatnych na żądanie oraz ich umorzenie

RADA GUBERNATORÓW,

otrzymawszy od Zarządu sprawozdanie dotyczące czwartego przeglądu zasobów kapitałowych banku (CRR4) w okresie 2011-2015 (okres CRR4), przeprowadzonego zgodnie z art. 5 ust. 3 umowy o utworzeniu banku (Umowa),

po zaznajomieniu się z tym sprawozdaniem i pełnym zatwierdzeniu zawartych w nim ustaleń i zaleceń, w tym celów strategicznych, proponowanej łącznej kwoty rocznego wolumenu działalności w wysokości 9 mld EUR w latach 2011-2012 i jej obniżeniu do 8,5 mld EUR w pozostałym okresie CRR4 oraz analizy wymogów kapitałowych,

stwierdziwszy, że pożądane i właściwe jest podwyższenie statutowego kapitału akcyjnego o 9 mld EUR w udziałach płatnych na żądanie oraz wydanie tych udziałów, na warunkach przewidujących możliwość ich umorzenia oraz unieważnienia umorzonych udziałów, wszystkim członkom zainteresowanym subskrypcją udziałów proporcjonalnie do posiadanego przez nich aktualnie udziału w kapitale banku,

zgadzając się z zawartym w sprawozdaniu stwierdzeniem, że - uwzględniając konieczność utrzymania przez bank kapitału wystarczającego na potrzeby działalności operacyjnej planowanej w ciągu najbliższych pięciu lat - wszelkie dochody netto w tym okresie należałoby przekazywać w całości do nadwyżek, z wyjątkiem ewentualnych przydziałów środków na uzupełnienie Funduszu Specjalnego Udziałowców EBOR, oraz

korzystając ze swoich uprawnień na mocy art. 24 ust. 1 Umowy, w tym z uprawnienia do podejmowania w niezbędnym zakresie decyzji w każdej sprawie przekazanej lub przydzielonej Zarządowi zgodnie z art. 24 ust. 2 Umowy,

UCHWALA, CO NASTĘPUJE:

Statutowy kapitał akcyjny banku zostaje podwyższony i reprezentujące ten podwyższony kapitał akcyjny udziały są oferowane do subskrypcji na następujących warunkach:

1. Podwyższenie statutowego kapitału akcyjnego

a) W dacie wejścia w życie podwyższenia kapitału określonej w ust. 4 lit. a) niniejszej uchwały statutowy kapitał akcyjny banku zostaje podwyższony o 900 000 udziałów płatnych na żądanie o wartości nominalnej 10.000 EUR każdy, z zastrzeżeniem możliwości ich umorzenia zgodnie z ust. 3.

b) Z udziałów zatwierdzonych niniejszą uchwałą każdemu członkowi oferuje się do subskrypcji zgodnie z ust. 2 niniejszej uchwały liczbę pełnych udziałów płatnych na żądanie odpowiadającą maksymalnie 42,857 %(1) liczby udziałów posiadanych przez danego członka bezpośrednio przed datą wejścia w życie podwyższenia kapitału.

c) Zatwierdzone niniejszą uchwałą udziały płatne na żądanie, które nie zostały subskrybowane zgodnie z ust. 2 niniejszej uchwały, zostają zarezerwowane na potrzeby początkowych subskrypcji udziałów przez nowych członków oraz na potrzeby szczególnego zwiększenia subskrypcji dla poszczególnych członków, które Rada Gubernatorów może uchwalić zgodnie z art. 5 ust. 2 i 4 umowy o utworzeniu banku.

2. Subskrypcje udziałów

a) Każdy członek jest uprawniony do subskrybowania, według wartości nominalnej, liczby pełnych udziałów płatnych na żądanie odpowiadającej maksymalnie 42,857 % liczby udziałów posiadanych przez niego bezpośrednio przed datą wejścia w życie podwyższenia kapitału. Każda subskrypcja następuje na warunkach określonych w niniejszej uchwale.

b) Najpóźniej w dniu 30 kwietnia 2011 r. bądź też ewentualnie w określonym przez Zarząd - najpóźniej dnia 30 kwietnia 2011 r. - późniejszym terminie, jednak nie później niż dnia 31 grudnia 2011 r., każdy członek zainteresowany subskrypcją na warunkach niniejszej uchwały składa w banku następujące dokumenty w formie akceptowanej przez bank:

(i) dokument subskrypcji, na mocy którego członek dokonuje subskrypcji liczby udziałów płatnych na żądanie określonej w tym dokumencie;

(ii) oświadczenie, zgodnie z którym członek należycie podjął wszystkie środki prawne oraz inne wewnętrzne środki konieczne, by umożliwić mu dokonanie tej subskrypcji; oraz

(iii) dokument zawierający zobowiązanie członka do dostarczenia żądanych przez bank informacji o powyższych środkach.

c) Dokumenty subskrypcji stają się skuteczne, a odpowiadające im subskrypcje uznaje się za dokonane w dacie wejścia w życie podwyższenia kapitału lub z dniem, w którym bank powiadamia członka dokonującego subskrypcji, że dokumenty złożone przez tego członka zgodnie z ust. 2 lit. b) niniejszej uchwały spełniają wymogi banku, w zależności od tego, która z tych dat jest późniejsza.

d) Jeżeli do daty wejścia w życie podwyższenia kapitału nie zostały złożone spełniające wymogi banku dokumenty subskrypcji łącznej liczby udziałów określonej w ust. 4 lit. a) niniejszej uchwały, Zarząd może bez uszczerbku dla innych postanowień niniejszej uchwały ogłosić bezzwłoczne wejście w życie dokumentów subskrypcji złożonych już przez członków oraz dokonanych na ich mocy subskrypcji, pod warunkiem że działanie takie jest uznawane przez Zarząd za będące w najlepszym interesie operacyjnym banku, a także pod warunkiem że łączna liczba udziałów, których dotyczą dokumenty subskrypcji już złożone oraz te, których złożenia można oczekiwać w dającej się przewidzieć przyszłości, jest w opinii Zarządu wystarczająco zbliżona do łącznej liczby udziałów określonej w ust. 4 lit. a).

3. Umorzenie udziałów

a) Zatwierdzone niniejszą uchwałą udziały płatne na żądanie zostają umorzone przez bank po zakończeniu okresu CRR4, bez ponoszenia przez bank żadnych kosztów i z zastrzeżeniem następujących postanowień niniejszego ust. 3.

b) Z zastrzeżeniem pozostałych postanowień niniejszego ust. 3 wszystkie lub niektóre udziały płatne na żądanie zostają umorzone w dniu następującym bezpośrednio po dorocznym spotkaniu w roku 2016, przy czym liczba podlegających umorzeniu udziałów jest obliczana przy użyciu uzgodnionego wzoru i w oparciu o niewykorzystany kapitał płatny na żądanie na koniec okresu CRR4 w stosunku do statutowego progu wykorzystania kapitału wynoszącego 87 % na koniec okresu CRR4. Do celów obliczeń ten niewykorzystany kapitał płatny na żądanie jest równy niższej z dwóch wartości: 9.000.000.000 EUR lub ((87 % z A) - B), gdzie:

(i) "A" oznacza łączną wartość nienaruszonego kapitału subskrybowanego banku, rezerw i nadwyżek na koniec okresu CRR4; oraz

(ii) "B" oznacza łączną wartość aktywów operacyjnych banku na koniec okresu CRR4.

Liczba udziałów podlegających ewentualnie umorzeniu obliczana przy użyciu uzgodnionego wzoru jest równa tej wartości podzielonej przez wartość nominalną udziałów (10.000 EUR)(2).

c) Każde umorzenie udziałów zgodnie z niniejszą uchwałą dokonywane jest pod warunkiem że również po umorzeniu wszystkie istotne postanowienia Umowy są w dalszym ciągu spełnione (np.: wskaźniki określone w art. 12 utrzymują się na właściwym poziomie; nie wezwano do opłacenia udziałów płatnych na żądanie celem pokrycia zobowiązań banku - art. 6 ust. 4 i art. 17 Umowy; nie podjęto decyzji o zakończeniu operacji banku - art. 41 i art. 42 ust. 2 Umowy).

d) W okresie bezpośrednio poprzedzającym doroczne spotkanie w 2015 r.:

(i) kierownictwo banku przygotowuje na podstawie posiadanych danych dotyczących okresu 2011-2014 oraz realistycznych prognoz na rok 2015 ocenę sytuacji finansowej banku oraz warunków gospodarczych oczekiwanych do końca okresu CRR4, w tym w szczególności zmian w zakresie ogólnych wyników gospodarczych, inwestycji, krajowych systemów bankowych oraz międzynarodowych rynków kapitałowych, a następnie prowadzi odpowiednie konsultacje z Zarządem;

(ii) Prezes przedkłada Zarządowi projekt sprawozdania dla Rady Gubernatorów wraz z dwoma projektami uchwał zgodnie z opisem poniżej;

(iii) w pierwszej uchwale zostaje wskazana liczba udziałów płatnych na żądanie podlegających umorzeniu, przy czym istnieją następujące możliwości: x) jeżeli użycie uzgodnionego wzoru nie prowadzi do wyliczenia niewykorzystanego kapitału płatnego na żądanie, w uchwale stwierdza się, że w wyniku użycia uzgodnionego wzoru nie zostają umorzone żadne udziały; y) jeżeli użycie uzgodnionego wzoru prowadzi do wyliczenia niewykorzystanego kapitału płatnego na żądanie, a z oceny sytuacji finansowej banku oraz panujących warunków gospodarczych wynika, że uzgodniony wzór może zostać użyty bez dostosowań, w uchwale stwierdza się, że umorzona zostaje określona liczba udziałów odpowiadająca maksymalnej liczbie udziałów, które mogą zostać umorzone w wyniku użycia uzgodnionego wzoru; lub z) jeżeli użycie uzgodnionego wzoru prowadzi do wyliczenia niewykorzystanego kapitału płatnego na żądanie, a z oceny sytuacji finansowej banku oraz panujących warunków gospodarczych wynika, że uzgodniony wzór nie powinien zostać zastosowany, w uchwale stwierdza się, że umorzona zostaje określona liczba udziałów, która jest mniejsza od maksymalnej liczby udziałów płatnych na żądanie, które mogą zostać umorzone w wyniku użycia uzgodnionego wzoru, i która może również wynieść zero;

(iv) w drugiej uchwale zostaje określona procedura umorzenia udziałów płatnych na żądanie, które nie zostały umorzone zgodnie z ust. 3 lit. e) lub f) po zakończeniu okresu CRR4;

(v) bez uszczerbku dla postanowień regulaminu Rady Gubernatorów oraz uprawnień Rady Gubernatorów zgodnie z art. 24 Umowy kwestia umorzenia udziałów płatnych na żądanie zostaje włączona do porządku obrad dorocznego spotkania Rady Gubernatorów w roku 2015, a Radzie Gubernatorów przedkładane jest sprawozdanie do zapoznania się oraz uchwały do zatwierdzenia;

e) na dorocznym spotkaniu w roku 2015 Rada Gubernatorów podejmuje decyzję w sprawie pierwszej uchwały większością łącznych praw głosu członków głosujących, pod warunkiem że jeśli ta pierwsza uchwała nie zostanie zatwierdzona wymaganą większością, liczba udziałów płatnych na żądanie podlegających ewentualnie umorzeniu odpowiada maksymalnej liczbie udziałów, które mogą zostać umorzone w wyniku użycia uzgodnionego wzoru, w każdym przypadku z zastrzeżeniem postanowień ust. 3 lit. f) poniżej;

f) jeżeli rzeczywista sytuacja finansowa banku oraz warunki gospodarcze na koniec okresu CRR4 istotnie się różnią od oczekiwanych na podstawie prognoz, które kierownictwo banku przedstawiło uprzednio Zarządowi w 2015 r., niezwłocznie i według podobnej procedury przedkłada się Radzie Gubernatorów nową uchwałę, do zatwierdzenia taką samą większością na dorocznym spotkaniu w 2016 r. lub wcześniej;

g) gdy decyzja o umorzeniu określonej liczby udziałów płatnych na żądanie staje się skuteczna zgodnie z ust. 3 lit. e) lub f) powyżej, wszyscy członkowie, którzy subskrybowali udziały płatne na żądanie zatwierdzone niniejszą uchwałą, zwracają bankowi wszystkie swoje udziały lub ich część proporcjonalnie do posiadanych zasobów tych udziałów, a umorzone udziały płatne na żądanie zostają automatycznie unieważnione z dniem ich umorzenia, przy czym statutowy kapitał akcyjny banku jest odpowiednio obniżany bez konieczności podejmowania dodatkowej uchwały przez Radę Gubernatorów;

h) na dorocznym spotkaniu w 2015 r. Rada Gubernatorów podejmuje decyzję w sprawie drugiej uchwały większością łącznych praw głosu członków głosujących.

4. Wejście w życie i pozostałe postanowienia

a) Do celów niniejszej uchwały datą wejścia w życie podwyższenia kapitału jest dzień 30 kwietnia 2011 r. lub dzień wcześniejszy, bądź też późniejszy dzień określony ewentualnie przez Zarząd, jednak najpóźniej dzień 31 grudnia 2011 r., w którym to dniu złożone zostały spełniające wymogi banku dokumenty zgodnie z ust. 2 lit. b) niniejszej uchwały, przewidujące subskrypcję łącznej liczby co najmniej 450 000(3) udziałów płatnych na żądanie.

b) Z zastrzeżeniem postanowień niniejszej uchwały postanowienia Umowy stosuje się odpowiednio do udziałów płatnych na żądanie zatwierdzonych niniejszą uchwałą oraz dokonanych na mocy niniejszej uchwały subskrypcji, tak jakby udziały te stanowiły część początkowego kapitału akcyjnego banku, a subskrypcje i płatności stanowiły początkowe subskrypcje i płatności w odniesieniu do tego kapitału.

(Przyjęto dnia 14 maja 2010 r.)

______

(1) Po podwyższeniu kapitału wpłaconego statutowy kapitał akcyjny banku wyniesie 21 mld EUR. Podwyższenie kapitału o 9 mld EUR oznacza zwiększenie statutowego kapitału o 42,857 %, w związku z tym każdy udziałowiec będzie z dniem zatwierdzenia podwyższenia kapitału uprawniony do subskrybowania maksymalnie 42,857 % swojego obecnego udziału w kapitale banku, tak by utrzymać aktualną strukturę własnościową.

(2) Kwota niewykorzystanego kapitału płatnego na żądanie wynosiłaby zero przy użyciu uzgodnionego wzoru, gdyby wartość aktywów operacyjnych banku wynosiła co najmniej 87 % wartości nienaruszonego subskrybowanego kapitału, rezerw i nadwyżek.

(3) Co odpowiada 50 % liczby nowo zatwierdzonych udziałów płatnych na żądanie.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 26.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024