uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 99,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (1),
a także mając na uwadze, co następuje:
Komitet Ekonomiczno-Społeczny, konsultowany na wniosek Komisji, nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez Radę na postawie art. 198 Traktatu; dlatego należy stanowić bez opinii Komitetu;
dyrektywa 92/12/EWG (2) określa ogólne ustalenia dotyczące przechowywania, przepływu oraz kontrolowania towarów objętych podatkiem akcyzowym;
artykuł 26 niniejszej dyrektywy przewiduje dla Danii odstępstwo od pobierania podatku akcyzowego od napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych powyżej pewnych ilości w przypadku gdy są one wwożone na terytorium Danii przez osoby prywatne na ich własny użytek;
Akt Przystąpienia z 1994 r. przewiduje, również w odniesieniu do art. 26 dyrektywy 92/12/EWG, że Szwecja i Finlandia mają prawo pobierać podatek akcyzowy od poszerzonej listy napojów alkoholowych i tytoniowych przetworzonych na takich samych zasadach;
tego typu odstępstwa są przyznawane w związku z faktem, iż w Europie bez granic, gdzie stawki podatku akcyzowego są bardzo zróżnicowane, natychmiastowe zniesienie wszystkich limitów stosowanych w zakresie akcyzy spowodowałoby niedopuszczalną zmianę przepływu wymiany towarowej i przychodów, jak również zakłócenie konkurencji w zainteresowanych Państwach Członkowskich, które tradycyjnie pobierają wysoki podatek akcyzowy na wyżej wspomniane towary, zarówno dlatego, że towary te stanowią poważne źródło dochodów, jak i ze względów sanitarno-społecznych;
odstępstwa zostały przyznane do dnia 31 grudnia 1996 r. przy procedurze kontrolnej identycznej do procedury ustanowionej w art. 28 dyrektywy 77/388/EWG (3);
jednakże dnia 31 grudnia 1996 r. minimalne stawki podatku akcyzowego stosowane w całej Wspólnocie będą niższe od tych, które zostały przyznane w ramach odstępstw tak, że zniesienie ich w określonym dniu spowoduje większe problemy niż te, które zostały przewidziane;
dlatego należy przewidzieć dłuższy okres dostosowawczy dla Danii, Finlandii i Szwecji zmieniając datę ustanowioną w art. 26 dyrektywy 92/12/EWG;
jednakże przepisy art. 26 stanowią odstępstwo od jednej z podstawowych zasad rynku wewnętrznego, to jest prawa obywateli do przewozu nabytych na własny użytek towarów z jednego miejsca Wspólnoty w drugie bez nabywania nowych obowiązków podatkowych, należy w możliwie największym stopniu wyeliminować skutki przepisów niniejszego artykułu;
należy dlatego, z jednej strony, w przypadku Danii i Finlandii przewidzieć stopniowe znoszenie ograniczeń ilościowych, które mogą być stosowane aż do chwili ich ostatecznego zniesienia dnia 31 grudnia 2003 r. i, z drugiej strony, ograniczyć z 36 do 24 godzin okres dający prawo do zwolnienia od podatku, który ma odpowiadać minimalnemu koniecznemu okresowi pobytu rezydenta poza granicami swojego Państwa Członkowskiego dla nabycia prawa do korzystania przez tego rezydenta z jakiegokolwiek zwolnienia;
zainteresowane Państwa Członkowskie mogą ustanowić dokładne warunki procesu liberalizacji w zależności od wszystkich elementów, które w danym przypadku należny wziąć pod uwagę;
jednakże że proces ten musi zostać poddany kontroli najpóźniej do dnia 30 czerwca 2000 r.;
należy zezwolić Szwecji na kontynuowanie stosowania obecnie obowiązujących ograniczeń do dnia 30 czerwca 2000 r. po zastosowaniu mechanizmu rewizyjnego analogicznego do przewidzianego art. 28 dyrektywy 77/388/EWG;
artykuł 1 ust. 2 rozporządzenia Rady 3925/91/EWG z dnia 19 grudnia 1991 r. dotyczący zniesienia kontroli i formalności stosowanych wobec bagażu podręcznego ładowni, osób odbywających lot wewnątrzwspólnotowy oraz bagażu osób przekraczających morze wewnątrz Wspólnoty(4) zawiera zapis, iż stosowanie go nie narusza zasad kontroli związanych z zakazami lub ograniczeniami nałożonymi przez Państwa Członkowskie w zakresie, w jakim są one zgodne z trzema Traktatami założycielskimi Wspólnot Europejskich; i że w związku z powyższym, weryfikacje niezbędne w celu stosowania ograniczeń ilościowych wskazanych w art. 26 dyrektywy 92/12/EWG muszą być uznane za tego typu kontrole i, jako takie, za zgodne z legislacją wspólnotową,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Rady | |
| S. BARRETT | |
| Przewodniczący |
______
(1) Opinia wydana dnia 13 grudnia 1996 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Dz.U. L 76 z 23.3.1992, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 94/74/WE (Dz.U. L 365 z 31.12.1994, str. 46).
(3) Dz.U. L 145 z 13.6.1977, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 95/7/WE (Dz.U. L 102 z 9.5.1995, str. 18)
(4) Dz.U. L 374 z 31.12.1991, str. 4.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1997.8.12 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 96/99/WE zmieniająca dyrektywę 92/12/EWG w sprawie ogólnych ustaleń dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania |
| Data aktu: | 30/12/1996 |
| Data ogłoszenia: | 11/01/1997 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/1997, 01/05/2004 |