Rozporządzenie wykonawcze 562/2011 przyjmujące plan podziału pomiędzy państwa członkowskie środków zapisanych w roku budżetowym 2012 na dostawy żywności pochodzącej z zapasów interwencyjnych do wykorzystania przez osoby najbardziej potrzebujące w Unii Europejskiej oraz wprowadzające odstępstwa od określonych przepisów rozporządzenia (UE) nr 807/2010

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 562/2011
z dnia 10 czerwca 2011 r.
przyjmujące plan podziału pomiędzy państwa członkowskie środków zapisanych w roku budżetowym 2012 na dostawy żywności pochodzącej z zapasów interwencyjnych do wykorzystania przez osoby najbardziej potrzebujące w Unii Europejskiej oraz wprowadzające odstępstwa od określonych przepisów rozporządzenia (UE) nr 807/2010

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku")(1), w szczególności jego art. 43 lit. f) oraz g) w związku z art. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2799/98 z dnia 15 grudnia 1998 r. ustanawiające agromonetarne porozumienia dotyczące euro(2), w szczególności jego art. 3 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 807/2010 z dnia 14 września 2010 r. ustanawiającego szczegółowe zasady dostaw żywności z zapasów interwencyjnych do wykorzystania przez osoby najbardziej poszkodowane w Unii(3) Komisja musi przyjąć plan dystrybucji zasobów, który zostanie sfinansowany ze środków dostępnych w roku budżetowym 2012. Plan ten musi ustanowić w szczególności, w odniesieniu do każdego państwa członkowskiego wdrażającego ten środek, maksymalne środki finansowe dostępne na cele realizacji części planu przypadającej na dane państwo oraz ilość każdego rodzaju produktu, którą można wycofać z zapasów posiadanych przez agencje interwencyjne.

(2) Państwa członkowskie uczestniczące w planie dystrybucji w roku budżetowym 2012 przekazały Komisji niezbędne informacje zgodnie z przepisami art. 1 rozporządzenia (UE) nr 807/2010.

(3) Dokonując podziału środków, należy uwzględnić doświadczenia i stopień wykorzystania przez państwa członkowskie środków przyznanych im w poprzednich latach budżetowych.

(4) Uwzględniając fakt, że w stosunku do poprzedniego roku dostępność zapasów interwencyjnych na potrzeby programu dystrybucji żywności na rzecz osób najbardziej potrzebujących jest znacząco ograniczona, plan roczny na 2012 r. należy przyjąć niezwłocznie po dostarczeniu Komisji przez państwa członkowskie informacji wymaganych na mocy art. 1 rozporządzenia (UE) nr 807/2010. Celem tak szybkiego przyjęcia planu jest zapewnienie państwom członkowskim dodatkowego czasu na przygotowanie realizacji rocznego unijnego planu, tak aby władze krajowe oraz organizacje charytatywne miały możliwość znalezienia alternatywnych źródeł dostaw żywności.

(5) Artykuł 4 rozporządzenia (UE) nr 807/2010 przewiduje, że w przypadku gdy ryż jest niedostępny w zapasach interwencyjnych, Komisja może zezwolić na pobranie zbóż z zapasów interwencyjnych jako zapłatę za dostawę ryżu i produktów na bazie ryżu pozyskanych na rynku. Należy zatem - zważywszy, że obecnie nie ma zapasów interwencyjnych ryżu - zezwolić na pobranie zbóż z zapasów interwencyjnych jako zapłaty za produkty na bazie ryżu pozyskane na rynku.

(6) Artykuł 8 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 807/2010 przewiduje przekazywanie między państwami członkowskimi produktów niedostępnych w zapasach interwencyjnych w tym państwie członkowskim, w którym występuje na nie zapotrzebowanie, w celu wykonania rocznego planu dystrybucji. Należy zatem zezwolić na niezbędne transfery produktów wewnątrz Unii w celu realizacji tego planu w 2012 r. na warunkach określonych w art. 8 rozporządzenia (UE) nr 807/2010.

(7) Ze względu na obecną sytuację rynkową w sektorze zbóż, która charakteryzuje się wysokim poziomem cen rynkowych, oraz w celu zabezpieczenia interesów finansowych Unii, należy podwyższyć kwotę zabezpieczenia, które składa wykonawca dokonujący dostawy zbóż zgodnie z art. 4 ust. 3 i art. 8 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 807/2010.

(8) Do celów realizacji rocznego planu dystrybucji za termin obowiązujący w rozumieniu art. 3 rozporządzenia (WE) nr 2799/98 należy przyjąć datę rozpoczęcia roku budżetowego dla zarządzania zapasami publicznymi.

(9) Zgodnie z art. 2 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 807/2010, przy opracowywaniu rocznego planu dystrybucji Komisja konsultowała się z głównymi organizacjami znającymi problemy osób najbardziej potrzebujących w Unii.

(10) Komitet Zarządzający ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1 1
1.
W 2012 r. dystrybucja żywności do wykorzystania przez osoby najbardziej potrzebujące w Unii na mocy art. 27 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 realizowana jest zgodnie z rocznym planem dystrybucji przedstawionym w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

Środki finansowe dostępne na wykonanie planu na 2012 r. mogą zostać wykorzystane przez państwa członkowskie w granicach określonych w lit. a) załącznika I.

Ilości każdego rodzaju produktu, które należy wycofać z zapasów interwencyjnych, określono w lit. b) wspomnianego załącznika.

Orientacyjne przydziały dla państw członkowskich na zakup produktów żywnościowych na rynku unijnym określono w lit. c) wspomnianego załącznika.

2.
Zezwala się na wykorzystanie zbóż jako zapłaty za produkty na bazie ryżu pozyskane na rynku zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 807/2010.
Artykuł  2 2

Zezwala się na przekazywanie wewnątrz Unii produktów wymienionych w załączniku II do niniejszego rozporządzenia na warunkach określonych w art. 8 rozporządzenia (UE) nr 807/2010. Orientacyjne przydziały środków dla państw członkowskich na zwrot kosztów przekazywania produktów wewnątrz Unii, zgodnie z tym, co przewidziano w rocznym planie dystrybucji, o którym mowa w art. 1, określono w lit. d) załącznika I.

Artykuł  2a 3

W drodze odstępstwa od art. 3 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 807/2010, okres realizacji planu dystrybucji na 2012 r. kończy się w dniu 28 lutego 2013 r.

Artykuł  2b 4

W drodze odstępstwa od art. 3 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 807/2010, w odniesieniu do planu dystrybucji na 2012 r. i w odniesieniu do produktów, które mają być pozyskane na rynku w zastosowaniu art. 2 ust. 3 lit. a) ppkt (iii) oraz (iv) rozporządzenia (UE) nr 807/2010, płatności za produkty, które ma dostarczyć podmiot, muszą być dokonane przed dniem 15 października 2012 r.

Artykuł  2c 5

W odniesieniu do planu dystrybucji na 2012 r. pierwszego zdania akapitu drugiego oraz akapitu trzeciego art. 3 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 807/2010 nie stosuje się, tam gdzie to stosowne, do następujących ilości przechowywanych w zapasach interwencyjnych:

a)
5,46 ton zbóż przechowywanych w Zjednoczonym Królestwie i przydzielonych Bułgarii;
b)
0,651 ton zbóż przechowywanych w Finlandii i przydzielonych Bułgarii;
c)
249,04 ton zbóż przechowywanych we Francji i przydzielonych Francji;
d)
635,325 ton odtłuszczonego mleka w proszku przechowywanego w Estonii i przydzielonego Estonii.
Artykuł  2d 6

W drodze odstępstwa od art. 9 rozporządzenia (UE) nr 807/2010, w odniesieniu do planu dystrybucji na 2012 r. wnioski o dokonanie płatności należy składać do właściwego organu każdego państwa członkowskiego przed dniem 30 września 2012 r. Z wyjątkiem przypadków działania siły wyższej, wnioski złożone po tym terminie nie będą przyjęte.

Wydatki, w granicach określonych w lit. a) załącznika I, będą kwalifikowały się do finansowania przez Unię, wyłącznie jeżeli zostaną zapłacone beneficjentowi przez państwo członkowskie najpóźniej do dnia 15 października 2012 r.

Artykuł  3

Na zasadzie odstępstwa od art. 4 ust. 3 akapit piąty oraz art. 8 ust. 4 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) nr 807/2010, w odniesieniu do planu dystrybucji na 2012 r., przed wycofaniem zbóż w zapasów interwencyjnych, wykonawca dokonujący dostawy składa zabezpieczenie w kwocie 150 EUR za tonę.

Artykuł  4

W celu realizacji rocznego planu dystrybucji, o którym mowa w art. 1 niniejszego rozporządzenia, za datę terminu operacyjnego w rozumieniu art. 3 rozporządzenia (WE) nr 2799/98, przyjmuje się dzień 1 października 2011 r.

Artykuł  4a 7
1.
W celu realizacji rocznego planu dystrybucji, o którym mowa w art. 1 niniejszego rozporządzenia, podmioty wybrane zgodnie z art. 4 ust. 4 i 6 rozporządzenia (UE) nr 807/2010 oraz wyznaczone organizacje, o których mowa w art. 27 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, mogą przedkładać właściwym organom zainteresowanego państwa członkowskiego wnioski o wypłacenie zaliczki na koszty transportu produktów do magazynów wyznaczonych organizacji, o których mowa w art. 27 ust. 7 akapit drugi lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, koszty administracyjne, koszty transportu i koszty przechowywania, o których mowa w wymienionym artykule akapit drugi lit. b). W należycie uzasadnionych przypadkach państwa członkowskie mogą również przewidzieć wypłatę zaliczek na koszty dostawy produktów do podmiotów wybranych zgodnie z art. 4 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 807/2010, pod warunkiem że zgodnie z wymogami danego państwa członkowskiego podmioty te wykażą, że przed dniem 15 października 2012 r.:
a)
podjęły one prawnie wiążące zobowiązania w zakresie realizacji operacji,
b)
dokonały znaczących postępów w zakresie realizacji operacji, oraz
c)
podjęły wszelkie niezbędne środki w celu zagwarantowania, że wdrożenie zostanie zakończone nie później niż dnia 28 lutego 2013 r.
2.
Właściwy organ może wypłacić zaliczkę w wysokości do 100 % kwoty, o którą wystąpiono, z zastrzeżeniem ustanowienia zabezpieczenia w wysokości równej 110 % zaliczki, o której mowa w ust. 1. W przypadku podmiotów wybranych zgodnie z art. 4 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 807/2010 zabezpieczenie, o którym mowa w tym artykule, uznaje się za wystarczające do celów niniejszego artykułu.
3.
Do celów ust. 2 stosuje się rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2012(4).
4.
W przypadku wyznaczonych organizacji, o których mowa w ust. 1, agencja płatnicza może przyjąć pisemne zabezpieczenie od organu publicznego, zgodnie z przepisami stosowanymi w państwach członkowskich, obejmujące kwotę równą wartości procentowej, o której mowa w ust. 2, pod warunkiem że przedmiotowy organ publiczny zobowiązuje się do zapłaty kwoty objętej udzieloną gwarancją w przypadku braku uprawnienia do otrzymania wypłaconej zaliczki. Państwa członkowskie mogą również przewidzieć instrument o skutku równoważnym, zgodnie z przepisami stosowanymi w danym państwie członkowskim, pod warunkiem że będzie on gwarantować zwrot wypłaconej zaliczki w przypadku braku uprawnienia do jej otrzymania.
5.
Nie później niż do dnia 15 stycznia 2013 r. państwa członkowskie powiadamiają Komisję o łącznej wartości zaliczek wypłaconych do dnia 15 października 2012 r. zgodnie z ust. 2, które nie zostały rozliczone i które odnoszą się do operacji, które nie zostały jeszcze zakończone przez beneficjentów końcowych.
Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 czerwca 2011 r.

W imieniu Komisji, za Przewodniczącego,

José Manuel SILVA RODRÍGUEZ

Dyrektor Generalny ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich

______

(1) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.

(2) Dz.U. L 349 z 24.12.1998, s. 1.

(3) Dz.U. L 242 z 15.9.2010, s. 9.

(4) Dz.U. L 92 z 30.3.2012, s. 4.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

  8 ROCZNY PLAN DYSTRYBUCJI NA ROK BUDŻETOWY 2012

a) Łączna kwota środków finansowych w rozbiciu na państwa członkowskie
(w EUR)
Państwo członkowskie Kwota
Belgia 11 710 463
Bułgaria 21 439 346
Republika Czeska 135 972
Estonia 2 359 486
Irlandia 2 594 467
Grecja 21 651 199
Hiszpania 80 401 345
Francja 70 563 823
Włochy 95 641 425
Łotwa 5 558 220
Litwa 7 491 644
Luksemburg 171 704
Węgry 13 715 022
Malta 721 992
Polska 75 296 812
Portugalia 19 332 607
Rumunia 60 689 367
Słowenia 2 533 778
Słowacja 5 098 384
Finlandia 2 892 944
Ogółem 500 000 000

b) Ilości każdego rodzaju produktu, które mają zostać wycofane z zapasów interwencyjnych UE dla celów dystrybucji, w rozbiciu na państwa członkowskie w granicach określonych w lit. a) niniejszego załącznika:

(w tonach)
Państwo członkowskie Zboża Odtłuszczone mleko w proszku
Belgia 1 560,275
Bułgaria 39 150,874
Republika Czeska 450,000
Estonia 635,325
Irlandia 727,900
Grecja 2 682,575
Hiszpania 10 093,975
Francja 249,040 8 858,925
Włochy 12 337,975
Łotwa 870,050
Litwa 1 032,575
Węgry 1 807,425
Malta 1 230,373
Polska 9 662,825
Portugalia 2 524,725
Rumunia 112 527,069
Słowenia 287,750
Słowacja 8 976,092
Finlandia 489,300
Ogółem 162 583,448 53 571,600

c) Orientacyjne przydziały dla państw członkowskich na zakup produktów żywnościowych na rynku unijnym w granicach określonych w lit. a) niniejszego załącznika.

(w EUR)
Państwo członkowskie Kwota
Belgia 8 346 393
Bułgaria 14 004 438
Republika Czeska 70 619
Estonia 1 136 698
Irlandia 1 200 145
Grecja 15 656 380
Hiszpania 57 977 800
Francja 51 172 604
Włochy 68 479 620
Łotwa 3 736 468
Litwa 5 281 095
Luksemburg 161 225
Węgry 9 751 550
Malta 493 784
Polska 54 100 415
Portugalia 13 763 634
Rumunia 39 979 504
Słowenia 1 883 893
Słowacja 3 590 632
Finlandia 1 871 094
Ogółem 352 657 991

d) Orientacyjne przydziały dla państw członkowskich na zwrot kosztów przekazywania produktów wewnątrz Unii w granicach określonych w lit. a) niniejszego załącznika.

(w EUR)
Państwo członkowskie Kwota
Bułgaria 2 300 431
Republika Czeska 12 211
Grecja 126 066
Hiszpania 401 345
Francja 17 915
Włochy 399 005
Łotwa 5 509
Węgry 61 128
Malta 63 361
Polska 205 907
Portugalia 108 700
Rumunia 5 970 071
Słowenia 7 073
Słowacja 305 884
Finlandia 15 394
Ogółem 10 000 000

ZAŁĄCZNIK  II

  9

a) Przekazywanie zbóż wewnątrz Unii dozwolone w ramach planu dystrybucji na rok budżetowy 2012:
Ilość

(w tonach)

Posiadacz Odbiorca
1 33 989,414 Agency for Rural Affairs, Finlandia JItpxaBeH (jioHn '3eMenenne' - Pa3nnamaTenHa areHitna, Bułgaria
2 5 161,460 RPA, Zjednoczone Królestwo JItpxaBeH (jioHn '3eMenenne' - Pa3nnamaTenHa areHitna, Bułgaria
3 450,000 SJV, Szwecja SZIF, Republika Czeska
4 1 230,373 SJV, Szwecja Ministry for Resources and Rural Affairs Paying Agency, Malta
5 16 856,043 BLE, Niemcy Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultură, Rumunia
6 41 360,295 Agency for Rural Affairs, Finlandia Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultură, Rumunia
7 54 310,731 SJV, Szwecja Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultură, Rumunia
8 147,000 FranceAgriMer, Francja Pôdohospodárska platobná agentúra, Słowacja
9 8 829,092 SJV, Szwecja Pôdohospodárska platobná agentúra, Słowacja

b) Przekazywanie odtłuszczonego mleka w proszku wewnątrz Unii dozwolone w ramach planu dystrybucji na rok budżetowy 2012:

Ilość

(w tonach)

Posiadacz Odbiorca
1 2 682,575 BLE, Niemcy OPEKEPE, Grecja
2 330,350 SZIF, Republika Czeska FEGA, Hiszpania
3 6 308,425 OFI, Irlandia FEGA, Hiszpania
4 3 455,200 RPA, Zjednoczone Królestwo FEGA, Hiszpania
5 2 118,875 RPA, Zjednoczone Królestwo FranceAgriMer, Francja
6 7 904,825 BIRB, Belgia AGEA, Włochy
7 1 476,375 OFI, Irlandia AGEA,Włochy
8 2 749,625 Dienst Regelingen Roermond, Niderlandy AGEA, Włochy
9 207,150 SJV, Szwecja AGEA, Włochy
10 870,050 Lietuvos žemės flkio ir maisto produktų rinkos reguliavimo agentūra, Litwa Rural Support Service, Łotwa
11 1 807,425 RPA, Zjednoczone Królestwo Mezógazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal, Węgry
12 3 294,150 BLE, Niemcy ARR, Poland
13 1 675,025 Lietuvos žemės ūkio ir maisto produktų rinkos reguliavimo agentūra, Litwa ARR, Polska
14 4 692,825 RPA, Zjednoczone Królestwo ARR, Polska
15 2 524,275 RPA, Zjednoczone Królestwo IFAP I.P, Portugalia
16 287,750 Dienst Regelingen Roermond, Niderlandy Agencija Republike Slovenije za kmetijske trge in razvoj podeželja, Słowenia
17 489,300 Dienst Regelingen Roermond, Niderlandy Agency for Rural Affairs, Finlandia
1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 208/2012 z dnia 9 marca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.72.32) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 marca 2012 r.
2 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 208/2012 z dnia 9 marca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.72.32) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 marca 2012 r.
3 Art. 2a dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 208/2012 z dnia 9 marca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.72.32) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 marca 2012 r.
4 Art. 2b dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 208/2012 z dnia 9 marca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.72.32) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 marca 2012 r.
5 Art. 2c dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 208/2012 z dnia 9 marca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.72.32) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 marca 2012 r.
6 Art. 2d dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 208/2012 z dnia 9 marca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.72.32) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 marca 2012 r.
7 Art. 4a dodany przez art. 1 rozporządzenia nr 419/2012 z dnia 16 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.130.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2012 r.
8 Załącznik I zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 208/2012 z dnia 9 marca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.72.32) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 marca 2012 r.
9 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 208/2012 z dnia 9 marca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.72.32) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 marca 2012 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 26.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.152.24

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 562/2011 przyjmujące plan podziału pomiędzy państwa członkowskie środków zapisanych w roku budżetowym 2012 na dostawy żywności pochodzącej z zapasów interwencyjnych do wykorzystania przez osoby najbardziej potrzebujące w Unii Europejskiej oraz wprowadzające odstępstwa od określonych przepisów rozporządzenia (UE) nr 807/2010
Data aktu: 10/06/2011
Data ogłoszenia: 11/06/2011
Data wejścia w życie: 14/06/2011