Rozporządzenie 577/97 ustanawiające niektóre szczegółowe zasady w celu stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2991/94 określającego normy dla tłuszczów do smarowania, a także stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 1898/87 w sprawie ochrony nazw stosowanych w obrocie mlekiem i przetworami mlecznymi

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 577/97
z dnia 1 kwietnia 1997 r.
ustanawiające niektóre szczegółowe zasady w celu stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2991/94 określającego normy dla tłuszczów do smarowania, a także stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 1898/87 w sprawie ochrony nazw stosowanych w obrocie mlekiem i przetworami mlecznymi

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2991/94 z dnia 5 grudnia 1994 r. określające normy dla tłuszczów do smarowania(1), w szczególności jego art. 8,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1898/87 z dnia 2 lipca 1987 r. w sprawie ochrony oznaczeń stosowanych w obrocie mlekiem i przetworami mlecznymi(2), ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, w szczególności jego art. 4 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2991/94 stanowi, że nazwy handlowe produktów, określonych w jego art. 1 muszą być nazwami określonymi w Załączniku do tego rozporządzenia; istnieją wyjątki od tej zasady; zasada ta nie ma w szczególności zastosowania do nazw w przypadku gdy właściwości produktu jasno wynikają z jego tradycyjnego zastosowania i/lub gdy nazwa jest wyraźnie użyta w celu określenia charakterystycznej cechy produktu; powinny zostać ustanowione pewne szczegółowe zasady dotyczące zastosowania wymienionego przepisu;

artykuł 1 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2991/94, który stanowi, że rozporządzenie to ma być stosowane w szczególności bez uszczerbku dla przepisów rozporządzenia (EWG) nr 1898/87, musi być przestrzegany; cel obydwóch rozporządzeń jest zasadniczo taki sam, mianowicie unikanie wprowadzenia w błąd konsumenta co do rzeczywistych właściwości przedmiotowych produktów; dlatego, w celu zagwarantowania spójności przepisów wspólnotowych, szczegółowe zasady stosowania rozporządzeń (WE) nr 2991/94 i (EWG) nr 1898/87 dotyczące używania nazwy "masło" powinny zostać określone w jednym dokumencie;

w celu wyraźnego zidentyfikowania zakresu odstępstw określonych w rozporządzeniu (WE) nr 2991/94, powinien zostać przygotowany wyczerpujący wykaz nazw, których on dotyczy, razem z opisem produktów do których nazwy te się odnoszą;

pierwsze kryterium odstępstwa przewidziane w art. 2 ust. 2 akapit trzeci tiret pierwsze rozporządzenia (WE) nr 2991/94 odnosi się do tradycyjnego charakteru nazwy; tego rodzaju tradycyjny charakter można uważać za dowiedziony, w przypadku gdy dana nazwa była stosowana przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia przynajmniej przez okres równy okresowi zwykle przypisywanemu jednemu pokoleniu człowieka; odstępstwo musi być ograniczone do produktów w odniesieniu do których dana nazwa rzeczywiście była stosowana, dzięki czemu tego rodzaju tradycyjny charakter nie zanikł;

drugie kryterium wyżej wymienionego odstępstwa odnosi się do stosowania nazw wymienionych w Załączniku do rozporządzenia (WE) nr 2991/94 w celu określenia charakterystycznych cech produktów wprowadzanych do obrotu; w takim przypadku wyjątek odnosi się w sposób logiczny do produktów, które nie są wymienione jako takie w tym Załączniku;

wymienione odstępstwo powinno być ograniczone do produktów wprowadzanych do obrotu; Państwa Członkowskie przekazały Komisji wykaz produktów, które w opinii tych państw spełniają na ich terytorium kryteria wymienionego odstępstwa;

decyzja Komisji 88/566/EWG z dnia 28 października 1988 r. zawierająca wykaz produktów, określonych w art. 3 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia Rady (EWG) nr 1898/87(3), zawiera już wyjątki dotyczące nazwy "masło"; wyjątki te powinny być wzięte pod uwagę;

w wykazie wspólnotowym przewidzianym w rozporządzeniu (WE) nr 2991/94 nazwy przedmiotowych produktów powinny być wymienione tylko w języku wspólnotowym, w którym można używać tych nazw;

nazwy na etykietach środków spożywczych zawierających produkty, jak to zostało określone w Załączniku do tego rozporządzenia lub koncentraty produktów, jak to zostało określone w art. 2 ust. 2 akapit trzeci tiret drugie, mogą odnosić się do odpowiadających im nazw podanych w powołanym Załączniku, pod warunkiem że przestrzegane są przepisy dyrektywy Rady 79/112/EWG z dnia 18 grudnia 1978 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do etykietowania, prezentacji i reklamowania środków spożywczych(4), ostatnio zmienionej dyrektywą 97/4/WE(5); dlatego nie zachodzi potrzeba ujmowania tego rodzaju środków spożywczych w wykazie wyjątków;

z uwagi na obecne warunki techniczne, zobowiązanie do dokładnego, bez żadnych odchyleń, wskazywania zawartości tłuszczu pociągałoby za sobą znaczne trudności praktyczne; dlatego powinny zostać ustanowione specjalne zasady w omawianym zakresie;

rozporządzenia (WE) nr 2991/94 i (EWG) nr 1898/87 obejmują produkty złożone, których zasadniczą część stanowi masło; dlatego wymienionymi produktami należy zajmować się w sposób całościowy, stosując się do stanowiska przedstawionego w art. 2 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 1898/87; zakres wyżej wymienionego art. 2 ust. 3 powinien zostać określony bardziej precyzyjnie, w odniesieniu do produktów złożonych, których zasadniczą część stanowi masło, poprzez ustanowienie obiektywnego kryterium stosowanego przy ustalaniu, czy zasadniczą częścią produktów złożonych jest rzeczywiście masło, oraz czy w związku z tym użycie nazwy "masło" jest uzasadnione; minimalna zawartość tłuszczu mleka w produkcie końcowym, wynosząca 75 %, wydaje się być najbardziej stosownym kryterium;

konieczne jest określenie zasad stosowania specjalnej procedury pozwalającej Państwom Członkowskim oraz Komisji na ustalenie, na wniosek zainteresowanych stron, czy z przyczyn technicznych i/lub organoleptycznych w przypadku produktu, którego zasadniczą część stanowi masło, minimalna zawartość tłuszczu w produkcie ostatecznym musi być niższa niż 75 % oraz czy w takim przypadku może być wydana zgoda na użycie nazwy "masło";

wprowadzenie zasad stosowania art. 2 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 1898/87 w odniesieniu do produktów złożonych, których zasadniczą część stanowi masło, wymaga niektórych przepisów przejściowych pozwalających podmiotom gospodarczym na dostosowanie się w okresie przejściowym do tych zasad;

artykuł 2 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 2991/94 stanowi, że nazwy handlowe wymienione w Załączniku do tego rozporządzenia mają być zastrzeżone dla produktów spełniających kryteria ustalone w powołanym Załączniku; dlatego znaki towarowe wykorzystujące wymienione nazwy mogą być w przyszłości stosowane wyłącznie w odniesieniu do produktów spełniających wymienione kryteria;

rzeczywiste warunki rynkowe pokażą, czy właściwe będzie ustanowienie w późniejszym terminie środków w odniesieniu do produktów złożonych, których zasadniczą częścią jest margaryna lub tłuszcze złożone;

Komitety Zarządzające nie wydały opinii w terminie ustalonym przez ich przewodniczących,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Wykazem produktów objętych odstępstwem przewidzianym w art. 2 ust. 2 akapit trzeci tiret pierwsze rozporządzenia (WE) nr 2991/94 jest wykaz przedstawiony w Załączniku do niniejszego rozporządzenia.
2.
Niniejsze rozporządzenie nie ma wpływu na nazwy wymienione w Załączniku do decyzji 88/566/EWG, zawierające wyraz "masło" w jednym z języków wspólnotowych.
Artykuł  2
1.
Wskazanie zawartości tłuszczu, przewidziane w art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 2991/94 jest zgodne z następującymi zasadami:

a) średnią zawartość tłuszczu podaje się bez użycia części dziesiętnych;

b) 1 średnia zawartość tłuszczu nie może się różnić o więcej niż jeden punkt procentowy od zadeklarowanej wartości procentowej. Poszczególne próbki nie mogą się różnić o więcej niż dwa punkty procentowe od zadeklarowanej wartości procentowej;

c) 2 we wszystkich przypadkach średnia zawartość tłuszczu musi pozostawać w zgodności z wartościami granicznymi ustanowionymi w Załączniku do rozporządzenia (WE) nr 2991/94.

2. 3
Nie naruszając ust. 1, zawartość tłuszczu zadeklarowana w odniesieniu do produktów określonych w częściach A(1), B(1) i C(1) Załącznika do rozporządzenia (WE) nr 2991/94 musi odpowiadać minimalnej zawartości tłuszczu określonej dla danego produktu.
3. 4
Procedura, która ma być stosowana od dnia 1 stycznia 1999 r. dla weryfikacji zgodności z ust. 1, jest określona w załączniku II.
Artykuł  3 5
1.
Nazwy "masło" można używać tylko w przypadku produktów złożonych, których zasadniczą częścią w rozumieniu art. 2 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 1898/87 jest masło, o ile produkt ostateczny zawiera co najmniej 75 % tłuszczu mlecznego i był wyprodukowany wyłącznie z masła w rozumieniu części A 1 Załącznika do rozporządzenia (WE) nr 2991/94 oraz innego dodanego składnika(-ów) wymienionego w opisie.
2.
Nazwa "masło" może być używana w odniesieniu do produktów złożonych zawierających mniej niż 75 %, ale co najmniej 62 % tłuszczu mlecznego, jeśli spełnione są inne wymagania, wyszczególnione w ust. 1 i jeżeli nazwa produktu zawiera termin "przygotowanie masła".
3.
W drodze odstępstwa od ust. 1 i 2 nazwa "masło" może być używana w połączeniu z wyrazem lub wyrazami określającymi produkty wymienione w załączniku III zawierające przynajmniej 34 % tłuszczu mlecznego.
4.
Użycie nazwy "masło" zgodnie z ust. 1, 2 i 3 wymaga wskazania w etykietowaniu i konfekcjonowaniu, zawartości tłuszczu mlecznego i, jeśli inne dodane składniki zawierają tłuszcz, całkowitej zawartości tłuszczu.
5.
Wyrazy "przygotowanie masła" z ust. 2 oraz wskazówki z ust. 4 muszą pojawić się w widocznym miejscu i być łatwo widoczne i czytelne.
Artykuł  4 6

(skreślony)

Artykuł  5

Produkty złożone, w odniesieniu do których stosowana jest nazwa "masło" zgodnie z art. 2 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 1898/87 i które były wprowadzone do obrotu w czasie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, a które nie spełniają przepisów art. 3 i 4 niniejszego rozporządzenia, mogą nadal znajdować się w obrocie pod nazwą "masło" przez okres dwóch lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  5a 7

W przypadku znaku towarowego zarejestrowanego w Austrii, Finlandii lub Szwecji przed dniem 1 stycznia 1995 r., zawierającego specyfikację handlową "masło", określonego w części A pkt 1 Załącznika do rozporządzenia (WE) nr 2991/94, który był używany przed tym dniem dla produktów niespełniających wymagań części A pkt 1 Załącznika, znak ten może być nadal używany dla takich produktów przez okres przejściowy 10 lat, licząc od powyższej daty.

Artykuł  6

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Jednakże art. 2 stosuje się w tym samym czasie, co metodę przewidzianą w jego ust. 3.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 1 kwietnia 1997 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 316 z 9.12.1994, str. 2.

(2) Dz.U. L 182 z 3.7.1987, str. 36.

(3) Dz.U. L 310 z 16.11.1988, str. 32.

(4) Dz.U. L 33 z 8.2.1979, str. 1.

(5) Dz.U. L 43 z 14.2.1997, str. 21.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I 8

I. (Hiszpański) "Mantequilla de Soria" lub "Mantequilla de Soria dulce", "Mantequilla de Soria azucarada": w odniesieniu do słodzonego aromatyzowanego przetworu mlecznego posiadającego minimalną zawartość tłuszczu mleka w wysokości 39 %
II. (Duński)
III. (Niemiecki) - "Butterkäse": w odniesieniu do sera z mleka

krowiego, który ma półmiękką, tłustą konsystencję

oraz który posiada minimalną zawartość tłuszczu

mleka w suchej masie, w wysokości 45 %

- "Kräuterbutter": w odniesieniu do produktu na

bazie masła zawierającego zioła oraz posiadającego

minimalną zawartość tłuszczu mleka w wysokości 62

%.

- "Milchmargarine": w odniesieniu do margaryny

zawierającej co najmniej 5 % mleka pełnego, mleka

odtłuszczonego lub innych odpowiednich przetworów

mlecznych

IV. (Grecki)
V. (Angielski) - "Brandy butter", "Sherry butter" lub "Rum butter":

w odniesieniu do słodzonych produktów alkoholowych

posiadających minimalną zawartość tłuszczu mleka w

wysokości 20 %

- "Buttercream": w odniesieniu do słodzonego

produktu o minimalnej zawartości tłuszczu mleka w

wysokości 22,5 %

VI. (Francuski) "Beurre d'anchois, de crevettes, de langouste, de homard, de crabe, de langoustine, de saumon, de saumon fumé, de coquille Saint - Jacques, de sardine": w odniesieniu do produktów, w skład których wchodzą owoce morza oraz które posiadają minimalną zawartość tłuszczu mleka w wysokości 10 %
VII (Włoski)
VIII. (Niderlandzki)
IX. (Portugalski)
X. (Fiński) "Munavoi": w odniesieniu do produktu zawierającego jaja oraz posiadającego minimalną zawartość tłuszczu mleka w wysokości 35 %
XI. (Szwedzki) - "flytande margarin": w odniesieniu do produktu o

płynnej konsystencji, zawierającego, co najmniej

80 % tłuszczów taki jak margaryna, jednakże o

takim składzie, że produkt nie nadaje się do

smarowania

- "messmör": w odniesieniu do przetworu mlecznego na

bazie serwatki, słodzonego lub nie, posiadającego

minimalną zawartość tłuszczu mleka w wysokości 2 % - "vitlökssmör", "persiljesmör" lub

"pepparrotssmör": w odniesieniu do produktu

zawierającego środki spożywcze mające efekt

aromatyzujący oraz posiadającego minimalną

zawartość tłuszczu mleka w wysokości 66 %.

ZAŁĄCZNIK  II 9

Sprawdzanie zadeklarowanej zawartości tłuszczu w tłuszczach do smarowania

Z partii, która ma być badana i analizowana, należy pobrać wyrywkowo pięć próbek. Stosowane są dwie następujące procedury:

A. Średnia arytmetyczna pięciu otrzymanych wyników jest porównywana z zadeklarowaną zawartością tłuszczu. Zadeklarowana zawartość tłuszczu jest uważana za zgodną, jeżeli średnia arytmetyczna zawartości tłuszczu nie różni się o więcej niż jeden punkt procentowy od zadeklarowanej zawartości tłuszczu.

B. Pięć poszczególnych wyników jest porównywanych z dopuszczalnym odchyleniem (± dwa punkty procentowe zadeklarowanej zawartości tłuszczu) wskazanym w art. 2 ust. 1 lit. b). Jeżeli różnica między wartością maksymalną a wartością minimalną pięciu poszczególnych wyników jest mniejsza od lub równa czterem punktom procentowym, wymogi określone w art. 2 ust. 1 lit. b) są uważane za spełnione.

W przypadkach, w których zgodność z warunkami ustanowionymi w lit. A i B jest stwierdzona, badana partia uznana zostaje za spełniającą wymogi określone w art. 2 ust. 1 lit. b) nawet w przypadkach, w których jedna z pięciu wartości wykracza poza dopuszczalne odchylenie, wyznaczone na ± dwa punkty procentowe.

ZAŁĄCZNIK  III 10

Produkty określone w art. 3 ust. 3

Typ produktu Skład produktu Minimalna zawartość tłuszczu mlecznego
Masło alkoholowe (masło zawierające napoje alkoholowe) Masło, napój alkoholowy, cukier 34 %
1 Art. 2 ust. 1 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia nr 2521/98 z dnia 24 listopada 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.315.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 grudnia 1998 r.
2 Art. 2 ust. 1 lit. c) zmieniona przez art. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia nr 2521/98 z dnia 24 listopada 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.315.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 grudnia 1998 r.
3 Art. 2 ust. 2:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1278/97 z dnia 2 lipca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.175.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 lipca 1997 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia nr 2521/98 z dnia 24 listopada 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.315.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 grudnia 1998 r.

4 Art. 2 ust. 3:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2181/97 z dnia 3 listopada 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.299.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 listopada 1997 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1298/98 z dnia 23 czerwca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.180.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 1998 r.

5 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 623/98 z dnia 19 marca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.85.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1998 r.
6 Art. 4 skreślony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 623/98 z dnia 19 marca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.85.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1998 r.
7 Art. 5a dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1278/97 z dnia 2 lipca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.175.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 lipca 1997 r.
8 Załącznik I:

-według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2181/97 z dnia 3 listopada 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.299.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 listopada 1997 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 568/1999 z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.70.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 marca 1999 r.

9 Załącznik II:

-dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2181/97 z dnia 3 listopada 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.299.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 listopada 1997 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2521/98 z dnia 24 listopada 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.315.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 grudnia 1998 r.

10 Załącznik III dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 623/98 z dnia 19 marca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.85.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1998 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.87.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 577/97 ustanawiające niektóre szczegółowe zasady w celu stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2991/94 określającego normy dla tłuszczów do smarowania, a także stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 1898/87 w sprawie ochrony nazw stosowanych w obrocie mlekiem i przetworami mlecznymi
Data aktu: 01/04/1997
Data ogłoszenia: 02/04/1997
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 09/04/1997