Decyzja 2011/325/UE w sprawie utworzenia podkomitetu "Dialog polityczny, bezpieczeństwo i prawa człowieka"

DECYZJA NR 1/2011 STOWARZYSZENIA ALGIERIA-UE
z dnia 20 maja 2011 r.
w sprawie utworzenia podkomitetu "Dialog polityczny, bezpieczeństwo i prawa człowieka"

(2011/325/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 1 czerwca 2011 r.)

RADA STOWARZYSZENIA ALGIERIA-UE,

uwzględniając Układ eurośródziemnomorski ustanawiający stowarzyszenie między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Algierską Republiką Ludowo-Demokratyczną, z drugiej strony(1) (zwany dalej "układem o stowarzyszeniu"),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Stosunki i współpraca Unii Europejskiej z jej partnerami z południowej części regionu Morza Śródziemnego mogą się rozwijać przy uwzględnieniu kompetencji Unii Europejskiej, jak również specyficznej sytuacji i potrzeb każdego z krajów śródziemnomorskich.

(2) Stosunki Unii Europejskiej z Algierią stają się coraz bardziej ożywione dzięki wprowadzaniu w życie układu o stowarzyszeniu, które wymaga systematycznego monitorowania.

(3) Rada Stowarzyszenia zadecydowała(2) o utworzeniu podkomitetów Komitetu Stowarzyszenia, aby zapewnić właściwe ramy instytucjonalne dla realizacji i umocnienia współpracy.

(4) Poszanowanie zasad demokratycznych, praw człowieka i podstawowych wolności nadaje kierunek polityce wewnętrznej i międzynarodowej stron i jest podstawowym elementem układu o stowarzyszeniu.

(5) Dialog polityczny i utrzymanie bezpieczeństwa stanowią ważne elementy układu o stowarzyszeniu i są omawiane na forum różnych organów przewidzianych w tym układzie.

(6) W ramach dialogu politycznego Algieria i Unia Europejska wyznaczyły sobie ambitne cele, oparte na obustronnym przywiązaniu do wspólnych wartości obejmujących między innymi demokrację, praworządność, ochronę i propagowanie wszystkich praw człowieka, praw obywatelskich, politycznych, gospodarczych, społecznych i kulturalnych, w tym prawa do rozwoju, a także kwestii bezpieczeństwa, w tym zwalczania terroryzmu i przestępczości zorganizowanej we wszystkich formach.

(7) Artykuł 98 układu o stowarzyszeniu przewiduje utworzenie grup roboczych lub organów niezbędnych do wykonywania układu o stowarzyszeniu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Niniejszym przy Komitecie Stowarzyszenia Algieria-UE (zwanym dalej "Komitetem Stowarzyszenia") ustanawia się podkomitet "Dialog polityczny, bezpieczeństwo i prawa człowieka". Jego regulamin wewnętrzny zawarty jest w załączniku.

Podkomitet działa pod zwierzchnictwem Komitetu Stowarzyszenia, któremu przedstawia sprawozdanie po każdym swoim posiedzeniu.

2.
Zagadnienia objęte mandatem podkomitetu mogą być również poruszane podczas spotkań wyższego szczebla w ramach dialogu politycznego między Algierią a Unią Europejską.
3.
W ramach swojego mandatu Komitet Stowarzyszenia proponuje Radzie Stowarzyszenia wszystkie środki niezbędne do zapewnienia właściwego funkcjonowania podkomitetu.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 maja 2011 r.

W imieniu Rady Stowarzyszenia Algieria-UE
M. MEDELCI
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 265 z 10.10.2005, s. 2.

(2)Decyzja nr 3/2007 Rady Stowarzyszenia UE-Algieria (Dz.U. L 330 z 15.12.2007, s. 31).

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN WEWNĘTRZNY PODKOMITETU NR 7 "DIALOG POLITYCZNY, BEZPIECZEŃSTWO I PRAWA CZŁOWIEKA"

1. Skład i przewodniczący

Podkomitet "Dialog polityczny, bezpieczeństwo i prawa człowieka" (zwany dalej "podkomitetem") składa się z przedstawicieli stron układu o stowarzyszeniu. Przewodniczą mu na przemian obie strony na szczeblu wysokich urzędników.

2. Rola

Podkomitet działa pod zwierzchnictwem Komitetu Stowarzyszenia Algieria-UE (zwanego dalej "Komitetem Stowarzyszenia"), któremu przedstawia sprawozdanie po każdym swoim posiedzeniu. Podkomitet nie jest uprawniony do podejmowania decyzji. Może on jednak przedkładać Komitetowi Stowarzyszenia propozycje.

3. Tematy

Podkomitet analizuje przebieg wdrażania układu o stowarzyszeniu Algieria-UE w niżej wymienionych dziedzinach. Podkomitet stanowi główny mechanizm nadzoru na poziomie technicznym w kwestiach dotyczących praw człowieka, demokratyzacji, sprawowania władzy oraz w kwestiach bezpieczeństwa związanych ze współpracą w dziedzinie walki z terroryzmem i przestępczością zorganizowaną. Podkomitet ocenia w szczególności postępy osiągnięte w zakresie zbliżenia prawodawstwa oraz jego wprowadzenia w życie i stosowania, a także analizuje współpracę w dziedzinie administracji publicznej i jej aspekty operacyjne. Ponadto podkomitet ocenia osiągnięte postępy, analizuje wszelkie problemy, jakie mogą pojawić się w wymienionych poniżej dziedzinach, oraz proponuje ewentualne działania:

a) państwo prawa, dobre rządy i demokracja, w szczególności niezależność wymiaru sprawiedliwości, dostęp do niego oraz wsparcie reform w obszarze sprawiedliwości, wymiana doświadczeń oraz szkolenia;

b) kontynuacja ratyfikacji i wprowadzenia w życie konwencji międzynarodowych w dziedzinie praw człowieka i podstawowych wolności, w tym analiza możliwości przystąpienia do protokołów fakultatywnych i konwencji oraz wymiana opinii na temat ewentualnych zastrzeżeń do tych konwencji. Współpraca z procedurami i mechanizmami międzynarodowymi w dziedzinie praw człowieka;

c) zwalczanie kary śmierci i tortur oraz wszystkich form dyskryminacji;

d) prawa dziecka i prawa kobiet;

e) wolność wyrażania opinii oraz rola społeczeństwa obywatelskiego i ochrona obrońców praw człowieka;

f) współpraca w dziedzinie międzynarodowego wymiaru sprawiedliwości, propagowanie procesu demokratyzacji oraz dobre zarządzanie sprawami publicznymi;

g) współpraca w organizacjach wielostronnych w zakresie praw człowieka;

h) walka z terroryzmem i przestępczością zorganizowaną;

i) porozumienie w dziedzinie polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, w szczególności zapobiegania konfliktom, rozbrojenia oraz nierozprzestrzeniania broni masowego rażenia;

j) porozumienie w kwestiach bezpieczeństwa regionalnego i międzynarodowego leżących we wspólnym interesie;

k) wzmocnienie zdolności administracyjnych i operacyjnych odpowiednich instytucji krajowych.

Lista ta nie jest wyczerpująca - inne tematy mogą zostać dodane przez Komitet Stowarzyszenia za zgodą obu stron.

Na posiedzeniu podkomitetu mogą być omawiane zagadnienia z zakresu jednej, kilku lub wszystkich wymienionych powyżej dziedzin.

4. Sekretariat

Urzędnik Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych oraz urzędnik rządu Algierskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej pełnią wspólnie rolę stałych sekretarzy podkomitetu i zajmują się przygotowaniem jego posiedzeń.

Wszystkie komunikaty dotyczące podkomitetu są przekazywane sekretarzom podkomitetu.

5. Posiedzenia

Członkowie podkomitetu spotykają się, gdy wymagają tego okoliczności, co najmniej raz w roku, naprzemiennie w Algierii i w Unii Europejskiej. Posiedzenie może zostać zwołane na podstawie wniosku jednej ze stron, który przekazywany jest przez jej właściwego stałego sekretarza drugiej stronie. Po otrzymaniu wniosku o zwołanie posiedzenia podkomitetu sekretarz drugiej strony udziela odpowiedzi w terminie piętnastu dni roboczych.

W szczególnie pilnych przypadkach posiedzenie podkomitetu może zostać zwołane w trybie pilnym za zgodą obu stron. Wszystkie wnioski o zwołanie posiedzenia muszą być składane na piśmie.

Posiedzenia podkomitetu odbywają się w czasie i w miejscu uzgodnionym przez obie strony.

O zwołaniu posiedzenia informuje każdą ze stron jej stały sekretarz, który działa w porozumieniu z przewodniczącym. Przed każdym posiedzeniem przewodniczący zostaje poinformowany o planowanym składzie delegacji każdej ze stron.

Za porozumieniem obu stron podkomitet może zaprosić ekspertów celem uzyskania konkretnych informacji.

6. Porządek posiedzeń

Wszystkie wnioski o włączenie punktów do porządku posiedzenia podkomitetu są przekazywane stałym sekretarzom podkomitetu. Wstępny porządek każdego posiedzenia jest opracowywany przez przewodniczącego, w porozumieniu z drugą stroną, najpóźniej na dziesięć dni przed rozpoczęciem posiedzenia.

Oficjalne wnioski o włączenie punktów do tymczasowego porządku dziennego są przekazywane sekretarzom najpóźniej piętnaście dni przed rozpoczęciem posiedzenia. Dokumenty muszą zostać dostarczone obu stronom nie później niż na siedem dni przed rozpoczęciem posiedzenia.

Porządek dnia jest przyjmowany przez podkomitet na początku każdego posiedzenia.

7. Protokół

Protokoły są przygotowywane i zatwierdzane przez obu stałych sekretarzy po zakończeniu każdego posiedzenia. Kopia protokołu, zawierająca ewentualne propozycje i sugestie podkomitetu, jest przekazywana przez stałych sekretarzy podkomitetu sekretarzom oraz przewodniczącemu Komitetu Stowarzyszenia.

8. Jawność

O ile nie zadecydowano inaczej, posiedzenia podkomitetu są niejawne, a wyniki prac nie są podawane do wiadomości publicznej.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 26.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024