Decyzja 2007/590/WE w sprawie wprowadzenia szczepienia ochronnego przeciwko wysoce zjadliwej grypie ptaków i związanych z nią przepisów dotyczących przemieszczania ptaków na terenie Niderlandów

DECYZJA KOMISJI
z dnia 27 sierpnia 2007 r.
w sprawie wprowadzenia szczepienia ochronnego przeciwko wysoce zjadliwej grypie ptaków i związanych z nią przepisów dotyczących przemieszczania ptaków na terenie Niderlandów

(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 3977)

(Jedynie tekst w języku niderlandzkim jest autentyczny)

(2007/590/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 28 sierpnia 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 2005/94/WE z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania ptasiej grypy i uchylającą dyrektywę 92/40/EWG(1), w szczególności jej art. 57 ust. 2;

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Ptasia grypa jest zakaźną chorobą wirusową drobiu i innych ptaków, powodującą śmiertelność i zaburzenia, które w szybkim czasie mogą osiągnąć rozmiary epidemii i spowodować poważne zagrożenie dla zdrowia zwierząt i pod pewnymi warunkami dla zdrowia ludzi oraz znacznie obniżyć opłacalność hodowli drobiu.

(2) Wysoce zjadliwy wirus grypy ptaków A podtypu H5N1 został wykryty u drobiu i dzikich ptaków w określonych częściach Wspólnoty i w państwach trzecich. Prawdopodobieństwo rozprzestrzenienia się wirusa na stada drobiu, w szczególności za pośrednictwem dzikiego ptactwa, wzrasta na terytorium Wspólnoty.

(3) Na całym terytorium Niderlandów zastosowano systemy wczesnego wykrywania oraz środki bezpieczeństwa biologicznego w celu zmniejszenia ryzyka przeniesienia ptasiej grypy na stada drobiu.

(4) Biorąc pod uwagę zdrowie i dobrostan zwierząt, znaczenie dzikiego ptactwa w rozprzestrzenianiu ptasiej grypy oraz szczepienia drobiu, ptaków żyjących w niewoli i ptaków znajdujących się w ogrodach zoologicznych, panel ds. zdrowia i dobrostanu zwierząt Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) zalecił w swoich opiniach naukowych na temat ptasiej grypy rozważenie możliwości wprowadzenia szczepień ochronnych, jeżeli zaistnieje wysokie ryzyko wprowadzenia wirusa w szczególności na obszary, na których występują duże stada drobiu.

(5) Dodatkowo EFSA stwierdza, że w czasie trwania epidemii ptasiej grypy istnieje poważne ryzyko, że ptaki hodowane przez hobbystów oraz ptaki domowe pozostaną w ukryciu i będą stanowiły stałe zagrożenie jako źródło zakażenia. Należy brać pod uwagę taką możliwość i zamiast masowego zabijania takich ptaków zaleca się wprowadzenie środków bezpieczeństwa biologicznego oraz prowadzenie ścisłego nadzoru. W przypadku tych ptaków można rozważyć również wprowadzenie kwarantanny oraz objęcie ich szczepieniami ochronnymi. Działania te jednakże nie mogą stanowić zagrożenia dla ścisłych zasad bezpieczeństwa biologicznego i innych środków przedsięwziętych na takich obszarach, mających na celu wyeliminowanie wszelkich sposobów wprowadzenia wirusa. W szczególności szczepieniami ochronnymi można objąć stada, jeżeli stosowane w odniesieniu do nich ogólne zasady hodowli uniemożliwiają trzymanie ptaków w stałym zamknięciu i nie pozwalają zagwarantować im odpowiedniej ochrony przed kontaktem z dzikim ptactwem.

(6) Decyzja Komisji 2006/147/WE z dnia 24 lutego 2006 r. w sprawie wprowadzenia szczepienia ochronnego przeciwko wysoce zjadliwej grypie ptaków H5N1 i związanymi z nią przepisami dotyczącymi przemieszczania ptaków na terenie Niderlandów(2) zatwierdziła program szczepień ochronnych przeciwko wysoce zjadliwej grypie ptaków H5N1, przedłożony Komisji przez Niderlandy w dniu 21 lutego 2006 r. wraz ze zmianami, włącznie z kontynuowaniem tego programu do dnia 31 lipca 2007 r. ("program szczepień ochronnych"). Decyzja przewiduje pewne środki, które należy zastosować w Niderlandach, w przypadku prowadzania szczepień ochronnych w gospodarstwach zajmujących się hodowlą drobiu szczególnie narażonych na ryzyko zakażenia, włącznie z przepisami dotyczącymi ograniczenia przemieszczania zaszczepionego drobiu.

(7) Biorąc pod uwagę doświadczenia wyniesione ze szczepień ochronnych w warunkach polowych w trakcie wdrażania programu szczepień ochronnych, właściwe jest kontynuowanie tego projektu pilotażowego w celu zdobycia większej wiedzy na temat rozwoju i poziomu odporności ptaków w warunkach kontrolowanych.

(8) W tym celu Niderlandy przedstawiły w dniu 29 czerwca 2007 r. zaktualizowany program szczepień ochronnych, który będzie wdrażany do dnia 31 lipca 2009 r. Komisja przeanalizowała zaktualizowany program we współpracy z Niderlandami i uznała, że po wprowadzeniu pewnych zmian jest on zgodny z odpowiednimi przepisami Wspólnoty w zakresie zdrowia zwierząt. Biorąc powyższe pod uwagę, należy przyjąć zaktualizowany program szczepień ochronnych.

(9) W celu przeprowadzenia takiego programu szczepień ochronnych zezwala się jedynie na stosowanie szczepionek spełniających wymogi dyrektywy 2001/82/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 listopada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do weterynaryjnych produktów leczniczych(3), lub rozporządzenia (WE) nr 726/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. ustanawiającego wspólnotowe procedury wydawania pozwoleń dla produktów leczniczych stosowanych u ludzi i do celów weterynaryjnych i nadzoru nad nimi oraz ustanawiającego Europejską Agencję Leków(4).

(10) Na tych obszarach w Niderlandach, na których przeprowadza się szczepienia ochronne, należy wprowadzić monitorowanie zarówno szczepionych, jak i nieszczepionych stad drobiu, a także ograniczenia dotyczące przemieszczania zaszczepionych ptaków w celu zapobieżenia ewentualnemu rozprzestrzenianiu się wirusa wśród zaszczepionych stad w przypadku kontaktu z wirusem terenowym.

(11) Dodatkowo należy wprowadzić pewne ograniczenia w zakresie przemieszczania się drobiu i produktów pochodzenia drobiowego, których dotyczą środki podjęte w ramach szczepień ochronnych przewidziane w niniejszej decyzji. Ograniczenia takie powinny wziąć pod uwagę zasady ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych(5), w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającym szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego(6) oraz w rozporządzeniu (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającym szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi(7).

(12) Dla jasności przepisów prawnych decyzja Komisji 2006/147/WE powinna zostać uchylona.

(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres

Niniejsza decyzja ustanawia pewne środki, które należy zastosować w Niderlandach, w przypadku przeprowadzania szczepień ochronnych w określonych gospodarstwach zajmujących się hodowlą drobiu na ściśle określonych obszarach szczególnie narażonych na ryzyko zakażenia ptasią grypą, jak również przepisy dotyczące przemieszczania zaszczepionego drobiu i niektórych produktów pochodzenia drobiowego.

Artykuł  2

Definicje

Na potrzeby niniejszej decyzji znajdują zastosowanie definicje określone w art. 2 dyrektywy 2005/94/WE.

Stosuje się również następujące definicje:

a) "drób przydomowy" oznacza kurczaki, indyki i inne gatunki należące do rzędu kuraków (Galliformes) oraz kaczki, gęsi i inne gatunki należące do rzędu blaszkodziobych (Anseriformes) hodowane przez ich właścicieli:

i) dla celów własnego spożycia lub użytku; lub

ii) jako zwierzęta domowe;

b) "stado ekologiczne" oraz "kury nioski chowane na wolnym wybiegu" oznaczają:

i) kury nioski zgodnie z art. 2 ust. 2 lit. a) dyrektywy Rady 1999/74/WE(8); oraz

ii) takie, które mają dostęp do wolnych wybiegów.

Artykuł  3

Zatwierdzenie programu szczepień

1.
Zatwierdza się program szczepień ochronnych przeciwko wysoce zjadliwej grypie ptaków H5N1 (zwany dalej "programem szczepień ochronnych") przedłożony Komisji przez Niderlandy w dniu 29 czerwca 2007 r., który ma być wdrażany do dnia 31 lipca 2009 r.
2.
Komisja publikuje program szczepień ochronnych.
Artykuł  4

Warunki dotyczące wdrożenia program szczepień ochronnych

1. Niderlandy gwarantują, że szczepienia ochronne drobiu przydomowego, stad ekologicznych i kur niosek chowanych na wolnym wybiegu są prowadzone zgodnie z programem szczepień ochronnych przy użyciu inaktywowanej szczepionki heterologicznego szczepu wirusa grypy ptaków podtypu H5 lub przy użyciu szczepionki dwuwartościowej zawierającej zarówno szczep wirusa grypy ptaków podtypu H5, jak i podtypu H7, dopuszczonej przez państwa członkowskie lub Wspólnotę zgodnie z dyrektywą 2001/82/WE lub rozporządzeniem (WE) nr 726/2004.

2. Niderlandy gwarantują, że zgodnie z programem szczepień ochronnych na obszarach objętych szczepieniami ochronnymi prowadzi się intensywne monitorowanie i nadzór drobiu przydomowego oraz stad ekologicznych i kur niosek chowanych na wolnym wybiegu.

3. Niderlandy gwarantują skuteczne prowadzenie programu szczepień ochronnych.

Artykuł  5

Przepisy dotyczące ograniczeń w zakresie przemieszczania i wysyłania drobiu przydomowego, włącznie z jednodniowymi kurczętami i jajami wylęgowymi pochodzącymi od tego rodzaju drobiu

1.
Właściwy organ gwarantuje, że nie przemieszcza się drobiu przydomowego, włącznie z jednodniowymi kurczętami i jajami wylęgowymi pochodzącymi od tego rodzaju drobiu z gospodarstw zajmujących się hodowlą drobiu, gdzie prowadzone jest szczepienie, do innych gospodarstw hodujących drób na terenie Niderlandów, ani nie wysyła się ich do innego państwa członkowskiego.
2.
W drodze wyjątku od ust. 1 i pod warunkiem że drób jest indywidualnie zidentyfikowany, możliwe jest przemieszczanie drobiu przydomowego do innych gospodarstw hodujących drób lub tymczasowe gromadzenie dla celów pokazów i wystaw:

a) w Niderlandach;

b) w innych państwach członkowskich, stosując się do pozwolenia udzielonego przez docelowe państwo członkowskie.

Jakiekolwiek tego rodzaju przemieszczenie lub gromadzenie musi być zgodne z programem szczepień ochronnych, który m.in. zobowiązuje do rejestrowania tego typu przemieszczeń i zgromadzeń.

Artykuł  6

Ograniczenia w zakresie przemieszczania stad ekologicznych i kur niosek chowanych na wolnym wybiegu

Właściwy organ gwarantuje, że stada ekologiczne i kury nioski chowane na wolnym wybiegu z gospodarstw, gdzie prowadzone są szczepienia, przemieszcza się tylko:

a) do innych gospodarstw, w których prowadzone są szczepienia na terenie Niderlandów;

b) do ubojni w celu natychmiastowego uboju na terenie Niderlandów; lub

c) do ubojni w innych państwach członkowskich, stosując się do pozwolenia udzielonego przez docelowe państwo członkowskie.

Artykuł  7

Świadectwa zdrowia towarzyszące przesyłkom drobiu, jednodniowych kurcząt i jaj wylęgowych w handlu wewnątrzwspólnotowym

1.
Niderlandy gwarantują, że świadectwa zdrowia towarzyszące niderlandzkim przesyłkom drobiu, jednodniowych kurcząt i jaj wylęgowych w handlu wewnątrzwspólnotowym wymienione w art. 5 ust. 2 i art. 6 lit. c) zawierają następującą adnotację:

"Drób/jednodniowe kurczęta/jaja wylęgowe(*) spełniające wymogi dyrektywy 2007/590/WE i zaszczepione/pochodzące od drobiu zaszczepionego(*) przeciwko ptasiej grypie w dniu ... (data) szczepionką ... (nazwa).

______

(*) Niepotrzebne skreślić.".

2.
Niderlandy gwarantują, że w handlu wewnątrzwspólnotowym świadectwa zdrowia towarzyszące przesyłkom drobiu, jednodniowych kurcząt i jaj wylęgowych pochodzących z Niderlandów innym niż te wymienione w ust. 1 zawierają następującą adnotację:

"Przesyłka zawiera drób/jednodniowe kurczęta/jaja wylęgowe(*) pochodzące z gospodarstw, w których nie przeprowadzono szczepień przeciwko ptasiej grypie.

______

(*) Niepotrzebne skreślić.".

Artykuł  8

Ograniczenia w zakresie przesyłania jaj spożywczych

Właściwy organ gwarantuje, że jaja przeznaczone do spożycia uzyskane z i/lub pochodzące z objętych szczepieniami gospodarstw hodujących stada ekologiczne i chowane na wolnym wybiegu kury nioski, są wysyłane do innych państw członkowskich jedynie pod warunkiem spełnienia poniższych wymagań:

a) jaja spożywcze pochodzą od drobiu z gospodarstw poddawanych regularnym kontrolom, które uzyskały wynik negatywny na obecność wysoce zjadliwej grypy ptaków zgodnie z programem szczepień ochronnych, ze szczególnym uwzględnieniem ptaków wskaźnikowych; oraz

b) jaja spożywcze są bezpośrednio transportowane:

i) do zakładu pakującego wyznaczonego przez właściwy organ i pakowane w opakowania jednorazowe lub w pojemniki, tace lub inne opakowania wielorazowego użytku, które muszą być czyszczone i dezynfekowane przed i po każdym użyciu, zgodnie z instrukcjami i przy zachowaniu środków bezpieczeństwa biologicznego wymaganych przez właściwy organ; lub

ii) do zakładu produkującego przetwory jajeczne zgodnie z rozdziałem II sekcji X załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004, w celu ich przetworzenia zgodnie z rozdziałem XI załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 852/2004.

Artykuł  9

Ograniczenia w zakresie przesyłania mięsa, mięsa mielonego, wyrobów mięsnych, mięsa mechanicznie odkostnionego oraz produktów mięsnych otrzymanych ze szczepionych stad ekologicznych i kur niosek chowanych na wolnym wybiegu

1.
Właściwy organ gwarantuje, że mięso, mięso mielone, wyroby mięsne, mięso mechanicznie odkostnione oraz produkty mięsne otrzymane ze szczepionych stad ekologicznych i kur niosek chowanych na wolnym wybiegu jest wysyłane do innych państw członkowskich, pod warunkiem że spełnione są poniższe wymagania:

a) jest otrzymane z drobiu, który:

i) pochodzi ze stad poddawanych regularnym kontrolom, które uzyskały wynik negatywny na obecność wysoce zjadliwej grypy ptaków zgodnie z programem szczepień ochronnych ze szczególnym uwzględnieniem ptaków wskaźnikowych;

ii) pochodzi ze stad poddawanych klinicznym kontrolom przeprowadzanym przez urzędowego lekarza weterynarii w ciągu 48 godzin przed załadunkiem, ze szczególnym uwzględnieniem ptaków wskaźnikowych;

iii) jest trzymany oddzielnie od innych stad, które nie spełniają warunków ppkt i) oraz ii) powyżej; oraz

b) że został wyprodukowany zgodnie z przepisami załącznika II oraz sekcji II i III załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 i skontrolowany zgodnie z przepisami sekcji I, II, III oraz rozdziałów V i VII sekcji IV załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004.

2.
Właściwy organ gwarantuje, że mięso mielone, wyroby mięsne, mięso mechanicznie odkostnione oraz produkty mięsne zawierające mięso otrzymane ze szczepionych stad ekologicznych i chowanych na wolnym wybiegu kur niosek jest wysyłane do innych państw członkowskich, pod warunkiem że mięso, jego przetwory i produkty z niego otrzymane spełniają wymogi ust. 1 i są produkowane zgodnie z sekcjami V i VI załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004.
Artykuł  10

Raporty

Niderlandy przedstawiają Komisji sprawozdanie na temat wdrażania programu szczepień ochronnych w ciągu miesiąca od dnia rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji oraz przedstawiają kwartalne sprawozdania Stałemu Komitetowi ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt.

Artykuł  11

Uchylenie

Uchyla się decyzję 2006/147/WE.

Artykuł  12

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Niderlandów.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 sierpnia 2007 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 10 z 14.1.2006, str. 16.

(2) Dz.U. L 55 z 25.2.2006, str. 47. Decyzja zmieniona decyzją 2006/528/WE (Dz.U. L 208 z 29.7.2006, str. 39).

(3) Dz.U. L 311 z 28.11.2001, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/28/WE (Dz.U. L 136 z 30.4.2004, str. 58).

(4) Dz.U. L 136 z 30.4.2004, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1901/2006 (Dz.U. L 378 z 27.12.2006, str. 1).

(5) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 1.

(6) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 55. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1791/2006 (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 1).

(7) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 206. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1791/2006.

(8) Dz.U. L 203 z 3.8.1999, str. 53.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024