uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 15,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dnia 23 grudnia 2006 r. Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęła rezolucję nr 1737 (2006) ("rezolucja RB ONZ 1737 (2006)"), w której wzywa Iran do niezwłocznego wstrzymania niektórych działań wrażliwych z punktu widzenia rozprzestrzeniania materiałów jądrowych oraz w której wprowadza pewne środki ograniczające wobec Iranu.
(2) Dnia 22 stycznia 2007 r. Rada Unii Europejskiej z zadowoleniem przyjęła środki zawarte w rezolucji RB ONZ 1737 (2006) i wezwała wszystkie kraje do ich pełnego i niezwłocznego wdrożenia.
(3) Rezolucja RB ONZ 1737 (2006) zakazuje bezpośredniego lub pośredniego dostarczania, sprzedawania lub przekazywania Iranowi produktów, materiałów, sprzętu, towarów i technologii, które mogłyby wesprzeć działania Iranu związane ze wzbogacaniem, utylizacją czy ciężką wodą lub opracowywanie systemów przenoszenia broni jądrowej. Te produkty, materiały, sprzęt, towary i technologie są wymienione w wykazach grupy dostawców jądrowych (NSG) i reżimu kontroli technologii rakietowych (MTCR).
(4) Rezolucja RB ONZ 1737 (2006) zakazuje również świadczenia pomocy technicznej, prowadzenia szkoleń technicznych, dostarczania pomocy finansowej, dokonywania inwestycji, świadczenia usług pośrednictwa lub innych usług związanych z produktami objętymi zakazem wywozu. Rada uważa za właściwe rozszerzenie tego zakazu na wszystkie produkty wymienione w wykazach grupy dostawców jądrowych i reżimu kontroli technologii rakietowych i uważa, że zakazy te powinny również obejmować finansowanie.
(5) Rezolucja RB ONZ 1737 (2006) przewiduje, że powinno się również zakazać wywozu niektórych innych produktów w przypadku stwierdzenia, że mogłyby one wesprzeć działania związane ze wzbogacaniem, utylizacją czy ciężką wodą lub opracowywanie systemów przenoszenia broni jądrowej lub wesprzeć prowadzenie działań, co do których MAEA wyraziła zaniepokojenie; wywóz takich produktów powinien zatem wymagać zezwolenia właściwych organów państw członkowskich.
(6) Rezolucja RB ONZ 1737 (2006) zakazuje również nabywania od Iranu produktów objętych wyżej wymienionym zakazem wywozu.
(7) Rezolucja RB ONZ 1737 (2006) wzywa państwa członkowskie do zachowania czujności wobec wjazdu na ich terytorium lub przejazdu przez nie osób zaangażowanych w działania Iranu wrażliwe z punktu widzenia rozprzestrzeniania materiałów jądrowych lub zaangażowanych w opracowywanie systemów przenoszenia broni jądrowej, a także osób bezpośrednio związanych z takimi działaniami lub udzielających im wsparcia, wskazanych w rezolucji RB ONZ 1737 (2006) oraz dodatkowych osób wskazanych przez Radę Bezpieczeństwa lub komitet ustanowiony na mocy pkt 18 rezolucji RB ONZ 1737 (2006) ("komitet").
(8) Zgodnie z konkluzjami Rady z dnia 22 stycznia 2007 r. i z celami rezolucji RB ONZ 1737 (2006) ograniczenia dotyczące wjazdu należy stosować wobec osób wskazanych przez Radę Bezpieczeństwa lub komitet oraz wobec dodatkowych osób na podstawie tych samych kryteriów co kryteria stosowane przez Radę Bezpieczeństwa lub komitet w celu określenia zainteresowanych osób.
(9) Ponadto rezolucja RB ONZ 1737 (2006) nakazuje zamrożenie funduszy, innych aktywów finansowych i zasobów gospodarczych, których właścicielami są osoby lub podmioty - lub posiadanych, przechowywanych lub kontrolowanych, bezpośrednio lub pośrednio, przez osoby lub podmioty - wskazane przez Radę Bezpieczeństwa ONZ lub przez komitet jako zaangażowane w działania Iranu wrażliwe z punktu widzenia rozprzestrzeniania materiałów jądrowych lub w opracowywanie systemów przenoszenia broni jądrowej, a także osoby bezpośrednio związane z takimi działaniami lub udzielające im wsparcia, lub przez osoby lub podmioty działające w ich imieniu lub pod ich kierunkiem, lub przez podmioty będące ich własnością lub przez nie kontrolowane, także w nielegalny sposób; rezolucja ta wprowadza także obowiązek nieudostępniania tym osobom lub podmiotom lub na rzecz tych osób lub podmiotów jakichkolwiek funduszy, aktywów finansowych lub zasobów gospodarczych.
(10) Zgodnie z konkluzjami Rady z dnia 22 stycznia 2007 r. oraz aby osiągnąć cele rezolucji RB ONZ 1737 (2006) środki ograniczające, o których mowa w motywie 9, powinny również mieć zastosowanie wobec dodatkowych osób i podmiotów określonych przez Radę na podstawie tych samych kryteriów, co kryteria stosowane przez Radę Bezpieczeństwa lub komitet, w celu określenia osób lub podmiotów, o których mowa.
(11) Rezolucja RB ONZ 1737 (2006) wzywa państwa członkowskie do zachowania czujności i zapobiegania specjalistycznemu kształceniu lub szkoleniu obywateli Iranu w dziedzinach, które mogą wesprzeć wrażliwe z punktu widzenia rozprzestrzeniania materiałów jądrowych działania Iranu lub opracowywanie systemów przenoszenia broni jądrowej.
(12) Działanie ze strony Wspólnoty jest niezbędne w celu zastosowania określonych środków,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE STANOWISKO:
| W imieniu Rady | |
| P. STEINBRÜCK | |
| Przewodniczący |
ZAŁĄCZNIKI
- dodany przez art. 1 pkt 2 wspólnego stanowiska nr 2007/246/WPZiB z dnia 23 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.106.67) zmieniającego nin. wspólne stanowisko z dniem 23 kwietnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 wspólnego stanowiska z dnia 7 sierpnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.213.58) zmieniającego nin. wspólne stanowisko z dniem 7 sierpnia 2008 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 3 wspólnego stanowiska nr 2007/246/WPZiB z dnia 23 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.106.67) zmieniającegonin. wspólne stanowisko z dniem 23 kwietnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 wspólne stanowisko z dnia 7 sierpnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.213.58) zmieniającej nin. wspólne stanowisko z dniem 7 sierpnia 2008 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 3 wspólnego stanowiska nr 2007/246/WPZiB z dnia 23 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.106.67) zmieniającegonin. wspólne stanowisko z dniem 23 kwietnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 wspólnegostanowiskanr 2008/479/WPZiB z dnia 23 czerwca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.163.43) zmieniającegonin. wspólne stanowisko z dniem 23 czerwca 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 wspólnego stanowiska z dnia 7 sierpnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.213.58) zmieniającego nin. wspólne stanowisko z dniem 7 sierpnia 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2009/840/WPZiB z dnia 17 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.303.64) zmieniającej nin. wspólne stanowisko z dniem 17 listopada 2009 r.
-dodany przez art. 1 pkt 10 wspólnego stanowiska z dnia 7 sierpnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.213.58) zmieniającego nin. wspólne stanowisko z dniem 7 sierpnia 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2008/842/WPZiB z dnia 10 listopada 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.300.46) zmieniającej nin. wspólne stanowisko z dniem 10 listopada 2008 r.
-dodany przez art. 1 pkt 10 wspólnego stanowiska z dnia 7 sierpnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.213.58) zmieniającego nin. wspólne stanowisko z dniem 7 sierpnia 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2008/842/WPZiB z dnia 10 listopada 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.300.46) zmieniającej nin. wspólne stanowisko z dniem 10 listopada 2008 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.61.49 |
| Rodzaj: | Wspólne stanowisko |
| Tytuł: | Wspólne stanowisko 2007/140/WPZiB w sprawie środków ograniczających wobec Iranu |
| Data aktu: | 27/02/2007 |
| Data ogłoszenia: | 28/02/2007 |
| Data wejścia w życie: | 27/02/2007 |