uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 26,
uwzględniając wniosek Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wraz z rozszerzeniem Unii Europejskiej znacznie wzrosła liczba małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) używających nieobrobionego plastycznie aluminium niestopowego do produkcji półwyrobów i gotowych wyrobów przemysłowych. Ponadto sytuacja rynkowa w Unii Europejskiej uległa poważnej zmianie w następstwie przejmowania wspólnotowych przedsiębiorstw przez globalne holdingi przemysłowe oraz postępującej koncentracji producentów aluminium na rynku światowym. Jednocześnie nastąpił gwałtowny wzrost cen energii elektrycznej, stanowiącej istotny składnik kosztów produkcji aluminium niestopowego, a rozwój gospodarki światowej doprowadził do niedoboru podaży aluminium surowego.
(2) Czynniki te doprowadziły do znacznego wzrostu cen aluminium surowego oraz w poważnym stopniu uniemożliwiły niezależnym małym i średnim odbiorcom aluminium niestopowego bezcłowy zakup tego wyrobu. Konieczność zapłaty za podstawowy surowiec stawek celnych w wysokości 6 % zagraża zatem konkurencyjności takich przedsiębiorstw i stwarza niebezpieczeństwo, że znaczna ich część nie będzie w stanie utrzymać się na rynku.
(3) Wyeliminowanie tych przedsiębiorstw z rynku wspólnotowego doprowadziłoby z pewnością do zmniejszenia konkurencji w zakresie półwyrobów aluminiowych na tym rynku. Ponadto odbiłoby się ono negatywnie na poziomie zatrudnienia we Wspólnocie, zwłaszcza w niektórych obszarach wiejskich nowych państw członkowskich. Częściowe zawieszenie stawki celnej na aluminium niestopowe przyczyniłoby się zatem w pewnym zakresie do poprawy konkurencyjności MŚP, a tym samym do poprawy konkurencji na wspólnotowym rynku półwyrobów i gotowych wyrobów aluminiowych.
(4) Należy jednocześnie uwzględnić skutki zawieszenia stawki celnej dla zakładów produkujących aluminium niestopowe istniejących nadal na terytorium Wspólnoty oraz w państwach, z którymi Unia Europejska zawarła porozumienia o taryfach preferencyjnych. Niemal wszystkie takie zakłady należą bezpośrednio lub pośrednio do dużych holdingów przemysłowych spoza Unii Europejskiej. Dostarczane bezcłowo aluminium produkowane w tych zakładach jest używane głównie do dalszego przetwarzania w spółkach powiązanych ze wspomnianymi holdingami. Tylko stosunkowo niewielka część dostarczanego bezcłowo aluminium niestopowego jest udostępniana niezależnym MŚP. Uwzględniając jednak stosunkowo wysoki poziom konwencyjnej stawki celnej, wynoszący 6 %, autonomiczne częściowe jej zawieszenie będzie miało wpływ zarówno na rentowność produkcji wspomnianych przedsiębiorstw, jak i na późniejsze przetwarzanie, ze względu na zwiększoną presję cenową na wyroby będące wynikiem takiego przetwarzania oraz na aluminium surowe sprzedawane na wolnym rynku niezależnym przedsiębiorstwom.
(5) W związku z przedstawioną sytuacją właściwe się zatem wydaje częściowe zawieszenie autonomicznej stawki celnej. Rozwiązanie takie umożliwi ograniczenie kosztów ponoszonych przez niezależne MŚP oraz przyczyni się do znacznego wzrostu ich konkurencyjności.
(6) Takie częściowe zawieszenie autonomicznej stawki celnej na nieobrobione plastycznie aluminium niestopowe stanowi rozwiązanie w należyty sposób uwzględniające interesy gospodarcze zainteresowanych podmiotów gospodarczych.
(7) Ze względu na ewentualne przyszłe zmiany sytuacji rynkowej w odniesieniu do nieobrobionego plastycznie aluminium niestopowego należy przewidzieć przeprowadzenie przeglądu trzy lata po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia.
(8) Ze względu na fakt, że częściowe zawieszenie powinno dotyczyć wszystkich wyrobów objętych kodem CN 7601 10 00, oraz zważywszy na stały charakter tego zawieszenia, należy odpowiednio zmienić załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87(1),
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 7 maja 2007 r.
| W imieniu Rady | |
| H. SEEHOFER | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 256 z 7.9.1987, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 301/2007 (Dz.U. L 81 z 22.3.2007, str. 11).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.119.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 501/2007 zmieniające załącznik I do rozporządzenia (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej |
| Data aktu: | 07/05/2007 |
| Data ogłoszenia: | 09/05/2007 |
| Data wejścia w życie: | 12/05/2007 |