uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności(1), w szczególności jego art. 10 i art. 30 ust. 2, 3 i 5,
(1) Załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 przewiduje ustanowienie unijnych wykazów dopuszczonych dodatków do żywności oraz warunków ich stosowania w dodatkach do żywności (część 1 i 2), w enzymach spożywczych (część 3), w środkach aromatyzujących (część 4) oraz w składnikach odżywczych lub ich kategoriach (część 5), do których dodatki do żywności mogą być dodawane zgodnie z art. 4 ust. 4 przedmiotowego rozporządzenia. Wspomniane dodatki do żywności są stosowane w celu uzyskania funkcji technologicznej w dodatkach do żywności, enzymach, środkach aromatyzujących lub składnikach odżywczych.
(2) Dodatki do żywności wymienione w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 mogą być przyporządkowane do jednego z rodzajów pełnionej funkcji określonych w załączniku I w oparciu o podstawową funkcję technologiczną danego dodatku do żywności. Jednakże zgodnie z art. 9 przedmiotowego rozporządzenia przyporządkowanie danego dodatku do żywności do odpowiedniego rodzaju pełnionej funkcji nie powinno wykluczać jego stosowania w kilku funkcjach.
(3) Dodatki do żywności pełniące funkcję nośników do stosowania w dodatkach do żywności, dopuszczone dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady nr 95/2/WE z dnia 20 lutego 1995 r. w sprawie dodatków do żywności innych niż barwniki i substancje słodzące(2), jak również warunki ich stosowania, należy umieścić w części 1 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008, gdyż ich zgodność z ogólnymi warunkami włączania dodatków do żywności do wykazów unijnych i stosowania dodatków do żywności, a zwłaszcza z art. 6 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia, została poddana przeglądowi.
(4) Dodatki do żywności wymienione w dyrektywie 95/2/WE jako dozwolone nośniki i rozpuszczalniki, pełniące funkcję dodatku do żywności innego niż nośnik, należy umieścić w części 2 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 z uwzględnieniem takich samych warunków stosowania. Inne dodatki do żywności, pełniące funkcję inną niż nośniki, również należy umieścić w omawianym wykazie.
(5) Dodatki do żywności i nośniki dopuszczone do stosowania w enzymach spożywczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1332/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie enzymów(3) i warunki ich stosowania należy umieścić w części 3 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008.
(6) Dodatki do żywności dopuszczone zgodnie z dyrektywą 95/2/WE do stosowania w środkach aromatyzujących, jak również warunki ich stosowania, należy umieścić w części 4 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008, gdyż ich zgodność z art. 6 przedmiotowego rozporządzenia została poddana przeglądowi.
(7) Dodatki do żywności i nośniki dopuszczone do stosowania w składnikach odżywczych określonych w rozporządzeniu (WE) nr 1925/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie dodawania do żywności witamin i składników mineralnych oraz niektórych innych substancji(4), jak również w dyrektywie 2002/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do suplementów żywnościowych(5), dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/39/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego(6) oraz w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 953/2009 z dnia 13 października 2009 r. w sprawie substancji, które mogą być dodawane w szczególnych celach odżywczych do środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego(7), jak również warunki ich stosowania, należy umieścić w części 5 sekcji A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008. Inne dodatki do żywności, pełniące funkcję inną niż nośniki, również należy umieścić w tym wykazie z uwagi na potrzebę technologiczną, której nie przewidziano w czasie przyjmowania rozporządzenia (WE) nr 1333/2008.
(8) Dodatki do żywności, wymienione w dyrektywie 95/2/WE jako dodatki do żywności dozwolone w żywności dla niemowląt i małych dzieci, pełniące funkcję dodatku do żywności w składnikach odżywczych, należy umieścić z uwzględnieniem takich samych warunków stosowania w części 5 sekcji B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008. Wykaz ten należy uzupełnić z uwzględnieniem opinii Komitetu Naukowego ds. Żywności w sprawie dodatków w preparatach odżywczych przeznaczonych do stosowania w preparatach do początkowego żywienia niemowląt, preparatach do dalszego żywienia niemowląt oraz w żywności podawanej niemowlętom w czasie odstawiania od piersi z dnia 13 czerwca 1997 r.(8).
(9) Z uwagi na kwestie przejrzystości i spójności należy określić szczególne zasady w zakresie warunków stosowania dodatków do żywności w preparatach dodatków do żywności/enzymów spożywczych/składników odżywczych.
(10) Substancje takie, jak siarczyny, benzoesany, polisorbaty, estry sorbitolu i estry sacharozy należy umieścić w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008; substancje te podlegają badaniom przesiewowym na poziomie 3 zgodnie z opublikowanym w 2001 r. sprawozdaniem Komisji na temat spożycia dodatków do żywności w Unii Europejskiej(9) i budzą obawy związane z wartością dopuszczalnego dziennego spożycia (ADI). Warunki stosowania wspomnianych substancji mogą zostać poddane przeglądowi w następstwie spodziewanej opinii Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności w ramach programu ponownej oceny określonego w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 257/2010(10) ustanawiającym program ponownej oceny dopuszczonych dodatków do żywności, który obejmuje między innymi ocenę spożycia.
(11) Specyfikacje dodatków do żywności wymienionych w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008, dotyczące pochodzenia, kryteriów czystości i innych niezbędnych informacji, zostały określone w dyrektywach Komisji 2008/128/WE z dnia 22 grudnia 2008 r. ustanawiającej szczególne kryteria czystości dotyczące barwników stosowanych w środkach spożywczych(11), 2008/60/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. ustanawiającej szczególne kryteria czystości dotyczące substancji słodzących stosowanych w środkach spożywczych(12) oraz 2008/84/WE z dnia 27 sierpnia 2008 r. ustanawiającej szczególne kryteria czystości dla dodatków do środków spożywczych innych niż barwniki i substancje słodzące(13).
(12) Z uwagi na fakt, że niektóre z preparatów są używane od kilkudziesięciu lat, po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia należy ustanowić dwudziestoczteromiesięczny okres przejściowy, tak by umożliwić podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwo spożywcze dostosowanie się do wymogów określonych w części 2, 3 i 5 sekcji A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 zmienionego niniejszym rozporządzeniem. Po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia należy ustanowić osiemnastomiesięczny okres przejściowy, tak by umożliwić podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwo spożywcze dostosowanie się do wymogów określonych w części 1 i 4 załącznika III zmienionego niniejszym rozporządzeniem.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt, przy czym ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 11 listopada 2011 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 16.
(2) Dz.U. L 61 z 18.3.1995, s. 1.
(3) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 7.
(4) Dz.U. L 404 z 30.12.2006, s. 26.
(5) Dz.U. L 183 z 12.7.2002, s. 51.
(6) Dz.U. L 124 z 20.5.2009, s. 21.
(7) Dz.U. L 269 z 14.10.2009, s. 9.
(8) Opinia Komitetu Naukowego ds. Żywności w sprawie dodatków w preparatach odżywczych przeznaczonych do stosowania w preparatach do początkowego żywienia niemowląt, preparatach do dalszego żywienia niemowląt oraz w żywności podawanej niemowlętom w czasie odstawiania od piersi, Sprawozdania KNŻ (seria 40, 1998 r.).
(9) Sprawozdanie Komisji na temat spożycia dodatków do żywności w Unii Europejskiej COM(2001) 542 wersja ostateczna.
(10) Dz.U. L 80 z 26.3.2010, s. 19.
(11) Dz.U. L 6 z 10.1.2009, s. 20.
(12) Dz.U. L 158 z 18.6.2008, s. 17.
(13) Dz.U. L 253 z 20.9.2008, s. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.295.178 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1130/2011 zmieniające załącznik III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 w sprawie dodatków do żywności poprzez ustanowienie unijnego wykazu dodatków do żywności dopuszczonych do stosowania w dodatkach do żywności, enzymach spożywczych, środkach aromatyzujących i składnikach odżywczych |
| Data aktu: | 11/11/2011 |
| Data ogłoszenia: | 12/11/2011 |
| Data wejścia w życie: | 02/12/2011 |