uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 26 ust. 2 i art. 31 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dnia 20 lipca 2001 r. państwa uczestniczące w konferencji ad hoc przyjęły program działania Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczący zapobiegania handlowi bronią strzelecką i lekką we wszystkich jego aspektach, zwalczania i eliminowania go (zwany dalej "programem działania"). Dnia 8 grudnia 2005 r. Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęło międzynarodowy instrument umożliwiający państwom identyfikowanie i śledzenie, w odpowiednim czasie i w niezawodny sposób, nielegalnej broni strzeleckiej i lekkiej (zwany dalej "międzynarodowym instrumentem umożliwiającym śledzenie"). Zgodnie z oboma tymi instrumentami międzynarodowymi państwa będą odpowiednio współpracować z Organizacją Narodów Zjednoczonych, tak by wesprzeć ich skuteczne wdrożenie.
(2) W 2008 r. na odbywającym się co dwa lata trzecim spotkaniu państw poświęconym realizacji programu działania odnotowano w sprawozdaniu końcowym znaczenie podejścia regionalnego do realizacji programu działania, a co za tym idzie - korzyści ze zwoływania posiedzeń regionalnych sponsorowanych przez zainteresowane państwa oraz organizacje międzynarodowe, regionalne i subregionalne mogące podjąć takie kroki. W sprawozdaniu końcowym zachęcono również państwa, by wsparły i w pełni wykorzystywały obecne mechanizmy wspierające realizację programu działania oraz połączenie zapotrzebowania z zasobami, np. program działania dotyczący systemu wspierania wdrażania.
(3) W dniach 15-16 grudnia 2005 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE zwalczania nielegalnego gromadzenia i obrotu bronią strzelecką i lekką (BSiL) oraz amunicją do niej (zwaną dalej "strategią UE dotyczącą BSiL"). W strategii UE dotyczącej BSiL określono wsparcie programu działania ONZ jako główny priorytet w działaniach podejmowanych na szczeblu międzynarodowym i wezwano do przyjęcia prawnie wiążącego instrumentu międzynarodowego umożliwiającego śledzenie i oznaczanie BSiL i amunicji.
(4) W wyniku przyjęcia międzynarodowego instrumentu umożliwiającego śledzenie Unia Europejska poparła jego pełne wdrożenie przez przyjęcie i wdrożenie wspólnego działania Rady 2008/113/WPZiB z dnia 12 lutego 2008 r. wspierającego międzynarodowy instrument umożliwiający państwom identyfikowanie i śledzenie, w odpowiednim czasie i w niezawodny sposób, nielegalnej broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL)(1). Wdrożenie tego wspólnego działania otrzymało pozytywną ocenę Rady Unii Europejskiej.
(5) Dnia 2 grudnia 2009 r. Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęło rezolucję A/RES/64/50 w sprawie nielegalnego handlu bronią strzelecką i bronią lekką we wszystkich jego aspektach, która zachęca do wszystkich inicjatyw - w tym podejmowanych przez organizacje międzynarodowe, regionalne i subregionalne - zmierzających do skutecznej realizacji programu działania oraz podkreśla, że inicjatywy podejmowane przez społeczność międzynarodową związane z międzynarodową współpracą i pomocą nadal są konieczne i uzupełniają wysiłki wdrożeniowe podejmowane na szczeblu krajowym.
(6) W rezolucji A/RES/64/50 przewidziano również, że odbywające się co dwa lata czwarte spotkanie państw poświęcone realizacji programu działania na szczeblu krajowym, regionalnym i globalnym powinno odbyć się w Nowym Jorku w dniach 14-18 czerwca 2010 r. oraz że nie później niż w 2012 r. w Nowym Jorku zostanie zwołana dwutygodniowa konferencja poświęcona przeglądowi postępów osiągniętych w realizacji programu działania.
(7) Dnia 2 grudnia 2009 r. Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęło również rezolucję A/RES/64/51 w sprawie problemów wynikających z gromadzenia nadmiernych zapasów amunicji konwencjonalnej, która zachęca państwa mogące podjąć takie kroki, by przyczyniły się w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych do opracowania technicznych wytycznych w zakresie zarządzania zapasami amunicji konwencjonalnej, tak by pomóc państwom w zwiększaniu ich potencjału zarządzania zapasami krajowymi, zapobiegając zwiększaniu się nadwyżek amunicji konwencjonalnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| C. ASHTON | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 40 z 14.2.2008, s. 16.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.188.37 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2011/428/WPZiB w sprawie wspierania działalności Biura Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Rozbrojenia w celu realizacji programu działania Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczącego zapobiegania handlowi bronią strzelecką i lekką we wszystkich jego aspektach, zwalczania i eliminowania go |
| Data aktu: | 18/07/2011 |
| Data ogłoszenia: | 19/07/2011 |
| Data wejścia w życie: | 18/07/2011 |