Rozporządzenie 102/2007 przyjmujące specyfikacje modułu ad hoc dla 2008 r. dotyczącego sytuacji migrantów i ich bezpośrednich potomków na rynku pracy, przewidzianego rozporządzeniem Rady (WE) nr 577/98, oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 430/2005

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 102/2007
z dnia 2 lutego 2007 r.
przyjmujące specyfikacje modułu ad hoc dla 2008 r. dotyczącego sytuacji migrantów i ich bezpośrednich potomków na rynku pracy, przewidzianego rozporządzeniem Rady (WE) nr 577/98, oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 430/2005
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 z dnia 9 marca 1998 r. w sprawie organizacji badania prób losowych dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie(1), w szczególności jego art. 4 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Podczas posiedzenia w Salonikach w czerwcu 2003 r. Rada Europejska uznała, że udana integracja migrantów przyczynia się do spójności społecznej i dobrobytu gospodarczego, a także pomaga w rozwiązywaniu problemów demograficznych i gospodarczych stojących obecnie przed Unią Europejską; w związku z tym Rada Europejska zaapelowała o dalszy postęp w tym względzie. Wezwała również jasno do sporządzenia rzetelnej i obiektywnej analizy tych zagadnień, służącej rozwojowi i promowaniu inicjatyw politycznych na rzecz lepszego zarządzania migracjami w Europie. Konieczność istnienia efektywnej polityki w dziedzinie integracji zaakcentowano ponownie w programie haskim, przyjętym przez Radę Europejską podczas posiedzenia w Brukseli w listopadzie 2004 r.

(2) Jak podkreślono w pierwszym corocznym sprawozdaniu Komisji na temat migracji i integracji(2), niedostępność zatrudnienia uznano za najpoważniejszą przeszkodę utrudniającą integrację; problem ten stanowi przez to najistotniejszy priorytet polityki poszczególnych państw członkowskich w dziedzinie integracji.

(3) W związku z tym zachodzi potrzeba stworzenia kompleksowego zbioru porównywalnych danych dotyczących sytuacji migrantów i ich bezpośrednich potomków na rynku pracy, co posłużyłoby monitorowaniu postępu w realizacji wspólnych celów europejskiej strategii zatrudnienia oraz procesu integracji społecznej.

(4) Wniosek Komisji dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej program wspólnotowy na rzecz zatrudnienia i solidarności społecznej - PROGRESS(3) przewiduje w sekcji 1 pt. "Zatrudnienie" finansowanie odpowiednich działań, w tym działań statystycznych. Niniejsze rozporządzenie ma na celu wykonanie tych działań.

(5) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 384/2005 z dnia 7 marca 2005 r. zatwierdzające program modułów ad hoc, obejmujący lata 2007-2009, w odniesieniu do badania prób losowych dotyczącego siły roboczej przewidzianego rozporządzeniem Rady (WE) nr 577/98(4), zawiera już moduł ad hoc w sprawie sytuacji migrantów i ich bezpośrednich potomków na rynku pracy. Listę zmiennych dla tego modułu należy zdefiniować do grudnia 2006 r.

(6) Rozporządzenie (WE) nr 384/2005 stanowi również, że wdrożenie modułu dla 2008 r. będzie zależeć od wyników analiz wykonalności, które mają być przeprowadzone przed końcem 2005 r. Eurostat przedstawił wyniki tych analiz wykonalności na posiedzeniu dyrektorów ds. statystyk społecznych z państw członkowskich we wrześniu 2005 r. Stwierdzono, że państwa członkowskie i Eurostat powinny kontynuować przygotowanie modułu na 2008 r.

(7) Ze względu na dążenie do rzetelności i jakości danych, które należy przedstawić, niektóre zmienne opisane w załączniku do niniejszego rozporządzenia powinny mieć charakter opcjonalny dla państw członkowskich o niewielkiej próbie migrantów.

(8) Konieczna jest zmiana kolumn 19/20 załącznika II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 430/2005 z dnia 15 marca 2005 r. wykonującego rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 w sprawie organizacji badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej na terenie Wspólnoty w odniesieniu do kodyfikacji, którą należy stosować w celu przesyłania danych, począwszy od 2006 r., i wykorzystania prób cząstkowych do gromadzenia danych dotyczących zmiennych strukturalnych(5), w celu zwiększenia przydatności analizy sytuacji migrantów na rynku pracy poprzez uzyskanie informacji o roku przybycia do kraju przyjmującego oraz o wieku w momencie przybycia, jako że są to nadal dwie zmienne wyjaśniające o kluczowym znaczeniu dla analizy procesu integracji na rynku pracy.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Szczegółową listę zmiennych podlegających gromadzeniu w 2008 r. w ramach modułu ad hoc dotyczącego sytuacji migrantów i ich bezpośrednich potomków na rynku pracy określa załącznik.

Artykuł  2 1

Dla Bułgarii, Republiki Czeskiej, Danii, Estonii, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Rumunii, Słowenii, Słowacji i Finlandii kolumny 213, 214, 215, 216, 217, 218 i 219 załącznika mają charakter nieobowiązkowy.

Artykuł  3

W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 430/2005 kolumny 19/20 otrzymują brzmienie:

"YEARESID

19/20

ROCZNIE

Liczba lat stałego zamieszkania w tym kraju

Wszyscy"

00

Urodzony(-a) w tym kraju

01-99

Liczba lat stałego zamieszkania w tym kraju

Puste

Brak odpowiedzi

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 2 lutego 2007 r.

W imieniu Komisji
Joaquín ALMUNIA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 77 z 14.3.1998, str. 3. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2257/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 336 z 23.12.2003, str. 6).

(2) COM(2004) 508.

(3) COM(2004) 488.

(4) Dz.U. L 61 z 8.3.2005, str. 23. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 341/2006 (Dz.U. L 55 z 25.2.2006, str. 9).

(5) Dz.U. L 71 z 17.3.2005, str. 36.

ZAŁĄCZNIK

BADANIE SIŁY ROBOCZEJ

Specyfikacje modułu ad hoc na 2008 r. dotyczącego sytuacji migrantów i ich bezpośrednich potomków na rynku pracy

1. Zainteresowane państwa członkowskie i regiony: wszystkie.

2. Zmienne są kodowane w następujący sposób:

Numerowanie zmiennych występujących w badaniu siły roboczej w kolumnie "Filtr" (C11/14, C17/18, C19/20, C24, C99, C116, C162/165 i C170/171) odnosi się do załącznika II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 430/2005.

W kolumnach 207/208 i 209/210 stosuje się takie samo kodowanie, jak w kolumnach 17/18, 21/22, 39/40 i 150/151 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 430/2005.

Kolumna Kod Opis Filtr
203/206 Rok uzyskania obywatelstwa Wszyscy w wieku 15-74 lat i C17/18 = C170/171
4 cyfry
9996 Rok nieznany, ale osoba uzyskała obywatelstwo
9997 Osoba była obywatelem w chwili urodzenia
9998 Osoba jest obywatelem od czasu utworzenia kraju/zmiany granic
9999 Nie dotyczy (osoba ma poniżej 15 lat lub powyżej 74 lat lub (osoba jest w wieku 15-74 lat i C17/18 ≠ C170/171))
Puste Brak odpowiedzi
207/208 Kraj urodzenia ojca

(dla Niemiec: obywatelstwo/dawne obywatelstwo ojca, jeśli w tygodniu odniesienia miał on obywatelstwo niemieckie)

Każda osoba w wieku

15-74 lat

Kody - patrz: klasyfikacja krajów ISO
98 Kraj nieznany, ale ojciec urodzony za granicą
99 Nie dotyczy (osoba ma poniżej 15 lat lub powyżej 74 lat)
Puste Brak odpowiedzi
209/210 Kraj urodzenia matki

(dla Niemiec: obywatelstwo/dawne obywatelstwo matki, jeśli w tygodniu odniesienia miała ona obywatelstwo niemieckie)

Każda osoba w wieku

15-74 lat

Kody - patrz: klasyfikacja krajów ISO
98 Kraj nieznany, ale matka urodzona za granicą
99 Nie dotyczy (osoba ma poniżej 15 lat lub powyżej 74 lat)
Puste Brak odpowiedzi
211/212 Łączna liczba lat stałego zamieszkania w kraju przyjmującym Każda osoba w wieku

15-74 lat i C19/20 ≠ 00

01-98 2 cyfry
99 Nie dotyczy (osoba ma poniżej 15 lat lub powyżej 74 lat lub (osoba jest w wieku 15-74 lat i C19/20 = 00))
Puste Brak odpowiedzi
213 Główne powody ostatniej migracji podane przez osobę Każda osoba w wieku 15-74
1 Zatrudnienie, przeniesienie wewnątrz przedsiębiorstwa lat i C19/20 ≠ 00 oraz
2 Zatrudnienie, pracę znaleziono przed migracją, inaczej niż w kodzie 1 (C162/165 - C11/14 - C19/20) ≥ 15
3 Zatrudnienie, osoba nie znalazła pracy przed migracją
4 Studia
5 Ochrona międzynarodowa
6 Towarzyszenie rodzinie/połączenie rodziny
7 Utworzenie rodziny
8 Inne
9 Nie dotyczy (osoba ma poniżej 15 lat lub powyżej 74 lat lub (osoba w wieku 15-74 lat i C19/20 = 00) lub (osoba w wieku 15-74 lat i C19/20 ≠ 00 i (C162/165 - C11/14 - C19/20) < 15))
Puste Brak odpowiedzi
214 Czy obecne zezwolenie na pobyt/wiza/zaświadczenie ma ograniczony termin ważności (nieobowiązkowe dla Francji) Każda osoba w wieku 15-74 lat i C17/18 ≠
0 Tak, krótszy niż rok C170/171
1-5 Tak, liczba lat
6 Tak, ograniczony termin ważności dłuższy niż 5 lat
7 Tak, ale nie znam terminu
8 Nie
9 Nie dotyczy (osoba ma poniżej 15 lat lub powyżej 74 lat lub (osoba jest w wieku 15-74 lat i C17/18 = C170/171))
Puste Brak odpowiedzi
215 Czy obecny prawny dostęp do rynku pracy jest ograniczony Każda osoba w wieku
1 Tak, dostęp tylko do zatrudnienia przez konkretnych pracodawców/ w konkretnych sektorach/w konkretnych zawodach 15-74 lat i C17/18 ≠ C170/171 oraz (C24 = 1, 2
2 Tak, dostęp tylko do samozatrudnienia lub C99 = 1, 2, 4 lub
3 Tak, dostęp wykluczający samozatrudnienie (C99 = 3 i C116 = 1))
4 Tak, połączenie 1 i 2
5 Tak, połączenie 1 i 3
6 Tak, inne prawne ograniczenia
7 Nie
8 Nie wiem
9 Nie dotyczy (osoba ma poniżej 15 lat lub powyżej 74 lat lub (osoba w wieku 15-74 lat i C17/18 = C170/171) lub (osoba w wieku 15-74 lat i C17/18 ≠ C170/171 i C116 = 2, puste))
Puste Brak odpowiedzi
216 Wykorzystanie odpowiednich usług dla sprawdzenia, jakiemu stopniowi odpowiadają w systemie kraju przyjmującego najwyższe posiadane kwalifikacje Każda osoba w wieku

15-74 lat i C19/20 ≠ 00 oraz (C24 = 1,2 lub C99 =

1 Tak, ustalono odpowiednik kwalifikacji 1, 2, 4 lub (C99 = 3 i
2 Tak, ale nie ustalono odpowiednika kwalifikacji lub procedura nie jest jeszcze zakończona C116 = 1))
3 Nie, nie było potrzeby, ponieważ najwyższe posiadane kwalifikacje uzyskano w kraju przyjmującym
4 Nie, nie ma potrzeby z powodów innych niż kod 3
5 Nie, z innych powodów
9 Nie dotyczy (osoba ma poniżej 15 lat lub powyżej 74 lat lub (osoba w wieku 15-74 lat i C19/20 = 00) lub (osoba w wieku 15-74 lat i C19/20 ≠ 00 i C116 = 2, puste))
Puste Brak odpowiedzi
217 Potrzeba poprawy znajomości języka kraju przyjmującego w celu otrzymania odpowiedniej pracy Każda osoba w wieku

15-74 lat i C19/20 ≠ 00

1 Tak oraz (C24 = 1, 2 lub C99
2 Nie = 1, 2, 4 lub (C99 = 3 i
9 Nie dotyczy (osoba ma poniżej 15 lat lub powyżej 74 lat lub (osoba w wieku 15-74 lat i C19/20 = 00) lub (osoba w wieku 15-74 lat i C19/20 ≠ 00 i C116 = 2, puste)) C116 = 1))
Puste Brak odpowiedzi
218 Najważniejsza pomoc uzyskana w kraju przyjmującym w znalezieniu obecnej pracy lub utworzeniu własnego przedsiębiorstwa Wszyscy w wieku 15-74 lat i C24 = 1, 2
1 Krewni/znajomi
2 Publiczny urząd zatrudnienia
3 Prywatne agencje pracy
4 Organizacja migrantów lub etniczna
5 Inne
6 Brak
9 Nie dotyczy (osoba ma poniżej 15 lat lub powyżej 74 lat lub (osoba jest w wieku 15-74 lat i C24 = 3, 4, 5))
Puste Brak odpowiedzi
219/220 Korzystanie z usług integracji na rynku pracy w ciągu dwóch lat po ostatnim przybyciu Każda osoba w wieku

15-74 lat i C19/20 ≠ 00

01 Tak, kontakt z doradcą w celu porady w zakresie pracy lub pomocy w poszukiwaniu pracy oraz C19/20 ≤ 10 oraz (C162/165 - C11/14 -
02 Tak, uczestnictwo w szkoleniu lub programach dot. rynku pracy C19/20) ≥ 15
03 Tak, uczestnictwo w nauce języka kraju przyjmującego
04 Tak, połączenie 1 i 2
05 Tak, połączenie 1 i 3
06 Tak, połączenie 2 i 3
07 Tak, połączenie 1, 2 i 3
08 Nie, brak uprawnień
09 Nie, z powodów innych niż kod 08
99 Nie dotyczy (osoba ma poniżej 15 lat lub powyżej 74 lat lub (osoba w wieku 15-74 lat i C19/20 = 00) lub (osoba w wieku 15-74 lat i C19/20 ≠ 00 i C19/20 > 10) lub (osoba w wieku 15-74 lat i C19/20 ≠ 00 i C19/20 ≤ 10 i (C162/165 - C11/14 - C19/20) < 15))
Puste Brak odpowiedzi
221/226 Współczynnik ważenia dla modułu badania siły roboczej 2008 (nieobowiązkowe) Każda osoba w wieku

15-74 lat

0000-9999 Kolumny 220-223 zawierają liczby całkowite
00-99 Kolumny 224-225 zawierają liczby dziesiętne
1 Art. 2 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 391/2008 z dnia 30 kwietnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.117.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 maja 2008 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.28.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 102/2007 przyjmujące specyfikacje modułu ad hoc dla 2008 r. dotyczącego sytuacji migrantów i ich bezpośrednich potomków na rynku pracy, przewidzianego rozporządzeniem Rady (WE) nr 577/98, oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 430/2005
Data aktu: 02/02/2007
Data ogłoszenia: 03/02/2007
Data wejścia w życie: 10/02/2007