Decyzja 2011/744/UE (EBC/2011/17) w sprawie realizacji drugiego programu zakupu zabezpieczonych obligacji

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 3 listopada 2011 r.
w sprawie realizacji drugiego programu zakupu zabezpieczonych obligacji

(EBC/2011/17)

(2011/744/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 16 listopada 2011 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 12 ust. 1 akapit drugi w związku z art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, a także art. 18 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC") Europejski Bank Centralny (EBC) oraz krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), mogą dokonywać operacji na rynkach finansowych m.in. w formie transakcji bezwarunkowego kupna i sprzedaży instrumentów rynkowych.

(2) W dniu 7 maja 2009 r., a następnie w dniu 4 czerwca i 18 czerwca 2009 r. Rada Prezesów zdecydowała, iż w związku z panującymi wówczas na rynku nadzwyczajnymi okolicznościami należy rozpocząć realizację programu zakupu zabezpieczonych obligacji (zwanego dalej "programem"), z nominalną kwotą docelową w wysokości 60 miliardów EUR zgodnie z decyzją EBC/2009/16 z dnia 2 lipca 2009 r. w sprawie realizacji programu zakupu zabezpieczonych obligacji(1). W ramach programu KBC oraz - w wyjątkowych przypadkach - EBC mogły, w bezpośrednim kontakcie z kontrahentami oraz stosownie do przydzielonych im udziałów, dokonywać transakcji bezwarunkowego zakupu kwalifikowanych zabezpieczonych obligacji od kwalifikowanych kontrahentów. Z uwagi na potrzeby związane z polityką pieniężną Eurosystemu oraz cele zakupów zabezpieczonych obligacji program został zaprojektowany jako środek tymczasowy na okres dwunastu miesięcy i wygasł dnia 30 czerwca 2010 r.

(3) Rada Prezesów zdecydowała o rozpoczęciu drugiego programu zakupu zabezpieczonych obligacji (zwanego dalej "drugim programem"). Banki centralne Eurosystemu zamierzają realizować drugi program stopniowo, z uwzględnieniem sytuacji panującej na rynku oraz potrzeb związanych z polityką pieniężną Eurosystemu. Cele drugiego programu polegają na przyczynieniu się do: a) złagodzenia warunków finansowania dla instytucji kredytowych i przedsiębiorstw; oraz b) zachęcenia instytucji kredytowych do podtrzymania, a następnie zwiększania akcji kredytowej na rzecz klientów.

(4) W ramach wspólnej polityki pieniężnej transakcje bezwarunkowego zakupu kwalifikowanych zabezpieczonych obligacji w ramach drugiego programu powinny być realizowane przez banki centralne Eurosystemu w sposób jednolity, zgodnie z postanowieniami niniejszej decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wprowadzenie i zakres programu obejmującego transakcje bezwarunkowego zakupu zabezpieczonych obligacji

Eurosystem wprowadza drugi program, w ramach którego banki centralne Eurosystemu będą dokonywały transakcji zakupu kwalifikowanych zabezpieczonych obligacji, z nominalną kwotą docelową w wysokości 40 miliardów EUR. W ramach drugiego programu banki centralne Eurosystemu mogą dokonywać transakcji zakupu kwalifikowanych zabezpieczonych obligacji od kwalifikowanych kontrahentów na rynku pierwotnym i wtórnym zgodnie z kryteriami kwalifikacji określonymi w niniejszej decyzji. Do transakcji bezwarunkowego zakupu zabezpieczonych obligacji realizowanych w ramach drugiego programu przez banki centralne Eurosystemu nie mają zastosowania postanowienia wytycznych EBC/2000/7 z dnia 31 sierpnia 2000 r. w sprawie instrumentów i procedur polityki pieniężnej Eurosystemu(2).

Artykuł  2

Kryteria kwalifikacji zabezpieczonych obligacji

Zabezpieczone obligacje, które: a) są aktywami kwalifikowanymi na potrzeby operacji polityki pieniężnej zgodnie z postanowieniami wytycznych EBC/2000/7; b) są denominowane w euro; oraz c) są utrzymywane i rozliczane w strefie euro - kwalifikują się na potrzeby transakcji bezwarunkowego zakupu realizowanych w ramach drugiego programu, o ile spełniają następujące wymogi dodatkowe:

1.
Są: a) obligacjami zabezpieczonymi wyemitowanymi zgodnie z kryteriami określonymi w art. 52 ust. 4 dyrektywy 2009/65/W(3) (zwanymi dalej "obligacjami zabezpieczonymi zgodnymi z dyrektywą UCITS"); lub b) strukturyzowanymi zabezpieczonymi obligacjami posiadającymi podobne środki zabezpieczające jak obligacje zabezpieczone zgodne z dyrektywą UCITS, zgodnie z pkt 6.2.3 załącznika I do wytycznych EBC/2000/7.
2.
Minimalna wielkość każdej emisji zabezpieczonych obligacji wynosi 300 milionów EUR.
3.
Minimalnym ratingiem emisji zabezpieczonych obligacji jest rating "BBB-" lub jego odpowiednik, przyznany przez co najmniej jedną z wiodących agencji ratingowych.
4.
Emisje zabezpieczonych obligacji podlegają przepisom regulującym zabezpieczone obligacje obowiązującym w państwie członkowskim należącym do strefy euro. W przypadku strukturyzowanych zabezpieczonych obligacji prawem właściwym dla dokumentacji zabezpieczonych obligacji jest prawo państwa członkowskiego należącego do strefy euro.
5.
Dla emisji zabezpieczonych obligacji maksymalny okres pozostający do zapadalności w momencie zakupu papieru wartościowego wynosi 10,5 roku.
Artykuł  3

Kwalifikowani kontrahenci

Kwalifikowanymi kontrahentami na potrzeby drugiego programu są: a) krajowi kontrahenci uczestniczący w operacjach polityki pieniężnej Eurosystemu zgodnie z definicją określoną w punkcie 2.1 załącznika I do wytycznych EBC/2000/7; oraz b) inni kontrahenci wykorzystywani przez banki centralne Eurosystemu do inwestowania portfeli inwestycyjnych denominowanych w euro.

Artykuł  4

Przepisy końcowe

1.
Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu na stronie internetowej EBC.
2.
Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 października 2012 r.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 3 listopada 2011 r.

Mario DRAGHI
Prezes EBC
______

(1) Dz.U. L 175 z 4.7.2009, s. 18.

(2) Dz.U. L 310 z 11.12.2000, s. 1.

(3)Dyrektywa 2009/65/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 26.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024